Konsultative praksisformer i PPR

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Danehofskolens værdigrundlag
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Set i forældreperspektiv
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Inddrag nu Kick-off møde
VUE - årsmøde Vejledning i Fællesskaber
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Inklusion – et fælles anliggende Daugaard
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
- Fælles børn - Fælles mål - Forskellige opgaver og kompetencer
Sprogvurderinger af 3-årige
TIP TEAMET Teamet for inkluderende pædagogik
Fra integration til inklusion
PROGRAM Kort præsentation af Tangkær Årsag til ønske om projektet
Helhed og sammenhæng i arbejdet med børn og unge Fra ord til handling
Inklusion i folkeskolen: Vision og byggesten
Velkommen til SKJOLDHØJ FORSAMLINGSHUS. Historien om Mahmoud Hvordan var det engang……
Dansen omkring handicapbegrebet
Implementering af inkludering af børn i vanskeligheder indenfor adfærd, kontakt og trivsel på skolerne i Horsens Kommune.
Kompetencecenter for Hirtshals Skolecenter
Praksis Kommunen modtager en almen genoptræningsplan fra hospital. Er kommunen enig i, at det er en almen genoptræning? Birgit Svarre, afdelingsleder PPR.
Speciale i virksomhedsstudier og pædagogik, RUC, 2006/2007.
Lokalsamfundet som læringsrum Ledelsesseminar i Gribskov Kommune 10. oktober 2012.
Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre.
John MarquardtSamarbejde og motivation Projekt: Sæt viden i bevægelse Samarbejde og motivation John Marquardt Klinisk psykolog Den 23. maj 2011 Regionsgården.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Hvordan finder vi de udsatte børn i tide
Den inkluderende skole
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Logopædens rolle i inkluderende specialpædagogisk praksis
- et udviklings- og dialogværktøj
Et fagligt løft af folkeskolen.
Ungebasen.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Oplæg om UPPR’s virksomhed Udviklingsnetværket PPR Ringsted.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Inklusion og inkluderende processer
Inklusion – en fælles opgave Maglehøjskolen
Sociale netværk og ledelsesmæssig opbakning Dialogdag d. 23. maj 2011.
Inklusionens arkitekter PPR i en ny kontekst Århus 20. juni 2012.
Tema 2 Præsentation af kommunen og dens tilbud Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Det pædagogisk upåagtede og dets inklusionsmuligheder
Forældreinvolvering – en kvalitativ empirisk undersøgelse af PPR psykologers arbejdspraksis To interesseområder:  Psykologers inddragelse af forældre.
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT & HIOA Ida Schwartz, lektor, cand. psych., ph.d. Bosat udenfor eget hjem Børn og unges skolegang og fritidsliv – set fra børnenes.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. Børn i fællesskaber Hvorfor opmærksomhed på fællesskabets betydning? Nedsmeltning af traditionelle.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Skoledagens indhold: Helstøbt kompetencebegreb, mange læringsrum SFO Tænketank Danmark Landsmøde 5. april 2013.
FOA Landskonference 2006 Børn med særlige behov i Vejle Kommune V/ Ole Robenhagen, ledende psykolog, PPR-Vejle Kommune.
Udfordringer og muligheder i det tværfaglige samarbejde Tværfaglig intelligens . Tværfaglig intelligens. Sundhedskonference 2016 Eva Just.
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Dilemmaer i inkluderende pædagogik
PPR og Familieindsatser
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Inspirationsworkshop med fokus på
Strategiske pejlemærker
Nye muligheder og potentialer
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Konsultative praksisformer i PPR Jette Lentz, cand. pæd. psych. Leder af PPR i Indre By

Program d. 12.10.07 PPUK Baggrunden for nye praksisformer i PPR København Udvikling indenfor konsultation i København Konsultation og socialkonstruktionisme i PPRs praksis Dilemmaer i arbejdet

Hvorfor konsultative forholdemåder i PPR Stigning i antal af indstillinger til PPR Afmagtsfølelse overfor børn i vanskeligheder Fra individualiserede medicinske diagnostiske forholdemåder Til holistiske og relationelle forholdemåder Øget krav til pædagoger og lærere

Hvad er konsultation i PPR En overordnet forholdemåde Betjeningskonteksten udvidet Det professionelle landskab udvidet Nye betjeningssystemer opstår efter opgavens art

PPRs konsultative praksis En aftalt og tidsbestemt interaktion mellem en professionel fag person og en bruger Formål er at øge brugerens kapacitet til at løse problemer Uden at konsulenten overtager ansvaret for løsning og resultat Uden at brugeren er forpligtet til at overtage konsulentens opfattelse af problemet og løsningen af det

PPRs konsultative praksis At omsætte hjælpebehovet til en handleplan – i skolens/institutionens praktiske arbejde At definere hvem der ansvar for hvad i problemstillingen At træde tilbage og reflektere sammen med brugerne At samarbejde på tværs At udfordre diagnosebegrebet

Supervision og konsultation Konsultation foregår altid i komplementære og ikke-hierarkiske relationer Supervision ledes af en supervisor, der er den bedst kvalificerede til at forholde sig til opgaven

Fag- og proceskonsultation Forskellige psykolog roller i PPR Faglig konsulent: fx i Marte Meo pædagogik eller i kognitiv testning Proceskonsulent: fx team udvikling, sorgarbejde, konfliktløsning, ledertræning

Erkendelsesgrundlaget i den konsultative praksis Socialkonstruktivismen: Der er mange sandheder om virkeligheden =perspektivskifte Virkeligheden skabes af mennesker, der interagerer og kommunikerer med hinanden gennem sproget = sociale konstruktioner

Erkendelsesgrundlaget Mennesker udvikles af passende forstyrrelser = udvikling sker i relationer PPR konsulenten må arbejde med, at de forskellige narrativer om barnet bliver hørt= menneskers læring forudsætter at der sker en ”sammenkobling”

PPR konsulentens position Etablering af refleksionernes frirum Skabelse af nye perspektiver, indgange og kreativitet Dekonstruktion: Flere narrativer om barnet. Skabelse af en ramme og valg af et udsnit af et problemkompleks

Sprog og handlemuligheder Sproget som skabende kraft Talen ses som en handling, der skaber noget i en social kontekst (jf Wittgenstein) Ændring af narrativer er kun muligt i fællesskab (inddragelse)

Dilemmaer i PPRs konsultative praksisformer Forskellige magtpositioner Noget er mere sandt end andet? Diagnosetænkning og liniære forklaringsmodeller overfor cirkulære forståelser af sammenhænge

Dilemmaer i PPR Indstillingerne til PPR har fokus på barnets vanskeligheder og mangler Pædagogiske psykologiske vurderinger støtter i for høj grad segregerende tilbud og i mindre grad inklusion Diagnoser og tildeling af ressourcer

Dilemmaer i PPR PPRs ressourcer: På udredning og testning og vejledning? Behandling af klagesager? På at være en del af det professionelle team i en Fælles Indsats omkring barnet? På tidlig og forebyggende indsats? Forventninger: Ekspert- / proceskonsulentrolle? Flerfaglighed / tværfaglighed? Udvikling af psykologers relationelle og kommunikative kompetencer: Temadage og fastlagte reflektionsrum i PPR?

Dilemmaer i PPRs praksis ”Den reflekterende praktiker” Domæneteorien: Etikkens, refleksionens og produktionens domæne. Hvor er PPR mest? Det professionelle ansvar, om hvilken diskurs, der benyttes i PPR arbejdet