” Fremtiden kommer af sig selv, fremskridtet gør ikke.”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Advertisements

Danmark 3.0.
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
SÆT MEDBORGERUNDERVISNING PÅ SKOLESKEMAET!
Pia Koustrup, adjunkt. Sygeplejerskeuddannelsen i Århus
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
Lærerprofessionen.
Evaluering.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Udvikling af videnfællesskaber i en uddannelsesinstitution.
Mediepædagogik – i et vejlederperspektiv
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Lærerprofessionen - en definition.
Introduktion til Geografiske Informationssystemer (GIS)
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
At udforske sin egen praksis
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
IT i undervisningen.
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Inspiration til reformarbejdet
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
EUD-reformkonference 17 sep Talentarbejde i Praksis.
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
Lærerkompetencer 6. oktober 2014 Caroline Kearney Projektleder & Uddannelsesanalytiker.
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Præsentation d. 11. maj Programteorien Anvendelse af cases kvalificerer lærerstuderendes teori-praksis analyser og fremmer deres lærerfaglige dømmekraft.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Lærerprofessionen.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Læring, kommunikation og samarbejde
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Helhedsorientering & Tværfaglighed
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Obligatorisk selvvalgt opgave
- ”JPCK den 2. ”bølge” efter Skole-It”
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Hvor er vi? Hvem er vi? Vores uddannelse Hvad bliver vi uddannet til? Demokrati Ligeværd Faglighed CKF’er Alsidig udvikling Almen dannelse Pædagogik.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Højere kvalitet gennem forøget brug af læringsmål?
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
TPACK-modellen Teknologisk viden Pædagogisk viden Fagfaglig viden
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
Vidensbaseret praksis i botilbud
It i folkeskolens matematikundervisning
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Praktik. Censorformand: Niels Tange Lokaler: Århus: D2.02 Kbh: K5.18
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Didaktiske planlægningsmodeller
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

” Fremtiden kommer af sig selv, fremskridtet gør ikke.”

Præsentation

Ny læring, pædagogik og praksis Data og kortportal Trindeling Metode Fag og tværfaglighed Små forskere, planlæggere og eksperter GIS i folkeskolen Best Practice med GIS Fremtiden Oversigt

Ny læring, pædagogik og praksis

Data og kortportal

Trindeling GIS- integration Undervisning ”i” GIS Undervisning ”med” GIS Undervisning ”om” GIS Undervisning ”gennem” GIS IT-perspektivet KULTURTEKNIKUNDERVISNINGS- MIDDEL KRITISK FORSTÅELSEMEDIE Formål med undervisningen ”VIDE HVORDAN””VIDE HVAD””VIDE HVORFOR””HVORDAN FANDT JEG UD AF AT” Undervisning- ens indhold KURSUSFORMENLÆSEPLANS- INDHOLDET I DIVERSE FAG GIS SOM SELVSTÆNDIG LÆSEPLANSINDHOLD LÆREPROCESSER – LÆRING VED REFLEKSION OVER EGEN HANDLING Typisk målformulering KVANTITATIVEKUNDSKABERUDARBEJDES I FÆLLESKAB MELLEM LÆRER OG ELEV UD FRA FORMÅLSPARAGRAF MÅLFORMULERING FOR LÆRERPROCESSEN ER INDIVIDUEL EFTER ”MÅL OG EVALUERING” Pædagogisk orientering DANNELSE SOM ”NORM” el ”STANDART FOR FÆRDIGHEDER DANNELSE SOM ”NORM” el ”STANDART” FOR KUNDSKABER DANNELSE SOM DEMOKRATISK DANNELSE DANNELSE – EVNE TIL AT SKIFTE PERSPEKTIV - FORANDRINGSKOMPE TENCE

Metode 1. Læreren afgører i samarbejde med eleven, hvad der skal arbejdes med 2. Læreren tilrettelægger øvelser inden for de værktøjer i GIS der skal anvendes i projektet 3. Læreren og eleven udarbejder i fælleskab lister el. skemaer til indsamling af data 4. Eleverne indsamler data. (Dette kan være færdige data, fra andre f.eks. professionelle) 5. Dataene bearbejdes til at kunne kobles til ArcView 6. Dataene omformes til shape-filer og justeres layoutmæssigt 7. Eleverne åbner, tilføjer og laver nye temaer i ArcView, kobler egne data med eksisterende 8. Eleverne analyserer, opstiller hypoteser, sammenligner, efterprøver og vurderer 9. Eleverne fremlægger deres resultater, får spørgsmål og respons i klassefællesskabet 10. Forløbet evalueres og nye problemfelter opstilles

Fag og tværfaglighed

Små forskere, planlæggere og eksperter

GIS i folkeskolen

Best Practice med GIS

Tak for opmærksomheden! Matilde Lissau Lærer og GIS-redaktør for folkeskoleområdet i Geografforlaget