Kursus for bedømmere af kliniske retningslinjer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Erfaring med udvikling af 150 nationale, kliniske retningslinjer i Dansk Selskab for Obsterik og Gynækologi (DSOG-Guidelines) Ulla Breth Knudsen Tidl.
Advertisements

Journalaudit - en metode til kvalitetsudvikling i almen praksis
Tak for indbydelsen! Inge Madsen
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Patientpakker Angina /NSTEMI
Den Danske Kvalitetsmodel
Fortsat kvalitetsudvikling indenfor sundhedsvæsenet
Kandidatuddannelsen i Sygepleje
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Fra idé til virkelighed - en metode til udvikling af nationale, tværfaglige, evidensbaserede kliniske retningslinjer Ann-Birgit Guldager Nonboe klinisk.
Center for Kliniske Retningslinjer - en ny spiller i sygeplejen
Det Internationale Område Studieområde 3/
Center for Kliniske Retningslinjer
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Klinisk retningslinie (clinical guideline)
Date :31 1.
Netværk af forebyggende sygehuse
Klinisk sygeplejespecialist med en ph.d. i bagagen
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Professionsidentitet – og masteruddannelse
Visioner for udvikling af brugen af it i laboratoriespecialerne Nu i et nyt perspektiv…! 1 Dansk Selskab for Klinisk Biokemi ∙ Middelfart ∙
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
Kliniske retningslinjer!
Synopsis VIP3/2012.
Sundhedsstyrelsen - specialeplanlægning
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Hvordan bygge bro mellom klinik og forskningsmiljø?
- i et strategisk og sundhedsøkonomisk perspektiv
Omsorgsetik i klinisk sygepleje - den gode, kloge og rigtige sygepleje
Udarbejdelse af evidensbaserede kliniske retningslinjer
Indvielse af Center for Kliniske Retningslinier
Introduktion til opgaveskrivning
1 Det Videnskabelige Råd ved Center for Kliniske retningslinjer Hvilke problemstillinger arbejdes der med?
Tidsplan for eksamen 40s umd
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Karen Marie Dalgaard & Jeanette Bech Kræftstyregruppen DASYS temamøde 13. november 2008 Historisk rids Kommissorium for Den Nationale Kræftstyregruppe.
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 1: HVAD ER KVALITETEN AF REDEGØRELSEN? Miljøvurderingsdag
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET Institut for Folkesundhedcand.cur. Afdeling for Sygeplejevidenskab MASTERUDDANNELSEN I KLINISK I SYGEPLEJE VELKOMST TIL.
Synopsis VIP13 HH3.
Evidens og accelereret patientforløb
Hvordan udfordres evidensbaseret viden i den kliniske sygeplejepraksis
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet Kvalitetsudvikling i almen praksis Marianne Rosendal & Peter Vedsted.
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
Velkommen til valgfaget: ”Kliniske retningslinjer – kvalitetsudvikling herunder implementering, sundhedsinformatik og evidens Udarbejdet af Lea D. Nielsen,
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Center for Kliniske Retningslinjer Nationalt Clearinghouse for Sygepleje, Aarhus Universitet Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer Dag 1 d
Kliniske retningslinjer, patientforløb og daglig klinisk praksis
Pakkeforløb for kræftpatienter
”Det Nære Sundhedsvæsen” Jan Trøjborg KKR Syddanmark, Januar 2012.
Ida Sofie Nygaard Næstformand, SFSP Sygeplejerske, VIA Aarhus Sabina Bay Hermansen Formand, SFSP Medicin m. Industriel Specialisering, AAU.
Kliniske retningslinjer støtter arbejdet med kvalitet i det nære, kommunale sundhedsvæsen! Preben Ulrich Pedersen Professor, phd Aalborg Universitet CENTER.
Bo Christensen professor praktiserende læge ph.d 2011 KVALITET I ET SAMMENHÆNGENDE SUNDHEDSVÆSEN – HVORDAN KAN DET LADE SIG GØRE?
Forløbsbeskrivelse for helhedsorienteret udredning Kontakt til borger Nej Figur forklaring » Ja Nej Hvem har del i borgerens forløb?
31. januar 2007 Workshop Klinisk kontakt v. Marianne Møller, EPJ-koordinator Vibeke Riis, EPJ-koordinator.
Aktuel forskning om fremmende og hæmmende faktorer i forbindelse med implementeringen af evidensbaseret praksis Temamøde Implementering af ergoterapeutiske.
Dokumentstyringssystem Dokument formalia Håndtering af dokumenter Peter Jezek.
Aftale format – Use cases
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
CENTER FOR KLINISKE RETNINGSLINJER - CLEARINGHOUSE
AGREE 2008 Dorte Rørmann SVS.
E-læring på patientens præmisser
E-læring på patientens præmisser
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
Metoden fælles beslutningstagning
Kvalitet i uddannelsen
Præsentationens transcript:

Kursus for bedømmere af kliniske retningslinjer Preben Ulrich Pedersen, lektor Ph.D. Center for Kliniske Retningslinjer Aarhus Universitet www.kliniskeretningslinjer.dk

Formål At kvalificere deltagerne til at gennemføre en faglig vurdering af en klinisk retningslinje og give en faglig relevant tilbagemelding til forfatterne af den kliniske retningslinje.

Indhold Kort orientering om Center for Kliniske Retningslinjer Definition af klinisk retningslinje Bedømmelsesprocessen Gennemgang af AGREE-instrumentet Øvelse i anvendelse af AGREE-Instrumentet Diskussion af problemområder

Ejerskab og finansiering Center for Kliniske Retningslinjer (CKR) ejes af Dansk Sygepleje Selskab (dasys) Driften betales af Sygehusene dasys Andre indtægter

Placering Center for Kliniske Retningslinjer er placeret ved. Institut for Folkesundhed, Afdeling for Sygeplejevidenskab, Aarhus Universitet www.kliniskeretningslinjer.dk

Formål med Center for Kliniske Retningslinjer At kvalitetsvurdere (fagligt & metodisk) kliniske retningslinier inden for sygepleje At oprette og vedligeholde en base af godkendte sygeplejefaglige kliniske retningslinjer At indgå i et nationalt og internationalt samarbejde om udvikling af kliniske retningslinjer At formidle viden om eksisterende kliniske retningslinjer At udpege områder for en fremtidig forskningsindsats At iværksætte og indgå i forskningsaktiviteter på nationalt og internationalt niveau At iværksætte og indgå i undervisningsaktiviteter med henblik på at styrke kvaliteten og udviklingen af kliniske retningslinjer

Hvad er en klinisk retningslinje? En klinisk retningslinje defineres som systematisk udarbejdede udsagn, der kan bruges af fagpersoner og patienter, når de skal træffe beslutning om passende og korrekt sundhedsfaglig ydelse i specifikke kliniske situationer Et patientforløb defineres som summen af de aktiviteter, kontakter og hændelser i sundhedsvæsenet, som en patient eller en defineret gruppe af patienter oplever i relation til den sundhedsfaglige ydelse. Forløbet strækker sig fra patientens første kontakt med sundheds-væsenet - ofte hos den praktiserende læge - og til patienten ikke mere har behov for denne kontakt i relation til helbredsproblemet. WWW.kliniskeretningslinjer.dk

Centrale begreber i definitionen ”Systematisk udarbejdede udsagn”…dvs anbefalinger for praksis…. ”I specifikke kliniske situationer”… ”Træffe beslutninger”…indgår i den konkrete kliniske beslutningstagning

Før beslutninger kan træffes… Hvilket domæne træffes der beslutninger inden for? Domænet identificeres udfra hvilke teorier, begreber/begrebsapparat der tages afsæt i. Konflikter p.g.a. uklar rollefordeling og forventninger Kilde: Klinisk sygeplejeforskning, Hørdam, Overgaard og Pedersen, 2008

Områder for bedømmelse ”Systematisk udarbejdede udsagn”…dvs kvaliteten af anbefalinger for praksis…. Domænet sygepleje

Tværfaglig/monofaglig??

Formålet med en klinisk retningslinje At hjælpe den enkelte fagperson med at træffe relevante kliniske beslutninger – det betyder at retningslinjen skal være udarbejdet mono fagligt, eller indeholde fagspecifikke anvisninger

Referenceprogram niveau: Patienterne skal være aktive i forhold til deres ernæringspleje under indlæggelsen (B).

Niveau for klinisk retningslinje Referenceprogram niveau: Patienterne skal være aktive i forhold til deres ernæringspleje under indlæggelsen (B). Niveau for klinisk retningslinje Lægernes del Diætisters del Sygeplejerskers del Lokale instrukser monofaglige/tværfaglige

Figur 1. Konflikt i forhold til patientperspektiv og fagprofessionelt perspektiv Patienten kan opfatte en problemstilling som…. Væsentlig Uvæsentlig Væsentlig Enig Uenig Fagprofessionel Kan opfatte en problem- Stilling som….. Uvæsentlig Uenig Enig PUP 2008 – egen model

Hvorfor CKR…. Retningslinjer af varierende kvalitet Retningslinjer med begrænset evidens Retningslinjer, der i for ringe grad publiceres Retningslinjer med forskellige handlingsanvisninger ift. til samme problemfelt Uhensigtsmæssig anvendelse af ressourcer

Betydning for patienterne… 30-40% modtager behandling der ikke er funderet i nyeste forskningsresultater 20-25% modtager behandling der er unødvendig eller direkte skadelig (Grimshaw et al, 2004)

Ændre retningslinjer praksis?? En gennemgang af 225 studier med henblik på at identificere hensigtsmæssige implementeringsstrategier viser at: Kvalitetsforbedring på op til 34% er mulige Der mangler forskning om hvilke imple-menteringsstrategier der er velegnede (Grimshaw et al, 2004)

Hvad får man ud af at udarbejde… Samle kræfterne, således sygeplejepraksis i højere grad baseres på evidens, dette øger kvaliteten af den sygepleje patienterne modtager. Øge viden og kompetencer Sparer tid og penge

Bedømmelsesprocessen Klinisk retnings- linie Center for Kliniske retningslinier Nej Ja Ny revision Peer review Godkendelse Offentliggørelse på hjemmeside Er der udarbejdet en retningslinie el. er der noget i gang allerede? Klinisk retnings- linie Center for Kliniske retningslinier Nej Ja Ny revision Peer review Godkendelse Offentliggørelse på hjemmeside Er der udarbejdet en retningslinie el. er der noget i gang allerede?

Agree-Instrumentet Hensigten med AGREE-instrumentet er at opstille en ramme for bedømmelse af kvaliteten af kliniske vejledninger og referenceprogrammer for klinisk praksis. Kilde: AGREE-manual

Kvalitet af kliniske retningslinjer Ved kvaliteten af kliniske vejledninger forstår vi tillid til, at eventuelle modsætninger i udvik-lingen af den kliniske vejledning er blevet drøftet fyldestgørende, og at anbefalingerne er valideret både internt og eksternt, samt at den er anvendelig i praksis. Kilde: AGREE-manualen

AGREE-Instrumentet fortsat… AGREE-instrumentet omhandler både kvalite-ten af afrapporteringen og kvaliteten af visse aspekter af anbefalingerne. Det muliggør en vurdering af de kliniske vejledningers validitet, dvs. sandsynligheden for, at de vil opnå det tiltænkte udkomme. Det vurderer ikke kliniske vejledningernes indflydelse på resultatet af patientbehandlingen. Kilde: AGREE-manualen

Hvem kan bruge AGREE-instrumentet? Beslutningstagere Udviklere af kliniske vejledninger Sundhedspersonale Undervisere eller lærere

Opbygning og indhold i AGREE-instrumentet Afgrænsning og formål (emnerne 1-3) Inddragelse af interessenter (emnerne 4-7) Stringens i udarbejdelsen (emnerne 8-14) Klarhed og præsentation (emnerne 15-18) Anvendelighed (emnerne 19-21) Redaktionel uafhængighed (emnerne 22-23)

Bedømmelse 4 point = helt enig 3 point = enig 2 point = uenig 1 point = helt uenig Afsluttes med en samlet bedømmelse: Vil anbefale Vil ikke anbefale Er i tvivl

Eksempel på spørgsmål Den kliniske vejlednings overordnede formål er klart beskrevet Helt enig 4 - 3 - 2 - 1 Helt uenig

Efter bedømmelsen Udfyld AGREE-Instrumentet Send det til CKR Telefonkonference om svar Resultaterne sammenskrives Hvis revision – ny bedømmelse ved samme bedømmere Når offentliggørelse – angives bedømmers navn og ansættelse

Bedømmerens opgave Give en faglig begrundet vurdering af den fremsendte klinisk retningslinje Hvis problemområde, da at give kvalificeret tilbagemelding, der kan anvendes som vejledning til at gøre arbejdet bedre Skrive i et sprog der lægge op til dialog og mod argumentation