INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Medarbejderudviklingssamtalen
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Energi- & Vandværkstedet
Hvad er VIP for noget? Projekt-VIP (Viden- og InnovationsPartnerskaber) handler om at skabe tværprofessionelle partnerskaber, der baner vejen for udvikling.
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
BIBLIOTEKET LIGE VED HÅNDEN 8. December Hotel Scandic Kongens Ege, Randers Afsluttende temadag.
Hvad kan gøre energiundervisningen engagerende og lærerig?
Ny mediepædagogik - med fokus på levende billeder
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Anvendelsesorienteret undervisning i Region Syddanmark
Kommunikation / it.
Art Carrier App til Linked In • Man er ikke kun sit cv men også sine innovative tanker og ideer. • Linked In kan se bagud, det er dokumentation af, hvad.
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Innovation i med og modvind – historien om at ville og være på vej
Vi kjhh Samspil mellem forskning og praksis? Hvordan? Problematiseren og stillen spørgsmål, hvor ikke jeg har alle svarene! Ved sygeplejeforsker ansat.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Deltagerstyret undervisning
Innovationsdidaktik Model for bæredygtigt læringsmiljø
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
5/6 klasse Dagbog for lejrskole til Bornholm
Introduktion til Access (Access, del 1)
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
1 Procesoperatøruddannelsen INNOVATION – Hvad er det ? OECD definerer innovation som implementeringen af et nyt eller væsentligt forbedret.
Hvordan kan oldtidskundskab være innovativt? Muligheder i forhold til innovationsvinklen i AT.
GNU - projektet projektmetode og design
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Innovation i AT/SO.
Fra vejledning til biologi c
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Innovation, faglighed og motivation Danmarks Læringsfestival 2015 Thomas Schausen.
Almen studieforberedelse
Praktikum med innovativt aspekt.
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative kompetencer.
Formidling og informationsarkitektur Christina Mette Thorarinn.
Kodeord: Praksis - og ’merværdi’ igennem udadvendt anvendelseorientering Nye videnskombinationer = flere fag i spil Dristigt og eksperimenterende arbejde.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Undersøgelsesbaseret naturvidenskabelig undervisning
SKABELON.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Innovation i biologi og AT Trine Iversen Gl. Hellerup Gymnasium.
VI VIL GENBRUGEVI VIL DELEVÆRKTØJER Fortæl, hvordan I har brugt den oprindelig innovation Fejr gevinsterne med jeres egen organisation Spred den nye innovation.
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
Center for Offentlig Innovation har udviklet denne spredningsguide for at hjælpe offentlige arbejdspladser med at dele egne innovationer og genbruge andres.
Projektopgaven.
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Den naturvidenskabelige metode
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Innovation.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Digital dannelse i gymnasiet
Projekt: Koncept til formidling
Innovation i Naturfaglige fag
Innovation i Naturfaglige fag
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG

Begrebet innovation  Innovation er faglig fornyelse  Innovation rummer en spænding mellem nyt og gammelt  indeholder en forbedringsambition, overskrider sit udgangspunkt  Innovation kræver i skoleregi viden og etisk refleksion  man skal tilegne sig viden om det domæne, som skal fornys og forbedres; for at kunne vurdere forbedringen kræves en værdimålestok/en værdibaseret refleksion  Innovation er ikke et økonomisk begreb  innovationsbegrebet er bredt og tager sigte på kvalitative forbedringer på alle mulige felter fra Michael Paulsen: ”Innovationsbegrebets dialektik i en uddannelseskontekst” in Innovation og læring (2012)

Innovation og mediefag – nogle spørgsmål og tanker  Hvordan kan innovation medvirke til faglig udvikling? Hvad kan arbejdet med innovation tilføre vores fag?  Hvorved adskiller innovationsforståelsen sig fra det vi ’plejer’ at gøre i mediefag, f.eks. når vi arbejder med fagets praktiske dimension?  I mediefag kender vi på forhånd til at igangsætte skabende processer (idegenerering og idekonkretisering), men er de (altid) innovative?  Mediefag har en stærk formidlingsdimension. Eleverne lærer at tænke i målgrupper og være anvendelsesorienterede tidligt i den kreative proces. Men kan vi også være innovative i den teoretisk-analytiske del af vores fag?  Og hvordan kan vi arbejde (mere) med at give elevernes produktioner værdi for andre, dvs. få den etiske dimension ind i mediefag? Og meget gerne uden at det skal være eksterne partnere (hver gang).

3 innovationsforløb i mediefag  Skrevet direkte til og i øjenhøjde med eleverne  Manchetter med formålsovervejelser, som tager udgangspunkt i læreplanernes faglige mål  Tilgængelige på EMU’en  Formidling af mediefaglige begreber – med levende billeder  Design en dokumentar!  Prøv pixi-forskning – med studieforberedende perspektiv!

Forløb 1 Formidling af mediefaglige begreber – med levende billeder! I dette forløb er den teoretiske og den praktiske dimension i mediefag tænkt sammen. Du får kendskab til de mediefaglige begreber og lærer at omsætte din viden om begreberne til en særlig målgruppe – og i levende billeder, f.eks. de nye 1.g’ere, der skal til at have mediefag. Formidlingen skal oven i købet foregå på en særlig måde, du skal nemlig ikke bare fortælle om din viden – du lærer at iscenesætte og vise den på en nytænkende måde! Filmen skal vises til jeres målgruppe – og responsen evt. indarbejdes i en forbedret produktion.

Forløb 2 Design en dokumentar! I dette forløb arbejder du med innovation som proces fra ide til færdig dokumentarfilm. Du lærer hvordan man sammen med andre kan finde og formulere ideer, søge løsninger baseret på mediefaglig viden og føre dem ud i livet. Undervejs er der stop, hvor du bliver udfordret af benspænd, tænker over hvordan ideen kan forbedres – og endelig slutter af med at brande dit produkt i en ny innovativ proces.

Forløb 3 Prøv pixi-forskning – med studieforberedende perspektiv! Her er innovation tænkt som en særlig faglig fordybelse for de allerdygtigste mediefagselever. Du får lært at sætte system i din undren og opstille hypoteser, opfordres til at forny, videreudvikle og udfordre det faglige felt og endelig til at formidle dine resultater og ny viden til andre. Undervejs i processen vil du måske kunne følge undervisning på en forskningsinstitution og tale med en forsker.