Studiemetodik og teamarbejde
Studiemetodik og teamarbejde Det studiemetodiske element skal styrkes Studiemetodik stadig vigtigt element i alle fag Koordinering og progression i samspil mellem studiemetodik og studieretningsfag
Studiemetodik og teamarbejde Studiemetodikunderviser har central rolle i lærerteam Udstikke kursen for fagenes studiemetodiske arbejde Samle trådene i fagenes studiemetodiske arbejde Sikre progression i fagenes studiemetodiske arbejde Evaluere udbyttet af fagenes studiemetodiske arbejde
Studiemetodik og teamarbejde Studiemetodik = 60 timer fordelt over 3 år 10 timer placeres i grundforløb Alle lærere er studiemetodiklærere Teamlærere = ”Rektor sammensætter for hver grundforløbsklasse og hver studieretningsklasse et lærerteam bestående af to eller flere teamlærere…..” (§ 38) ”Et studieretningsforløb består af obligatoriske fag i samspil med hinanden samt elevernes valgfag (§ 24)
Tværfagligt studieretnings- projekt Eksempel på samspil 1 Tværfagligt studieretnings- projekt Effektiv lytning Konfliktløsning Tværfagligt studieretnings- projekt Roller i projektarbejde __januar__________februar_________marts____________april_______
Opgave med mundtlig frem- læggelse Eksempel på samspil 2 Tværfagligt studieretnings- projekt med fremlæggelse Brug af PPT og Smartboard ved fremlæggelse Opgave med mundtlig frem- læggelse Redskaber til mundtlig frem- læggelse __januar__________februar_________marts____________april_______
Teamlærerfunktionen Mindst to teamlærere pr. klasse Elevtrivsel og klasserumskultur Administrative funktioner Studiemetodiske indsatsområder på tværs af fag Pædagogiske indsatsområder på tværs af fag Toning af studieretning – tværfagligt samarbejde
Teamlærerfunktionen ” At arbejde i lærerteam forudsætter en professionalisering af lærersamarbejdet, som ikke alle lærere har tilstrækkelige erfaringer med. Der kan derfor være behov for lokal efteruddannelse for bl.a. at undgå, at manglende professionalisering giver samarbejdsproblemer i teamet” (Vejledning til HF-bekendtgørelse, 2010)
Teamlærerfunktionen
Studiemetodiklærerens udfordringer i teamarbejdet For mange administrative og koordinerende opgaver Manglende præcisering af mål og succeskriterier Forskellig opfattelse af lærerrollen (Formidlingsorienteret vs. Procesorienteret) Forskelligt ambitionsniveau i teamet Manglende erfaring i at samarbejde om undervisning Dårlig mødekultur Stress
Studiemetodik ud over de 60 timer??? Undervise og instruere kolleger i studiemetodiske redskaber og metoder? Medvirke til udarbejdelse (og gennemførelse?) af særligt tilrettelagte forløb med studiemetodisk indhold for individuelle elever? Egen efteruddannelse og faglig fordybelse indenfor det studiemetodiske felt?
Studiemetodik: spørgsmål Hvordan kan du som studiemetodiklærer bedst medvirke til et teamsamarbejde, som styrker og fastholder elevernes studiemetodiske kompetencer? Hvilke konkrete initiativer vil du tage i forhold til klassens lærerteam? Hvordan vil du evaluere klassens studiemetodiske arbejde? Hvilke udfordringer ser du som de mest påtrængende i dit samarbejde med klassens lærerteam – og hvordan kan du bedst tackle dem? Er der behov for yderligere initiativer fra ledelsen?
Studiemetodik - grupper GRUPPE 1 Allan Finnich Kim Eriksen Lise Otte Kristian Langhorn Lotte Kjær GRUPPE 4 Brian Illemann Kasper Haulund Ivalo Abelsen Allan Christensen Jan Bæk GRUPPE 2 Billa Sondum Hanne M Andersen Trine Guld Lennart Anthonsen Malene Muurmann GRUPPE 5 Elena Bodil Olsen Klaus Engelbrecht. Nina Steenholdt Leni Hilsløv Hanne Heimbürger GRUPPE 3 Amalie Elmgreen Peter Kristensen Peter Erbst-Maibing Jórunn Magnúsdóttir Ivalo Josefson