Ledelse af inkluderende læringsmiljøer Nyborg Strand 8. juni 2012 Pædagogisk strategisk ledelse i samspillet mellem forvaltning og skoleledelse Ledelse af inkluderende læringsmiljøer Nyborg Strand 8. juni 2012
Hovedpointer Inklusion handler om at forny forholdet mellem individ og fællesskab Det er kun muligt i koalitioner mellem forældre, politikere, fagfolk og administratorer At facilitere disse koalitioner er strategisk pædagogisk ledelse. Det indebærer: Styre på rammer: at skabe mål og strukturer, som understøtter inkluderende læringsmiljøer Støtte på indhold: at kvalificere diskussioner og dilemmahåndtering
Det lokale fællesskab Andre borgere Familie Kamme-rater Barn Foreninger Sundhedspleje Dagtilbud Skole Ungdomsudd Eksklusion: Abstrakte vidensidealer/ “akademisering” Individualisering Faglige tunnelsyn/ Fejlfindingsspiraler Skel: alment-specielt Inklusion Sammenhængende og alsidige læringsmiljøer Fokus på deltagelsesmuligheder i fællesskaber Fælles metodeansvar/refleksion anerkendelse, stifinding Arbejdsdeling/frontlinje-specialister Koalitionsopbygning: Langsigtet strategi, forældreinddragelse, politisk ejerskab, faglig substans, forpligtende videndeling, fælles ejerskab til dilemmaer
Videnscentre - specialfunktionerne Sundhedspleje Dagtilbud Skole Ungdomsudd Sundhed/ forebyggelse PPR Familierådgiv-ning Specialtilbud Eksklusion: Test – diagnosticering uden for kontekst Midler udløses ved udskillelse Egne specielle metoder Specialtilbud: fokus på pladser Pseudo-inklusion Inklusion Konsultativ praksis – diagnose-i-kontekst Midler i spil i almenområdet Metodefællesskab med almenområdet Specialtilbud: fokus på forløn Koalitionsopbygning: Klare samarbejdsaftaler med videnscentre, opbygning af metodefællesskaber, NY-SPECIALISERING
Ledelsesfællesskab Team Insti-tution Område Forvaltning Byråd Eksklusion: Dem-os Overlæsset styring Dilemmaspil Forvaltning: Prop i dialog Styring, der mindsker ansvarlighed Inklusion Ledelsesfællesskab Enkel styring – rig dialog Deling af kompleksitet og dilemmaer Forvaltning: facilitator af dialog Tillid, der disciplinerer Koalitionsopbygning: Decentrale ledere ind I “det strategiske rum”, dialog på tværs af styringsniveauer, partnerskaber
Strategisk pædagogisk ledelse Styre på rammer: Visioner og effektmål Insistere på høj videnskultur Støtte på indhold Facilitere, inspirere, konfliktløse, forpligte