Nationalt PKL seminar den 11. og 12. maj 2011 i Horsens

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
Advertisements

”Nu skal I få kreative ideer – som I kan og vil gøre noget ved”
3-timers møder på Regionshospitalet Randers
Understøttende undervisning, Vejle Kommune, mandag d. 28. oktober 2013.
Individuel uddannelsesplan
1 Hvordan gør vi bibliotekerne interessante for andre samarbejdspartnere i forhold til it-svage og it-læring? It for alle – nå ”glemte” grupper gennem.
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
Målrettet læring Introkursus i almen medicin
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
FBUs visionsplan 2015.
3-timersmøde 2010 Børneafdelingen Hvad gør vi godt: •Feedback og supervision i Børnemodtagelsen og Børneambulatoriet. •Enkelte yngre læger er kontaktpersoner.
Indførelse af elektronisk 360°- evaluering af yngre læger
Highlights fra Lederpejling 6, 2008 Hovedrapporten kan læses på Undersøgelsen er gennemført som internetbaseret spørgeskema, der.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Ny målbeskrivelse Hvorfor, hvordan og hvornår
Ringe – Hjem projekt Medicinsk afd. O Herlev hospital
©2010 Great Place to Work® Institute, Inc. All Rights Reserved Michal Caspersen Pedersen (00575) Medarbejderundersøgelse i Sønderborg kommune 2010 Afdelingsrapport.
Fjernlånskonference den 26. maj PROFESSIONSHØJSKOLE  Fra 1. januar 2008 er ”professionshøjskole” en fællesbetegnelse for otte af de uddannelses-
P ISA, NATIONALE TESTS OG BESPARELSER – HVAD RAGER DET MIG ??!! Skolebestyrelsens årsberetning for 2010/2011 – og årene, der kommer.
Hjertestop hos akut sygt barn i ambulatorium Forsinket behandling.
Status for Sundhedsstyrelsens evaluering af speciallægeuddannelsen Hvad foregår der i arbejdsgruppe – ”Gennemførsel i den kliniske enhed”. Nationalt PKL.
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Uddannelse i Akutmedicin Region Midtjylland Projektleder Jeannie Rumph.
Rusmiddelundersøgelsen Ordrup Skole 9. klassetrin Skoleåret 2011 – 2012.
Hvordan kan regionerne udfører misbrugsbehandling i praksis
Nyborg kommune Brugerundersøgelse på Skoleområdet 2014 DANEHOFSKOLEN
Lægedage Almen medicinsk uddannelse Nuværende uddannelsesforhold.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Medicinsk visiterede akutmodtagelser - blå borde Opsamling fra Caféseminar om akutplan
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
” Samarbejde i snitfladen” - Ældreudvalgets møde 4. maj 2010.
Anne-Mette Sørensen, Allerød Kommune
Det Folkelige Forum Brugerundersøgelse. Hvem er jeg? Studerende på Syddansk Universitet i Odense Studentermedhjælper i Horsens Sund By fra september 2009.
Patientens svære kamp – patientinvolvering i praksis - TAK
Præsentation af hhx-projekt: ”Læringsmiljø på hhx kvaliteter og udfordringer”. CeFU bestyrelsesmøde, 11. november 2008 Ved forskningsassistent Arnt Louw.
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
Nærværende Kommunikation Medicinsk Afdeling, Regionshospitalet Horsens og Brædstrup 246 ansatte 6 afsnit Sygeplejersker Læger Lægesekretærer Diætister.
Sygehus perspektiv Afgiftning og motivation af misbrugere.
PKL seminar 2011 nye skabeloner for målbeskrivelser og uddannelsesprogrammer.
Uddannelse, roller og kompetencemåling
Videreuddannelse i Akutafdelingen.
Undgå, at de ældre brænder ud, og at de unge dropper ud!
Den lægelige videreuddannelse Hospitalsenheden Vest.
Status for akutuddannelsestiltag til FAM-personale i Region Nordjylland v/ projektleder Dan Fanøe Nilsson, PKA 6. november 2009, Konferencecenteret Koldkærgård,
Virksomhedernes brug af Elevplan
Sygeplejerske Caroline Staby Frost Amager Hospital
Hospitalsenheden Vest Akutmodtagelse Hospitalsenheden Vest Ved Cheflæge Per Østergaard Jensen Hospitalsenheden Vest.
Ventetid i Almen Praksis - patienternes holdning
PUF-seminar 2011 Århus Sygehus Af Anne Braae Olesen Supervision – et redskab til læring i et ambulatorium Af Anne Braae Olesen Uddannelsesansvarlig overlæge.
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
Samspillet mellem akutafdelingerne og den kliniske basisuddannelse UAO Hanne Arildsen, PKL for FAM i Region Midt Møde i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse.
Undervisningsmiljøvurdering 2013 HTX Herningsholm Erhvervsskole Evaluering af det psykiske, fysiske og æstetiske undervisningsmiljø.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
KORT OM KVIS Temadag fredag den 29. januar Odense Temadag 29. januar Odense.
Akutkonferencen marts 2009, Annette Gyldengren DE ALVORLIGT SYGE DE MINDRE SKADER ELLER SYGDOMME IKKE AKUTTE SKADER ELLER SYGDOMME.
Gruppen af Yngste Læger. Hvorfor ? Mere Kvalitet- og patientsikkerhed Læring og kompetenceudvikling Selvstændighed Fællesskabsfølelse Kollegialitet Arbejdsglæde.
Problematiske uddannelsesforløb - Hvordan håndteres de? Hvad er tillidsrepræsentantens rolle?
Patientfeedback - Hvad siger patienterne? Udviklingssygeplejerske Jannie C Frølund - Medicinsk Afdeling, Vejle Sygehus – det naturlige valg!!!
Uddannelseansvarlige
Strategi for Den Lægelige Videreuddannelse
BrancheIndexTM Bank 2016.
Fælles akutmodtagelser og sammenhængende patientforløb for den ældre sårbare medicinske patient – er der en modsætning ? Jørn Munkhof Møller.
Den nye målbeskrivelse – et overblik
Den nye målbeskrivelse – et overblik
Akutteam Brøndby – Hvidovre Planlægning og opstart af Brøndby-Hvidovre Akutteam – set fra en leders perspektiv. Jens Jørgen Lemvig Leder Akutteam Brøndby-Hvidovre.
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Præsentationens transcript:

Nationalt PKL seminar den 11. og 12. maj 2011 i Horsens KBU lægers første erfaringer med den fælles akutmodtagelse som uddannelsessted Niels Kristian Kjær, Troels Kodal og Dorte Qvesel indlæg

Baggrund I 2007 kom Sundhedsstyrelsens udmelding om styrket akut beredskab med anbefaling af fælles akutmodtagelser (FAM) I 2008 startede KBU baseret på12 måneders ansættelse, hvor målbeskrivelsen blandt andet beskriver kompetencer inden for det akutte område og at KBU lægen har brug for både bredde og dybde læring Vi ønskede at undersøge, hvordan de første KBU læger har oplevet FAM som uddannelsessted og herudover komme med forslag til organisering af den lægelige videreuddannelse i FAM 08-04-2017

Metode National tværsnitsundersøgelse, hvor alle læger som gennemførte KBU i 2009 og 2010 blev inviteret til at deltage og fik tilsendt spørgeskema, i alt 558 læger 68 af disse KBU læger havde været ansat i FAM Svarprocent: 63 % 08-04-2017

Metode De kvantitative spørgsmål er hentet fra PHEEM spørgeskemaet (Postgraduate Hospital Educational Environment Measure) Forskelle mellem grupperne blev beregnet med ANOVA og signifikansgrænse: p-værdier < 0,05 Det kvalitative spørgsmål afdækker holdninger til den nye uddannelse 08-04-2017

Resultat KBU lægers tilfredshed opgjort på afdelingstype. Spørgsmål er besvaret på Likertskala hvor 1 er meget uenig & 5 er meget enig Score FAM n=40 INTERN MED n=140 KIRURGI n=84 OROTPÆD n=78 ANDET n=10 FAM I-med Kir --------------------------------------------------3,5 anses for god og acceptabel Ort Andet 3,5 Engag. vejledere God intro duktion Tryg kultur Medlem af team

Resultat KBU lægers tilfredshed opgjort på afdelingstype - fortsat Score FAM I-med Andet --------------------------------------------------3,5 anses for god og acceptabel Kir Ort 3,5 (Og) igen så anses en score 3,5 eller mere for en god og acceptabel score. .?? (..Og skulle man tillade sig at se en tendens i dette her slide så kunne det være af man på FAM såvel som alle afdelinger skal/HUSKE at udnytte læringssituationer og feedback) Ældre koll. udnytter lærings mu ligheder Vejl. gode til at give feedback Atmosfæremed gensidig respekt Gode fysiske rammer

Resultater Af de kvalitative besvarelser fremgår: FAM har et stort læringspotentiale, men strukturen opleves ikke altid på plads KBU lægerne udtrykte at en entydig uddannelsesorganisation ville kunne styrke uddannelsesværdien 08-04-2017

Resultater Af de kvalitative besvarelser fremgår – fortsat KBU lægerne værdsatte den akutte træning, men savnede et mere veldefineret tilhørsforhold og deltagelse i stuegang, arbejde i ambulatorium og lignende Bredden i læringsmuligheder værdsættes, men det måtte ikke være på bekostning af træning i problemstillinger hos akutte intern medicinske patienter 08-04-2017

Konklusion KBU lægernes evaluering af deres 6 måneders ansættelse I FAM adskiller sig ikke fra evalueringerne af de øvrige uddannelsesafdelinger FAM har potentiale til god træning af KBU læger, men uddan nelsesorganisation og ansvarsfordeling skal være på plads Arbejdstilrettelæggelsen skal være fastlagt i strukturerede rammer, f.eks i specialetilknytning, således at det er entydigt for uddannelseslægerne, hvor de har deres funktion, når de møder på arbejde 08-04-2017