Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Hjerterum og opsøgende funktion
Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
TPG handleplans-skema
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Kandidatuddannelsen i Sygepleje
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Den gode klasse Forældrenes rolle
Sygeplejerskens virksomhedsfelt
Arbejdspladsudvikling
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen, Hvis videoerne i kurset ikke afspilles, skal du måske hente QuickTime eller blot skifte til PowerPoint.
Sygeplejerskens virke
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
”Der er ingen sår der ser godt ud”
Sygeplejeruddannelsen
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Bioanalytikeres Professionsidentitet De nyeste hypoteser
Vi kjhh Samspil mellem forskning og praksis? Hvordan? Problematiseren og stillen spørgsmål, hvor ikke jeg har alle svarene! Ved sygeplejeforsker ansat.
Af Pernille Mathiesen og Rikke Wiuff
Projekt læring i praktik
CUPP konference Roskilde 9. november 2010 Sundhedsuddannelserne Campus Næstved.
Ekspert i Undervisning 1. delrapport Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i Silkeborg Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i.
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Lis Suhr Klinisk lektor
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Reduktion AM 2009.
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Læring i et vejledningsperspektiv
Vejlederens kommunikation
DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Teori og praksis i pædagoguddannelsen ›V. Lene Storgaard Brok, UCC og Lisbeth Haastrup,
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Lærerprofessionen.
Hvorfor netværk? Det er en udfordring for ledelsen at: -kunne give fagspecifikke råd -samle alle god erfaringer og give dem videre -Formidle alle aktiviteter.
FORSIDE FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. VELKOMMEN TEMADAG DEN 20 FEBRUAR. GOD KVALITET.
29. September 2011 Helle Bjerg & Lars E. D. Knudsen INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Bridging the Gap – foreløbige perspektiver.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Teori og praksis i ingeniøruddannelsen
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Forestillinger om fremtidig professionspraksis på lærer- og diplomingeniøruddannelsen.
Læreren som læringsleder
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Samarbejde og kommunikation på en arbejdsplads
Oplæg om lektieintegreret undervisning Data og overvejelser.
De syv skolehistorier- hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi? Hvis integreret vejledning er svaret, hvad er så spørgsmålet? Integreret vejledning:
Det 3. læringsrum O Det 3. læringsrum: Hvordan kan virkeligheden indgå i Fysioterapeutuddannelsen? O Hvad vil vi gerne undersøge? Hvilket læringspotentiale.
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Bachelorprojektvejledning?
Uge 12: Prøve på grundforløbsprøven
Professionsidentitet og teori/praksis
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Tværgående vejledermøder Juni 2019
Bekendtgørelse 2016 Studieordning 2019.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen Lisbeth Haastrup Per Fibæk Laursen

Rundt om sygeplejerskepraksis Fagligt og etisk fællesskab mellem undervisere på professionshøjskolen og i klinikken og de studerendes vordende profession De fleste sygeplejersker arbejder i store organi-sationer med hierarkier og naboprofessioner Klare markører for professionen: kittel, nål og navneskilt Synlig kamp for anerkendelse

Uddannelsen Modulopbygget national studieordning Teori med forskelligt videnskabsteoretisk grundlag Høje krav: ”Uddannelsen kommer man ikke sovende til” Store krav til personlig dannelse og refleksion Høje idealer om korrekt og begrundet praksis Nursing af de studerende – ”vi ved, det er hårdt, men vi tager hånd om jer”

Teori - praksis sygeplejerskeuddannelsen Klinisk undervisning i stedet for praktik Uddannede kliniske undervisere og vejledere Teori integreret i klinikken Teoretisk/praktisk prøve i klinikken Færdighedslaboratorium – ”tredje læringsrum” De fleste undervisere er selv sygeplejersker Casebaseret undervisning

Standarder og styring Detaljeret planlægning, styring og standarder I relationen uddannelse og praktiksteder. Fokuseret reflektion, koordinering og faglig udvikling mellem undervisere og kliniske vejledere. Forskellige vilkår og ressourcer blandt undervisere og kliniske vejledere.

Case – undervisning i færdighedslab. ”Underviserne markerer overgangen til færdighedslaboratoriet meget klart og introducerer de regler, der gælder for påklædning, hygiejne og opførsel i klinikken. De studerende skal bære kittel og have håret samlet med elastik, ellers kan de ikke komme ind i færdighedslab. Ved observation af undervisning i færdighedslaboratoriet blev holdet delt i tre med 5 studerende med hver sin underviser. De studerende skal på skift agere sygeplejerske og en patient, der skal sengebades. Dette rollespil, de studerende imellem, giver anledning til megen morskab, og ind imellem har de mulighed for at gå ud af rollerne og tale til hinanden som studerende. ”

Tre undervisere – tre forhold mellem teori og praksis ”Den første underviser, som også er klinisk vejleder for nogle af de studerende i praktik, giver konkrete praktiske instrukser, om hvordan vaskekluden skal foldes og holdes, ”nu skal du gøre sådan”. Den anden viser og forklarer ”hvordan man skal gøre” og at det kan gøres forskelligt, bare man overholder de grundlæggende hygiejneprincipper. Hun observerer, kommenterer og giver gode råd. Den tredje vejleder spørger ”hvorfor gør du sådan” og ”hvad kan der ske hvis du gør sådan” og prøver at inddrage elementer fra klasseundervisningen. Da de kommer til vask af benene, siger hun ”nu skal I bruge alt hvad I har lært i fysiologi” Hun opfordrer dem til at undersøge benet. ”Hvad ser du ved benet?” Den studerende ser først ikke noget, men vejlederen spørger til udseende, huden og temperaturen, og guider dem videre til at huske teori om puls og temperatur. De taler om tegn på huden, blodforsyning og en studerende måler puls, mens vejlederen fortæller om pulsen og dens betydning.”

Færdighedslab som kobling ”(…jeg synes færdighedslab er helt vildt godt(…)jeg synes i starten når man fik alt det der anatomi og fysiologi, jeg tænkte bare. Det er der jo ingen der kan huske, alt det der, hvad skal vi bruge det til, men hvor man, da man så kommer i færdighedslab, får man bare koblet det hele sammen.(…) Vi lærte også inden om sygeplejeteoretikere, hvor jeg tænkte, ej hold nu op, det her, det er da alt for bredt, og det går man da ikke og tænker på i hverdagen. Men det gør man egentlig. (…) Altså modul 2 prøven det var vendepunktet, hvor jeg sådan ligesom fik sat det hele i perspektiv, altså, (…) for nu fik vi en case, hvor man så kunne bruge det hele på kryds og tværs (…)hvor jeg tænkte, det var virkelig, det er derfor jeg er her, fordi at så kan man faktisk med den viden jeg har, der kan jeg faktisk gøre en forskel for en person.” (Interview med studerende).

Flere forståelser – manglende koblinger Biomedicinen s rationalitet vægtes. “Noget er rigtigt og noget er forkert” De praktiske færdigheder og håndværket vægtes. De personlige relationer og omsorg vægtes.

Livsformer Bekendtgørelsens begreber og krav om den gode uddannelse matcher den karriereorienterede livsform, professionens selvopfattelse og en del underviseres. Den stærke sygeplejefaglige etik og kultur forudsætter og almengør centrale begreber I den personorienterede livsform, men forholder sig kritisk til en personlig og fagligt ureflekteret tilgang. Studerende der tolker uddannelsen ud fra den personorienterede livsform, og lønarbejderlivsform har særligt svært ved at fortage den ”rigtige” kobling, mellem de forskellige teorier og udvise den ”rigtige” adfærd. De studerende sorteres håndfast på faglighed, men nurses til at blive “rigtige” sygeplejersker .