Fælles møde med Børne- og Ungeudvalget og strategiudvalget 18. august 2008.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Aktivitet – hvor/hvornår: Videns- og erfaringsseminar i Middelfart, lørdag den 19. marts. MKR var der sammen med Pia fra Herredsåsen og Claus fra Rynkevangen.
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Elevplaner på Skolen på Herredsåsen
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Handleplan for læsning Tårnby Kommune
Skolebestyrelsens opgaver
Elevplaner: Lov f.o.m. 2007/08 Grundlaget nævnes også i ”En guide til arbejdet med elevplaner”, Aalborg Kommune. Brev til forældrene er undervejs, men.
Frøslev-Padborg skole
Arbejdspladsudvikling
Skolepolitiske visioner og mål
Klassedannelser til Ansgarskolen Program  Velkomst og intro  Formål  Skolebestyrelsens principper for klassedannelse  Ansgarskolens handleplan.
Profilskole Fyrtårn C ”Det hele barn” Fyrtårn A ”Fortsat høj faglighed”
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Styring og dialog Reformgrupper Ledelsesudvikling - Sikre at lederne er rustet til opgaven. Politisk system De overordnede rammesættende beslutninger for.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Kick-off KIS Kvalitet I Skolerne Keep It Simple!.
Skolebestyrelsesmøde Den nye folkeskolereform
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Brugen af Angusakka Juliane Enoksen.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
24. februar 2009Flemming F. Christensen1 Årsberetning 2009 Gjessø Skole Mål for 2008/2009 –Multihal/fysiske rammer Hvordan får vi sikret det? –Synlighed/presse.
Handleplan for læsning Tårnby Kommune
Kvalitetsrapport 2007 BKF januar Politikernes behov: ”Value for money!” Brugernes/borgernes behov: ”Hvad er bedst for mig?” ”Hvad skal jeg vælge?”
Møde m. skolebestyrelsesformændene d. 19. januar 2011
Læringsmiljøvurdering - dynamisk udvikling af pædagogiske læringsmiljøer Svendborg den 14. marts 2013.
Elevplaner 2009 Det reviderede fælles elevplanskoncept Fælles Mål 2009
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Kontaktforældremøde 23. april 2007
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Læring og inklusion i skolen
Vedbæk Skole Møde med kontaktforældrene og Skolebestyrelsens årsberetning for maj 2010.
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Møde med skolebestyrelsen, Østbirk Skole,
Kommunal Faldforebyggelse v/ Hanne Skov, faldkonsulent
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Nye udviklingsarbejder Ulfborg skole
KIS i Odense Børne- og Kulturchefforeningen den 15. juni 2007.
Sunds skole Evaluering
Principper for skole-hjemsamarbejdet på Virklund Skole
Målstyret læringsreform
Skanderborg Kommune Valgmøde 3. marts 2014 Baggrundsviden for at kunne varetage skolebestyrelsesarbejdet.
Kursus for nyvalgte skolebestyrelser 2010 Kursus for nyvalgte skolebestyrelser 30. september 2010 Kalundborg kommune.
Elevplaner forældreinformation. - at styrke grundlaget for undervisningens planlægning og tilrettelæggelse - at styrke den løbende evaluering af elevens.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
J. Schirmer 26. oktober 2007 Portfolio Undervisning Læring Evaluering Dokumentation Jørgen Schirmer Nielsen.
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
Elevplaner Debatmøde med kontaktforældre. Dagsorden Velkommen Elevplaner Skolebestyrelsens indflydelse Elevplaner i den offentlige debat Fiktive elevplaner.
Faglige kvalitets- oplysninger 15. januar Faglige kvalitetsoplysninger - formål At udvikle og afprøve et katalog af syv redskaber for at Understøtte.
Fremtidens folkeskole i et ledelsesperspektiv Forum Anders-Peter Østergaard Børne- og ungedirektør Lolland Kommune
Kursusaften for nyvalgte skolebestyrelser 21.november 2012.
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
Kvalitetsrapport 2009/2010 Nuancer og variationer - et billede af et mangfoldigt skoleområde. En afrapportering fra skoleområdet med fokus på initiativer,
Trivselsmålingens resultater og vores indsatser [indsæt dato] [indsæt skolens navn] [Indsæt mødeforum] Trivselsmålingens resultater.
Præsentation til forældremøde 2016 Skolebestyrelsen Præstø Skole.
Evaluering.
Trivselsmålingens resultater og vores indsatser
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Oplæg fra Evalueringsudvalget
Inklusionsudvikling Konsulenter fra Inklusionsudvikling
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Princip for udarbejdelse af principper
Årshjul Baggrund Indholdet i Årshjulet tager udgangspunkt i Folkeskolelovens § 44, stk. 1 som siger, at skolebestyrelsen har pligt til at føre tilsyn.
Præsentationens transcript:

Fælles møde med Børne- og Ungeudvalget og strategiudvalget 18. august 2008

 Hvordan blev den første kvalitetsrapport brugt?  Hvordan kan vi gøre den bedre?

Vores redskaber  Pædagogisk grundlag (skolepolitiske mål) oDen sammenhængende børne- og ungepolitikken oSkolepolitikken  Styring (operationelle mål) oInstitutionsaftalen  Evaluering oKvalitetsrapporten

Redskaberne skal: Give mening hos læreren/pædagogen Give mening hos skolens ledelse arbejdsmiljø undervisningsmiljø Den sammenhængende børne- og ungepolitik Skolepolitik Institutionsaftalen Kvalitetsrapporten Give mening hos elever og forældre

Kvalitetsrapporten  Rammebetingelser (arbejdsgruppe)  Pædagogiske processer (arbejdsgruppe)  Test og resultater  Kommunalbestyrelsens redskab til at føre tilsyn med skolen  I det samlede skolevæsen og på den enkelte skole

Tidsplan for udvikling af kvalitetsrapporten Forår 2008  Udarbejde grundlag for dokumentation for 3 fokusområder (opfølgning på kvalitetsrapportens anbefalinger) Skoleår 2008/09  Udarbejde grundlag for dokumentation for 6 fokusområder

DatoEmne 1.6 – 1.7Skolerne udarbejder kvalitetsrapport 2007/08. Som minimum evalueres de pædagogiske processer i forhold til de tre fokusområder. 1.7 – 18.8Der udarbejdes kommunal kvalitetsrapport – 5.9Skolebestyrelserne indsender udtalelse til den kommunale kvalitetsrapport 5.9 – 10.9Evt. korrektion af kvalitetsrapporten jf. udtalelser fra skolebestyrelserne 15.9Kvalitetsrapporten behandles i Børne- og Ungeudvalget 22.9Kvalitetsrapporten behandles i Økonomiudvalget 22.9Kvalitetsrapporten behandles i Byrådet 22.9 – 6.10Der udarbejdelse handlingsplan for skoler som ikke har et acceptabelt fagligt niveau 6.10 – 27.10Der indhentes udtalelse, fra de berørte skoler, til handlingsplan for de skoler som ikke har et acceptabelt fagligt niveau – 12.11Evt. korrektion af handlingsplan jf. udtalelser fra skolebestyrelserne 17.11Handlingsplan behandles i Børne- og Ungeudvalget 24.11Handlingsplan behandles i Økonomiudvalget 22.12Handlingsplan behandles i Byrådet – 31.12Den kommunale kvalitetsrapport, skolernes kvalitetsrapporter, udtalelser fra skolebestyrelser og evt. handlingsplaner offentliggøres på kommunens hjemmeside

Kvalitetsrapportens opbygning 2008 (24 sider)  1. Forside (1 side)  2. Forord. (1 side)  3. Indledning. (1 side)  4. Konstateringer (1 side)  5. Konklusioner (1 side)  6. Anbefalinger (1 side)  7. Rammebetingelser + kommentarer ( 9 sider)  8. Skolepolitikken – de 3 spind (3 sider)  9. Pædagogiske processer + kommentarer (5 sider)  10. Resultater + kommentarer (1 side)

10 fokusområder 1. Skole-hjem samarbejde. 2. Læringsmiljø. 3. Udvikling af faglighed. 4. Læsning. 5. Forpligtende fællesskaber. 6. Rummelighed. 7. Sammenhæng. 8. Organisation. 9. Netværk. 10. Politisk indsatsområde.

Skole-hjem samarbejde (1)

Læsning. Gode læsefærdigheder er en væsentlig forudsætning for, at alle elever kan få optimalt udbytte af undervisningen. Læsning skal læres, udvikles og vedligeholdes gennem hele skoleforløbet. Derfor skal skolen: arbejde systematisk med udvikling af metoder, som giver alle elever mulighed for at hæve eget læseniveau udvikle redskaber til dokumentation af alle elevers læseniveau Fokusområde 4 i skolepolitikken

Læsning (4)

Dokumentation af alle elevers læseniveau 1 Alle elevers læseniveau dokumenteres ved hjælp af summative standardiserede tests. 2 Alle elevers læseniveau dokumenteres gennem anvendelse af summative og formative evalueringsformer. 3 Alle elevers læseniveau dokumenteres og synliggøres i elevplanen. 4 Alle evalueringer anvendes efter faglige drøftelser mellem lærere og læsevejleder i en fremadrettet indsats.

Kommentar/ vurdering Skolerne har kommunalt set et højt dokumenteret læseniveau. De fleste skoler finder alle 5 kvalitetskategorier vigtige. Det største udviklingspotentiale handler om udvikling af metoder indenfor læsning og udvikling af strategier for læsning for alle elever. Skoler med uddannede læsevejledere har her generelt et højere kvalitativt niveau end skoler uden læsevejledere. Begge kvalitetskategorier bør der arbejdes med kommunalt. Nogle skoler har desuden et udviklingspotentiale i at arbejde på etablering af stimulerende læsemiljøer. En del skoler har temaer indenfor læsning som egne indsatsområder.

Forpligtende fællesskaber (5)

Succesen afhænger af….  Dialog i teamet på skolen  Dialog mellem skolens ledelse og pædagogiske personale  Dialog mellem skolebestyrelsen og skolens ledelse  Dialog mellem skolen og Skoleafdelingen  Dialog mellem skolen og Byrådet

Tal og statistik  Skaber enkelthed  Synliggør ikke detaljen  Klar kommunikation  Giver et billede af virkeligheden  Giver et mål for kvalitet