Forandringsstrategier på børne- og undervisningsområdet Koncernfælles ledelsesseminar I Ministeriet for Børn og Undervisning 24. September 2012
Indhold Ny helhed i indsatsen – nybrud i kommunerne Styringsmæssige erfaringer – de svære oversættelser To modeller: – Beskæftigelsesområdet – Børne- og undervisningsområdet Rammesætning Dialog Ministeriets rolle og kompetenceprofiler – Fra Marienborgmøderne til Partnerskabet
Ny helhed i indsatsen Dagtilbud Skole Ungdomsudd Forebyggelse, beskyttelse, støtte og behandling Nybrud i kommunerne Sammenhængende udvikling af læringsmiljøerne Brug af forskningsbaserede metodeprogrammer Ny-specialisering
Ny helhed i indsatsen Den strategiske opgave er at skabe en styringsdialog mellem stat, kommuner og institutioner, som understøtter en sammenhængende udvikling af læringsmiljøer som løfter kompetencer og mindsker uligheden blandt børn og unge
Styringsmæssige erfaringer - de svære oversættelser Overlæsset regulering giver uklar kommunikation og krydspres Faren for, at “kæden hopper af” er stor – jf. evalueringer af brugen af læreplaner og elevplaner
Styringsmæssige erfaringer - de svære oversættelser Økonomisk pres fremprovokerer nytænkning, men også konflikter Udnyttelse af tiden i skolen Skolestruktur Fælles ledelse og tværfaglige synergier Spm: Kan vi skabe en enklere og mere formåls- orienteret – og en rigere dialog, hvor vi kan dele kompleksitet og dilemmaer? Spm: Kan vi skabe en enklere og mere formåls- orienteret – og en rigere dialog, hvor vi kan dele kompleksitet og dilemmaer?
Beskæftigelsesområdet Integreret målhierarki Kontekst Effekter Indsatser Ressourcer Indsatser Ministermål Beskæftigelses- strategi Beskæftigelses- plan Målgruppe Forandringsteorier Målhierarki Forandringsteori
Børne- og undervisningsområdet Mål, søgefællesskab og partnerskab Effektmål Folkeskolereform/ partnerskab Folkeskolereform/ partnerskab Kommuner Dagtilbud Skole Ny Nordisk Skole Ungd.udd
Rammesætning Dialog Tendens: Mere integreret styring, men forskelligartede mekanismer Selvstyre skal i højere grad begrundes ved at kvalificere kerneydelserne – og er i mindre grad selvfølgeligt som selvberoende værdi
Rammesætning Stat Kommuner Institutioner Få og væsentlige mål med fokus på effekter Meningsfuldt handlerum Tydelig og ikke-ydmygende feed-back Fjerne distraherende faktorer Hotline med medie- kvalitetskriser Få og væsentlige mål med fokus på effekter Meningsfuldt handlerum Tydelig og ikke-ydmygende feed-back Fjerne distraherende faktorer Hotline med medie- kvalitetskriser
Dialog Stat Kommuner Institutioner Nationale partnerskaber på velfærdsområder Flerårige kommuneaftaler Udbygget udfordringsret Lokale partnerskaber Flerårige resultatkontrakter Laboratorier & kvalitets- fællesskaber (NNS) Laboratorier & kvalitets- fællesskaber (NNS) Forpligtende viden- deling og kvalitets- udvikling som alternativ til detail- regulering
Ministeriets rolle og kompetenceprofiler Formålsorienteret og stringent styring Effektmål Forandringsteori Vidensbase FOKUS Formålsorienteret og stringent styring Effektmål Forandringsteori Vidensbase FOKUS Facilitering Skabe samtaler Narrativer Viden-i-kontekst ÅBENHED Facilitering Skabe samtaler Narrativer Viden-i-kontekst ÅBENHED
Fra Marienborgmøder til partnerskaber Proceserfaringer Marienborgmøderne: Bred, men lidt overfladisk inddragelse + bilateraleforhandlinger Partnerskabet: Bred inddragelse + mere tid til møderne og dermed til fælles erkendelse ? Commitment af nøgleaktører