Virksomhedens sociale kapital - Nyt syn på arbejdsmiljøet?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Social kapital og arbejdsmiljø
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Præsentation af dig og Andreas Borg, Social IQ Academy
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Psykisk arbejdsmiljø.
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Virksomhedens sociale kapital - En ny indgang til Arbejdsmiljø?
Social Kapital – rig på relationer
Konsulenter i praktik 9. laboratorium 26. februar 2013
1 Strategiske mål 2011/2012 April Medarbejderresultater 2006 Real 2007 Real 2008 Real 2009 Real 2010 Real 2011 Mål 2011 Real 2012 Mål 2013 Mål.
UU-Aalborg Evaluering af brobygning og intro 2013/14 Velkommen UU-Aalborg Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Social kapital – rig på relationer
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Arbejdsmiljødrøftelse HMU 6. december 2012
Generalsekretær. Forfatter. Medlem af Stresstænketanken og
Lotte Hornholt Gymnasieskolernes Lærerforening
Samarbejde med brugerne – konflikthåndtering og den gode relation Træf om Mening i arbejdet 2011 Julie Gredal og Ida Bering 13. Januar 2011.
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Hvem er vi? •Vi er organiseret i KBH Amts behandlingscenter for stofbrugere. •Vi er 3 år gamle. •Hjulpet i gang af fokus på Ecstasy. •Hjulpet i gang af.
AMICA - skaber et godt psykisk arbejdsmiljø bedre service og produktivitet 5. november 2008.
Samlet årsrapport for Sønderparken 2013 SIP-socialpsykiatri
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
• Diplom- eksamensprojekt, • SAM 24. marts 2010 • Eksamensprojektstuderende: Karsten Sørensen Karsten Sørensen.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Arbejdsglæde eller sygefravær
AMI’s nye undersøgelse af danskernes psykiske arbejdsmiljø
Den gode forandringsproces
Brug piletasterne eller musen til at skifte slides
Ved rådmand, Dorthe Laustsen
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
Afrapportering AEM Medarbejdere Den 2. september 2009.
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Social kapital – vejen til trivsel og kvalitet
HUSKESPIL – den lille tabel
1 & Om holdninger og holdningsændring blandt ledere og medarbejdere på sociale institutioner Evalueringsmedarbejder.
Survey Organisering og styregruppehåndtering. Spørgsmål 1 62,5 % mener de har stor indflydelse på tilpasning af egen projektorganisation! Hvis projektorganisationen.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Hvordan kan jeg som menneske og leder finde og udøve et lederskab, der er rigtigt og relevant? Margrethe Vestager, MF Ringstedkonferencen på Sørup Herregaard.
Kodeks for offentlig topledelse
 2 3  3 =  83  43  53  63  73  93  10 4.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Region Midtjyllands tilbud 2013
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Danmarks offentlige organisationers omdømme blandt danske borgere
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Trivselsundersøgelsen Tórshavn Tage Søndergård Kristensen.
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
1 Tråde 2 Plan Trådbegrebet Synkronisering Koordinering Eksempel: et flertrådet spil.
Grunde til at jeg elsker dig
Sygefravær RMU temadrøftelse den 17. juni 2010.
Virksomhedens sociale kapital Selskab for Arbejdsmiljø 8. Oktober 2008 Kristian Gylling Olesen Ph.d.-studerende Eva Thoft/ Arbejdsmiljøkonsulent/Grontmij.
Plantekongres 2007 Psykisk arbejdsmiljø v/cand. psych. Nadia El-Salanti Center for Alternativ Samfundsanalyse (CASA)
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Thomas Bartels, VFAs rejsehold 15. april 2015
FOA FTR og overordnede MED-rep. 6. juni 2011 Hans Hvenegaard Virksomhedens sociale kapital.
Arbejdsmiljø og social kapital: Hvilke sammenhænge er der i de forskellige typer af organisationer? Anne-Mette Hjalager Syddansk Universitet Center for.
Afgangsprojekt om sygefravær 2013 Lystrup skole Morten Fjord.
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Sæt fokus på arbejdets kerne hvis du vil forbedre trivslen Personalechefkonferencen, 4. november 2008 Peter Hasle Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
De seks guldkorn i jobbet Indflydelse p å eget arbejde og arbejdssituation Mening i jobbet Forudsigelighed og relevante informationer Social st ø tte fra.
Sparekassen uden regler og forretningsgange Gennem værdier og selvledelse til en af Danmarks bedste arbejdspladser.
Anne-Mette Hjalager Syddansk Universitet
Virksomhedens sociale kapital
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Virksomhedens sociale kapital - Nyt syn på arbejdsmiljøet? Selskab for Arbejdsmiljø – 29. april 2009 Eva Thoft: Arbejdsmiljø & kommunikation i Grontmij | Carl Bro Indhold: Hvorfor Social kapital? Social kapital i tal Social kapital og arbejdsmiljø Hvilken organisation sætter vi fokus på? Hvordan opbygges social kapital?

Social kapital i en virksomhed? Samarbejds- evne Kerne-opgave Retfærdighed Tillid Virksomhedens sociale kapital er den egenskab der sætter organisationens medlemmer i stand til i fællesskab at løse dens kerneopgave

Opbygning af social kapital er nøglen Samarbejds- evne Tillid og troværdighed Retfærdighed og respekt Produktivitet Kvalitet Omstillings- evne

Opgaven – og virksomhedens sociale kapital? Mission: Fremme barnets udvikling, selvstændighed og livskvalitet med udgangspunkt i de muligheder der opstår i samspillet mellem alle i huset i dagligdagen

Tillid – hvad handler det om? Ledelsen stoler på at medarbejderne gør et godt stykke arbejde Man kan stole på de udmeldinger der kommer fra ledelsen Ledelsen holder ikke vigtige informationer skjult for medarbejderne De ansatte kan give udtryk for deres meninger og følelser De ansatte holder ikke informationer skjult for hinanden De ansatte holder ikke informationer skjult for ledelsen De ansatte stoler i almindelighed på hinanden 74% VERTIKALT 54% 58% H O R I S O N T A L T 62% 61% 64% 68%

Retfærdighed – hvad handler det om? Bliver konflikter løst på en retfærdig måde? Bliver man anerkendt for et godt stykke arbejde? Bliver arbejdsopgaverne fordelt på en retfærdig måde? Bliver alle forslag fra de ansatte behandlet seriøst af ledelsen? 43% 48% 45% 42% Forskellige former for retfærdighed Fordelingsmæssig Processuel Interpersonel Informativ

Social kapital og stress NFA 2005

Tillid og depressive symptomer NFA 2005

Retfærdighed og fravær Fraværsdage/år Kvinder Mænd Retfærdighed NFA 2005

Der er forskel på virksomheder Retfærdighed Lodret tillid Sparekassen Konsulenthuset Sundhedstjenesten Døgninstitutionen Daginstitutionerne Hjemmeplejen Familierådgivningen Cateringen Trykkeriet Maskinfabrikken Transportmateriel Banken IT-virksomheden (skala fra 0-100) VIPS data

Hvor er det godt at være? ■ Industri ◯ Omsorg X Viden Vips-data

Sammenhæng mellem social kapital og psykisk arbejdsmiljø Retfær-dighed Retfær-dighed Krav Tolkning af krav Tro på egen mestring Negativ stress/Stress Positiv stress/Trivsel Tillid Tillid Sam-arbejds-evne Sam-arbejds-evne Social og faglig støtte Krav og kompetencer Forud-sigelighed Ind-flydelse Belønning/ anerkendelse Mening

Social kapital – i hele organisationen Mellem top og bund Mellem afdelinger Internt i afdelinger

Tre former for social kapital Inspektør Skole Forbindende relationer Afdelingsledere stærk Lærere De enkelte teams Andre funktioner Mellem teams og funktioner Mellem fag svag Samlende relationer Brobyggende relationer stærk stærk

Tre former for social kapital Forvaltning Forvaltningsdirektør Forbindende relationer Områdeledere Institutionsledere stærk Afdelingsledere Medarbejdere Institution Skole Andre afdelinger Mellem institutioner, skoler og afdelinger svag Samlende relationer Brobyggende relationer stærk stærk

Velintegreret organisation med høj social kapital Forbindende relationer stærk svag Samlende relationer stærk Brobyggende relationer stærk

Subkulturer Forbindende (linking) relationer stærk svag Samlende (bonding) relationer stærk Brobyggende (bridging) relationer stærk

Centralistisk organisation med stærke bånd mellem ledelse og medarbejdere Forbindende relationer stærk svag Samlende relationer stærk Brobyggende relationer stærk

Løsere netværksorganisation med brobygning mellem afdelinger eller ud af organisationen Forbindende relationer stærk svag Samlende relationer stærk Brobyggende relationer stærk

Traditionel ledelse Moderne ledelse Ledelse og samarbejde Traditionel ledelse Moderne ledelse Afklaring af fælles mål Opgaveløsning efter vurdering Arbejde i forhold til mål og opgave Høj motivation Høj innovation Lave transaktionsomkost-ninger Kontrol Opgaveløsning efter ordrer Arbejde efter reglerne Lav motivation Lav innovation Høje transaktionsomkostninger

Hvad betyder det for visioner og forandring? Målet er i fællesskab at skabe en ny stærk kommune med en position blandt de mest attraktive i Danmark. Vi vil: Give mennesker og virksomheder muligheder for at udvikle sig. Have sunde borgere i en sund kommune. Binde attraktioner, natur, miljø og kultur sammen i nye oplevelser. Sikre ligeværdighed mellem land og by. Udvikle nærdemokratiet. Og så går vi nye veje. Høj social kapital Tillid til videndeling Åbenhed for nye samarbejdspartnere Nye måder der passer til opgaven Lav social kapital Manglende videndeling Fastlåst ift samarbejdspartnere Fastlåste måder

Virksomhedens sociale kapital: Verdens korteste spørgeskema 1. Kan man stole på de udmeldinger, der kommer fra ledelsen? 2. Stoler ledelsen på, at medarbejderne gør et godt stykke arbejde? 3. Bliver konflikter løst på en retfærdig måde? 4. Bliver arbejdsopgaverne fordelt på en retfærdig måde? 5 svarmuligheder per spørgsmål (0-4). I alt: 0-16 points. Tage Søndergård Kristensen

Hvordan opbygges social kapital? Der er noget at bygge videre på Der skal være rum for at bygge relationerne op: tid, mulighed, sted Skabe troværdige og gennemskuelige beslutningsprocesser Indflydelse Anderkendelse og feed-back Meningsfuld kvalitetsstyring Møder med mening Det handler om at få startet den positive spiral

Stigende krav om dokumentation og kontrol Andel der har oplevet stigende krav om dokumentation, skemaer, evalueringer og andet papirarbejde inden for deres sektor 10 20 30 40 50 60 70 80 90 % Folkeskolelærere 93,0 % Pædagoger 92,2 % Sygeplejersker 91,4 % SOSU'er 90,9 % Socialrådgivere 89,5 % Politi, forsvar 69,0 % Kontorfunktionærer 66,2 % Akademikere 65,1 % Chauffører m.v. 58,2 % Off. ansatte, i alt 76,3 % N = 1511 offentligt ansatte. Kilde: A4. Januar 2008. 24

Der er indført for mange kontrol- og evalueringsmetoder indenfor mit fag 10 20 30 40 50 60 70 % Folkeskolelærere 77,7 % Socialrådgivere 73,5 % SOSU'er 68,5 % Pædagoger 57,4 % Akademikere 41,0 % Politi/forsvar 25,2 % Kontorfunktionærer 24,1 % Sygeplejersker 22,4 % Chauffører 3,4% Alle off. ansatte 48,6 % Kilde: A4. Januar 2008. 25

Dokumentationskrav svækker arbejdsglæden Andel der er enige i, at ”dokumentation, skemaer, evalueringer og andet papirarbejde er med til at svække min arbejdsglæde” 10 20 30 40 50 60 70 80 % Folkeskolelærere 84,3 % Socialrådgivere 77,1 % SOSU'er 64,8 % Chauffører m.v. 56,6 % Pædagoger 48,6 % Politi, forsvar 45,0 % Akademikere 43,6 % Sygeplejersker 43,1 % Kontorfunktionærer 42,3 % Off. ansatte, i alt 51,3 % 1511 offentligt ansatte. Kilde: A4. Januar 2008. 26

Kvalitet og arbejdsmiljø – Sirdal modellen Kvalitet i ydelser og produkter Kunde tilfredshed og loyalitet Indsatsen for at forbedre arbejdsmiljøet og kvaliteten i ydelserne De ansattes arbejdsmiljø De ansattes helbred og velbefindende 27

Krænkende behandling af offentligt ansatte 5 10 15 20 % Får ikke nødvendig information 20 % Får urimelige mål og tidsfrister 11 % Udsat for sladder og rygter 9 % Bliver konstant mindet om fejltagelser 7 % Bliver udelukket fra fællesskabet 6 % Får uoverkommelige opgaver 6 % Bliver overvåget unødigt 6 % Bliver latterliggjort 5 % Mødes med fjendtlighed/tavshed 5 % Bliver råbt af 2 % (Mindst én af delene: 37 %). 896 svarpersoner. Ugebrevet A4. Januar 2008. 28

Tillid på arbejdspladsen SAMTALE ARBEJDE De ansatte stoler på, at ledelsen gør et godt stykke arbejde De ansatte stoler på ledelsen Nede fra og op De ansatte stoler på, at kollegerne gør et godt stykke arbejde De ansatte stoler på hinanden Vandret Ledelsen stoler på, at de ansatte gør et godt stykke arbejde Ledelsen stoler på de ansatte Oppe fra og ned

Opbygning af tillid Troværdig adfærd: Konsistent adfærd: Gennemskuelig og forklarlig Integritet: Man mener og gør som man siger Uddelegering af kontrol: Man viser selv tillid ved at give kompetence til andre Demonstration af lydhørhed: Man tager andres synspunkter seriøst

Opbygning af retfærdighed Konsistens: Samme procedurer over for alle Ledernes personlige interesser får ikke indflydelse Involvering: Berørte høres og involveres Respekt: Synspunkter behandles seriøst Beslutninger Baseret på pålidelige og relevante informationer Beslutningsprocessen synlig og kendt Argumenter og konsekvenser formidles Ankemulighed Mulighed for at omgøre unfair og forkerte beslutninger Etik Processer i overensstemmelse med fundamentale etiske principper.

Opbygning af samarbejdsevne Rum, tid, faciliteter Jævnlige møder om konkrete emner Opbygning af fælles værdier og faglighed Afstemning af fælles værdier og faglighed Erfaringsudveksling Mulighed for social og faglig støtte

Hvorfor bør vi beskæftige os med virksomhedens sociale kapital? Social kapital Psykisk arbejdsmiljø Produktivitet Kvalitet Mindre fravær Mere innovation Bedre omstillingsevne Bedre offentlig service Bedre konkurrenceevne Globalisering Pres på offentlige sektor