Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT & HIOA Ida Schwartz, lektor, cand. psych., ph.d. Bosat udenfor eget hjem Børn og unges skolegang og fritidsliv – set fra børnenes.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT & HIOA Ida Schwartz, lektor, cand. psych., ph.d. Bosat udenfor eget hjem Børn og unges skolegang og fritidsliv – set fra børnenes."— Præsentationens transcript:

1 UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT & HIOA Ida Schwartz, lektor, cand. psych., ph.d. Bosat udenfor eget hjem Børn og unges skolegang og fritidsliv – set fra børnenes perspektiver Ida Schwartz 1

2 Fælles udfordring  Hvordan børn og unge i vanskeligheder får del i samfundets almene udviklingsbetingelser og ressourcer (livschancer)  Støtte børns sociale deltagelse i samfundets udviklingssammenhænge arrangeret for børn og unge – normalisering af livsvilkår  Udvikling af personlig livsførelse gennem deltagelse i hverdagslivets sociale organiseringer – personlig agens  Inddragelse og indflydelse Ida Schwartz 2

3 Forskellige perspektiver på inddragelse  Blive hørt i forhold af personlig betydning i egen sag  Interpersonel kommunikation: meningsskabelse & anerkendelse  Rådighed og handlemuligheder i hverdagslivet- erfaringer med egen livsførelse i hverdagslivets sociale sammenhænge Ida Schwartz 3

4 4 Forskningsprojektet: Skolegang og fritidsliv for børn og unge bosat udenfor eget hjem

5 På tværs af skole, døgn og fritidsliv På vej hjem i skolebussen fortæller Rasmus chaufføren, at han skal lege med en skolekammerat, når han kommer hjem. Chaufføren spørger Rasmus, om det dog kan lade sig gøre, da kammeraten bor et helt andet sted i kommunen end Rasmus. Men Rasmus holder fast, det er aftalt siger han. Rasmus er hurtigt ude af bussen, da den holder foran institutionen, han småløber direkte ind på kontoret, hvor hans kontaktpædagog sidder. Jeg vil gerne lege med Marie i dag, siger han. Marie, hun bor jo langt væk, det kan ikke lade sig gøre på en hverdag, svarer pædagogen. Jamen, vi har aftalt det, siger Rasmus. Han bliver stående lidt uden at sige mere og går derefter ud og sætter sig i opholdsrummets sofa. Ida Schwartz 5

6 Pointer i eksemplet  Organisering af hverdagsliv for børn på en døgninstitution  Børn i vanskeligheder – erfaring med personlig livsførelse  Konflikter mellem børnenes steder  Lokalmiljø Ida Schwartz 6

7 Børns ageren på tværs af hverdagslivets sociale sammenhænge Skolegang og fritidsliv handler om mere end faglig indlæring – have venner og gøre sig gældende socialt Skolegang og fritidsliv hænger sammen – børn lærer og udvikler sig sammen med andre børn på tværs af kontekster. Kalder på tværprofessionelt samarbejde og professionelles samarbejde med forældre og frivillige: - Professionel støtte er kontekstualiseret i et samlet omsorgsarrangement – a chain of care - Arbejde udenfor egen institutionel sammenhæng – fokus på at muliggøre andre professionelles eller andre aktørers indsatser - Fleksible og koordinerede indsatser der sætter børns ageren i hverdagslivet i centrum - Børns egen ageren (livsførelse) forudsætter understøttelse af de fællesskaber, de deltager i. Ida Schwartz 7

8 Skolegang og fritidsliv for børn og unge bosat udenfor eget hjem. Et samarbejdsprojekt mellem UCL og to fynske kommuner 2013-2014:  Hansen, A. B. (2014). Samarbejde på tværs: Med omsigt for børn bosat uden for eget hjem. Specialpædagogik, 34(4), 50-60.  Mardahl-Hansen, T. (2015). Konflikt og samarbejde mellem ressourcepersoner og lærere om inklusion. Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift, 52  Schwartz, I. (2014). Tværprofessionelt samarbejde ud fra børn og unges perspektiver. In A. K. Jensen (Ed.), Morgendagens pædagoger. Grundlæggende viden og færdigheder. (pp. 105-117) Akademisk Forlag.  Stokholm, G. (2015). Udviklingsmuligheder, krav og udfordringer i børns hverdagsliv. Tidskrift for Socialpædagogik, 18(1), 67-76.  Schwartz, I., Hansen, A. B., & Stokholm, G. (2015). Tværprofessionelt samarbejde om børneliv i vanskeligheder. Nordiske Udkast, Tidsskrift for Kritisk Samfundsforskning. Under udgivelse.  Schwartz, I. (2016). Skal vi lege? VERA. Tidsskrift for Pædagoger, no. 74,10-15.  Schwartz, I. “Putting the child in the center of inter-professional cooperation in out-of- home care”, submitted to Child and Family Social Work, 2016 Ida Schwartz 8


Download ppt "UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT & HIOA Ida Schwartz, lektor, cand. psych., ph.d. Bosat udenfor eget hjem Børn og unges skolegang og fritidsliv – set fra børnenes."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google