Kultur, socialitet og kommunikation på Internettet –og i det private erhvervsliv v/ Bjerne Hansen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Interaktiv kommunikation - strømninger indenfor kommunikation
Advertisements

Funktionelle perspektiver på mediebrug
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Læringscentret og nye vejledningsformer
Ny mediepædagogik - med fokus på levende billeder
Ledelse i Praksis – 4. aften
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Mediepædagogik og didaktik
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
– Sådan virker det! Dit elektroniske postsystem Ved Arne Crown Rasmussen
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
”Den personlige hjemmeside som fænomen” Oplæg til ”Medier og kommunikation” Flemming Skall 5. September 2005.
Sprog/billeder på Internettet
”Design og fremstil – med udgangspunkt i vores case – et eller flere medieprodukter, der vil kunne indgå som del af kampagnen, der skal skabe opmærksomhed.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Brugervenligheds test. n ewline ønsker at gøre deres web- side mere brugervenlig.
ART GALLERIES Gruppe 4.
Hans Peter Wolsing iværksætterkoordinator SKYD IKKE DIG SELV I FODEN Nordjyske Medier 17. nov
Om feedback og tilbagemeldinger
© The Copenhagen Institute for Futures Studieswww.cifs.dk Superkonvergens Henrik Kristensen, Instituttet for Fremtidsforskning.
Kommunikation / it.
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Dream Building og kernehistorien Henrik Kristensen
Usability på Her fungerer det godt 1.Sitet imødekommer ifølge vores testpersoner et informationsbehov hos målgruppen. 2.Sprogbrug.
Den gode, den onde og den grusomme - om digital selvbetjening SnitkerGroup 6. September 2011 af Usability Specialist Thomas Visby Snitker.
Virksomheder - definition
Levy Pierre (2001), Cyberculture Teksten til i dag er fra sidste kapitel og konklusionen fra bogen Cyberculture. Tekno optimist.
Almen sTudieforberedelse - AT
IT i undervisningen.
Appelformer Logos, etos og patos.
Instituttet for Fremtidsforskning Er en privat og uafhængig tænketank Er grundlagt i 1970 af Thorkil Kristensen Inspirerer og rådgiver virksomheder, organisationer.
1 Kursus i BL: Beboerinformation – medievalg og kanaler oktober 2010 Paul R. Metelmann Havdrupvej 114b, 2720 Vanløse
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
Beskyt & bevar kontrol med information CRM LOB ERP Find information, viden & øget indsigt i forretning Enklere samarbejde mellem mennesker Reducerede.
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Small Business Specialist Community Partner Development Manager Lotte Rahbek.
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
Design På b-niveau 08/09. Ideudvikling og designproces Et legeredskab til voksne.
Reality-TV Refleksion og selvfremstilling ~ Giver det mening?
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
EN VERDEN AF MULIGHEDER - TØR DU GRIBE DEM Hold 1VRA – Gruppe 4 Linda Jensen Marius Ferstad Martin William Frederiksen Camilla Oppenhejm Sophie Løhde Jacobsen.
Børn og pædagoger i en digital verden
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
Et computerbaseret projekt. Udgangspunkt  Formål og præmis Hurtig adgang til hjælp Oplyse om faren ved og bag rygning Informere og rådgive brugeren Applikationen.
Den lærende organisation
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
Galleri Typer  Enkelte Kunstnere  Simpel, begrænset indhold og overskuelig  Indblik i kunstnerens univers  Onlinegallerier  Stor samling værker.
Strategisk kommunikation og muséer
Forberedelse 2.0 ”Store your knowledge in your Friends” © UFFE SØRENSEN.
Formidling og informationsarkitektur Christina Mette Thorarinn.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Ved eksamen bliver de studerende prøvet i forhold til deres: Viden om grundlæggende begreber, teorier og forskningstraditioner vedrørende IT som medie.
Historien om MonaCyclona. Indledning | Program Indledning Hvad er There? Identitet i en moderne verden Brugen af den virtuelle verden i identitetsdannelse.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Samarbejde og kommunikation på en arbejdsplads
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Reklameanalyse.
Frivillighed og sociale medier Region Syddanmarks lokalkomiteer
1 Målgruppeanalyse ITU forår 2011 Paul R. Metelmann.
Samfundet- Institutionen og Individet. Hvad kan og er en institution? Hvordan opfattes brugeren? Forhold til samarbejdspartnere? Arbejdsmiljø?
Grundlaget for kognitive tilgange Köhler Koffka Wertheimer Psychology of Personal Constructs Metateoretiske refleksioner Kognitive og socialkognitive aspekter.
Branding afsætning.
Forløb: Unge identitet, socialisering og sociale medier
It i folkeskolens matematikundervisning
Reality-TV Refleksion og selvfremstilling ~ Giver det mening?
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Kultur, socialitet og kommunikation på Internettet –og i det private erhvervsliv v/ Bjerne Hansen

Baggrund  Kontor  Salgskonsulent  Soc.pæd.  Foredragsholder / Kursusleder  Cand. it. DKM  Afdelingsleder og Projektleder i ProOffice

Oplæg  Case – Monica Ritterband.  Kommunikationsteori og medieteori i webdesign.  Digital kultur i ProOffice.

Formål  Inspiration til at koble teori til praksis

Case – Monica Ritterband  Primær målgruppe:  High end segmentet  Folk der køber mærkevarer år  Sekundær målgruppe:  Kommuner, virksomheder og eventuelle fremtidige samarbejdspartnere

Case – Monica Ritterband  Hjemmesidens signaler:  High class  Eksklusivt brand med eksklusive produkter  Rent, behageligt og indbydende  ”Det elegante, det eksklusive, det overskuelige”.

Case – Monica Ritterband  Personlige udtryk:  Sympatisk  ”Hvor kan hun dog en hel masse og dækker bredt, -uden at være en pralhals”  Hårdtarbejdende  Seriøs

Testmetoder  Gængse testmetoder:  Kortsorteringstest  Tænke-højt-test  Heuristisk inspektion  Fortæller hvad brugerne mener

Testmetoder  Kommunikations-teori og medie-teori:  Fortæller hvorfor brugerne tænker som de gør!

Kulturelle værdier  Ethvert menneske er henvist til at benytte sig af et bestemt sprog, som rummer perspektiver, men også bestemte blindheder over for verden  og ethvert menneske fødes ind i en kultur, som foreskriver den enkelte sine udlægninger af verden (Guldal & Møller s. 35)

Tekst  Front stage bias  Face to face tekst overført til web  Professor Albert Mehrabian's communications model:  7% of meaning is in the words that are spoken.  38% of meaning is paralinguistic (the way that the words are said).  55% of meaning is in facial expression.

Kulturel værdi

Goffmann  The presentation of self in everyday life / Vårt rollespil til daglig  Sign-vehicles  Expressions given / Expressions given off  Facade og kulisser

Meyrowitz  No sense of place  Backstage – middleregion – frontstage  Ændring af sociale roller  Ændring af social struktur  Opløsning af ’Place’

Luhmann  Sociale systemer  Information for afsender og modtager er ikke det samme  Mening  Ytring skaber mod-ytring

Turkle  Life on the screen  Identitet på nettet kan blandes og tilpasses, efter hvad der nu er påkrævet.  Konstruktion og rekonstruktion af selvet

Case – Monica Ritterband

Fra teori til praksis 

Brugertest  Det ligner en turistguide fra Royal Copenhagen  Kvalitet, overklasse  Meget sofistikeret  Succesrig, målrettet og velhavende  Hun er blevet mere tjekket siden sidst

Konklusion  Nye synsvinkler  Indtryk bygget på forestillinger, ikke facts  Svært at kontrollere identitetsformidling på nettet, da der gribes i tilfældige meningsbærere  Påvisning at mulige forbedringer af kommunikationen  Det er totaliteten af meningsbærende tegn (billeder, tekst, grafik) modtageren danner sine indtryk  At man kan bruge kulturhistoriske horisont til at skabe et indtryk hos modtageren

ProOffice  IT-Undervisning  Microsoft Office Specialist  ESDH – Captia  ProLearning

ProOffice  ProLearning:  Tilstedeværelses-undervisning  Case baseret kompendium  Pixi håndbog  Hjælpeportal

ProOffice

ProOffice  ProOffice koncept:  Kommunikation til omverden gennem:  Hjemmeside, tøj, materiale, William, pædagogisk tilgang, uformel omgangstone

ProOffice  Begreber for den ny hjemmeside:  Tillid  Troværdighed  Autenticitet  I øjenhøjde / nærvær  Gennemskuelighed / klarhed

ProOffice  Intern virksomhedskultur opretholdes gennem:   Propaganda  Mail  Msn  Fester  Møder  Mobiltelefon

ProOffice  ProOffice mål:  Synliggørelse gennem kompetencer  Opsamling af empiri til videre udvikling  Udvikling af medarbejdere  Være de bedste på markedet inde for it-undervisning

Opsamling  Jeg har kunnet bruge digital kultur ifht:  Speciale  Udvikling af virksomhedskonceptet i ProOffice  En ny måde at se min omverden på

ProOffice Bjerne Hansen Njalsgade 88 Mobil: