RETORIK I WEB 2.0 TIDSALDEREN

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Caseoplæg om Facebook.
UU-Aalborg Evaluering af brobygning og intro 2013/14 Velkommen UU-Aalborg Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Uddannelsesaktivering - Hvad ved vi?
Brugerne på Kommunikationsforum.dk “People influence people. Nothing influences people more than a recommendation from a trusted friend” Mark Zuckerberg,
Hvordan bruger de unge folkebiblioteket – fysisk og digitalt Adfærd, betydning, interesser & forventninger Lotte Hviid Dhyrbye Tænketanken Fremtidens Biblioteker.
Analyse for Ældre Sagen: Anvendelse af nye teknologiske kommunikationsmidler Rapport Oktober 2008.
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Elevernes evaluering af grundforløbet Efterår 2012.
Hvem er vi? •Vi er organiseret i KBH Amts behandlingscenter for stofbrugere. •Vi er 3 år gamle. •Hjulpet i gang af fokus på Ecstasy. •Hjulpet i gang af.
Læringsmål Kendskab til:
Idrættens Hus torsdag 26. april 2012 Forbindelse: WWKkMA Password: OkuJ4F Idrætsforeninger og Facebook.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret februar 2009.
Elevernes digitale dannelse
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Danskernes egen historie Rapporteringsmøde 1. Februar 2006
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
SEO PÅ AU.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Statistik.
Facebook, danskerne & sociale netværkssites
Arbejdsmarkedsuddannelser – også for personer med læse-, skrive- og regnevanskeligheder Oplæg fra AMU-Fyn Konference d. 22/5 -07.
1 Politiske weblogs – en undersøgelse af den politiske weblogs gennemslagskraft under folketingsvalget februar 2005.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Brugerne på Kommunikationsforum.dk
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Blogging i Patent- og Varemærkestyrelsen Ana Petrina og Anders Due Bedst på nettet, 20. november 2007.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Mads, Rune og Camille - Gruppe 10
Oplæg til Nofa4 i Trondheim d maj 2013 Ved Lektor Rune Christiansen
HUSK BILLEDE Foredragsaftnens tema
UTA- Årshjul. Optag på ungdomsuddannelserne 11. September 2013.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
Region Midtjyllands tilbud 2013
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Læreanstalternes Fælles Formidlingskursus 25. November 2001 Faglig formidling gennem netmedier Computer-supported Collaborative Work i reflektionsbaseret,
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
VidenDanmark VG Digitalisering og procesorientering 8. december 2014.
Vinterman seminar 2. Maj SIDE 2 Vinterman seminar 2. maj Ca. 85 personer: 34 kommuner (30 Vinterman, 2-Light og 2-Melding) Færøerne Vintercentralen.
Nå ud med jeres budskab – få budskabet ind Konference om rådgivning af deltidslandmænd 5. oktober 2011.
AGWAPLAN IDA- møde om Vandrammedirektivet Side 1 · · Life projekt Agwaplan Samarbejde med landbruget om vandplaner med fokus på Ravn Sø Henrik.
Ethos i web 2.0 tidsalderen
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
MSBuild & Team Build i C#/C++ solutions VSTS ERFA d. 25 November.
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Grunde til at jeg elsker dig
Januar 2009 MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag Uge 2. Anette Ø. Kl Tina H. Lone M. 6 Kl Britt H. 7 Kl Vinnie G. Gerda.
Fundamentale datastrukturer
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Den Humanitære Online Genre Og Mads Elkær, projekt-eksamen 17. juni 2005.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
IDAG Persuasion & Forførelse. PROGRAM MyStory præmiering Gruppe præsenterer O’Keefe tekst Gæsteforelæsning: Lars Ylander Pause Diskussion med.
Digital Retorik 12. kursusgang De sociale mediers retorik NB! Visse slides præsenteret i undervisningen (Århus-tal om 2009 mediebrug) er af.
Dialogisk retorik, web 2.0 og politisk kommunikation
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Præsentationens transcript:

RETORIK I WEB 2.0 TIDSALDEREN KURSUSGANG 12. RETORIK I WEB 2.0 TIDSALDEREN 8. april 2017

IDAG Introduktion til emnet /Lisbeth Gruppe 10 præsenterer Hoff-Clausen tekst Lisbeth om pol.komm. ver 2.0 Gæsteforedrag – Niels M.L. Pedersen Øvelser: åben vejledning/skrivning 8. april 2017 2

DAGENS LÆRINGSMÅL forståelse af særlige problemstillingere relateret til retorisk og målrettet kommunikation i web 2.0 tidsalderen og kunne redegøre for disse kunne opererere med begreber der relaterer til web 2.0 og ethos kendskab til hvilke aspekter af web 2.0 kommunikation, det giver mening at inddrage i en retorisk analyse 8. april 2017

NYE KOMMUNIKATIONSPRAKSISSER “web 1.0” (1990erne) statisk indhold html-kode hjemmesider menu/indholdsfortegnelse ”anbefalet læsning” få folk til at blive på hjemmesiden længst muligt sitemaps FORMIDLING / INFO “web 2.0” (2001+) dynamisk cms-systemer blogs & sociale netværkssites “tagging”,“folksonomy”, sociale bogmærker ranking syndikering (få dem til at komme igen) googlemaps & ”mods” DELTAGELSE /FORTÆLLING 8. april 2017

SOCIAL OG EGO-CENTERERET KOMMUNIKATION Klastrup, 2008 Work in progress personlig publicering (hjemmesiden ver 2.0, selvfortælling) blog/ SNS-profil hierakisk diskussionsfora (newsgroup ver 2.0) social networking (online community ver 1.5) 8. april 2017

DANSKERNE OG WEB 2.0 DK 2007 statistik Telia Trendrap Comp.world april 2008 DK 2008 Statistik Folk der læser/komm. blogs 19%* 18% (PC) 1% (mobil) 21% læser 9% skrevet komm. 22% læser Egen blog 8% 9% Eget bidrag (film/Bill) 16,9 % (M) 15,5 % (K) 6% (video) 16% Soc.Netværks profil 42% (27%) (IT&T-36%) * 36% af 16-19 årige, 29% af 20-39årige ** kun spurgt om videoer *** Comp.world: f.eks. MySpace, Facebook, LinkedIN Pew marts-april (voksne, med arbejde, 855): 35% brugt SNS, 33% læst journal el. blog, 12% egen blog 8. april 2017

MEST POPULÆRE SOCIALE MEDIER I DK ”89% af kvinderne er medlem af Facebook, hvor kun 81% af mændene er medlem. Kun 23% af kvinderne er medlem af LinkedIn, hvor 36% af mændene er medlem.” 85% af de adspurgte er medlem af Facebook, 29% af de adspurgte er medlem af LinkedIn og 12% er medlem af MySpace. 8. april 2017

GRUPPE 10 om ELISABETH HOFF-CLAUSEN TEKST 8. april 2017

POLITIKERE OG WEB 2.0

WEB 2.0 og ”CORPORATE COMM” nyt middel til at indgå i dialog med /forbinde især ”kunder” og medarbejdere?! (social responsibility, lydhør virksomhed) hvordan håndterer man tabet af kontrol med kommunikationen? hvordan forandres en ”social medie” genre, når det bruges i professional sammenhæng, som led i målrettet kommunikation? (NB! Genren betragtet som diskursiv praksis, ikke teknologisk defineret) er der tale om en hybridgenre (kombination af f.eks. strategier for pol.komm og web 2.0 konventioner?... web 1.5?) 8. april 2017

”WEB 2.0” OG STRATEGISK KOMM. helhedsorienteret kommunikationspolitik, overordnet imageønske, ”overbevisningsønske”, mål, VISION MACROSUASION generelle procedurer/tiltag for at nå målet (f.eks. etablere eller redesigne website, lave kampagnesite finde ressourcer, drift, målgruppe-undersøgelse) TAKTISK NIVEAU PLANLÆGNING AF PRODUKTIONSPROCES situation, dispotio, brug af appelformer, materiale, stil, billedsprog osv, OPERATIONELT NIVEAU (RETORIK/PR/PERSUASIVE DESIGN I PRAKSIS) Model inspireret af Helle Petersen: Strategisk Kommunikation, 2003 8. april 2017 8. april 2017 11

ØNSKET EFFEKT?!

ANALYSEMETODE retorisk situation? og genrekonventioner diskursiv praksis (tone, stil, deiksis) hele teksten i synkront perspektiv (opførsel over tid, både indlæg og kommentarer) kollaborativ ethos, anerkendelse af publikum evt. aktivitet ”andre steder” identifikation af subgenre 8. april 2017

STOR VÆKST 2005 fra 2007 2005: 52 politikere bloggede (5% af kand.) & ca 33% m kommentar funktion * 2007: 243 politikere bloggede (30% of kand.) & ca 90% m. kommentar funktion - flere havde 2 blogs, heraf en på ”mediehus”-site * Klastrup & Svejgaard Petersen, 2005 antal ikke-siddende: skal også ses i relation til Ny Alliance siddende kandidater blogs: 29% “ikke-siddende” kandidater blogs: 71% 8. april 2017

AKTIVITET PÅ BLOGS 2007 I gennemsnitligt antal indlæg pr blog: ca 9,5 (fordelt på 25 dages periode) fordeling: fra 1 – 69 indlæg 8. april 2017

Samlet antal kommentarer: ca 5833 AKTIVITET PÅ BLOGS 2007 II Samlet antal kommentarer: ca 5833 blogs m. 800-100 komm: 11 blogs m. 50-100 komm: 17 blogs m. 25-49 komm: 19 blogs m. 10-25 komm: 38 blogs m. 5-9 komm: 25 blogs m. 1-5 komm: 51 blogs m 0 komm: 54 8. april 2017

BLOGTYPE 1: TALERSTOL/LÆSERBREV 8. april 2017

BLOGTYPE 1: TALERSTOL/LÆSERBREV 8. april 2017

BLOGTYPE II: KAMPAGNEDAGBOG http://socialdemokraterne.dk/A-Mette%20Gjerskov-Dagen-i-dag-default.aspx?site=mettegjerskov&func=article.view&id=202835 8. april 2017

BLOGTYPE II: KAMPAGNEDAGBOG 8. april 2017

BLOGTYPE II: KAMPAGNEDAGBOG Louise Schack Elholm, Venstre ”nybagt kandidat og mor” 8. april 2017

BLOGTYPE III: PERSONLIG POLITISK 8. april 2017

BLOGTYPE III: PERSONLIG POLITISK alle kneb tages i brug! gratis biftur– 02.11 8. april 2017

BLOGTYPER & KOMMENTARFREKVENS antal blogs kommen-tarer i alt median pr. blog Kampagnedagbøger 50 545 11 politisk talerstol 71 410 6 personlig politisk blog 129 1550 12 Målt per blog, ikke politiker (flere politikere havde mere end 1 blog) 8. april 2017

MEST AKTIVE POL BLOGGERE Antal indlæg Benny Engelbrecht (S) 69 Jette Plesner Dali (DF) 65 Ellen Trane Nørby (V) 52 Leif Olsen - SF Bornholm (SF) 44 Bjarne Nederby Jessen (V) 42 Kamal Qureshi (SF) 35 Daniel Nyboe Andersen (B) 34 BalderSF (SF) Morten Dreyer (B) 30 Anders Basbøll (V) (2 siddende, 8 opstillede) 8. april 2017

MEST KOMMENTEREDE POL BLOGGERE indlæg Antal kommentar Mest kommen-teret indlæg Indlæg u. komm. Helle Thorning-Schmidt 4 726 252 Villy Søvndal 16 531 73 Bendt Bendtsen 9 203 59 Anders F.Rasmussen 164 87 Margrethe Vestager 23 148 3 Peter Skaarup 112 62 Johanne S-N 17 90 14 2 Bodil Kornbek 8 71 20 Naser Khader (på Zyb) 8 (?) 53 8. april 2017

BLOGKOMMENTARTYPER: 1. FAN/KLAKKØR NB! Ingen forventning om svar! 8. april 2017

BLOGKOMMENTARTYPER: 2. POLEMISK POLITISK Bendt Bendtsens blog 28

BLOGKOMMENTARTYPER: 3. PERSONLIG, RELATIONEL 8. april 2017

BLOGKOMMENTARTYPER: 4. MIN HISTORIE 8. april 2017

BLOGKOMMENTARTYPER: 5. METAKOMMENTAR RE MEDIEBRUG Kommentar til blogindlæg fra Brian Mikkelsen, ” Hvornår vælger Ny Alliance side?”, 59 kommentarer 8. april 2017

FACEBOOK BRUGSMØNSTRE Klastrup, 2007 8. april 2017

13.11.07: 20.316 13.11.07: 2.460 8. april 2017

”Anders vs Helle” Tilgang i antal af ”venner” på Anders Fogh Rasmussens og Helle Thorning-Schmidts profiler. Kilde: Klastrup, 2008. NB! I januar 08 overgår AFR fra at have personlig profil til at være en ”politican”, man kan være fan af. Helle fortsat personlig profil. 8. april 2017

MEST POPULÆRE WEB 2.0 SITES VALGKAMP 2007 Top 10 Webside besøg 1. “Snemanden smelter” (Radikale, Myspace) 109 2. Villy Søvndahls blog (sf.blogs) 51 3. ”Kan jeg finde 100.000 vælgere, der vil af med Anders Fogh Rasmussen” (Facebook gruppe) 31 4. Hvorfor har vi ingen Zlatan? (Enhedslisten, Youtube) 30 5. Ida Aukens blog (idauken.dk, SF) 21 6. Helle Thorning-Schmidts blog (på partihjemmeside) 15 7. Helle Thorning-Schmidts Facebook profil 14 8. – 10. Villy Søvndahls blog på Politiken/ Pernille Bagges blog (SF)/ Findfogh v Tejs Laustsen Jensen (S) / Anders Fogh Rasmussens Facebook profil /Facebook gruppe: ”Kan jeg finde 100.000 der vil ha DF uden for indflydelse?” 10 8. april 2017

WEB 2.0 BRUG VALGKAMP 2007 Hypoteser: stadig mgl fortrolighed m. mediet som diskursiv genre trods professionalisering af teknologi stadig primært kommunikation til, ikke med dialog udebliver pga manglende tilstedeværelse & kompetence Hvis man bruger ”web 2.0 retorik”, virker det, men synlighed = kendthed oplevet relation mellem politikere og vælgere? 8. april 2017

FORSTÅELSE FOR KONTEKST? 8. april 2017

SOCIALE MEDIER ER LANGSOMME MEDIER? Overskrift.dk: i valgperioden pol.blog. 1636 indlæg 50% af aktiviteten på 6 mdr. i de 3 uger (december 2007)

TILSTEDEVÆRELSE? 8. april 2017

WEB 2.0 KOMM: IKKE SOM KOMM, MEN GIVE VÆLGERE MULIGHED FOR SELVISCENESÆTTELSE? 8. april 2017

NATIVES VS. IMMIGRANTS 8. april 2017

NYE KRAV TIL ”TROVÆRDIGHED”?! EGO-CENTREREDE SOCIALE MEDIER (BLOGS, SNS) tilstedeværelse over længere tid (aktivitet, respons) lydhørhed (aktiv lytten) mangel på gatekeeping (redaktionelt filter) ”ikke-medieret”, personligt, spontan, kortform transparens i håndtering af kommentarer diskursiv kompetence KOLLABORATIVE SOCIALE MEDIER (WIKIPEDIA, DIGG, GEO-INFO SITES) tilstedelseværelse ranking/”peer-review” ”emne”kendskab (fagligt, geografisk) villighed til identifikation?? 8. april 2017

NÆSTE UGE – SIDSTE GANG! besøg af Christian Fonnesbech, Congin.com - om tværmediel kommunikation afrunding og opsamling (inkl. formelt omkring opgave og jeres spørgsmål) NB! ca 9-12.30 (dobbeltgang) 8. april 2017

8. april 2017