Videnledelse i projekter

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

Psykisk arbejdsmiljø.
En grundlæggende introduktion
Head Lean Netværks-gruppe.
Erhvervsakademi DANIA
Gode råd og eksempler på faldgruber
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Ledelse og menneskesyn
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Organisationsteoriens
Virksomheder – Leavitt’s model
Projektmentor Lars Kristensen Bygningsingeniør, EUR.ING,
Forretningsudvikling med IT
Der er penge i kommunikation
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Ledelse og menneskesyn
Udvikling og styring af en virksomhed
Ledelse af medarbejdere
Disposition Gennemgang af teksten ”Den kærlige organisation”
Peter Hasle Hvordan kan man internt arbejde med at udvikle arbejdsmiljøledelsessystemet og overkomme begrænsningerne.
Ledelse og organisation Danmarks Forvaltningshøjskole 2009 W.L. Gore og deres organisation.
Resultatbaseret styring – hvordan kan det bruges i Danmark?
I de efterfølgende tre teorier er vigtigt at forstå begreberne
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Virksomheder - definition
Forstyrrelser og forskelle
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
1 Kursus i BL: Beboerinformation – medievalg og kanaler oktober 2010 Paul R. Metelmann Havdrupvej 114b, 2720 Vanløse
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
Kursus i Videnledelse Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Syddansk Universitet
Organisationstruktur
Ledelsesperspektiver
Indflydelse i eller over vidensarbejde Baseret på artiklen: Indflydelse i vidensarbejde Tidsskrift for arbejdsliv, nr.2, 2007.
En meget kort gennemgang specielt om grupper og organsiationer
3.3 Arbejdsdeling Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du springe.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Glade Dage Undervisningscase i Entrepreneurship Faglig klipper/redaktør: Jesper Piihl Videoproduktion: Govisual Finansieret af:
Niveauer for læring i organisationen
Reservatet Ledelsesperspektiverne og erkendelsesteori Erik Staunstrup
Modernisering af den offentlige sektor … og indflydelse på medarbejdernes opgaver og positioner i pædagogisk praksis Lars Christensen / Professionshøjskolen.
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Personligheden og selvet
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Information Viden Læring Praksis - ‘The Social Life of Information’ af Brown & Duguid (2000) ITU: Usability med projekt Brugercentreret design, for å r.
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Design af organisationen
Vidensamfundet (netværkssamfundet) ”Jeg kan jo ikke vide alt. Som topleder i en stor virksomhed er jeg nødt til at træffe beslutninger på baggrund af den.
Udfordringer for de selvejende institutioner og deres organisering DLO i Slagelse 11. april 2008 V/ formand for Børne- og Kulturchefforeningen Per B. Christensen.
Kapacitetsstyringens beskrivelsesmetoder
Hvordan virker certificering som arbejdsmiljøregulering? Robson Sø Rocha, PhD Assistant Professor Copenhagen Business School.
Floor Heating arketype processen. Hvorfor skal vi dog se på værdierne? I 2003 køber Danfoss DEVI A/S. DEVI brand´et forandres fra et Corporate Brand til.
Selvledelse (Empowerment)
Moderne og Postmoderne Perspektiver Erik Staunstrup
.. efter organisatorisk læring? Magne Kolstad Ph.d.-Stipendiat.
Forstyrrelser og forskelle
Generelt om abstraktion og modellering Tietgen Skolen.
Organisationsteori Taylorisme
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Humanistisk sundhedsforskning
Forretning og Ledelse – Lektion 9
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Kort & godt om: ORGANISATIONSSOCIOLOGI
Præsentation af Akademiuddannelsen i Løn- og personaleadministration
HR & LEDELSESDAGEN Sådan skaber du værdi til din forretning gennem HR 24. Maj 2016 kl Henrik B. Sørensen Mail:
September 2007 | IBM © 2005 IBM Corporation ITIL – hvad, hvem og hvorfor? Nina Berthou Process Delivery Manager for the Configuration Management Process.
Juridiske Organisation Byggemodningen (Funktionsprincip)
ERP og BPR.
Leavitt’s model Modellen er en oversigt over de dynamiske,
Virksomhedens livscyklus
Præsentationens transcript:

Videnledelse i projekter RHS Systemudvikling 4. sem Erik Staunstrup Baseret på: Ledelse i Praksis, Forlaget Trojka, 2004

Hvad er videnarbejde? Arbejdsopgaverne er komplekse Videnarbejderen skaber ofte sit eget arbejde Der eksisterer omvendt autoritet – virksomheden er afhængig af videnarbejderen Videnarbejderen kan ofte ikke oplæres – men må oplære sig selv gennem udførelsen af arbejdet Lønnen er ikke et afgørende incitament Videnarbejderen forventer selvudvikling gennem og på arbejdet Videnarbejderen forventer frihed i alle forhold omkring arbejdet Baseret på: Peter Holdt Christensen (red.): Viden om ledelse, viden og virksomheden, Samfundslitteratur, 2000

Eksempler på videnarbejdere Operationelt Taktisk Strategisk Virksomhedens styringsniveauer Omfanget af viden CNC-operatør Web-master Økonomisk ansvarlig Markedsførings-ansvarlig Udviklingsansvarlig Netværksansvarlig IT-ansvarlig Teknisk ansvarlig Kan evt. være et IT-job (men netværk er også andet end IT!) Eksempler på videnarbejde afbilledet i forhold til virksomhedens styringsniveauer

Jobudformning og organisationsteori Teoretiske skoler Tænkemåde Teorifokus Jobudformning Klassiske "det at bevæge" Top-down Rationel ledelse Arbejdsdeling Human Relations "at tilskynde til bevægelse" Motivation Jobdesign Komplekse processer "at designe Egen udvikling" Bottom-up Engagement Selvorganise- ring Sammenhæng mellem teoretiske skoler, tænkemåder og jobudformning Kilde: Adapteret fra Poul Erik Christiansen m.fl.: Organisation, 3. udgave, Trojka, 2002, s. 150

Udviklingen af organisationsteorierne Selvorganisering Kreativitet Innovation Teorier om komplekse processer Kommunikationsteori Sprogteori Kulturteori Postmoderne teorier Strategisk analyse Beslutningsteori Systemteori Moderne Organisationsteori Human Relations teori Den humanistiske skole Motivationsteori Trivselsteori Klassisk Organisa- tionsteori Bureaukratisk skole Administrativ skole Videnskabelig Skole År Starten af 1900-tallet 1930´erne 1950´erne 1980´erne 2000 Fig. 2.1: Udviklingen i organisationsteorierne Kilde: Delvis baseret på Mary Jo Hatch: Organization Theory, Oxford University Press, 1997 og Ralph D. Stacey: Strategic Management & Organisational Dynamics – The Challenge of Complexity, Prentice Hall, 2000

Videnarbejde (Postmoderne teorier komplekse processer) Medarbejderens indflydelse på jobudformning Høj Videnarbejde (Postmoderne teorier komplekse processer) Jobdesign (Human Relations) Job fastlagt i funktioner (Klassiske skoler) Lav år 1950 år 2000 Fig. 3.4 Det historiske perspektiv i jobudformning Kilde Poul Erik Christiansen m.fl.: Organisation, 3. udgave, Trojka, 2002

Vi satser på de bedste! ”En virksomhed kan ikke udvikle medarbejderne efter laveste fællesnævner”, siger adm. dir Lars Funder, Gumlink A/S. Virksomheden er den største i verden, der producerer tyggegummi business to business. Den er etableret i 2002, da kendte mærker som Dandy og Stimorol blev solgt fra. "Ofte er det sådan, at 20% af medarbejderne står for skabelsen af 80% af værdiforøgelsen i virksomheden”, siger Lars Funder. "De 20% af medarbejderne er dem, der trækker læsset - og det er ofte dem ledelsen ikke gør noget for. De klarer jo sig selv. Derfor er det ofte dem, der forlader virksomheden. Hvis man ikke satser på at udvikle disse 20%, mister virksomheden sin vigtigste viden", siger Lars Funder. ”80% af medarbejderne er ofte beskæftiget med rutinejob, der selvfølgelig også er med til at øge værdierne i virksomheden, men det er de 20%, der virkelig gør en forskel”, mener Lars Funder. Kilde: Berlingske Tidende, 3. september 2003

Porters Værdikæde Virksomhedens struktur Støtte aktiviteter Menneskelige Ressourcer Teknologiudvikling Indkøb Fortjemeste Markedsføring og Salg Primære aktiviteter Transport ind Transport ud Servise Produktion Flow af materialer og informationer

Graden af selvbestemmelse Høj Selvstyrende videnarbejder Deltager i selvstyrende gruppe Eget beslutningsområde Deltager i projekt Planlagt arbejde Lav Forventede færdigheder Få Mange hos medarbejder Fig. 3.6 Sammenhængen mellem selvbestemmelse og færdigheder i Jobudformning Kilde: Poul Erik Christiansen m.fl.: Organisation, 3. udgave, Trojka, 2002

Selvbestemmelse og Systemudviklings Metodologier Graden af selvbestemmelse Selvstyrende videnarbejder Deltager i selvstyrende gruppe Eget beslutningsområde Deltager i projekt Planlagt arbejde Høj Lav Forventede færdigheder Vandfald Spiral / Iterativ Agile Project Management SCRUM Eksperi-mentel

Situationsbestemt ledelse Værdiorientering Medarbejdernes indflydelse Resultatorientering Lederens styring Autoritær Demokratisk Laissez Faire Lederen træffer beslutninger og meddeler dem Lederen præsenterer forslag og opfordre til spørgsmål Lederen fastsætter rammer og lader gruppen selv bestemme Lederen lader gruppen råde frit inden for rammer, han selv er blevet pålagt Medarbejdernes viden Generalister Specialister Opgaven Struktureret Ustruktureret Èn metode Mange metoder Tid Knap Tilstrækkelig Ressourcer Få Rigelige

Systemudviklings Metodologier og Situationsbestemt ledelse Vandfald Spiral / Iterativ Agile Project Management SCRUM Eksperimentel Autoritær Demokratisk Laissez Faire Lederen træffer beslutninger og meddeler dem Lederen præsenterer forslag og opfordre til spørgsmål Lederen fastsætter rammer og lader gruppen selv bestemme Lederen lader gruppen råde frit inden for rammer, han selv er blevet pålagt Medarbejdernes viden Generalister Specialister Opgaven Struktureret Ustruktureret Èn metode Mange metoder Tid Knap Tilstrækkelig Ressourcer Få Rigelige

Udviklingen i organisationsteorierne og Systemudviklings Metodologierne Teorier om komplekse processer Selvorganisering Kreativitet Innovation Postmoderne teorier Kommunikationsteori Sprogteori Kulturteori Moderne Organisationsteori Strategisk analyse Beslutningsteori Systemteori Human Relations teori Den humanistiske skole Motivationsteori Trivselsteori Klassisk Organisa- tionsteori Bureaukratisk skole Administrativ skole Videnskabelig Skole Vandfald Spiral / Iterativ Agile Project Management SCRUM Eksperi-mentel