Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Digital trivsel på gymnasiet

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Digital trivsel på gymnasiet"— Præsentationens transcript:

1 Digital trivsel på gymnasiet
kortlink.dk/srgz Digital trivsel på gymnasiet et samarbejdsprojekt om digitale konflikter og digital trivsel i relation til køn, krop og seksualitet Trine Rølle, Københavns Åbne Gymnasium Rasmus Pöckel, Odder Gymnasium Katrine Andersen, Sex & Samfund

2 Digital Trivsel - Odder Gymnasium
digital dannelse er også digital trivsel “Elevinitiativ” Cases: deling uden samtykke facerape/ sociale identitetstyveri Definition: afhænger af digital dannelse og af at besidde en kritisk, etisk, empatisk og respektfuld social bevidsthed i forhold til sig selv og andre.

3 Løsninger?? hvad er vores ansvar fokus på alle ofrene
Hvordan opnår vi en tidssvarende og dynamisk politik? Hvordan bliver det mere forankret end (bare) et oplæg af Emma Holten? italesætter digital empati hvad er vores ansvar

4 Digital trivsel - Københavns åbne Gymnasium
Lovgivning Beredskabsplan Genopbygning (“de snakker”) Det forebyggende arbejde

5 Digital trivsel Hvordan arbejder vi med at genetablere tillid?
Hvordan stopper vi sladderen? Hvordan skaber vi en kultur, hvor eleverne ikke håner eller udstiller hinanden?

6

7 Tal med hinanden om Er det skolens ansvar at forholde sig til digitale konflikter mellem eleverne uanset om de foregår i skoletiden og/eller på skolens område? Hvilke konkrete tanker har der været gjort på jeres gymnasium i forbindelse med udformningen af beredskabsplanen og hvordan er den blevet modtaget af elever og lærere?

8 Offer - gernings-m/k - bystander
Køn Position Analogt - digitalt Kompleksiteten i positioner jf Trines historie Nuancer ift. køn manden krænker, kvinden bliver krænket Nuancer i motiver jf begrebet “hævnporno” Ikke grænser mellem digitalt og analogt, en digital konflikt kan være startet analogt

9 Hvor starter og slutter skolen?
Jf. Rasmus’ fortælling: Man må som skole drøfte hvor skolen starter og slutter Her er den lokale kontekst afgørende.

10 Fællesskabet er et af de største ofre
Tryghed Venskaber Klassefællesskaber Skolekultur ...osv TRIVSEL At gøre det digitale til en del af arbejdet med at skabe stærke fællesskaber. Jf digital empati, adresser normer og lad elever og lærere forholde sig kritisk til dem og hvad de gør ved måden vi interagerer digitalt.

11 Det peger på indsatser, der…
har blik for kompleksiteten fokuserer på fællesskabet, normer og kulturer er både præventive og indeholder klare retningslinjer for beredskab er tilpasset konteksten inddrager alle skolens interessenter start i “fredstid” Retningslinjer indbefatter også nogle klare aftaler om, hvem der “er den”, hvis der opstår en digital konflikt, og hvem der er backup, når den der er den lige er på kursus den dag konflikten opstår

12 Vi har udgivet disse to hæfter, som ligger gratis tilgængelige:
inspirationskatalog til håndtering af digitale konflikter undervisningsmateriale afprøvet i 1.g-klasser til maj kommer en samlet pakke, som kan inddrages i planlægningen og hvor der bl.a. er mere udførlige ideer til, hvordan man i lærergruppen kan arbejde med digital trivsel

13 Den digitale goodiebag
Odder Gymnasium - samlet digital beredskabsplan Digitale konflikter - inspirationskatalog til ressourcepersoner og ledelse Digital trivsel - undervisningsmateriale


Download ppt "Digital trivsel på gymnasiet"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google