Tagg: Introductory Notes on the Semiotics of Music.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Hvis inklusion er lig retten til deltagelse som forudsætning for udvikling og læring er inklusion principielt grænseløs.
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Fra formel til funktionel undervisning
Tegning som billedform der både er aktivitet og produkt
Voldsforebyggelse regionspsykiatrien Vest
Semiotik, Lingvistik og sprogbrug
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Hermeneutik og strukturalisme
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Corporate Identity og Branding
TERM modellen Introduktion til øvelse
Vidensprofilering og mind-mapping
Observation Veal Chapter 7. The nature of observation  Observation indebærer det at se!  Generelt er der ingen involvering af det/de observerede /som.
Interkulturel kommunikation
I believe in Drama!. Hvad er PhyEmoC? Action!  Dynamik og god stemning fanger elevernes opmærksomhed  Fremme spontanitet og kreativitet  Fjerne elevens.
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Nu er vi ved DEL 2 Modeller … er svaret vi laver modeller af hvordan vi tror information behandles ud fra hvad vi ved om virkningerne, dvs hvordan vi ved.
Sproglige billeder, billedskemaer og metaforer
To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007
Audiovisuel betydning
Appelformer Logos, etos og patos.
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Danmark i en globaliseret verden
Kultur- og branchestudier M-KA Genre. Hvad er vigtigst? At definere genre eller at forstå genre?
Musiketnologi.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Idé-generering. Idéudvikling En fast økonomisk ramme En fast tidsmæssig ramme Et fast eksamenskrav En fast dramaturgi Nytænkning – et konkurrenceparameter.
VISL – begrænsninger og styrker
Grundlæggende kommunikations- og medieteori 1
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
1.Lektion: Identitet i forandring
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Recovery - At komme sig Aulum d. 10. oktober 2010
Skuffespørgsmål Ordene: ”Hvad, hvordan og hvorfor” bør være det første ord i hovedparten af vores spørgsmål: Handling / Begivenhed: Hvad (er der sket?)
WordNet Elektronisk leksikalsk database Semantisk ordbog Ca
Louise Bak, Merete Thaudal Christensen og Line Pedersen
1. lektion: Danmark i verden
Indskrivning Velkommen 2.Havbakkeskolen 3.Skoleparathed - Skoleverdenen - Skoleparathed 4. Skolens forventninger til forældrene 5. Gruppesamtale.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Læsning.
Kortfilm Et overblik.
Medier og Kommunikation, F2005
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Hvad vil det sige, at man har ADHD? Det vil sige, at man har problemer med at: være opmærksom opfatte fortolke huske planlægge orientere sig kunne styre.
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
Sara Mosberg Iversen, MA Kommunikation Medier og Kommunikation, F2005.
Sprog som tegnsystem ”Saussures afgørende betydning består i, at han begrunder betragtningen af sproget som et system af tegn. Dermed grundlægger han den.
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Synopsis vt2.1-vt2.4 vt2.1: fænomenologi, der undersøger erkendelsesprocessens subjektive side: erkendelse som akt (Husserl) vt2.2: hermeneutik som objektiv.
Tilskuerens rolle Hvordan får filmmusikken mening? –Musikken kan have rent formelle funktioner Sammenbinde tid, rum og begivenhed Bruges til at ”erstatte”
Den Kreative Platform I TIK 3
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering1B.1 Skildpadder Modeller, objekter og opførsel.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering1.1 Skildpadder Modeller, objekter og opførsel.
Opsamling vt2.1-vt2.3 1.Vt2.1: fænomenologi der undersøger erkendelsesprocessens subjektive side: erkendelse som akt (Husserl) 2.Vt2.2: hermeneutik som.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Guitaren Præsentation af instrumentet, de forskellige typer og mulighederne.
Eksistentielle spørgsmål udspringer af eksistentielle behov
 .
Idegrundlag og målsætninger
Den naturvidenskabelige metode
Engelskfagets metoder
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Præsentationens transcript:

Tagg: Introductory Notes on the Semiotics of Music. Generelle semiotiske begreber: Semantik: Michel Bréal: opr. etymologi (læren om ords oprindelse), 2) studiet af fortolkning og betydning i kommunikationssystemer, 3) læren om tegn og deres betydning. Semiologi: Ferd. de Saussure: Studiet af tegn og deres betydning i det sociale liv. Semiotik: Charles S. Peirce: Studiet af tegnsystemer og symboler, særligt forholdet ml. de skrevne og talte tegn og deres reference til den fysiske verden eller ideplanet.

Charles S. Peirce’s tegntypologi Ikon: tegn som har fysisk lighed med det de repræsenterer, fx et fotografi eller portrætmaleri, kort, diagrammer, musikalske notationssystemer (noder). Index: tegn som relaterer sig i tid og rum eller årsagssammenhæng med det de repræsenterer eller er en del som repræsenterer helheden, fx røg i betydningen ”ild”, en krone i betydningen ”kongehuset”, en bestemt rytmisk figur i betydningen ”calypso”. Symbol: et tegn som kun er forbundet med det det repræsenterer i kraft af konvention, fx”trøje”, ”musik”. Semiosis: Den proces hvormed tegn konstrueres, forandres og opnår betydning, fx ændringer i opfattelsen af en pedal steel guitar (Hawaii til Country).

Betydningsdannelse Polysemisk: At betyde flere ting på samme tid, at have flere betydningslag, fx et musikstykke der kan tolkes vidt forskelligt af forskellige personer. Tegn- og fortolkningsmæssig inkompetence: når afsender og modtager ikke deler det samme musikalske vokabularium, fx brug af folkemusik Tegn- og fortolkningsmæssig interferens: når afsender og modtager deler det samme musikalske vokabularium, men ikke de samme sociokulturelle normer og forventninger, fx ”sort” hhv. ”hvid” jazz. Pointe: Afkodning af musikalsk betydning afhænger ikke kun af den musikalske struktur, men i ligeså høj grad af modtagerens forudsætninger og den kontekst musikken optræder i.

Hvad er musik? 1) Hvad er musik: et etnocentrisk begreb knyttet til den vestlige verden siden 1200-tallet. I andre/ældre kulturer er musik ofte knyttet til/indvævet i sproglige vendinger for sociale begivenheder. Knyttet til menneskelig aktivitet Sprog er ikke musik Sammenhængende forløb af (samklingende) lyde

Hvad er musik? 2) Musik henviser ofte kun til sig selv. OG 3) Musik er relateret til samfundet. 4) Musik benytter bioakustiske universalier relateret til menneskekroppen. 5) Musik har en kollektiv karakter

Hvad er musikalsk struktur? Afsenderen: sammensætning af specifikke ”byggesten” (rytme, tonehøjde, melodi, klang, harmonik, varigheder, form mv.) indenfor den musikkultur de er en del af. Modtageren: vekslende associationer, reaktioner, stemninger over tid. Musikalsk struktur i semiotisk fortand: både afsender- og modtagerside må inddrages, men afsenders struktur er ikke nødvendigvis betydningsfulde for modtageren.

Taggs tegntypologi Hvordan opnår musikalske strukturer betydning: Anafoner: brugen af eksisterende modeller i dannelsen af musikalske lyde. Soniske: stilisering af ikke-musikalske lyde, fx efterligning af sirener, fuglekvidder, regn, torden. Taktile: lyde relateret til følelsen af berøring, fx behagelige, bløde strygerklange der indhyller lytteren. Kinetiske: lyde relateret til menneskekroppens bevægelse i tid og rum (kan ofte visualiseres). fx lyde relateret til at løbe, gå, køre, flyve, svømme + bevægelser over, under, rundt om, ned etc. De fleste lyde indeholder er alle tre dimensioner.

Genresynekdote Genresynekdote: en samling af musikalske strukturer i en given musikalsk kontekst (musikstil) som refererer til en anden musikalsk kontekst (musikstil), fx et operacitat i et rocknummer. To slags betydningsdannelse: Reference til opera som en særlig ekspressiv vokalstil ledsaget af instrumentalmusik (orkester). Reference til den (musik)kultur som opera udspringer af og forbindes med.

Episodemarkør Episodemarkør: anticiperer eller peger frem mod en ny del/nyt afsnit af den musikalske (narrative) struktur. Fx korte opadgående melodibevægelser, rytmiske markeringer, accellerando/descellerando mfl.

Stilindikator Stilindikator: musikalske strukturer der indenfor en bestemt kulturkreds betragtes som en særlig kompositorisk norm, dvs. en bestemt musikstil. Fx saxofonsolist + trio-akkompagnement + AABA form + trioliseret rytme + pentaton harmonik = ”Blues”.

Musemer Musemer: mindste betydende enheder (byggesten) i musikalske strukturer. Musemstabler: Flere samtidigt klingende musemer (vertikal struktur). Musemstrenge: flere sammenhængende og på hinanden følgende musemer (horisontal struktur).

Intersubjektiv vs. interobjektiv Intersubjektiv konsistens: forskellige personer relaterer sig ens til et givet stykke musik. (kan undersøges kvantitativt gennem observation og interview). Interobjektiv konsistens: strukturel konsistens mellem forskellige typer af musik. (bruges til at placere/analysere et givet stykke musik i forhold til anden musik, udover lytterens private associationsramme).

IOCM IOCM: Interobjective Comparison Material 1) Find musikstykker der indeholder elementer der mindre om dem der er i det stykke musik der skal analyseres, fx melodisk vending, instrumentation, klang, rytme, vokalkvalitet. 2) Check om de lignende stykker musik bærer mere end strukturel lighed med hinanden (fx paramusikalske udtryk, titler, narrative indhold, publikum, visualisering. Afgræns til musik i samme sociomusikalsk kontekst. 3) Sammenfald i musikalske strukturer bruges som diskussionsoplæg til mulig betydningsramme for det oprindelige musikstykke der skulle analyseres. NB Musikalsk hukommelse = taktil og gestisk hukommelse (reptilhjernen): dvs. musikere gentager indlærte mønstre i meget af deres musik derfor findes der mange fællesnævnere musikstykker imellem. Erstat et givet musem med noget andet for at checke om en given betydningstilskrivelse er relevant.