Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Www.itu.dk 1 Politiske weblogs – en undersøgelse af den politiske weblogs gennemslagskraft under folketingsvalget februar 2005.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Www.itu.dk 1 Politiske weblogs – en undersøgelse af den politiske weblogs gennemslagskraft under folketingsvalget februar 2005."— Præsentationens transcript:

1 www.itu.dk 1 Politiske weblogs – en undersøgelse af den politiske weblogs gennemslagskraft under folketingsvalget februar 2005

2 www.itu.dk 2 Projektet Gennemført af adjunkt, Lisbeth Klastrup, DiAC og stud.it. Pia Svejgaard Pedersen, DKM. Et ’hurtigt’ valg, som blev offentliggjort 18. januar 2005 og afholdt 8. februar. Undersøgelsen er udført i uge 7 til 12. 52 ud af 947 – eller ca. 5 % af folketingskandidaterne førte en weblog eller online dagbog i forsøget på at få flere stemmer. Vi analyserede indholdet og den aktuelle kommunikation i udvalgte weblogs fra læsernes synsvinkel. Vi undersøgte webloggen fra afsenderens side med spørgeskemaer fra 28 blogs og 29 svar fra 6 webmasters og 23 politikere. Endelig kontaktede vi 115 tilfældigt udvalgte danskere pr. telefon for at finde ud af, om et repræsentativt antal danskere brugte nettet og webloggen til at finde mere information om folketingskandidaterne.

3 www.itu.dk 3 Typisk indhold Generelt: en personlig stil Valgkampstournéen Kommentarer til enkeltsager Pressemeddelelser Indlæg om hændelser fra hverdagslivet (ikke kampagnerelateret) Reproduktion af indhold fra andre medier Narrativ valgkamp (begyndelse, highlights, slutning..) blogger om deres optræden i andre medier, typisk, tv, radio og interview og debatindlæg aviser. Desuden bruger nogle også bloggen til at kommentere og forsvare mindre flatterende medieomtale

4 www.itu.dk 4 Den politiske blog er en hybrid med træk fra: Den politiske kommentar 1/3 Rejsedagbogen 2/3

5 www.itu.dk 5 Bloggen forlænger nyheders aktualitet fra ’gamle’ medier Politikerne bruger bloggen til at tiltrække opmærksomhed fra de ’gamle’ medier. Samtidigt viser de resultatet frem, hvilket både forstærker og forlænger deres omtales levetid fx lever historien videre i andre medier, hos konkurrenter osv. Når politikerne kommenterer og refererer fra vælgermøder, så giver de diskussionerne nyt liv og understreger deres argumenter. Det fungerer som en gentagelse, der samler op og dokumenterer valgkampen.

6 www.itu.dk 6 Det personlige touch

7 www.itu.dk 7 Hverdagens politiske heltinder

8 www.itu.dk 8 Ironi og selvironi

9 www.itu.dk 9 Resultat: Politikerne var tilfredse med bloggen 41 procent erklærer sig enige i udsagnet ’webdagbøger kan bruges til at flytte stemmer’ Over halvdelen mener, at den politiske weblog er et opmærksomhedsskabende kommunikationsredskab Over halvdelen mener, at det er muligt at sætte mediedagsordenen gennem debat og diskussion på nettet Over 75 % tror, at det er muligt at påvirke den politiske dagsorden gennem debat og diskussion på nettet 89 procent vil benytte weblog til næste valg

10 www.itu.dk 10 Resultat: Effekt Mellem 39 og over 500.000 unikke besøgende Flere besøgende på 71 procent af hjemmesiderne pga. bloggen Medieomtale i blogosfæren og ’gamle’ medier Personlige glæde ved den personlige, humoristiske og uformelle stil

11 www.itu.dk 11 Kun 5 % læser politiske blogs 40 % af danskerne i denne undersøgelse brugt internettet. På trods af dette er weblogs stadig et relativt ukendt fænomen i Danmark. 77 % af danskerne ved ikke, hvad en weblog er, og kun 5 % læste politiske weblogs i perioden op til folketingsvalget.

12 www.itu.dk 12 Fokus: politik som personlighed Hele 56 % af de adspurgte danskere fortæller, at de ville læse en politikers dagbog på internettet, hvis de blev gjort opmærksom på dens eksistens. 50 % af danskerne angiver, at de værdsætter den personlige vinkel på politik. 46 % af de danskere, der havde brugt internettet under valgkampen, besøgte folketingskandidaternes egne personlige hjemmesider 37 % af dem havde læst folketingskandidaternes personlige data eller cv. Folk vil både læse blog de sympatiserer med og slet ikke sympatiserer med. Det indikerer at en politisk blog har underholdningsværdi.

13 www.itu.dk 13 Konklusion Webloggen var en succes set fra politikernes side og medførte mere trafik på hjemmesiderne. 77 % af danskerne kendte ikke weblog- formatet. 5 % af danskerne havde læst dem, men over 50 % var interesserede i de politiske dagbøger. Formen stiller krav til indholdet, og genren må balancere mellem det politiske og det personlige med en vis grad af nyhedsværdi, kontroversielt indhold og synlighed. Webloggens demokratiske potentiale (diskussion i kommentarer osv.) mangler fortsat at blive realiseret! Rapporter kan læses på www.klastrup.dk/walgblog www.klastrup.dk/walgblog


Download ppt "Www.itu.dk 1 Politiske weblogs – en undersøgelse af den politiske weblogs gennemslagskraft under folketingsvalget februar 2005."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google