Lærerens maskinrum. Mit mål for den kommende time er På baggrund af en indsigt i lærerens/mit maskinrum at se muligheder for samarbejde mellem skole og.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolens profil Den lille skole er et trygt og udfordrende læringsmiljø for elever 0 til 9 klasse, hvor den faglige og sociale læring er forankret i en.
Advertisements

Kulturpas - Som afsæt til arbejdet med Den nye skolereform FABUK 27. februar 2014.
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Forældrearrangement om folkeskolereform
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Fremtidens skole….. NATURFAG I FREMTIDEN Skolebestyrelsesmøde Skovvangskolen
Læring i bevægelse - hvorfor?
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Hvad skete der med vores input fra sidste reformmøde i januar måned? Hvor langt er vi kommet med implementeringen? Hvordan følger forældre med i reformarbejdet?
Understøttende undervisning, Vejle Kommune, mandag d. 28. oktober 2013.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Et væksthus for børn og voksne
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læringscentret og nye vejledningsformer
Folkeskole-reformen August 2014.
Lærerprofessionen.
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Tilsyn Aabenraa Friskole 2010
På vej mod folkeskolereformen
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Skolereform august 2014………………
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
PUC Pædagogisk Udviklingscenter
Skolereformen – og vejen dertil…
Steen Gravgaard Eriksen
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
Uddannelsesforum 2012 Slip dem løs …! Grøndalsvængets skole København Lærer: Elsebet Jakobsen.
Folkeskolereformen - generel information
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
- Hvad kan I forvente som forældre?
Lærermiddelkultur(er)?
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre.
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker Workshop Roskilde 29.august 2013 Jonna Holmgaard Larsen chefkonsulent.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Indkøb af digitale læremidler - hvor skulle det ellers ske, hvis ikke på PLC? KARIN DYRENDOM.
Genrepædagogik på Sølystskolen - hvorfor, hvad og hvordan? 7. møde for SFL i professionerne Sprogbaseret pædagogik i praksis 4.
Netværk Dagtilbud & Skole.
- Kom tættere på dit barns skolegang
Det handler om eleverne
Præsentationens transcript:

Lærerens maskinrum

Mit mål for den kommende time er På baggrund af en indsigt i lærerens/mit maskinrum at se muligheder for samarbejde mellem skole og biblioteker, så vi i fællesskab understøtter: At folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan.

Hvad skal jeg tale om i dag? Team-organisering Hvilke ressourcer kan jeg trække på, når jeg planlægger forløb? Års-og forløbsplaner Eks. 1 Amerikas identitet Eks. 2 Projektopgaven (et 4 - årigt forløb) Pædagogisk Læringscenter - Det ny samlingssted

Organiseringen af lærerne på Skg. Samf.-huma- team årgangsteam 0.-5-kl. Fagteam 6.-9.kl. Koordinator- team Scienceteam

Ressourcepersoner på skolen Læsevejleder Science-vejleder Danskvejleder Sprogvejleder Innovationstænker Specialcenterleder og -lærere It-vejleder Kompetencecenterleder og-lærere Akt-pædagog

Hvem kan understøtte læreren ? Lærer/team It-vejledere Læsevejledere Spec-og Kompetence center samt Akt- pædagoger Spec-og Kompetence center samt Akt- pædagoger Science- vejleder Dansk- vejleder Innovations- tænker Sprogvejleder

Hvem understøtter eleven ? Eleven It-vejledere Læsevejledere Spec-og Kompetence center samt Akt- pædagoger Spec-og Kompetence center samt Akt- pædagoger Science- vejleder Dansk- vejleder Innovations- tænker Sprogvejleder

Kvalitetssikring Opgaven It-vejledere Læsevejledere Spec-og Kompetence center samt Akt- pædagoger Spec-og Kompetence center samt Akt- pædagoger Science- vejleder Dansk- vejleder Innovations- tænker Sprogvejleder

Dansk

Årsplan

Forløbsplan

Tidslinjen i PUC

Tidslinje fortsat

Lærere, elever og klasser kan bruge PUC til….. MEDIEVÆRKSTED: Mulighed for at arbejde med IT og medieprojekter ELEV-FOREDRAG/- OPTRÆDEN: Lad eleverne bruge PUC som ramme om fremvisning af produkter, foredrag, fremlæggelse, drama……. Dagens ord Ugens ordsprog Mulighed for læringsspil og quiz i forhold til månedens fag/tema Plads til fordybelse IT-kompetencer – teknisk og pædagogisk vejledning Informationskompetencer Hvordan finder man information om det, man ønsker? Hvordan vurderer jeg en hjemmesides seriøsitet? Hvad skal vi gøre med informationerne, når vi først har fundet frem til dem? Net-etik Kildekritik Uddanne IT- superbrugere Videndeling Kultur For børn, med børn og af børn Afprøve ugens forsøg/eksperim ent

Det er måden, vi gør det på….

Forløbets indhold

To eksempler på, at der er brug for jer: Amerikas identitet: Forfatterkendskab Kunst –udstillinger-Nyt.. Musikkendskab (Jazz) IT-søgning IT-programmer Periodekendskab (Swing)

Hvad er projektopgaven

. Den obligatoriske projektopgave på 9. klassetrin er : En tværfaglig opgave, der tager afsæt i fagenes mål. Formålet med opgaven er at udvikle og vurdere elevens projektfaglige kompetencer, herunder elevens evner til at arbejde med: 1. Indkredsning og formulering af problemstilling. 2. Afgrænsning af projektopgavens indhold i forhold til den formulerede problemstilling.

3. Valg og brug af arbejds- og undersøgelsesformer. 4. Valg og brug af indhold og metoder. 5. Valg og brug af kilder og materialer. 6. Valg og brug af udtryks- og formidlingsform 7. Fremstilling af produkt. 8. Tilrettelæggelse og gennemførelse af fremlæggelsen.

Den røde tråd for eleven og for projektlæreren FokuspunktProduktFagFremlæggelse 6. kl.ProduktKreativt (1.licens) De musisk-taktiske fag Maj 7. kl.Problem- formulering IT / AV (2.licens) De kulturbærende fag Marts 8. kl.Logbog (Arb.proces) Science (3.licens) Naturviden- skabelige fag Januar

9. klasse

Den røde tråd for PLC-folk P.O.lærerenBogfolkIT og AV-folkVejledere 6. kl. P.O.-lærerens fokus: Produkt Licens: Kreativ Bog- og inspirations -kasser, doku-film… Dropbox intro/ Audacity, Skoletube GarageBand, etc. med henblik på logbog i 6.klasse samt produkt i 7.klasse Materiale- og vidensøgning Sdbs.dk med Faktalink, Medieinfo, Polfoto etc. GPS O-løb – Projektpyramide og natur- fagsprojekt introduceres 7. kl. P.O.-lærerens fokus: Problem- formulering Licens: IT/AV Bog- og inspirations -kasser, doku-film… Prezi, Animoto, Scoop.it! – De bedste web 2,0 tilbud på markedet Materiale- og vidensøgning Projektpyramide og natur- fagsprojekt videreudvikles 8. kl. P.O.-lærerens fokus: Logbog og arbejdsproces Licens: Science Bog- og inspirations -kasser, doku-film… Excel-ark, div. Googleprogrammer, Launchball … Mindmeister-kursus Materiale- og vidensøgning Projektpyramide og natur- fagsprojekt færdiggøres

Gruppedannelser FORMÅL: AT KVALIFICERE ELEVERNES SØGNING EFTER GRUPPE.

Kooperativ og kollaborativ

Projektopgaven-Nye licenser fra jer? Søgning - At blive mere kvalitetsbevidst Problemformulering Kvalitativ-og kvantitativmetoder Produktudvikling Gruppedannelser-Hvordan? Biblioteket en læringsrum

Jeres målgrupper Eleverne Lærerne Personalet i Pædagogisk Læringscenter

Team ud af huset

Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. august § 1. Læringscentret skal fremme elevernes læring og trivsel i en motiverende og varieret skoledag ved at udvikle og understøtte læringsrelaterede aktiviteter for eleverne samt inspirere og understøtte det undervisende personales fokus på læreprocesser og læringsresultater.

Stk. 2. Det pædagogiske læringscenter skal herunder medvirke til at : 1. Understøtte skoleudviklingsinitiativer i samspil med ledelsen, 2. Formidle kulturtilbud til børn og unge, 3. Sætte forskningsbaseret viden om læring i spil på skolen 4. Understøtte samarbejdet mellem skolens ressourcepersoner.

§ 2. Følgende opgaver varetages af det pædagogiske læringscenter 1. Skabe overblik over og formidle tilgængelige læringsressourcer. 2. På baggrund af Fælles Mål at understøtte det under-visende personales planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisning og pædagogiske aktiviteter med udgangspunkt i navnlig: A. Aktuelle indsatsområder på skolen B. Digitale medier C. Pædagogisk praksis og læring, D. Samarbejdet med eksterne parter om læring, udvikling og trivsel E. Nyeste viden om målstyret undervisning, læringsaktiviteter og evaluering.

Pædagogisk Læringscenter- bør blive en pædagogisk-didaktisk katalysator for fremtidens skole Opgaven består i at understøtte undervisningen i forhold til skolens lærere og elever. LC-teamet skal sikre facilitering af læring og udvikling i LC og på skolen i øvrigt. Sørge for at samarbejdet med eksterne parter om læring, udvikling og trivsel Et være-, lære- og værksted

Synlig læring

Er I klædt på til at gribe udfordringen At samarbejde med skolernes pædagogiske læringscentre om elevernes læring