Forandringsstrategier på børne- og undervisningsområdet Koncernfælles ledelsesseminar I Ministeriet for Børn og Undervisning 24. September 2012.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Assens Kommune 16. November 2012
Advertisements

Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Velkommen til Ny Nordisk Skole
Styring og autenticitet
Styring og håndtering af dilemmaer
PPRs roller og kunsten at inkludere
22. marts 07 Styring med fokus på effekter og faglighed Frederiksberg Kommune 26. januar 2012.
Tværprofessionelt samarbejde om børn og forældre
Mellem styring og faglighed Jagten på kvalitetens væsen EVA 10 år 15. September Klaus Majgaard.
Samskabende styringsdialoger En rejse gennem tre styringsfortællinger (med ophold ved de brændende spørgsmål fra 22. maj) Workshop Århus 4. Juni 2012.
Fremtidens offentlige styring Hvor er vi på vej hen efter NPM?
Styring og dilemmaspil Workshop
Helhed og sammenhæng i arbejdet med børn og unge Fra ord til handling
Kampen om fremtidens kompetence- og dannelsessyn Lilleskolernes Ledertræf 20. september 2012.
Strategi som forandrings- skabende dialog
Visioner for fremtidens offentlige styring Enkel styring – rig dialog
Velkommen til pædagogisk dag!
Inklusion i folkeskolen: Vision og byggesten
Spor for et samlet skolevæsen i Odsherred Kommune Budgetseminar 20. April 2012.
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
De mange muligheders skole Oplæg for skoleledere i Nordjylland 29. sept 2010 Klaus Majgaard.
Lokalsamfundet som læringsrum Ledelsesseminar i Gribskov Kommune 10. oktober 2012.
Strategisk ledelse i kommuner Hvad skal en strategi kunne?
Styringens dilemmaer på beskæftigelsesområdet
Kvalitet i styringsdialog
Forsvarsakademiet 20. September 2012
Alle børn er alles ansvar
Strategier for uddannelsesparathed Dialogmøde for UUO Tirsdag 11. januar Klaus Majgaard.
Inkluderende undervisning: Dilemmaer, muligheder og udfordringer
Tjek-ud konference Projekt styrket genoptræning og rehabilitering af personer med erhvervet hjerneskade 22. September 2014 Velkommen.
Efter New Public Management
Nye strukturer i ledelse: Pædagogisk ledelse som holdsport Ungdomsringen 25. oktober 2012.
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Effektivitet, kvalitet og udvikling i daglig drift Konference om tværprofessionelle uddannelsesperspektiver Professionshøjskolerne, Aarhus 22. maj 2012.
Narrative strategier og fornyelse af velfærd
Et fagligt løft af folkeskolen.
Fremtidens styring Hvad er på vej?
Tre perspektiver på styringsmodellen: Fokus – Fornyelse - Dialog
Ny velfærd – Ny offentlig styring Tendenser og strategiske muligheder
Forandringsteorier som kortlægning af fælles praksis
Det gode børneliv - og det tværprofessionelle samarbejde Børn og Kultur Internt seminar 22. Juni 2012.
Målstyret læringsreform
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Midtjylland 5. marts 2010 Klaus Majgaard.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Rammesætning og frihed under krydspres Rebildkonferencen 2012 Skolelederforeningen.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Lokalsamfundet som læringsmiljø Klog på den fede måde Horsens 24. november 2010 Klaus Majgaard.
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
Innovationsudfordringen i politiske organisationer Det Store Chefmøde 20. maj Klaus Majgaard.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Institutionsledelse i sparetider Institutionslederens mulighed for at skabe oprigtighed og fællesskab om institutionens udvikling, når ressourcerne er.
Inklusionens arkitekter PPR i en ny kontekst Århus 20. juni 2012.
Ledelse af inkluderende læringsmiljøer Nyborg Strand 8. juni 2012
Visioner for fremtidens offentlige lederskab Dansk Kommunikationsforening 20. marts 2012.
Faglige kvalitets- oplysninger 15. januar Faglige kvalitetsoplysninger - formål At udvikle og afprøve et katalog af syv redskaber for at Understøtte.
Fremtidens folkeskole i et ledelsesperspektiv Forum Anders-Peter Østergaard Børne- og ungedirektør Lolland Kommune
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Mod en ny oprigtighed i offentlig styring: Fra sorteper til partnerskab KIOL 21. november 2012.
Fremtidens velfærdsrelationer og offentlig værdiskabelse
Fornyet styringsdialog mellem stat, kommuner og institutioner BKF Region Syd 26. oktober 2012.
Lederskab og organisering - Om at skabe dynamiske rammer Børnechef Kirsten Pamperin.
Den svenske model - perspektiver på helhedssyn Netværksmøde, samskabelse 20. maj 2016 Helle Hende Stærmose.
Ny Nordisk Skole Oplæg for NLS 13. okt.. Ny Nordisk Skole er Nyt politisk signal om værdier og mål for uddannelsessystemet – herunder folkeskolen Inspiration.
Skoledagens indhold: Helstøbt kompetencebegreb, mange læringsrum SFO Tænketank Danmark Landsmøde 5. april 2013.
Velkommen.
Den pædagogiske læreplan
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Broen til Bedre Sundhed Projektleder Sund Uddannelse, Gitte Porsmose
Dialog og tillid som ny styringsdagorden
Præsentationens transcript:

Forandringsstrategier på børne- og undervisningsområdet Koncernfælles ledelsesseminar I Ministeriet for Børn og Undervisning 24. September 2012

Indhold Ny helhed i indsatsen – nybrud i kommunerne Styringsmæssige erfaringer – de svære oversættelser To modeller: – Beskæftigelsesområdet – Børne- og undervisningsområdet Rammesætning Dialog Ministeriets rolle og kompetenceprofiler – Fra Marienborgmøderne til Partnerskabet

Ny helhed i indsatsen Dagtilbud Skole Ungdomsudd Forebyggelse, beskyttelse, støtte og behandling Nybrud i kommunerne Sammenhængende udvikling af læringsmiljøerne Brug af forskningsbaserede metodeprogrammer Ny-specialisering

Ny helhed i indsatsen Den strategiske opgave er at skabe en styringsdialog mellem stat, kommuner og institutioner, som understøtter en sammenhængende udvikling af læringsmiljøer som løfter kompetencer og mindsker uligheden blandt børn og unge

Styringsmæssige erfaringer - de svære oversættelser Overlæsset regulering giver uklar kommunikation og krydspres Faren for, at “kæden hopper af” er stor – jf. evalueringer af brugen af læreplaner og elevplaner

Styringsmæssige erfaringer - de svære oversættelser Økonomisk pres fremprovokerer nytænkning, men også konflikter Udnyttelse af tiden i skolen Skolestruktur Fælles ledelse og tværfaglige synergier Spm: Kan vi skabe en enklere og mere formåls- orienteret – og en rigere dialog, hvor vi kan dele kompleksitet og dilemmaer? Spm: Kan vi skabe en enklere og mere formåls- orienteret – og en rigere dialog, hvor vi kan dele kompleksitet og dilemmaer?

Beskæftigelsesområdet Integreret målhierarki Kontekst Effekter Indsatser Ressourcer Indsatser Ministermål Beskæftigelses- strategi Beskæftigelses- plan Målgruppe Forandringsteorier Målhierarki Forandringsteori

Børne- og undervisningsområdet Mål, søgefællesskab og partnerskab Effektmål Folkeskolereform/ partnerskab Folkeskolereform/ partnerskab Kommuner Dagtilbud Skole Ny Nordisk Skole Ungd.udd

Rammesætning Dialog Tendens: Mere integreret styring, men forskelligartede mekanismer Selvstyre skal i højere grad begrundes ved at kvalificere kerneydelserne – og er i mindre grad selvfølgeligt som selvberoende værdi

Rammesætning Stat Kommuner Institutioner Få og væsentlige mål med fokus på effekter Meningsfuldt handlerum Tydelig og ikke-ydmygende feed-back Fjerne distraherende faktorer Hotline med medie- kvalitetskriser Få og væsentlige mål med fokus på effekter Meningsfuldt handlerum Tydelig og ikke-ydmygende feed-back Fjerne distraherende faktorer Hotline med medie- kvalitetskriser

Dialog Stat Kommuner Institutioner Nationale partnerskaber på velfærdsområder Flerårige kommuneaftaler Udbygget udfordringsret Lokale partnerskaber Flerårige resultatkontrakter Laboratorier & kvalitets- fællesskaber (NNS) Laboratorier & kvalitets- fællesskaber (NNS) Forpligtende viden- deling og kvalitets- udvikling som alternativ til detail- regulering

Ministeriets rolle og kompetenceprofiler Formålsorienteret og stringent styring Effektmål Forandringsteori Vidensbase FOKUS Formålsorienteret og stringent styring Effektmål Forandringsteori Vidensbase FOKUS Facilitering Skabe samtaler Narrativer Viden-i-kontekst ÅBENHED Facilitering Skabe samtaler Narrativer Viden-i-kontekst ÅBENHED

Fra Marienborgmøder til partnerskaber Proceserfaringer Marienborgmøderne: Bred, men lidt overfladisk inddragelse + bilateraleforhandlinger Partnerskabet: Bred inddragelse + mere tid til møderne og dermed til fælles erkendelse ? Commitment af nøgleaktører