Islam med snaps flisti.com/56641 flisti.com/56642

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Religioner i Jerusalem
Advertisements

Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Kultur – og samfundsfag på HF Fagdidaktisk kursus religion sept Helle Dreyer Møller VUC Århus.
Kulturmøder Islam – Kristendom
(Rullende) Indskoling
Læringsstile og lektier
Undervisningsplanlægning
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Religion og Oldtidskundskab
Praktikprojekt 2008 Historie
Fagets formål, fokus og fagmål
Alveisme Alevi-bektashisme.
Islam er ikke kun moskeer: Identitetspolitik i Nørrebros gader.
Kultur i organisationer
Kulturen i forandringsprocesser
Internationalisering i og udenfor Danmark: Udover studieretningsfagene samfundsfag, matematik og psykologi inddrages andre fag, så oplagte tværfaglige.
Fagdidaktisk kursus i religion
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Kristendom på HF Fagdidaktisk kursus religion 24. – 27. september 2013
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Kulturforståelse niveau C Formål: Formålet med kulturforståelse er, at eleverne udvikler deres evne tl at kommunikere såvel inden for som på tværs af kulturer.
Fagenes samspil november 2009
Forfatter: Jens Christian von Holck
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Alevisme.
Reflekteret praksis og kvalitetsudvikling i Blå Kors - hvad er det lige, vi skal med en Forskningsafdeling?
+Læringsteori + Lovgivning + Samfund Klare rammer
Lærerkompetencer 6. oktober 2014 Caroline Kearney Projektleder & Uddannelsesanalytiker.
Tidsplan for eksamen 40s umd
Islam – introduktion: Hvilke retninger – hvor?
Fagdidaktisk kursus i biologi
- Global islamistisk terrorisme
EU i undervisningen – hvordan?
Religion og Politik i Tyrkiet
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Fagdidaktisk kursus i religion Nyborg d september 2013
Sprogfagenes metoder Rungstedgaard den 3. maj 2010 Dorte Fristrup, tlf
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
ikke-kristne religioner og andre livsopfattelser
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Islam med snaps - Om forløbsplanlægning Anders Nielstrup Fagdidaktisk kursus i religion Onsdag den 23. september 2015 Formål – Indhold – Metode – Materiale.
Tema 2: Sundhed Leg og Læring SOSU FYN JAN CHRISITANSEN.
D E FEM STORE RELIGIONENE Gruppe 3. H INDUISMEN Den eldste av de store religionene Over 3500 år gammel Hellig skrift: Erigveda + andre Guder: Brahma (skaper)
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Politisk system og lovgivning i Danmark Sosu Fyn Jan Christiansen.
Pressestrategi Lav en kort og kontant strategi for jeres pressearbejde: Hvad vil I kommunikere (skolens hovedfortælling / mission) Brug strategien som.
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller Teoretisk pædagogikum.
Islam Sarah og kristian.
De fem søjler Islam.
ISLAM Ritualer i Islam.
De fem søjler Islam.
Hvad er nyhedskriterier?
Udkast til justering af KS
Politik og organisation
Den naturvidenskabelige metode
Fagdidaktisk kursus i biologi
Samfundsfag E-F Grundforløb ÅLC
De fem søjler Islam.
Hvad er dokumentarfilm?
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
FRIHED FOR ALLE I TRO OG TALE 2
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Dialogmøde Engelsk B, HTX – vejledende opgavesæt
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Didaktiske planlægningsmodeller
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Islam med snaps flisti.com/56641 flisti.com/56642 - Om forløbsplanlægning Formål – Indhold – Metode – Materiale - Evaluering flisti.com/56641 Anders Nielstrup Fagdidaktisk kursus i religion Onsdag den 25. september 2013 flisti.com/56642

FØR: Relevans! Kan man gøre det meningsfyldt for eleverne at beskæftige sig med det her? (formål) EFTER: Kartarsis! Går eleverne fra forløbet/lektionen med oplevelsen af at have fået noget med? (evaluering)

Hvad skal de lære om islam? Vejledningen: ”Væsentlige sider og væsentlige fænomener” fiqh jinner begravelse halal Indonesien tørklæde mufti Skabelse dhikr Khadidja Moské Muzdallifah Dom kibla Helgener Ære Allah Imam Umma Zakat Bismillah Djihad Engle Paradis Kaba’en Sufisme Sura Shirk Iran Sharia Prædestination Hadith 610 Lovskoler Nationalisme Koranen Orientalisme Qijas Mekka Stening Shia-islam Kvindens stilling Ibrahim Sunna Khalifat wudu Khadidja Minaret Raka’t Korstogene Islamisme Somalia Ijtihad Egypten Euroislam Eid Ahmadiyya Tawhid Omskærelse Jesus Muhammed Forholdet til kristendommen Medina Det muslimske broderskab Ramadan Menneskesyn Hanif Præislamisk arabisk religion Ashura-dagen missionsarbejde

Pejlemærke, når man skal manøvrere, justere Plan med formål Sammenhæng, klarhed Pejlemærke, når man skal manøvrere, justere Pejlemærke for evaluering, repetition, eksamen Mindre stress H=X

Hensyn (i forløbsplanlægningen) Fagsamarbejde Toning Lokale kompetencemål Alverdens praktiske hensyn Fagbilag/læreplan Rød tråd, vinkel, fokus Islam-forløb og læring Tilgængeligt materiale. Grundbogens opbygning Variation Holdets sammensætning, niveau og interesser/ønsker Egne interesser

 Fagbilag/læreplan Væsentlige sider og væsentlige fænomener Islam i globalt perspektiv (herunder Europa og Danmark) Sammenhænge og spændingsfelter (internt og eksternt) Tekster: - Såvel klassiske som repræsentative og nutidige tekster Bredere fremstillinger, internetbaserede tekster, billeder mv. Kombination af beskrivende, fortolkende og kritiske tekster (indefra/udefra)

Formål, røde tråd, vinkel, struktur, fokus, skelet, grundfortælling Fx Islam er en religion med mange dimensioner (jf. N. Smart) Fx Islam er et livsmønster (begrunder forskellige slags adfærd) Fx Islam er en dynamisk religion, der har udviklet sig fra A til B (Skrift og tradition) (Epoker, retninger, skoler) Fx Islam har været en betydende faktor i historien Fx Islam er ikke entydig Vejledningen: ”Det er vigtigt, at eleverne opnår en forståelse af mangfoldigheden inden for islam” Indefra Udefra

Positioner inden for islam Jan Hjärpe (Gyldendals religionshistorie 1995, s. 333-338): Engagement: entusiasme ligegyldighed afstandtagen Ijtihad: traditionalisme modernisme Stat: sekularisme teokratisme Aktivitet: kvietisme aktivisme militarisme Jens Forman: Muslimernes religion 2006, s. 49-55 + 120 Indadvendt (Islam er et personligt moralsk grundlag) Udadvendt (Islam skal spille en rolle i samfundet) Skrift + Tradition TRADITIONALISME  ignorer Vesten  Sharia: Specifikke retningslinjer for det private liv (knyttet til en specifik lovskole/udlægning) MODERNISME  tilpasser sig Vesten  Sharia: Relative retningslinjer for lovgivning og moral (shopping blandt lovskoler/udlægninger) Skrift SEKULARISME  efterligner Vesten  Sharia: Generel inspiration i det private liv ISLAMISME  gør op med Vesten  Sharia: Universelle retningslinjer for lovgivning og moral

Lærebøgerne

”Fra beduinkult til verdens-religion” ”Muslimernes religion” ”Grundbogen til Religion C” ”Religion og kultur” ”Mennesket og magterne” ”Klassisk og moderne islam” Oprindelse/ Muhammed Islams historie Trossætninger Søjlerne Sharia Livsmønster Shia-islam Sufisme Islam i dag Islamisme Islam i Europa Sunni/shia Klassisk Sharia Moderne Sharia (fundamentalisme, euroislam, etik, straffelov, kvindens stilling, demokrati) Hvorfor muslim? Tilblivelse Søjlerne! Helligsteder Islam i Danmark Heterogenitet Islam i udvikling Koranen Troen Søjler og fester Udbredelse Dogmatik Islam og politik Islam og Vesten Søjler Kilder Højtider Sharia, jihad Moderne islam (sekularisering, reformbev., euro-islam. Demokrati, terrorisme, feminisme, naturvidenskab) Islam i DK Virtuel islam

Gængse islam-sideemner Euro-islam Islam i fx Tyrkiet Islam og etiske emner Islam og fx kristendommen Islam og køn Islam og demokrati Islam og omvendelse Islam og naturvidenskab Islamisme Shia-islam Sufisme …

Step 2

Step 2

Søjlenøgle Facts OPADRETTETHED Underkastelses-aspekter UDADRETTETHED Sociale aspekter INDADRETTETHED Kontemplative aspekter Trosbekendelse Bøn Almisse Faste Valfart

19+rest 360°

Snaps Paradoks, gåde Overraskelse Anekdote Skema Remse Sang Noget dagsaktuelt Ekskursion Besøg Film og –klip Billede Genstand Noget absurd, løjerligt, skævt Leg, spil, quiz, konkurrence Klippe-klistre Alternative arbejdsformer IT Farver Dramatisering Visualisering Lyd

De fem nyhedskriterier Aktualitet - aktuelle begivenheder - live-oplevelse Væsentlighed - Jo tættere på elevernes verden, des bedre Konflikt - modsætninger Identifikation - vække følelser og indeholde stof som man kan spejle sig i. Sensation det uventede og overraskende. forvirring af den etablerede orden. De fem nyhedskriterier

Evaluering Test Faktaspørgsmål, quiz Mini-eksamen Klassesamtale Spørgeskema, delfi-evaluering Selvkritik Plus Ksjdasd sakjs D,ndas,m kjhdkjhd sjsjs sjs Jdjdjd djjddjd Minus Ddasdasjjs Ieiei rir ririr eeieue Ddlkldjasdka BBBB Kkkaksajddhd Forslag

Forståelse af mennesket og verden Forståelse af mennesket og verden. Forestilling om forholdet mellem denne verden og den anden verden (model af) Frelsesvej(e) og etik (model for) Ritualer og deres referencer til den anden verden Historiske højdepunkter, hovedpersoner Organisation. Institutioner, retninger, skoler, fløje Nøgleord Kritikpunkter (udefra, internt, set fra andre religioners synspunkt)

Tjek-liste Islam anskues globalt – og den europæiske og danske kontekst inddrages De væsentlige sider ved og fænomener i islam behandles (fx Smarts model) Spændinger inden for islam og i forhold til omverdenen behandles Der indgår såvel Koran-tekster som repræsentative og nutidige tekster Der indgår såvel beskrivende som fortolkende og kritiske tekster Såvel indefra- som udefra-synsvinkler er repræsenterede Forløbet har en rød tråd Eleverne/kursisterne får redskaber, de kan bruge i analyser Der er plads til, at metode og teori ekspliciteres indimellem. Lokale kompetencemål er indtænkt Der er så vidt muligt taget højde for lektionernes fordeling Forløbet er tilpasset elevernes/kursisternes niveau og lektielæsningskapacitet Forløbet tager højde for elevernes/kursisternes interesser og ønsker Forløbet er varieret