TALENTUDVIKLING I GYMNASIET MATEMATIK-ØKONOMI-SAMFUNDSFAG  Hvad er talent?  Metoder  Organisation og motivation  Konkrete eksempler  Hvad er talent?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Advertisements

Læring i bevægelse - hvorfor?
Nye sundhedsfremmende strategier for et aktivt ældreliv – erfaringer og ideer Landsmøde for Ældre Råd 7. maj 2009.
Talentudvikling på Virum Gymnasium Vil du være VG-talent?
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Uddannelsessystemet Paradokser og muligheder
Undervisningsplanlægning
Lærerprofessionen.
Det udvidede klasserum
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Forældremøde X årgang.
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Statens Museum for Kunst Præsentation på AUTO seminar d Helene Brøndholt Nielsen, SMK digital Louise Bugge Jacobsen, u.l.k.
Hvad siger virksomhederne (nogle af dem)? En survey udført af projekt Talentvejen.nu ved konsulent fra HVR og Finn Lundorff + flere fra skolerne. 24 virksomheder/15.
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
Steen Gravgaard Eriksen
I forlængelse af tydeliggørelsen af talentbegrebet, hvordan kan I så udvikle en læringsplan for talenter i forhold til de resterende ikke talenter? • Udvælgelse.
Talentinternat modul 3..
Tilsyn Aabenraa Friskole 2012
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
 ELEVERNE SKAL UDVIKLE SIG INDEN FOR DE 6 KARAKTERISTIKA – ELLE DE UDVALGTE KARAKTERISTIKA DER ER FOKUS PÅ.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Naturvidenskab.
Tillykke, du er et talent!
Nynne Det er tilladt at have talent! Talent? Talentprojekter – hele viften Akademiet – et eksempel Køreplan: Hvordan starter.
Rammeforsøg C: Studiefællesskaber Opstartskonference 30. august 2012 Tradium Handelsgymnasiet (hhx): ”Studiefællesskaber efter varierende elevbehov” 1.
Workshop 3 Kriterier til autentiske opgaver.  Valgfag - efterårssemester  Start uge 43  Mål med valgfag er udarbejdelse af produkt med udgangspunkt.

Alle børn er alles ansvar
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Talent udvikling! SkSke herrens vilje! Christian den 3. Men lad os samarbejde om danske erhvervsuddannelser, der udvikler talenter!
Faglig overgang – Næstved Gymnasium og HF Dansk. Formål Primært at løfte det faglige niveau for alle elever, og herunder også at bidrage til at udligne.
Hvordan lettes overgangen relevant
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Sprog er fremtiden. Fokus på sprogtalenterne.
Lærerprofessionen.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Kildeskolen Kildeskolens struktur. Skolens formål skabe et alsidigt og udfordrende læringsmiljø danne grupper af en størrelse som præges af mangfoldighed.
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Projekt Forskerspirer Projekt Forskerspirer Projekt Forskerspirer giver deltagerne mulighed for at fordybe sig i et emne og udarbejde forslag.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Strategisk kommunikationsmode, der kan fungere som isbryder og opvarmer overfor virksomhederne Udgangspunkt: En produktionsvirksomhed, der allerede har.
Innovative kompetencer og talentudvikling Bent Fischer-Nielsen 2011.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 9. februar.
SCIENCETALENTER – de gode kan blive de bedste. HVORFOR SATSE PÅ TALENTERNE? ENHEDSSKOLEN ”hvad ikke alle kan lære, må ingen lære…”
Underviserens evaluering af eleven Forståelse af fagligheden: 0____________________________________________________________10 Vilje: 0____________________________________________________________10.
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
”Omverdenens krav” Undervisningsministeriet skriver:
Rekruttering og fastholdelse af frivillige Brønden, Brøndby kommune 2. oktober 2010 Anders Jacobsen Konsulent Center for frivilligt socialt arbejde 1.Motiver.
Hvad er AKADEMIET for Talentfulde Unge? Et akademisk bredt talentprogram med aktiviteter, der handler om både humaniora, business, teknik samt natur-,
Undervisningsdifferentiering uden ekstra arbejde Signe Ammitzbøll Anette Gjervig.
Projektkoordinator, Vinni Sørensen Karrierelinjen - For dig der vil lidt mere.
Talentudvikling i Integrationsministeriet 2008 Hvad er et talent? Hvorfor vil vi det her? Hvad indeholder vores talentprogram? Hvilke udfordringer og muligheder.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
Hvad er AKADEMIET for Talentfulde Unge?
Tillykke, du er et talent!
Hvad er AKADEMIET for Talentfulde Unge?
Undervisningsmateriale til introduktionskurset den 6. september 2018
Program Velkomst Introduktion til talentprogrammet Unge Forskere
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Undervisningsmateriale til introduktionskurset den 5. september 2019
Præsentationens transcript:

TALENTUDVIKLING I GYMNASIET MATEMATIK-ØKONOMI-SAMFUNDSFAG  Hvad er talent?  Metoder  Organisation og motivation  Konkrete eksempler  Hvad er talent?  Metoder  Organisation og motivation  Konkrete eksempler

Talent  Talentrapport ”Talentudvikling – evaluering og strategi”, side 13-14:  ”Børn og unge med særlige forudsætninger eller talentfulde og begavede børn og unge”  ”De højtbegavede”  Udgangspunkt  Den brede definition af talent  Ulrich Wilbeck (2010)  Talenter er også unge, der kun måske kan, og som har viljen til at arbejde for, at deres talent udfolder sig Kan Vil Kan Vil gerne Kan måske Vil Kan måske Vil gerne

Talenttyper  Alfa  Den afklarede og motiverede elev.  Beta  Den afklarede, men umotiverede elev  Gamma  Læreren kender til gamma-elevens potentiale, men eleven selv er uafklaret.  Delta  De usynlige talenter: Hverken læreren eller eleven har endnu erkendt delta-elevens potentiale.

Metoder  Konkurrencer:  Individuelle, gruppe- eller holdbaserede  Individuelle og alfa-elever  Samarbejde med virksomheder og organisationer.  Forudsætter motiverede elever  Tænde nye elevgrupper.  Forskerkontakt  Forudsætter motiverede elever.  Skolebaseret  Tilrettelægges med appel til forskellige elevtyper.  Camps  Fokus på det innovative  Gamma og delta-elever.

Organisation og motivation  Elevtid:  Elevtid som afløsning for almindelige opgaver.  Undervisningsdifferentiering  Studieretningsopgaven:  Deltagelse i konkurrencer kan erstatte skrivning af studieretningsopgaven.  Studieretningsprojekt:  Deltagelse i Samfundscup eller forskerspire kan være en forberedelse til deres studieretningsprojekt.  Undervisningstid:  Frremlæggelser for klassen.  Fritagelse fra almindelig undervisning  Diplom:  Markere deltagelse evt  CV

Eksempler på talentpleje  Masterclass Matematik  Forskerkontrakter /forskerspirer  Autentiske modtagere  Konkurrencer – Young Enterprise  Camps  Skolebaseret talentpleje

MASTERCLASS MATEMATIK  Talenter sammensættes på tværs af skoler  Undervises på landets universiteter

Formål  Skabe en bevidsthed for fagets perspektiver  Danne netværk blandt de involverede elever  Sende et generelt signal fra skolen om, at talenter er velkomne og bliver taget alvorligt

Hvilke elever  Alfa-eleverføler sig mødt af projektet  Beta-eleverkan motiveres  Gamma-eleverkan inviteres  Delta- elevenkan vækkes

FORPLIGTENDE FORSKERKONTAKT  Talenter arbejder koncentreret som forskere indenfor meget udfordrende matematik  Talenterne mødes med en ”hot shot” indenfor faget, præsenterer deres arbejde og får respons.

Formål  At lære talenter at bruge deres talent indenfor et forskningsmæssigt aspekt  Læreren fungerer som konsulent, ”erfaringshaver” og coach frem for underviser

AUTENTISKE MODTAGERE  Virksomheder  Interesseorganisationer  Græsrodsbevægelser  Politikere  Landspolitikere  Kommunalpolitikere  embedsmænd

Formål  Motiverende  Udfordrende  Gøre en ekstra indsats  Betydningsfuld  ”Kvalificeret” evaluering  Skabe interesse for faget/jobmuligheder (rekruttering)

Hvilke elever  Alfa-eleverudfordring  Beta-elevermotivation  Gamma-eleverbetydningsfuld  Delta- elevenvariation - opdagelse

integrationsprojekt  Camp  Innovation m. værdi for andre  Talentudvikling – hvilke forslag kan bruges  Tilbagemelding fra organisationer og/eller politikere i forhold til integrationspolitik

Konkurrencer Young Enterprise Elever skal arbejde i grupper med at etablere deres egen skolevirksomhed. Et forløb der er integreret i undervisningen med udgangspunkt i fagene virksomhedsøkonomi og afsætning. konkurrenceelementet er centralt her

Formål  Udvikle en selvstændighedskultur  Udvikle elevernes lyst til at starte egen virksomhed  Belønne dem der yder en ekstra indsats  Eleverne tages mere alvorligt  Konkurrenceelementet  Skabe interesse for faget/jobmuligheder

Hvilke elever  Alfa-elever: Er på forhånd selvstændige og føler sig ikke ”bremset” af andre her  Beta-elever: Kan bedre se fagenes muligheder og udfoldelser her  Gamma-elever: Føler sig betydningsfulde ved inddragelse af folk fra erhvervslivet  Delta-elever: Talentet kommer ofte til udtryk ved at de kan bidrage med specielle områder, samtidig med at de er en del af en gruppe

SKOLEBASERET TALENTUDVIKLING Multiplikatorer: Samfundsøkonomi og matematik

Black Box  Kan og Vil  Motivation