Effektdokumentation i bibliotekerne: Får vi sat fokus på det væsentlige? Biblioteksledermøde 7. september København.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læring i bevægelse - hvorfor?
Advertisements

Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne/
Assens Kommune 16. November 2012
Frie informationer og kampen for demokrati Biblioteker og demokratisk dannelse.
New Insight - Noter til præsentation
Fra integration til inklusion
Styring og håndtering af dilemmaer
PPRs roller og kunsten at inkludere
Kommunale chefforventninger til en ny folkeoplysningslov Oplæg for Fritid og Samfund d. 25. april 2008 i Vissenbjerg v/ Børne- og Kulturdirektør Per B.
22. marts 07 Styring med fokus på effekter og faglighed Frederiksberg Kommune 26. januar 2012.
Mellem styring og faglighed Jagten på kvalitetens væsen EVA 10 år 15. September Klaus Majgaard.
KØBENHAVNS KOMMUNE Center for Afklaring og Beskæftigelse Programteori – hvad kan vi bruge det til?
Oplysningsforbund og folkebiblioteker må sammen finde nye veje Jens Thorhauge
Fremtidens offentlige styring Hvor er vi på vej hen efter NPM?
Styring og dilemmaspil Workshop
Evaluering af ”Røgfrihed for alle”
DELTAGELSE, REFLEKSION, CHANCELIGHED, OG RESSOURCE
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Ringkøbing-Skjern Kommune 12. September 2013
Har resultatbaseret styring en fremtid i den offentlige sektor?
Kampen om fremtidens kompetence- og dannelsessyn Lilleskolernes Ledertræf 20. september 2012.
Strategi som forandrings- skabende dialog
Velkommen til pædagogisk dag!
Inklusion i folkeskolen: Vision og byggesten
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
Modtagelse, fastholdelse og integration af udenlandsk arbejdskraft.
Kvalitet i styringsdialog
Forsvarsakademiet 20. September 2012
Vision – foreslag Mulighed 1 –Sundhed for alle i Åle-Hjortsvang-Hammer – vi skaber det sammen! Mulighed 2 –Sundhed for alle – sammen!
Konsulenternes kompetencebehov i et forskerblik
Resultatkriterierne i praksis Målinger er et must!
Potentialerne i den (nye) åbne skole
DN - Hvem? Hvad? Hvordan? Forstå organisationen Forstå organisationen DN’s ”hovedstol” DN’s ”hovedstol” Afdelingsbestyrelsens rolle Afdelingsbestyrelsens.
Narrative strategier og fornyelse af velfærd
Ungdomsskolens udfordringer og strategiske rolle US Centret 2. marts Klaus Majgaard.
Pædagogisk forår i København
Guldet i nabolaget – om læring og fællesskab i lokalsamfundet Børne- og Kulturchefforeningen.
Møllevangskolen 22. November 2012
Forandringsteorier som kortlægning af fælles praksis
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Syddanmark 18. marts 2010 Klaus Majgaard.
Børne- og ungepolitik i Fredensborg Kommune Inspirationsoplæg 21
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Styrkeprofil / ressourcer i landsbyen.
Forandringsstrategier på børne- og undervisningsområdet Koncernfælles ledelsesseminar I Ministeriet for Børn og Undervisning 24. September 2012.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Midtjylland 5. marts 2010 Klaus Majgaard.
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
Rammesætning og frihed under krydspres Rebildkonferencen 2012 Skolelederforeningen.
Opstartsworkshop Tirsdag d. 17. marts 2015.
Lokalsamfundet som læringsmiljø Klog på den fede måde Horsens 24. november 2010 Klaus Majgaard.
Kombi-biblioteker en ny mulighed
Hvad bruger man programteorien til? Knud Ramian. INDHOLD Progamteori som tænkeværktøj Programteori som en erfaringsbeholder Programteori som dialogværktøj.
Børns Biblioteker To fagligheder i dialog – om børn, medier og professionsudvikling.
Nye tider, ny kultur- og fritidspolitik Årsmøde i Biblioteksforeningen i region Syddanmark 25. februar 2008 Oplæg af Klaus Majgaard, administrerende direktør.
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
Mod en ny oprigtighed i offentlig styring: Fra sorteper til partnerskab KIOL 21. november 2012.
Fremtidens velfærdsrelationer og offentlig værdiskabelse
Fornyet styringsdialog mellem stat, kommuner og institutioner BKF Region Syd 26. oktober 2012.
Præsentation af resultaterne fra workshop 1 1. Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Unge, uddannelse og beskæftigelse Tema 1 - Forebyggelse og sammenhæng.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Dannelse i efterskolen v. Alexander von Oettingen, dr.pæd. UC Syddanmark Univeristy College Syddanmark, 20. september 2016.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV Type Navn
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
Præsentation Skanderborg Kommune d. 7. juni 2011
Styringsredskaber og deres betydning for bestyrelsesarbejdet
Digital trivsel på gymnasiet
Det er en politiske bestilling!
Barnesyn og børneperspektiv
Tanja Louise Weis, Erhvervsstyrelsen
Præsentationens transcript:

Effektdokumentation i bibliotekerne: Får vi sat fokus på det væsentlige? Biblioteksledermøde 7. september København

Indhold Effektstyringens abstrakte logik Effektstyringens konkrete kontekster Styringens sprog: – Narrative – Kausale – Præskriptive Effektdokumentation som undersøgende dialog

Effektstyringens abstrakte logik Effekt Ressource Ressourcer Indsatser Effekter Kausalitet

Videns- erhverv Videns- erhverv Læsepolitik Effektstyringens konkrete kontekster Ressourcer Indsatser Effekter Livslang læring Livslang læring Sundheds- fremme Sundheds- fremme Medborger- skab Medborger- skab Oplysning Dannelse Oplysning Dannelse Mindske frafald Mindske frafald Byrum Omorganisering Budgetter Lokal- samfund Lokal- samfund Hvad er det væsentlige? Bryde social arv Bryde social arv

Fokusere eller sprede? Fundamentalisme “Biblioteket er, hvad det er” Institutionel integritet Fokusering Få effektindikatorer Hyper-responsivitet “Biblioteket er hvadsomhelst” Institutionel tilpasning Spredning Balancerede indikatorer

Hovedspørgsmålet Effektdokumentation rejser spørgsmålet om, hvad det væsentlige er Hvordan kan effektstyringen udvikle et sprog, der – kan behandle biblioteksverdenens kompleksitet – og vejlede målafklaring med interessenterne?

Styringens sprog Præskriptive Kausale Narrative Norm - Afvigelse Årsag - Virkning Plot – Modplot

1. Narrativer: Fortællinger om biblioteket Eksempler: “Dannelsesinstitutionen” “Lokalsamfundets hjerte” “Informationssamfundets spillehal” “Kamæleonen” “Hjælp uden klientgørelse” “Borgerservice” Eksempler: “Dannelsesinstitutionen” “Lokalsamfundets hjerte” “Informationssamfundets spillehal” “Kamæleonen” “Hjælp uden klientgørelse” “Borgerservice” Plot/ modplot Plot/ modplot

2. Kausale hypoteser: Sammenhænge mellem indsatser og effekter Eksempler: Hvordan bidrager biblioteket til lokalsamfundet? Hvordan fremmer biblioteket digitale kompetencer? Eksempler: Hvordan bidrager biblioteket til lokalsamfundet? Hvordan fremmer biblioteket digitale kompetencer? Årsag/ Virkning Årsag/ Virkning

3. Indikatorer: Sammenhænge mellem indsatser og effekter Eksempel: Lokalsamfundsfortællingen Langsigtede effekter: Mange selvorganiserede aktiviteter Kortsigtede effekter Høj deltagelse i arrangementer Eksempel: Lokalsamfundsfortællingen Langsigtede effekter: Mange selvorganiserede aktiviteter Kortsigtede effekter Høj deltagelse i arrangementer Opfyldelse/ Ikke-opfyldelse Opfyldelse/ Ikke-opfyldelse

Effektdokumentation som undersøgende dialog Individuelle brugere Individuelle brugere Politikere Foreninger Erhvervs- liv Erhvervs- liv Andre kultur- institutioner Andre kultur- institutioner Uddannelses- institutioner Uddannelses- institutioner Biblio teket

Dialog - forløb Invitere Fortælle Danne hypoteser Danne hypoteser Afprøve

Barrierer og åbninger? Forarmet styrings- kultur i kommunen Hvordan inviterer vi til en ny dialog Besparelser Hvordan bruger vi det, vi har, på det væsentlige?

Får vi fat på det væsentlige? “Det væsentlige” er ikke givet én gang for alle, men noget vi skaber og genskaber i den undersøgende dialog Tegn på, at vi er på rette spor: – Dialogen engagerer, høj deltagelse – Nye muligheder kommer til syne – Positioner/interesser træder i baggrunden