Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet 1 29. marts 2015 Den Danske Kvalitetsmodel Midtvejsbesøg Hospitalsenhed Vest, Herning.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
v/ afdelingsledelsen VELKOMMEN!
Advertisements

Den Danske Kvalitetsmodel
Evaluering af forløbsprogrammer og patientuddannelser
Kvalitetskoordinator - Erfaringer fra praksis v/ udviklingssygeplejerske Anne-Lise Schierup, Medicinsk Afdeling, Sygehus Fyn.
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Date :31 1.
Stabens DDKM Vendespil Regler:
Den Danske Kvalitetsmodel
Intern survey uge 45.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Samarbejde mellem RHP og socialpsykiatriske botilbud i KK vedr
Læringsrum for implementering af akkrediteringsstandarder
DSKL – Odense – Udfordringer til klinisk ledelse ved indførelse af Den Danske Kvalitetsmodel Carsten Engel, afd.leder akkrediteringsafdelingen.
Klare mål og ansvar for resultater - Et praktisk eksempel.
Sundhedsaftale om det regionale samarbejde om infektionshygiejne, herunder MRSA Regionssundhedsplejerske Anita Fogh, og formand for arbejdsgruppen.
Den Danske Kvalitetsmodel og relationen til øvrigt kvalitetsarbejde Præsentation ved cheflæge Hans Peder Graversen, afdelingschef.
Implementering af EPJ - intromøde
Information om akkrediteringsbesøget 2005 V/ leder/kvalitetskoordinator, navn.
Den Danske Kvalitetsmodel
Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Håndtering af utilsigtede hændelser på Århus Universitetshospital, Skejby og erfaringer fra Klinisk Biokemisk Afdeling Else Marie Vestergaard Afdelingslæge,
Målsætninger på psykiatriområdet
Ida Götke, chefsygeplejerske og Dorthe Tilsted, kvalitetschef
Dansk Sygeplejeråd Kreds Syddanmark Patientsikkerhed - Utilsigtede hændelser Anamarie Søgaard, Risk Manager, RN, SD, MI, Kvalitetssekretariatet, Rigshospitalet.
Koncern Plan & Udvikling Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden Oplæg til møde i Regionsældrerådet den 9. marts 2011.
JOURNALAUDIT FEBRUAR Journalaudit februar auditspørgsmål Heraf 3 ”ikke relevante”: Dosering ved lægemiddelordination (MEM) Lægemiddelafstemning.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Faglig høring november/december 2008.
Speciallæger i front Superviseret gennemgang i akutmodtagelsen Et prisvindende tiltag i Medicinsk afdeling O og Akutmodtagelsen, Herlev Hospital Sif.
Indhold, indsatser, implementering
Hvem får en bid?. Hvordan har vi organiseret opgaven.
Hospitalsenheden VEST Tværfaglig dokumentation, temamøde 7. okt 2014 Dorthe Hansen, Kvalitet og Udvikling.
Temamøde for Regionsrådet Kvalitetsstrategien på sundhedsområdet i Region Midtjylland.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Akkreditering - af Regionshospitalet, Region Midtjylland
Århus Universitetshospital, Skejby
Tidsplan for implementering af DDKM
Hospitalsenheden VEST Medicingennemgang – det skal vi have styr på.
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Hospitalsenheden Vest Ledelse i Akutafdelingen Per Østergaard Jensen Cheflæge Hospitalsenheden Vest.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Region Midtjylland Århus Universitetshospital, Århus Sygehus Region Midtjylland Den største viden – den bedste behandling.
Anæstesiologisk Afdeling HEV Bilag til referat fra kvalitetsudvalgsmøde Selvevaluering efterår 2011 før journalaudit.
Den Danske Kvalitetsmodel
Den Danske Kvalitetsmodel
Akkreditering i speciallægepraksis v/ Repræsentant fra FAPS bestyrelse.
Samlet tilbagemelding Intern survey i Psykiatrien Marts 2014 Afdeling: Psykiatrien Øst 1.
Strategi for Patientsikkerhed Afdelingen for Kvalitet og Forskning/MTV1.
DEN DANSKE KVALITETSMODEL AKKREDITERINGSSTANDARDER FOR ALMEN PRAKSIS.
Kvalitetsarbejdet i speciallægepraksis - Hvorfor du’r DDKM? FAS Årsmøde Munkebjerg
Rapportering, afslutning og opfølgning Indhold: Evaluering af det objektive bevis Afslutningsmødet Rapportering og opfølgning Lektion 8.
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel Indhold: Formål Omfang og temaer Opbygning af standarder Sammenhæng til PDSA og processer Lektion 5.
Region Nordjyllands anbefalinger og tiltag på baggrund af STM lægesagen Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse 17. september 2015.
Velkommen til Intern Surveyor Uddannelse Indledning Indhold: Hvorfor intern survey? Kursets formål & indhold Kursets form og materiale Lektion.
Dokumentstyringssystem Dokument formalia Håndtering af dokumenter Peter Jezek.
Kvalitetssikring i speciallægepraksis
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Hospitalsenheden VEST
Kvalitet i plejen.
Er din klinik klar til surveyorbesøg?
Hospitalsenheden VEST
Er din klinik klar til surveyorbesøg?
Viden indbygget i hverdagen - arbejdet med standarder og kvalitet
Audit som metode til kvalitetsudvikling
Den Danske Kvalitetsmodel
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Program d. 19. aug Audit som metode til kvalitetsudvikling v. Lars Oberländer Kaffe – Planlægning,
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Præsentationens transcript:

Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet marts 2015 Den Danske Kvalitetsmodel Midtvejsbesøg Hospitalsenhed Vest, Herning

2 29. marts 2015 Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet Deltagere i midtvejsbesøget Hospitalsledelsen Repræsentanter fra kvalitetsrådet og Hygiejnekomiteen Repræsentanter fra medicinhåndteringsgruppen Medicinsk afdeling Akutafdelingen Onkologisk afdeling

3 29. marts 2015 Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet Kvalitetsorganisation, Kvalitetsmonitorering og -udvikling Hospitalsledelsen har stor fokus på kvalitet og patientsikkerhed En velfungerende kvalitetsorganisation, hvor ledelsen på alle niveauer tænker kvalitet og patientsikkerhed. Kvalitetsråd centralt og kvalitetsudvalg i alle afdelinger. Ledelsesforankring af kvalitetsarbejdet. Mange dedikerede nøglepersoner indenfor kvalitet og patientsikkerhed. En veludviklet kvalitet og patientsikkerhedskultur, hvor der er fokus på kvalitet, sikkerhed og udvikling. Dette opleves på alle niveauer. (Ansvarsfølelse, omhyggelighed, åbenhed, tænke nyt) En veldefineret plan for kvalitetsmonitorering og systematisk opfølgning på kvalitetsbrist Patientsikkerhedsrunder

4 29. marts 2015 Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet Kvalitetsorganisation, Kvalitetsmonitorering og –udvikling (2) De 2 afdelingsledelser (Medicinsk og akutafdeling) meget bevidste om at tage lederskab i.f.t kvalitetsudviklingsarbejdet Velfungerende kvalitetsorganisation på afdelingsniveau Personale har let adgang til information om kvalitetsarbejdet og til at komme med ny ideer til kvalitetsudvikling Faglige fora i den enkelte afdeling/afsnit hvor kvalitets- og patientsikkerhedsmæssige spørgsmål bl.a drøftes Udviklingssygeplejerske til at ”skubbe” kvalitetsarbejdet (Akutafdelingen)

5 29. marts 2015 Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet Kvalitetsorganisation, Kvalitetsmonitorering og –udvikling (3) UDFORDRINGER: Bevaring af fokus på kvalitet i en meget travl hverdag med overbelægning, stor organisation mv. – Fokus et sted mindsker fokus andre steder Når tiden er presset nedprioriteres screeninger, dokumentation mv. Hvordan nås ud til alt personale med information om kvalitetsudviklingstiltag? Mails og referater af kvalitetsudvalgsmøder læses ikke af alle Hvordan sikres fuld implementering af nye tiltag. Man når langt men ikke fuld implementering af alle tiltag Læsekvittering siger nødvendigvis ikke noget om at retningslinje/instruks er implementeret hos den enkelte medarbejder

6 29. marts 2015 Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet Epikriser Har oplevet dyk i opfyldelse af regionens servicemål Arbejder systematisk på at udrede årsager til fald samt implementering af nye tiltag Stor bevidsthed om nødvendighed af udsendelse af epikriser og sikre såvel den faglige og organisatoriske kvalitet af epikriser

7 29. marts 2015 Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet Rettidig reaktion på prøvesvar Stor udfordring – men der arbejdes systematisk med implementering af instrukser, nye arbejdsgange mv. Ved skæve svar kontaktes afdeling af laboratorier

8 29. marts 2015 Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet Nosokomielle infektioner Stor fokus på emnet Der foreligger instrukser for området der systematisk arbejdes med at implementere Nødvendig med konstant fokus på MRSA Helt tjek på forebyggelse af infektioner i.f.m anlæggelse af blærekateter samt central venekateter

9 * Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet Tilbagemelding på fund - Medicinering Lægemiddelordination Trin 1: OK Trin 2: OK for fast medicin. Parallelt medicineringssystem i forhold til insulin-medicinering ikke korrekt ført. Trin 3 + 4: Der er ikke specifikke krav. Onkologisk afdeling har udviklet nyt ordinationsskema kombineret med MEM siden sidste survey.

Tilbagemelding på fund - Medicinering Lægemiddeldispensering Trin 1: OK Trin 2: Tilfredsstillende praksis. Der er mange godkendte instrukser på medicinblandinger, der er ud daterede. Trin 3 +4: Der er ikke specifikke krav.

Tilbagemelding på fund - Medicinering Lægemiddeladministration Trin 1: OK Trin 2: OK Trin 3 + 4: Der er ikke specifikke krav

Tilbagemelding på fund - Medicinering Opbevaring af lægemidler Trin 1: OK Trin 2: OK Trin 3: Dokumentation er ikke set, men den i talesættes Trin 4: Ikke vurderet

Tilbagemelding på fund - Medicinering Lægemidler til akutte situationer Ikke vurderet

Tilbagemelding på fund - Medicinering Medicingennemgang Trin 1: Dokumentet er umiddelbart fyldestgørende, men medicinafstemning/medicingennemgang skal præciseres Trin 2: OK Trin 3: OK Trin 4: OK

Tilbagemelding på fund - Medicinering Forsyning af lægemidler Trin 1: Mangler – afventer en regional retningslinje på området. Den videre proces er beskrevet i kvalitetsorganisationen. Trin 2: Trods den manglende retningslinje kender personalet til en hensigtsmæssig reaktion på leverancesvigt/mangel på lægemidler Trin 3: Ikke vurderet Trin 4: Ikke vurderet