6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
God uddannelsesvejledning - Udvikling
Advertisements

Program: fredag Leg, læring og læreplaner v/ Elisabeth Folker
Medarbejderudviklingssamtalen
Mor På Vej •Fokus på faglige og sociale kompetencer.
Alle børn skal være del af fællesskabet
Haslebo, relationer i organisationer kap. 14/15
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Introduktion til Sprogpakken
Arbejds- og Udviklingsgruppe Udviklingsseminar 1
Introduktion til Sprogpakken
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Velkommen til Diplomuddannelsen i Ledelse
Konsulentfirmaet DropUd Telefon: www. dropud. dk
Intern survey uge 45.
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Klasseledelse Lene Heckmann.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Økonomi og Jura Velkommen til Ø90 kursus.
Efteruddannelse i Bioteknologi Kursus A. Kursus indhold.
21. juni 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
LP-modellens Landskonference 2014 i Horsens
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Informationsmøde om Kvalitet i MUS - Et projekt i Udviklings- og Omstillingsfonden.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Velkommen til informationsaften på Enghaveskolen.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Fælles vejlederdag 7. juni Indtil nu! 24. – 28. januar 2011: Besøg i Skotland. 24. marts 2011: Fyraftensmøde – inspiration. 8. – 9. august 2011:
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Status Udviklingsprojekt ”Ord til billede” Ole Christensen og Merete Skjødt Jørgensen.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Nørre Aaby Realskole - en skole jeg er stolt af Velkommen til info-møde om Ællinger 2015 tirsdag den 4. november 2014.
Refleksion Hvad var din/jeres eftertanke efter dagen i går?
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Pædagogisk forår i København
SkolenSputnik Program SkolenSputniks historie
Velkommen til Udviklingsdag 2 TUP Maj 2013.
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Kursus i tilgængelighed. Praktisk Sensus Undervisere –Lars Ballieu Christensen –Jacob Nielsen –Magnus Kjøller Lou Praktiske information –vand, toiletter,
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Ledelse på vej Gentofte Kommunes uddannelse af ledelsestalenter Personalepolitisk Messe Bella Center, 12. januar 2010.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Velkommen til 2. undervisningsgang Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Strategiseminar 28. og 29. januar 2008, Bogense Velkomst Praktiske forhold Programoversigt for de to dage.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Kursus i pædagogfaglig ledelse af social inklusion og facilitering af aktionslæring 25. marts 2015 Afrunding ved Birgit Lindberg, dagtilbudschef.
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Skolepraktikinformationsmøde Mandag d. 12. marts 2018
PUK Et team af pædagogiske udviklingskoordinatorer i VVK C
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Præsentationens transcript:

6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!

Undervisningselementer  Leg & læring  Undersøgelser af pædagogisk praksis  Udvikling og ændringer af praksis  Inklusion  Projektledelse  Relations- og konfliktkommunikation Side  2

Muligt forløb Side  3 Deltagelse i kursus Praktik ophold 6 uger4 uger6 - 9 måneder Løntilskudsjob Job

Programerklæring  6 – ugers forløbet bygger på fire innovative kernedyder: Analytisk kompetence, visionær tænkning, kritisk refleksion og ledelse af social processer  Forløbets struktur er ” rød tråd med løs bagkant”  Niveauet er højt med et meningsfyldt indhold samtidig med, at der er rum til udfordrende kobling mellem teori og praksis  Dermed afspejler forløbet de kompetencer, der skal øge deltagernes karrieremuligheder indenfor pædagogområdet Side  4

Gennemgående fokusområder Personlig udviklingsplan  Manuskript og struktureringsmodel (”logbog”) for udviklingen i den enkeltes læringsudbytte, relateret til temaerne i 6 – ugers forløbet  Planen er et individuelt styringsredskab til løbende at dokumentere udbytte af og progression i den enkeltes læring  Planen danner endvidere udgangspunkt for feedback og sparring under 6 – ugers forløbet med underviserne Side  5

Indholdsklodser - samlet Side  6 Indledning Succeskriterier Koncepter Redskaber Projekt- forberedelse Evaluering Uge 1Uge 2Uge 3Uge 4Uge 5Uge 6 Personlig udviklingsplan

Lars Christensen MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 9.00 Introduktion Kurset røde tråd Kursets ressourcer Forventnings- afstemning Selvstudier Teamudvikling -individ -team -organisation Selvstudier Teamudvikling -individ -team -organisation Frokost Logbogen og refleksion over egen læring, udvikling Pædagogisk praksis i det senmoderne Selvstudier Øvelser og dialog Selvstudier Øvelser og dialog UGE 10 – Introduktion & teamet i arbejde og refleksion (5.-9. marts)

UGE 11 – Inklusion ( marts) Morten S. Knudsen MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 9.00 Intro til denne del af kurset Forventninger Inklusionsbegreb er Inklusionsforståel se i dag Selvstudier Analyse af praksisfortælling- er Selvstudier Færdiggør og gennemfør gruppefremlægge lser Frokost Case/Øvelser Praksisfortælling- er om inklusion Dagens udbytte/ Evaluering Selvstudier Fra praksis- fortællinger til pædagogisk udviklingsarbejde Selvstudier Opsamling på inklusion – fælles og individuelt 14.00

UGE 12 – Relationer og kommunikation ( marts) Elisabeth Folker Mandag TirsdagOnsdag TorsdagFredag 9.00 Kommunikation og relationer Kommunikations- Teori Systemteorien Selvstudier Coaching i praksis Spørgsmålstyper Selvstudier Narrativ coaching CMM Eksternalisering Frokost Systemisk Coaching Anerkendende Aktiv lytning Selvstudier Domæne tænkning Coaching og procesøvelser Selvstudier Coaching og procesøvelser 14.00

UGE 13 – Leg, læring og læreplaner ( marts) Digitale medier, leg og læring (13) Elisabeth Folker MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 9.00 Det lærende dagtilbud Introduktion til læringsbegrebet Selvstudier Læreplaner Udarbejdelse af læreplan Selvstudier Kompetenceudvik ling Kunsten at kompetenceudvik le Frokost Forskellige perspektiver på leg og læring Udvikling af legeforløb Selvstudier Mini fremtidsværksted Selvstudier Kompetenceudvik lingsforløb individuelt og i grupper 14.00

UGE 16 – Udvikling og ændring af praksis ( april) Morten S. Knudsen MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 9.00 Introduktion: Pædagogisk udviklingsarbejde Selvstudier Pædagogisk udviklingsarbejde som et voksenpædagogisk projekt: Voksenlæring, udvikling og refleksion Selvstudier Metoder til pædagogisk udviklingsarbejde Appreciative inquiry, aktionslæring og andre metoder Frokost Rammer og sammenhæng for pædagogiske udviklingsarbejde herunder: Institutions- og kulturanalyse. Selvstudier Pædagogisk udviklingsarbejde som et voksenpædagogisk projekt: Medejerskab og anerkendelse Læring i organisationer Interessentanalyse Selvstudier Metoder til pædagogisk udviklingsarbejde, fortsat

UGE 17 – Opsamling på forløbet og udviklingsplaner ( april) Lars Christensen MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 9.00 Opsamling på projekter og redskaber Selvstudier Sparring på praktik og udviklingsplan Selvstudier Præsentation af gruppearbejder Selvevaluering Kursusevaluering Afslutning Frokost Status på praktik Selvstudier Sparring på praktik og udviklingsplan Selvstudier Præsentation af gruppearbejder Selvevaluering Kursusevaluering Afslutning 14.00

UGE 18 – (Hold 2) Inklusion (30.april-4. maj) Morten S. Knudsen MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 9.00 Selvstudier Intro til denne del af kurset Forventninger Inklusionsbegreb er Inklusionsforståel se i dag Analyse af praksisfortælling- er Færdiggør og gennemfør gruppefremlægge lser Selvstudier Frokost Selvstudier Case/Øvelser Praksisfortælling- er om inklusion Dagens udbytte/ Evaluering Fra praksis- fortællinger til pædagogisk udviklingsarbejde Opsamling på inklusion – fælles og individuelt Selvstudier 14.00

UGE 19 – (Hold 2) Opsamling på forløbet og udviklingsplaner ( maj) Lars Christensen MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 9.00 Opsamling på projekter og redskaber Selvstudier Sparring på evt. praktik og udviklingsplan Selvstudier Selvevaluering Kursusevaluering Afslutning Frokost Status på evt. praktik Selvstudier Sparring på evt. praktik og udviklingsplan Selvstudier Selvevaluering Kursusevaluering Afslutning 14.00