Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

ERP og BPR.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "ERP og BPR."— Præsentationens transcript:

1 ERP og BPR

2 Enterprise Ressource Planning
ERP står for Enterprise Ressource Planning, der er tale om systemer til styring af virksomheden. Et ERP system, er en kollektion af forskellige moduler, heriblandt også SCM og MRP

3 ERP Database Supply Chain Management (SCM)
Material Requirement Planning (MRP) Costumer Relationship Management (CRM) Electronic Data Interchange (EDI) Human Ressource Management (HR) Logistik E-business Salgsstyring Økonomi og finans Project Management Business Intelligence Service Management

4 ERP ERP blev udviklet i forbindelse med styring af økonomi, indkøb og salg. Det svarer til programmet Navision.

5 ERP Når en virksomhed skal indføre ERP systemer, skal virksomheden evaluere, om ERP systemet opfylder kravene: Kan det bruges til budgettering af fremtidige planer? Kan det udarbejde historiske data? Kan det anvendes til regnskabsanalyser? Er det kompatibelt med andre programmer, f.eks. Excel?

6 Business Process Reenginering
BPR er en teoriramme om optimering af en virksomhed Den fokuserer på analyse og udvikling af virksomhedens processer BPR er tænkning i processer, på tværs af organisationsstrukturen BPR analyse og udvikling af processer Omstrukturering

7 BPR Definition: ”Omstrukturering er i virkeligheden den grundlæggende nytænkning og den radikale omlægning af arbejdsgange for, at opnå signifikante forbedringer, inden for centrale områder i vore dages produktionsprocesser som omkostninger, kvalitet, service og hurtig levering.” – Michael Hammer & James Champsy ”Omstrukturering af virksomheden” 1994 BPR analyse og udvikling af processer Omstrukturering

8 BPR Definitionen kan omformuleres til:
Intet tages for givet, alt kan forandres. Ved radikal omlægning, ses borte fra nuværende struktur og arbejdsprocedure Der skal være markante forbedringer, for at der er fremgang (effektivisering – LEAN) Et sæt af aktiviteter, som forekommer gentagne gange Definition beskrivelse Intet for givet Radikal omlægning Markante forbedringer Gentagne gange

9 BPR Formålet med BPR er at styrke konkurrenceevnen
Uddelegere ansvar til dem med kompetence til den udførende medarbejder Ansvaret vil øge motivation og gør dem omkostnings- og servicebevidste Medarbejderne vil internt blive kunder for hinanden – kundeservice Det er nødvendigt at integrere et fungerende informationssystem til støtte for medarbejderne. Konkurrenceevne Medarbejder Kundeservice informationssystem

10 BPR – fasemodellen Opgave: Sammenhold BPR med iterationer. Hvordan kan BPR styrkes ved anvendelsen af iterationer? Forretningsgrundlag Kundeønsker Vision og mål Nøgleprocesser Behov for BPR Re-design Procesanalyse Procesdesign Organisatorisk design Redesignede processer Implementering Informationsarkitektur Teknologiarkitektur BPR - fasemodellen


Download ppt "ERP og BPR."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google