Studiemetodik og teamarbejde

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Rullende indskoling på Skovbyskolen.
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Orientering om revisionen af social- og sundhedsuddannelsen
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
SOSU i EUD: Nye rammer og opgaver Charlotte Netterstrøm Uddannelseskonsulent Afdelingen for erhvervsrettet ungdomsuddannelse Undervisningsministeriet.
Falkonergårdens Gymnasium og HF
Skolepolitiske visioner og mål
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
Reform af de gymnasiale uddannelser Esbjerg 5. nov 03 / TC.
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Præsentation af resultater fra Elevtrivselsundersøgelse Hvad stiller man op? Erfaringer fra år 1 på Fredericia Gymnasium – hvor langt er FG?
Velkommen til Handelsgymnasiet hhx
”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012.
Skolereform august 2014………………
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
for elever i komplicerede læringssituationer DPU, Aarhus Universitet
Rammeforsøg på TEC-HTX Studietid Formål At skabe større sammenhæng mellem uddannelsestid og elevtid At øge lærertilstedeværelsen sammen med eleverne At.
Hhx – Handelsgymnasium Htx – Teknisk gymnasium
1 Naturfagene i skolen? UVM’s road show febr.-marts 2009 Peter Norrild.
Religion på B-niveau Christina Egholm.
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Det almene gymnasium: informationskompetence i samarbejde mellem elev-lærer- bibliotekar Knud Holch Andersen, Thisted Gymnasium & HF.
Medborger- skab og uformel læring Overgang og samarbejde mellem skole og klub Inklusion og rummelighed i klubberne Opsøgende og forebyggende arbejde Samarbejde.
Faglig overgang – Næstved Gymnasium og HF Dansk. Formål Primært at løfte det faglige niveau for alle elever, og herunder også at bidrage til at udligne.
Køreplan for studieretningsvalget: Orientering i klasserne Fyraftensmøde for elever og forældre den 20. november Afgivelse af ønske senest 1.december kl.
1 Vejlednings- opgaven v. projektleder Martin Finderup Andersen.
Ekspert i undervisning Efteruddannelse af læreruddannelsens lærere.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Gymnasiereformen på Odder Gymnasium. Organisation Balance mellem differentiering og integration. Balance mellem differentiering og integration. Autonomi.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Et fagligt løft af folkeskolen.
Marianne Zibrandtsen, 12.marts Gymnasiereformen – hvad kan I forvente af de nye studenterårgange? Marianne Zibrandtsen, rektor Aurehøj Gymnasium.
Sunds skole Evaluering
Kildeskolen Kildeskolens struktur. Skolens formål skabe et alsidigt og udfordrende læringsmiljø danne grupper af en størrelse som præges af mangfoldighed.
Det Internationale Område DIO  En samling materialer – udarbejdet individuelt eller i gruppe -, der dokumenterer din læreproces, din faglige udvikling,
Vores fælles fremtidige opgave med gråzoneelever……… ”Hvordan vil du fremover indtænke ”gråzoneelever” i din undervisning”? Hvordan ser du din egen rolle.
1 Odder Gymnasiums system til kvalitetsudvikling.
Elevplaner forældreinformation. - at styrke grundlaget for undervisningens planlægning og tilrettelæggelse - at styrke den løbende evaluering af elevens.
Helhedsorienteret undervisning SIP Torsdag d. 15. januar, 2015.
Elevtrivselsundersøgelsen 2014 For de gymnasiale uddannelser Vesthimmerlands Gymnasium og HF Svarprocent: 97% (474 besvarelser ud af 489 mulige)
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Birgit Lise Andersen Mandag d 13/ Konference KL Styrket almenundervisning – fokus på inklusion.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
VUC Nordsjælland Hvad gør vi for at kursisterne kan gennemføre? Fredericia 2.oktober 2008.
Præsentation af resultater DUR/Almen didaktik 2013/14 på Roskilde Katedralskole Ved Thomas Axelsen adjunkt i historie og samfundsfag.
Formidlingskursus 2014 Gymnasiepraktik og Det rullende Universitet Klasserumskultur og elevernes forskellighed Susanne Th. Jensen Vicerektor Odder Gymnasium.
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Efteruddannelse og kompetenceudvikling. Efteruddannelse før reformen Eksterne faglige kurser Kurser for hele faggrupper Skolebaserede kurser Pædagogiske.
Fastholdelse i HF Strategier og erfaringer. 95%-målsætningen og HF HF-kurserne har forskellig forudsætninger HF-eleverne har forskellige forudsætninger.
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Elevproduceret materiale Mulernes Legatskole 27. marts 2014.
Kursisttrivselsundersøgelsen 2014 For de gymnasiale uddannelser Nordvestsjællands HF og VUC Svarprocent: 498 besvarelser.
Om anvendelse af forberedelse v. Jan Becher Sørensen Rektor, Paderup Gymnasium Konference d. 4. april
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Ny visitation.
Landsforeningen af 10. Klasseskoler i Danmark, Xclass. 10. klasse-centret i Slagelse, Willemoesvej 2 b, 4200 Slagelse, tlf ,
Elevtrivselsundersøgelsen 2015
Oplæg om lærersamarbejde
informationsmøde - Frederiksberg Gymnasium
Orienterings- og dialogaften 20. marts 2014
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Velkommen til fagligt samspil
Faggruppemøde EUC-Lillebælt den 2. februar 2017
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Præsentationens transcript:

Studiemetodik og teamarbejde

Studiemetodik og teamarbejde Det studiemetodiske element skal styrkes Studiemetodik stadig vigtigt element i alle fag Koordinering og progression i samspil mellem studiemetodik og studieretningsfag

Studiemetodik og teamarbejde Studiemetodikunderviser har central rolle i lærerteam Udstikke kursen for fagenes studiemetodiske arbejde Samle trådene i fagenes studiemetodiske arbejde Sikre progression i fagenes studiemetodiske arbejde Evaluere udbyttet af fagenes studiemetodiske arbejde

Studiemetodik og teamarbejde Studiemetodik = 60 timer fordelt over 3 år 10 timer placeres i grundforløb Alle lærere er studiemetodiklærere Teamlærere = ”Rektor sammensætter for hver grundforløbsklasse og hver studieretningsklasse et lærerteam bestående af to eller flere teamlærere…..” (§ 38) ”Et studieretningsforløb består af obligatoriske fag i samspil med hinanden samt elevernes valgfag (§ 24)

Tværfagligt studieretnings- projekt Eksempel på samspil 1 Tværfagligt studieretnings- projekt Effektiv lytning Konfliktløsning Tværfagligt studieretnings- projekt Roller i projektarbejde __januar__________februar_________marts____________april_______

Opgave med mundtlig frem- læggelse Eksempel på samspil 2 Tværfagligt studieretnings- projekt med fremlæggelse Brug af PPT og Smartboard ved fremlæggelse Opgave med mundtlig frem- læggelse Redskaber til mundtlig frem- læggelse __januar__________februar_________marts____________april_______

Teamlærerfunktionen Mindst to teamlærere pr. klasse Elevtrivsel og klasserumskultur Administrative funktioner Studiemetodiske indsatsområder på tværs af fag Pædagogiske indsatsområder på tværs af fag Toning af studieretning – tværfagligt samarbejde

Teamlærerfunktionen ” At arbejde i lærerteam forudsætter en professionalisering af lærersamarbejdet, som ikke alle lærere har tilstrækkelige erfaringer med. Der kan derfor være behov for lokal efteruddannelse for bl.a. at undgå, at manglende professionalisering giver samarbejdsproblemer i teamet” (Vejledning til HF-bekendtgørelse, 2010)

Teamlærerfunktionen

Studiemetodiklærerens udfordringer i teamarbejdet For mange administrative og koordinerende opgaver Manglende præcisering af mål og succeskriterier Forskellig opfattelse af lærerrollen (Formidlingsorienteret vs. Procesorienteret) Forskelligt ambitionsniveau i teamet Manglende erfaring i at samarbejde om undervisning Dårlig mødekultur Stress

Studiemetodik ud over de 60 timer??? Undervise og instruere kolleger i studiemetodiske redskaber og metoder? Medvirke til udarbejdelse (og gennemførelse?) af særligt tilrettelagte forløb med studiemetodisk indhold for individuelle elever? Egen efteruddannelse og faglig fordybelse indenfor det studiemetodiske felt?

Studiemetodik: spørgsmål Hvordan kan du som studiemetodiklærer bedst medvirke til et teamsamarbejde, som styrker og fastholder elevernes studiemetodiske kompetencer? Hvilke konkrete initiativer vil du tage i forhold til klassens lærerteam? Hvordan vil du evaluere klassens studiemetodiske arbejde? Hvilke udfordringer ser du som de mest påtrængende i dit samarbejde med klassens lærerteam – og hvordan kan du bedst tackle dem? Er der behov for yderligere initiativer fra ledelsen?

Studiemetodik - grupper GRUPPE 1 Allan Finnich Kim Eriksen Lise Otte Kristian Langhorn Lotte Kjær GRUPPE 4 Brian Illemann Kasper Haulund Ivalo Abelsen Allan Christensen Jan Bæk GRUPPE 2 Billa Sondum Hanne M Andersen Trine Guld Lennart Anthonsen Malene Muurmann GRUPPE 5 Elena Bodil Olsen Klaus Engelbrecht. Nina Steenholdt Leni Hilsløv Hanne Heimbürger GRUPPE 3 Amalie Elmgreen Peter Kristensen Peter Erbst-Maibing Jórunn Magnúsdóttir Ivalo Josefson