Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Facebook, danskerne & sociale netværkssites

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Facebook, danskerne & sociale netværkssites"— Præsentationens transcript:

1 Facebook, danskerne & sociale netværkssites
lisbeth klastrup innovativ kommunikation gruppen it universitetet

2 Indhold Om danskernes brug af Facebook og tidlige resultater fra Mobity-survey

3 danskerne og ”den deltagende kultur”
DK 2007 statistik Telia Trendrap Comp.world april 2008 DK 2008 Statistik Folk der læser/komm. blogs 19%* 18% (PC) 1% (mobil) 21% læser 9% skrevet komm. 22% læser Egen blog 8% 9% Eget bidrag (film/Bill) 16,9 % (M) 15,5 % (K) 6% (video) 16% Soc.Netværksite profil 42% (27%) (IT&T-36%) * 36% af årige, 29% af 20-39årige ** kun spurgt om videoer *** Comp.world: f.eks. MySpace, Facebook, LinkedIN Pew marts-april (voksne, med arbejde, 855): 35% brugt SNS, 33% læst journal el. blog, 12% egen blog

4 Facebook DK vokser stadig...
Vækst i tilgang til Facebook fra juli 2007 til marts 2009

5 og vi bruger sitet meget...
FDIM: danskerne har brugt 20 mill. timer på Facebook i jan 2009 DONA

6 Mobity-survey (in progress!)
Aldersgruppen: 13-24, aktive på Facebook (n=661) Generelt: FB mest populært, man er aktiv på ca 2 SNS’er, 2/3 respondenter hunkøn

7 Al forskning viser... ...at vi bruger Facebook til at holde kontakt med folk vi kender i forvejen. ...både de ”stærke” og de ”svage” bånd. Også i Danmark. DONA

8 Facebook brug som ”social grooming”
Robin Dunbar : sprog tillader ”grooming” af større gruppe (primater 80, msk 150) ”sladder” vigtigt aspekt af vores sociale grooming (info udveksling om vores sociale netværk, alliancer osv) 65% af vores ”spontane taletid”: om sociale emner - og primært info om andre eller fremhævdelse af vores egne gode egenskaber som ven! (Dunbar: ”Gossip in Evolutionary Perspective”, 2004) DONA

9 = Det digitale gadekær?! ”Og så kan man følge med i hvad alle render rundt og laver”

10 Mobity-survey (in progress)
Dit primære formål med at have en profil, n=636

11 Mobity-survey (in progress)
Dit primære formål med at have en profil, n=636 - fritekst ... og for at lave noget, der er sjovt evt. i fællesskab som på Facebook, hvor man kan kunkurrere med vennerne. Det er ikke ofte man anvender andet end nettet til gaming etc. nu om stunder. (pige, 17, Kbh) Da jeg har gået på 3 forskellige skoler + efterskole, kender jeg folk i hele landet. så det her er klart den letteste måde at holde kontakt med alle de mennesker på. + det ville være stress hvis jeg fik en sms/opkald hver gang nogen ville høre hvordan man havde det. så ville man jo ikk lave andet... (pige, 21, jylland) ...plus at lære nye bekendtskaber bedre at kende...facebook er det perfekte sted at "snage" :) (pige, Kbh, 21)

12 ITU-survey (Kathrine Chercka speciale)
168 respondenter (66% kvinder) ...kommunikerer mest med relationer de: Opfatter som venner (72%) Nære venner (62%) Gamle relationer (56%) Nær familie (42%) 94% har oplevet at blive kontaktet af gamle relationer 84% har selv taget kontakt til gamle relationer

13 Vægtning aldersafhængig?!

14 Mobity: Generation gap: tekst/billede?
Hvad vil du helst vide om dine venner? (n=633) Om de er i et forhold (kæreste). Det er egentligt ikke fordi jeg er så nysgerrig, det er bare meget rart at kunne læse andres humør, så man er ''forberedt'' når man ser dem.

15 Teknologi og relationer
Hvordan foretrækker du at følge med i dine venners liv, når du ikke er sammen med dem ansigt til ansigt? (n=633) DIGITAL KULTUR

16 3. DK Facebook – for alle generationer?
FB: første SNS for voksne danskere?! (late user adfærd) Seneste tal fra FB selv ( ): 36-45 år: 375,420 46-55 år: 203,440 55+ år : 116,500 (antal danskere i aldersgruppen på FB)

17 Kontakt: DONA

18 generelt: lidt flere kvinder end mænd
”89% af kvinderne er medlem af Facebook, hvor kun 81% af mændene er medlem. Kun 23% af kvinderne er medlem af LinkedIn, hvor 36% af mændene er medlem.” 85% af de adspurgte er medlem af Facebook, 29% af de adspurgte er medlem af LinkedIn og 12% er medlem af MySpace. Forskningsnet 2008

19 ¼ af danskerne skriver til hinanden på SNS
Danmarks Statistik 2008 DONA

20 1. SNSer: sociale og ego-centrerede netværk
Klastrup, 2008 Work in progress personlig publicering (hjemmesiden ver 2.0, selvfortælling) SNS-profil hierakisk diskussionsfora (newsgroup ver 2.0) social networking (online community ver 1.5) Forskningsnet 2008


Download ppt "Facebook, danskerne & sociale netværkssites"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google