Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Ved rådmand, Dorthe Laustsen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Ved rådmand, Dorthe Laustsen"— Præsentationens transcript:

1 Ved rådmand, Dorthe Laustsen
Projekt Kontrolfri Zone i Sundhed & Omsorg, Århus Kommunes, 7. oktober 2009 Ved rådmand, Dorthe Laustsen

2 Kontrolfri Zone Hvorfor har vi gjort det? Hvordan har vi gjort det?
Foreløbige resultater Hvad har vi lært? Spørgsmål..

3 Hvorfor har vi gjort det?
78 % procent af de offentlige ansatte har været udsat for et voksende omfang af dokumentation, skemaer, evalueringer og andet papirarbejde de seneste fem år. 65 % mener, at papirarbejdet stjæler tid fra deres kerneopgaver. 25% af omsorgspersonalets tid bliver brugt til administration. Over halvdelen mener, at arbejdet med skemaer, evalueringer og andet papirarbejde er med til at svække deres arbejdsglæde. 47 % mener, at der er tale om en unødvendig kontrol med deres arbejde. Kilde: Ugebrevet A4, 2008 Ét er statistik – noget andet er de mange eksempler, jeg har hørt gennem mine snart 4 år som rådmand. Eksempel: måling af en kartoffels temperatur efter den havde været i mikrobølgeovnen, hvor efter tidspunkt

4 Målet med Kontrolfri Zone?
Større arbejdsglæde Mindre sygefravær Mindre vikarforbrug Mindre personaleudskiftning Mere tid til faglighed Mere tid til de ældre Færre forskellige hjælpere

5 Opgaven Helt banalt: opgaven har været at skrælle alle unødvendige lag af, så vi kan komme ind til kerneydelsen

6 Hvordan har vi gjort det?
Fase 1: Indsamling af forslag til at reducere unødig dokumentation fra personalet. Fase 2: Vurdering af forslagene ud fra devisen ”det er unødigt - med mindre det modsatte er bevist” Fase 3: Implementering så hurtigt som muligt, og så hurtigt som eventuelle dispensationer kan gives.

7 Hvordan har vi gjort det?
Fase 1: Indsamling af forslag til at reducere unødig dokumentation fra personalet. Afskaffelsen af unødig dokumentation og kontrol tager afsæt i medarbejdernes ønsker og erfaringer. Alle medarbejdere i Sundhed og Omsorg har mulighed for at pege på områder, hvor dokumentationskravene ikke giver mening, eller hvor reglerne er for komplicerede. Spørgsmålet man skal stille sig selv er: Giver denne opgave mening - i forhold til min kerneopgave? Hvis ikke, er der måske noget, der bør gøres anderledes.

8 Hvordan har vi gjort det?
Fase 2: Vurdering af eksemplerne ud fra devisen ”det er unødigt - med mindre det modsatte er bevist” Hvis en regel eller procedure har være ”anklaget for unødvendighed”, har vi taget den op og belyst den bredt ud fra forskellige fagligheder. Kan det ikke forklares, kan det ikke forsvares Faggrupperne ser forskelligt på tingene. Derfor bred faglighed i arbejdet.

9 Hvordan har vi gjort det?
Fase 2: Vurdering af eksemplerne ud fra devisen ”det er unødigt - med mindre det modsatte er bevist” Styregruppe Projektleder Kvalitetssikringsgruppe Arbejdsgrupper Styregruppen består af følgende medlemmer: Rådmand Dorthe Laustsen, direktør Hosea Dutschke, sundheds- og omsorgschef Kirstine Markvorsen, områdechef Anette Poulsen, områdechef Bente Wenborg. Kvalitetssikring bruger-, medarbejder- og lederrepræsentanter. Styregruppe

10 Hvordan har vi gjort det?
Fase 3: Implementering så hurtigt som muligt, og så hurtigt som eventuelle dispensationer kan gives. Gør det godt så lad det vare længe – gør det ondt, så gør det kort…. Rådmand og direktør sidder for bordenden og ændringen træder i kraft, når mødet er slut. Med mindre selvfølgelig, at det er lovstridigt… Er reglen/proceduren tilpas åndssvag, skader lidt civil ulydighed ikke. Man skal nok blive tilgivet…

11 Resultater Startskud februar 2008
133 forenklingsforslag er meldt ind til Kontrolfri Zone. 79 forenklingsforslag er færdigbehandlet: heraf er 40 er afskaffet, forenklet eller på vej til det 8 forslag afventer svar som et led i udfordringsretten 2 forslag afventer ny lovgivning. Vi er så småt ved at ændre på kulturen. Det er blevet legitimt at sige, Hvorfor det? Hvordan hænger det sammen med Kontrolfri Zone?, Eksempel fra Ekstra Bladet, 6. oktober 2009

12 Kan det ikke forklares, kan det ikke forsvares
Selv om det selvfølgelig ikke er meningen, at vi skal have dialogen gennem medierne, så er det et godt eksempel på, at medarbejderne reflekterer over nye tiltage og ser dem med ”Kontrolfri Zone briller” – det er et nyt forslag og det viser med al tydelig, at jeg/ledelsen ikke har fået forklaret personalet, hvorfor det giver mening: Derfor: (klik) Kan det ikke forklares, kan det ikke forsvares

13 Hvem er banditterne? Hvem er kontrolentusiasternes?
Folketinget Regeringen Byrådet De ansatte selv DJØF’erne Det er os, politikerne, som bærer en stor del af skylden for den øgede mængde papirarbejde. Især Christiansborg-politikerne er slemme til at sidde i deres osteklokke og forlange den ene undersøgelse efter den anden, men også de lokale politikere skal passe på, at de ikke bliver forblændet af målstyringslogik og managementmetoder, der lover overblik og kontrol, som sad man i et moderne cockpit. I sidste ende er det medarbejderne og borgerne, der lider under kontrolentusiasternes illusion om den perfekte verden Embedslægeinstitutionen

14 Hvad har vi lært? Der er kontrolbanditter på alle niveauer
En kontrolkultur bliver ikke ændret fra dag til dag. Der er modsatrettede interesser i eget system Nødvendigt med rådmand/direktør for bordenden Mister man styringen og overblikket ved at afbureaukratisere? Overblikket?, måske i mindre udstrækning, men det er jeg villig til at ofre til fordel for mere arbejdsglæde og mere tid til borgerne Styringen?, Nej, det er bare en anden måde at styre på. Baseret på moderne ledelse. Baseret på respekt og tillid. Kan det ikke forklares, kan det ikke forsvares. Reglen/proceduren kan være god nok, men den er ikke kommunikeret godt nok. Brug fantasien og brug de forhåndenværende medier til at provokere kontrolkulturen.

15 Spørgsmål


Download ppt "Ved rådmand, Dorthe Laustsen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google