Undgå, at de ældre brænder ud, og at de unge dropper ud!

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
DIN STIFINDER SYGEMELDT? LAD OS HJÆLPE…
Advertisements

Overenskomst 2011 Kravindsamling   God debat! 1.
PR KAMPAGNE.
Nørremarkskolen 30. oktober 2013
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Tid til ledelse Henrik Leslye.
Længst muligt i eget liv på plejecentre
24. november 2006 Lærerseminar Disposition •Soldaten i centrum •Vigtigt om læring •Din rolle i undervisningen •”Hvad vil jeg som skolechef tilbyde?”
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Forældremøde på Stestrup Skole
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
John.M.Nielsen Metode & Co.
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Psykoedukation til unge i OPUS
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
God trivsel = God læring
Rummelighedens rammer - ansættelsesmuligheder for personer med hjerneskade, sindslidelse eller udviklingshæmning Oplæg ved Karen Tinggaard og Maja Rosenstock.
Arbejdspladsudvikling
Medborgerskab – på sporet
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Udvikling af beboerdemokratiet
EU Socialfondsprojektet
Hvem er LandboUngdom? … med frivillig mener vi, at vi brænder for vores forening og skaber den med vores engagement … med samler mener vi, at vi gør det.
Projekt ’fra barriere til karriere’ DSI (De Samvirkende Invalideorganisationer) ogArbejdsmarkedsstyrelsen.
Rekruttering af frivillige ledere MBU’s Årsmøde 2007.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Spørgsmål og holdninger som ambassadørerne kan blive mødt med 1. Fra medarbejderne 2. Fra ledelse og personale- ansvarlige.
Hvilken del af spørgsmålet forstod du ikke??
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Den regionale vækst- og udviklingsstrategi
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Motivation af medarbejdere
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Afrapportering AEM Medarbejdere Den 2. september 2009.
Skolebestyrelsens årsberetning 2014 Skolebestyrelsen Hvem er vi? Hvad skal vi? Hvad har vi foretaget os? Hvad sigter vi efter? Nu og fremad Trørødskolen.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Velkommen til Projekt Frivillig Infomøde og workshop d. 23. maj 2013 Maj 2013 | Projekt Frivillig | Foreninger i Aarhus Kommune.
Folkeskolereform Version 1.0
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Alle børn er alles ansvar
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Velkommen til Grundkursus Tema 1
Læring i et vejledningsperspektiv
Omgangstone og kollegialitet
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
Kunsten at ændre vaner Hvorfor er det så svært at ændre vaner?
Det Sociale Kapitel
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Møde med skolebestyrelsen, Østbirk Skole,
Workshop Motivation og fokus på målet
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. kl. Type Navn
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Ledelse af frivillige Økumenisk efterårsmøde – 5. november 2011.
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
Ordførende direktør, Arne Jensen, SEDIRK 1 Rekruttering af kvindelige forskere på SEDIRK- institutioner Hvad har man gjort, og hvad kan der gøres.
INSTITUTLEDERFORLØB, KICKOFF 27. FEBRUAR 2012 AARHUS UNIVERSITET PROGRAM FOR KICK OFF-MØDE 1 Velkomst v. Lauritz B. Holm-Nielsen Præsentation af forløbet.
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Fremtidens Arbejdsmarked Regeringens arbejdsmarkedskommission. Hvor skal fokus være set fra de private ansattes side? LO’s konference ”Fremtidens Arbejdsmarked”
Fokus på handicappedes beskæftigelse Handicapkonference 22. november 2007.
Mangel og paradoksproblemer RBR´s Beskæftigelseskonference, april Kontorchef Maria Nørby, Arbejdsmarkedsstyrelsen.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Diasserie – om de handicapkompenserende ordninger målrettet jobcentrets samarbejdsvirksomheder Nedenfor finder I forslag til dias, som I i jobcentret kan.
Ungestrategiens ledergruppe
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For gymnasiale uddannelser
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Undgå, at de ældre brænder ud, og at de unge dropper ud!

Der var engang… Undersøgelse om ”Det gode arbejdsliv” 30% af de ansatte over 50 år Gennemført april- juni medarbejdere deltog- svarprocent lærere - svarprocent 75

Svarprofil Årsager til at søge nuværende job 61% peger på stillingens indhold 39% geografiske hensyn % på arbejstid, indflydelse på arbejdets indhold, tryghed i ansættelsen Kendetegn ved det meningsfyldte arbejde gode kollegaer/sammenhold på arbejdspladsen mulighed for personlig og faglig udvikling et arbejde jeg kan identificere mig med

Formål med projekt på lærerområdet ”Vi skal undgå at de unge dropper ud, og at de ældre brænder ud” Forslag som er reelt problemløsende har bred tilslutning økonomisk bæredygtige er ansvarlige overfor helheden og opgaven

Faser i forløb for nyuddannede Forventning OverlevelseDesillusionReorienteringRefleksionForventning Jeg vil gøre en forskel Hvordan klarer jeg i morgen! Jeg kan ikke! Jeg dur ikke! Jeg vil ikke! Måske kan jeg alligevel! Det gik måske meget godt, men jeg kunne godt tænke mig.. Med den erfaring og med de redskaber jeg nu har vil jeg….

Horsens Kommunes mål Gennem en målrettet og proaktiv indsats, at skabe vilkår, der sikrer Horsens Kommune et visionært skolevæsen med gode skoler i udvikling og attraktive arbejdspladser, der fortsat kan rekruttere, fastholde og udvikle medarbejdere

Nye Håbefulde Lærere - de skal føle sig velkomne og værdsatte Sikre at de nye lærere falder godt til Føle sig velkommen Modvirke ensomhedsfølelse Etablere netværk Informere om muligheder Formidle organisationsforståelse Feed back til organisationen At få viden om, hvordan det opleves at være ansat i Horsens kommune hvad fungerer/fungerer ikke efter hensigten gode råd og ideer til, hvordan tingene kan gøres bedre

Vil du udvikle dig som lærer sammen med os? Vi satser på din udvikling Sammen med os kan du udvikle dig som lærer i et skolevæsen, hvor der satses stort med blandt andet udvidet skoledag i klasse, fælles indsats på læsning, IT-støtte i almenundervisningen, omfattende vejledernetværk og fokuseret efteruddannelse af personalet. Vi ønsker at ansætte og udvikle lærere med høje ambitioner og professionel tilgang til undervisningsopgaven. Vi har brug for dine kompetencer Samtidig med at vores skolevæsen har fælles overordnede mål, så satser de enkelte skoler forskelligt, når målene skal udfoldes lokalt. Du vil kunne finde skoler hos os, som ønsker at sætte fokus på bestemte områder, og derfor passer til netop dine ønsker og kompetencer. På de enkelte skolers hjemmesider vil du kunne læse nærmere om netop deres indsatsområder.

Personaleøkonomi Hvad koster det at rekruttere nye lærere? Annoncering, tidsforbrug, indkøring, vikartimer etc. Hvad koster det, når det bliver svært at rekruttere nye lærere? Hvad koster dårligt omdømme på grund af mange lærerskift? Hvad koster indkøringsperioder for nye medarbejdere?

Det vi vil se efter At vi kan rekruttere kvalificeret og læreruddannet arbejdskraft At jobskifte er tilvalg og ikke fravalg Positiv tilgang til jobbet og motiverede og engagerede medarbejdere Værdsættende kultur på skolerne Medarbejderne oplever at de tilbydes relevante udfordringer Positiv omgangstone på arbejdspladsen Godt undervisningsmiljø Tydelige gensidige forventninger Mulighed for karriere