Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Advertisements

3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Ankestyrelsen - en styrelse under Socialministeriet •Ankeinstans på arbejdsskadeområdet •Afgørelser i principielle sager truffet af kommunerne på det sociale.
Den Kommunale Kvalitetsmodel
Arbejdspladsudvikling
Arbejds- og Udviklingsgruppe Udviklingsseminar 1
Innovation og iværksætteri
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Intern survey uge 45.
ØBRO FRI SKOLE Visioner 2020 Øbro Fri Visioner 2020 København den 7. marts 2013 Vores visioner Øbro Fri 2020 Er vores visioner stadig de rigtige? og hvordan.
Konsensusprocessen.
Den Kommunale Kvalitetsmodel
Mødeledelse og deltagelse
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg for selvevalueringsgruppen.
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Velkommen til konsulentuddannelsesdagen 18. marts 2010.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
KVIK Selvevaluering i Fiskeridirektoratet KVIK Selvevaluering/tilstandsrapport for Fiskeridirektoratet. Gennemført i Inspektorat Øst – Under ledelse.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg for ledelsen m.fl.
Informationsmøde om Kvalitet i MUS - Et projekt i Udviklings- og Omstillingsfonden.
Rusmiddelnøgleperson- uddannelse transparenter Trin 2.
Vejlederens kommunikation
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
Medalje til Høje-Taastrup
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Workshop plan Virkningsevaluering, VIA UC, Hedeager 2, 8200 Aarhus N.
Biblioteket som læringscenter
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Efter konsensus. Det er spild af tid at gennemføre en selvevaluering uden at følge den op med klare forbedringsprojekter! Prioritering Alle forbedringsområderne.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Introduktion til KVIK - selvevaluering fra start til slut Temamøde 24
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
VidenDanmark VG Digitalisering og procesorientering 8. december 2014.
Det gode selvevalueringsforløb Oplæg i Committed Netværket 2006 Torsdag den 12. oktober Hvilke overvejelser bør man gøres sig før man begynder?
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Workshop for forsvaret Kompetenceudvikling og samarbejde i lokalområdet – fra ord til handling.
Kompetencestrategi med mening
Individuel selvevaluering. Øvelse Hvad tror du ville være en udfordring for dig ved at gennemføre den individuelle selvevaluering? - diskuter gerne med.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Status for arbejdet med KVIK Tal og fakta Hvad viser evalueringen af KVIK projektet og hvad siger I selv om arbejdet med KVIK? Hvad kan vi så lære af det?
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
KVIK KvalitetsVærktøj til udvikling af Innovation og Kompetence
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til SCKK til temamøde om ”Kortere uddannede og kompetencestrategier.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kvalitetssikring og SCKK på Nørre G ved Marc Hammer.
©SCKK 2005 Excellence Netværk 2004/2005 KVIK vs. Excellence – kan de kombineres og hvordan?
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Samfundsansvar i praksis via lokale partnerskaber Program for første netværksmøde i Roskilde den 4. december 2008 mhtconsult, august 2008 © Side 1 mhtconsult,
KREDS MIDT TRÆF VELKOMMEN 1. INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst.
KVIK Værktøjer SCKK har udviklet en række værktøjer, som støtter op undervejs i selvevalueringsprocessen: KVIK Selvevalueringsvideo – er til alle, der.
Erfaringer med at gennemføre en KVIK selvevaluering på SBi Susanne Tang Merit Statens Byggeforskningsinstitut.
Delphi-evaluering og Green Field Evaluering af event Som start på Green Field.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Den individuelle evaluering.
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
3-timersmødet 2017.
Centralforeningen for Stampersonel
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Præsentationens transcript:

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensus Konsensus betyder generel enighed i en bestemt gruppe f.eks. om hvordan man skal forholde sig i en sag Latin: consensus => overensstemmelse NB: Bør ikke forveksles med forhandling Kilde: Den Danske Ordbog, 2003

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen Tovholderens rolle er: At skabe rammerne for et vellykket konsensusseminar. At planlægge programmet, samt fordele roller og opgaver på seminaret. Efterfølgende at redigere konsensusrapporten efter behov. At understøtte overdragelsen af konsensusrapporten til andre (ledelsen, SU, arbejdspladsen og evt. bestyrelse).

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Vellykkede rammer for konsensusseminaret Alle deltagere i konsensusseminaret skal i god inden modtage en papirversion af bruttodokumentet, så alle har tid til at læse det. Der afsættes 1 – 1½ dag til seminaret et sted, hvor I har tid til den ”totale” fordybelse! På seminaret er der KVIK vejledninger til alle, plads omkring bordet til mange papirer og god fortæring. Evt. har I en projektor koblet til computeren, så alle kan se, hvilke formuleringer, der skrives ind i konsensusdokumentet.

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Program, roller og opgaver Tovholderen planlægger programmet for konsensusseminaret med udgangspunkt i bruttodokumentet Tovholderen (evt. flere) læser bruttodokumentet grundigt igennem og bemærker: Formuleringer, der kræver uddybning. Områder, hvor der er stor uenighed og hvor der derfor skal afsættes mere tid. Ens styrker og forbedringsområder, der blot er formuleret forskelligt. Emner, hvor ingen har svaret eller svaret forkert, hvorfor der måske også her skal afsættes mere tid.

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Planlægning af konsensusdrøftelsen En rækkefølge på diskussionen kunne være: Tema 9 → Tema 1 → Tema 2 → Tema 5 → Tema 6 → Tema 3 → Tema 7 → Tema 4 → Tema 8

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Eksempel på dagsprogram for konsensusmøde – klassisk model – God morgen og velkommen Formålet med dagen, Kort omkonsensusprocessen Der er bestilt morgenmad og kaffe/te – Konsensusproces i 2 grupper Tema : AA, BB, CC, DD og EE Tema : FF, GG, HH, II og JJ – Frokostpause – Fortsat konsensusproces i de to grupper – Pause – Afrapportering + kvalificering af konsensus af de 8 temaer i plenum – Pause – Konsensusproces vedr. tema 5 ”Processer” i plenum – Aftensmad – Tema 5 fortsat Vi arbejder videre med forbedringsforslag i forhold til ”Processer” i plenum – Afslutning Evaluering af dagen Selvevalueringens videre proces

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Mere om rollefordelingen på konsensusseminaret Mødeleder/ordstyrer Den, der leder diskussionen, sørger for at alle kommer til orde og holder øje med tiden (der skal også være tid til pauser) Dialogcoach/vejviser Griber ind på passende måde, når samtaler løber af sporet, koncentrationen glipper eller der opstår konflikter Skribent Dokumenterer styrker, forbedringsområder og point i et konsensusdokument. Gerne via et medie, hvor alle kan følge med f.eks. en videoprojektor Dokumentationsansvarlige Gør opmærksom på relevant dokumentation undervejs Forbedringsbestyreren Er opmærksom på, at forbedringer bliver formuleret som forbedringer!

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Principper i konsensusforløbet F.eks. Tema 2.1: Hvad gør SCKK for at indsamle information om interessenternes nuværende og fremtidige behov: Først Drøftelse af styrker → enighed om styrker → gruppens formuleringer skrives ind i konsensusrapporten. Så Drøftelse af forbedringer → enighed om forbedringer → gruppens formuleringer skrives ind i konsensusrapporten. Til sidst Hvert gruppemedlem kigger på eget pointvalg → konsensus om point eller gennemsnit. Forslag til OH om konsensus -proces

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensus i praksis – 6 gode råd Konsensus kræver selvopdragelse, dvs.: 1.Respekt for andres mening og oplevelse 2.Respekt for, at alle ikke har mening eller viden om alt 3.Vær præcis og brug konkrete eksempler. 4.Lad være med at gentage, hvad der allerede er sagt 5.Lad være med at falde ned i gammel uenighed eller kendte diskussioner 6.Det er ok at være enige om, hvor vi ikke er enige Forslag til OH om konsensus -proces

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK To eksempler på næsten det samme Tema 3.1: Hvad gør institutionen for at planlægge og udvikle medarbejderressourcer ift. den valgte strategi? Hvad har vi gjort godt? Alle var med til at formulere en personalepolitik og der er siden formuleret lønpolitik og arbejdstidsaftale. Personalepolitikken evalueres. Hvad har vi gjort godt? Alle var med til at formulere en personalepolitik i 2002, og der er siden formuleret lønpolitik og arbejdstidsaftale for ACgruppen. Personalepolitikken evalueres ved medarbejdertilfredshedsmålinger (2003, 2004 og 2005). Eks. på forskel i formule- ringer

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Redigering af konsensusrapporten Redigeringen handler om: Rettelse af stave- og slåfejl Tilretning af sætninger, som er indforståede og præciser evt. indholdet Omformulering af forbedringsområder, som ikke er formuleret som forbedringsforslag Redigering af gentagelse Flytning af forkert placerede styrker og forbedringer

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Videreformidling af konsensusrapport Vigtige interessenter er f.eks.: Ledelsen (evt. bestyrelse) Samarbejdsudvalget Resten af arbejdspladsen Husk, at målet er også, at der skal skabes en bred opbakning til jeres videre arbejde med de prioriterede forbedringsprojekter!

Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK