Kultur, socialitet og kommunikation på Internettet –og i det private erhvervsliv v/ Bjerne Hansen
Baggrund Kontor Salgskonsulent Soc.pæd. Foredragsholder / Kursusleder Cand. it. DKM Afdelingsleder og Projektleder i ProOffice
Oplæg Case – Monica Ritterband. Kommunikationsteori og medieteori i webdesign. Digital kultur i ProOffice.
Formål Inspiration til at koble teori til praksis
Case – Monica Ritterband Primær målgruppe: High end segmentet Folk der køber mærkevarer år Sekundær målgruppe: Kommuner, virksomheder og eventuelle fremtidige samarbejdspartnere
Case – Monica Ritterband Hjemmesidens signaler: High class Eksklusivt brand med eksklusive produkter Rent, behageligt og indbydende ”Det elegante, det eksklusive, det overskuelige”.
Case – Monica Ritterband Personlige udtryk: Sympatisk ”Hvor kan hun dog en hel masse og dækker bredt, -uden at være en pralhals” Hårdtarbejdende Seriøs
Testmetoder Gængse testmetoder: Kortsorteringstest Tænke-højt-test Heuristisk inspektion Fortæller hvad brugerne mener
Testmetoder Kommunikations-teori og medie-teori: Fortæller hvorfor brugerne tænker som de gør!
Kulturelle værdier Ethvert menneske er henvist til at benytte sig af et bestemt sprog, som rummer perspektiver, men også bestemte blindheder over for verden og ethvert menneske fødes ind i en kultur, som foreskriver den enkelte sine udlægninger af verden (Guldal & Møller s. 35)
Tekst Front stage bias Face to face tekst overført til web Professor Albert Mehrabian's communications model: 7% of meaning is in the words that are spoken. 38% of meaning is paralinguistic (the way that the words are said). 55% of meaning is in facial expression.
Kulturel værdi
Goffmann The presentation of self in everyday life / Vårt rollespil til daglig Sign-vehicles Expressions given / Expressions given off Facade og kulisser
Meyrowitz No sense of place Backstage – middleregion – frontstage Ændring af sociale roller Ændring af social struktur Opløsning af ’Place’
Luhmann Sociale systemer Information for afsender og modtager er ikke det samme Mening Ytring skaber mod-ytring
Turkle Life on the screen Identitet på nettet kan blandes og tilpasses, efter hvad der nu er påkrævet. Konstruktion og rekonstruktion af selvet
Case – Monica Ritterband
Fra teori til praksis
Brugertest Det ligner en turistguide fra Royal Copenhagen Kvalitet, overklasse Meget sofistikeret Succesrig, målrettet og velhavende Hun er blevet mere tjekket siden sidst
Konklusion Nye synsvinkler Indtryk bygget på forestillinger, ikke facts Svært at kontrollere identitetsformidling på nettet, da der gribes i tilfældige meningsbærere Påvisning at mulige forbedringer af kommunikationen Det er totaliteten af meningsbærende tegn (billeder, tekst, grafik) modtageren danner sine indtryk At man kan bruge kulturhistoriske horisont til at skabe et indtryk hos modtageren
ProOffice IT-Undervisning Microsoft Office Specialist ESDH – Captia ProLearning
ProOffice ProLearning: Tilstedeværelses-undervisning Case baseret kompendium Pixi håndbog Hjælpeportal
ProOffice
ProOffice ProOffice koncept: Kommunikation til omverden gennem: Hjemmeside, tøj, materiale, William, pædagogisk tilgang, uformel omgangstone
ProOffice Begreber for den ny hjemmeside: Tillid Troværdighed Autenticitet I øjenhøjde / nærvær Gennemskuelighed / klarhed
ProOffice Intern virksomhedskultur opretholdes gennem: Propaganda Mail Msn Fester Møder Mobiltelefon
ProOffice ProOffice mål: Synliggørelse gennem kompetencer Opsamling af empiri til videre udvikling Udvikling af medarbejdere Være de bedste på markedet inde for it-undervisning
Opsamling Jeg har kunnet bruge digital kultur ifht: Speciale Udvikling af virksomhedskonceptet i ProOffice En ny måde at se min omverden på
ProOffice Bjerne Hansen Njalsgade 88 Mobil: