Skriftlig plan for møder i teamet Afleveres

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Advertisements

Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Modul 1 - Processer.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Introduktion til Sprogpakken
De sidste undervisningstimer
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
Dogmegruppe – 10.30Kaffe samt highlights fra fokusgrupper / Karin – 11.30Observation af undervisning med iPads – 12.00Frokost.
Sigrid .
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
Temadag tirsdag d. 29. november Temadagens formål  At du opnår viden og indsigt som forudsætninger for personlig stillingtagen til spørgsmål der.
Anvendelsesorienterede undervisningsformer
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Inspiration til reformarbejdet
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Vejlederens kommunikation
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Refleksioner og opsamling ift. i går
Eksamen.
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Personlige og sociale kompetencer Kulturelle og samfundsmæssige kompetencer Til kl 12.
Gymnasiet er en bro Studiemetodik Hanne Heimbürger Studiemetodiklærerne, 3/
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Værkstedsundervisning
Undervisning i studiemetodik
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Dagens program – ugens program
Gruppevejledning på tæt hold
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til jeres egen læringsstil. At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Løft og lær Flerfaglig og virtuel skriftlighed Rammeforsøg A: Fleksibel anvendelse af uddannelsestid og elevtid.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
Anvendelsesorienterede undervisningsformer

Skriveperiode (synopsis)
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
Hvordan laver man gode aftaler omkring skriftelige opgaver og logbog?
Hvorfor dansk på GF1?.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Skriftlig plan for møder i teamet Afleveres Aftaler i team Skriftlig plan for møder i teamet Afleveres

Læseforslag Teamsamarbejde – forventningsafklaring Forventninger til teamleder Teamsamarbejde og roller Erfaringer med teamsamarbejde Holdninger og effektive møder Møder i teamet

Lav konkrete planer Gruppearbejde frem til kl 12 Plan med koordinering af Årshjul på skolerne Studiemetodik Skriftlighed It-plan Fagsamarbejder

Studiemetodik forankret i faglighed Til kl. 15.00 med indlagt kaffe

Uddannelsen er en bro Tiden før GUX Tiden efter Grundskole: Fælles mål Almene, sociale, personlige kompetencer Anden uddannelse Arbejdserfaring Livserfaring GUX + Motivation, arbejde m modstand, selvtillid, elevdeltagelse. + Faglige læreprocesser, sprog, basal viden. + Fagmetodisk bevidsthed, taksonomier, faglig læsning og forståelse. + Arbejdsformer. Tiden efter Uddannelsernes og arbejdspladsernes specifikke krav Læse, skrive, lytte Generel studiekomp. Samarbejde Modenhed, vilje Stofbehandling metodisk og analytisk Forventninger Knæk Studiekoden s 6+7 Hanne Heimbürger

Ilisimatusarfik savner Sprogkompetence Læsning (hastighed, strategier, læsevant) Abstraktionsniveau og transfer Notatteknik Multitasking Unges evne til at overvinde vanskeligheder Personlig modenhed Samarbejde

Studiemetodik er svaret Ikke alene konkrete værktøjer eller retningslinjer Men bevidstgørelse om fx multitasking Arbejde med sig selv – fx klasserumskultur Se sammenhængen mellem egen indsats og udbytte af undervisningen

Hanne Heimbürger CFU UCC Weekendavisen. Illustration af Charlotte Pardi til kronik af Steen Clod Poulsen Fraværende tilstedeværelse. It: Bekendtgørelsen, Netadgang til eksamen, Giver fokus på undervisningen Hanne Heimbürger CFU UCC

Hanne Heimbürger CFU UCC At samle tankerne Uden mundtlig hukommelse eller tekstlig struktur er det svært at samle tankerne Anden fornemmelse for tid, tålmodighed Vant til korte tekster, problemer med lange Kort tidshorisont Rastløshed Hanne Heimbürger CFU UCC

Peg på konkrete anvendelse Peg på den konkrete anvendelse af undervisningens indhold Eksempler, øvelser, metaforer der kan forklare det fagligt vanskelige Arbejd med korte horisonter Variér arbejdsform Klare anvisninger på alt Ulriksen m fl. Eksempler! Hanne Heimbürger CFU UCC

Ordene omsat til praksis Fagets formål Læringsmål Kernestof Lærings- og arbejdskompetencer Eleverne skal kunne anvende studiemetodik i både naturvidenskabelige, samfundsvidenskabelige, tekniske og humanistiske fag, således at elevens forudsætninger for at opnå optimalt fagligt udbytte i alle fag styrkes, og således at studiemetodik bidrager til at skabe sammenhæng i elevernes uddannelse. demonstrere fortrolighed med anvendelse af forskellige taksonomiske niveauer,   analysere og abstrahere, træne evnen til at argumentere, træne skriveprocessens faser. systematisering af arbejdsvaner, skriveprocessens teknikker, evalueringsformer. Ikke bare tomme ord.

Alle lærere må løfte Begynd fx timen med udfyldningsark Skriftlige sekvenser i timerne Formidlingsopgaver (folder, mælkekarton, 5 slides) Refleksionsopgaver, studiespørgsmål Overbliksopgaver (mindmap, flow chart) Fokuseringsopgaver (lave overskrifter) Repetitionsopgaver (tests) Hand out 3 eks. Knæk Studiekoden s 164. Lav sekvenser med skriftlighed. Udvid fagfaglige skriftlighed. Verden set og fortalt i hand out Hanne Heimbürger

Feedforward og ny aflevering Lektie: læse kammerats opgave – hvordan forbedres den? Gennemgang i klassen. eller Lektie: sproglig forbedring af dele af opgave med efterfølgende gruppearbejde Stil med speak + genaflevering Hanne Heimbürger

Effektiv lytning Mål: Demonstrere viden om, hvad der fremmer og hæmmer god kommunikation Dansklærer med teori og øvelser At give og modtage feed back Mål: Træne mundtlig fremlæggelse Lærers opgave: Klare tilbagemeldinger. Feed forward. Prøveeksamen med rollespil PPT forsynes med speak Optage præsentation på film Knæk Studiekoden s 126-128, s 38. Studiekompetence s 75- Hanne Heimbürger

Lyt til virkeligheden Lad eleverne selv finde en radio- eller tv-udsendelse, de vil arbejde med Kontrovers om facebook : Lytte efter én person af fire i paneldebat. Hanne Heimbürger

Kommunikation: Paneldebat Aktuelt dilemma med flere parter. Definér parterne Elever finder gruppevis argumenter til én part Paneldebat med afstemning Demokrati? Hanne Heimbürger

Systematisering af arbejdsvaner Hjælp eleverne med at planlægge: Øvelser, egne mål, stresshåndteringsteknikker Planlægning af lektielæsning Planlægningsværktøjer Knæk Studiekoden s. 50-57 Hanne Heimbürger

Stresshåndtering for elever Hvad forstyrrer? Digital pause Tidslinje Prioritering med post-it Haster! Vigtigt!   Matematikopgave Aflevere cykel til reparation Læse engelsk Haster ikke, men vigtigt! Dansk stil til 9/9 Fødselsdagsgave til Asger Haster, men ikke så vigtigt! Ringe mormor Haster ikke og er ikke vigtigt Peter om Marie Rydde op i skabet Knæk Studiekoden s 57. Øvelse med post it!

LAVPRAKTISKE ANVISNINGER Nok søvn øger fokus Kost – hvornår hvad Motion – sundt træt Lektielæsning hvor? Teknologi-afhængighed Tv, tjekke sms og Facebook Asterisk Hanne Heimbürger CFU UCC

Hanne Heimbürger CFU UCC Vær et menneske Smil, hilsen, huske navne Små samtaler Før regnskab Opmuntring, anerkendelse, positiv interesse Agere så elever tør få faglig hjælp Tilbyd faglig identitet ”Jeg vil ikke skuffe dig!” Dorte Aagaard. Hanne Heimbürger CFU UCC

Elevers opfattelse: Hvad vil det sige at lære? Tryghed Kunne bruge det til noget Lære noget man husker Få viden ind i hovedet Udfordring Udvikle sig som person Kunne tolke Kunne forstå hvordan og hvorfor Knæk Studiekoden s. 88 ff Hanne Heimbürger CFU UCC

Hanne Heimbürger CFU UCC To behov hos de unge Tryghed Struktur Lærer forsyne én med viden Diskussioner er spild af tid Udfordring Variation Lærer skal motivere Lærer skal igangsætte diskussioner Knæk Studiekoden s. 88 ff Hanne Heimbürger CFU UCC

Struktur, gennemskuelighed Dagsorden/indledende opgave Afslutning: opsamling, hvad lærte vi i dag, hvad skal vi næste gang Klare evalueringskrav: hvad ser vi på? Anvisninger på lektielæsning. Læseformål Hand out tekst 11, 12, 13. hand out tekst 19. Knæk Studiekoden s 93-99. Hanne Heimbürger CFU UCC

Fokus på det sproglige Elevernes vidensformer omfatter ikke ”vores” sprog Vær opmærksom på sprog i opgaveformuleringer og feedback Lad eleverne få tid, skriv pointer på tavle, giv opgaver på skrift Arbejd med den sproglige bevidsthed som del af den faglige læring i alle fag Lær eleverne at arbejde med modstand og tage vilkårene som de er

Hanne Heimbürger CFU UCC Lærerens sprog Forventninger til elever Omtale af elever Brug ikke negationer ”Lad være med at tjekke sms” = fristende billede i hovedet ”Jeg vil gerne have du går i gang med opgaven nu” = det ønskede billede Hanne Heimbürger CFU UCC

Hanne Heimbürger CFU UCC Læringsstile Dunn og Dunn http://www.laeringsstil.dk/omlaeringsstile.asp Meyer/Briggs http://www.jobindex.dk/ Gode links til elever Hvilken type er du selv? Hvilke elevtyper når du med din undervisning? Spontan eller reflekteret. Global eller analytisk. Motivation indefra eller udefra. Hanne Heimbürger CFU UCC

Hanne Heimbürger CFU UCC Hvem er du? Og hvad vil du? Hvilken slags lærer er du? Vælg et eller flere billeder Begrund dit valg Hanne Heimbürger CFU UCC

Hanne Heimbürger CFU UCC Lærerens opgave Lærerens opgave er at eksplicitere, hvad eleven skal vise, at han kan til eksamen anvise, hvordan eleven viser sin forståelse og kunnen eksemplificere de taksonomiske niveauer Hanne Heimbürger CFU UCC

Elevmål og taksonomier Elevmål/taksonomi Bloom Kolb SOLO Hvilken viden skal eleven vise han har Redegøre   Fra elementært til kompleks Hvordan viser eleven, at han kan forholde sig til denne viden Analysere, reflektere Hvordan viser eleven, at han kan anvende sin viden og vælge relevant viden ud fra konkrete problemstillinger Anvende teori og metode Anvende fagligt relevante studiemetoder Anvende it på en måde der understøtter opfyldelse af de øvrige faglige mål Hvordan viser eleven at han kan forholde sig kritisk til egne konklusioner Diskutere, perspektivere selvstændigt Klare tilbagemeldinger

Udbytte og sammenhæng Fagets formål Læringsmål Kernestof Lærings- og arbejdskompetencer Eleverne skal kunne anvende studiemetodik i både naturvidenskabelige, samfundsvidenskabelige, tekniske og humanistiske fag, således at elevens forudsætninger for at opnå optimalt fagligt udbytte i alle fag styrkes, og således at studiemetodik bidrager til at skabe sammenhæng i elevernes uddannelse. demonstrere fortrolighed med anvendelse af forskellige taksonomiske niveauer,   analysere og abstrahere, træne evnen til at argumentere, træne skriveprocessens faser. systematisering af arbejdsvaner, skriveprocessens teknikker, evalueringsformer. Gennemgang af hand out – refleksion over, hvad man lærer

Koordinering Teamsamarbejde Hvad nåede I frem til? Hvilke erfaringer kan I tage med jer til elevernes gruppe- og projektarbejde? (Hver studiemetodiklærer fortæller til anden lærer)

Planer og løfter Til kl. 15 (incl. kaffepause) Gruppearbejde i klasseteams, hvor der aftales realisering af planerne: Hvordan kan lærerne sammen styrke faglighed og øge udbyttet for eleven? Studiemetodiklærerne fordeler sig i grupperne.

Gør det selv? Prøv under oplægget af Anne Holmen at tage noter. Nøgleord som basis for opsummeringer, der kan anvendes i morgen hhv. på egen skole. Refleksioner over indhold Overvejelser om ændre egen praksis ift. ny viden?