Ny driftsstrategi for offentlige veje og parker i Københavns Kommune

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

Løn •Generelle lønstigninger i 2013: 0,70 % •Generelle lønstigninger i 2014: 1,21 % •Forbedringer af overenskomsterne pr. 1. januar 2014: 0,25 % •Reguleringsordningen.
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
Det Digitale Byggeri Projektkoordinator Nicolai Hellmann
Ændring i lov pr Uddannelse Kompetenceplan Årlig drøftelse
AMICA - skaber et godt psykisk arbejdsmiljø bedre service og produktivitet 5. november 2008.
Slutkonferencen Vartov d ved Anders Bech Thøgersen, UC Syd
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
Arbejdsglæde eller sygefravær
Workshop I KLIKOVAND 6. December 2012 Et bud på godt samarbejde.
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Tillid Temadag for AMIR
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
Vision og strategi for misbrugsbehandling i fængslerne.
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
24. januar CFU OK 08 Delforlig - staten Attraktive arbejdspladser Fokus på samarbejde, kompetenceudvikling og arbejdsmiljø.
Arbejdet med åbne standarder – fokus på implementeringen af B 103 Oplæg ved 3. workshop for it-governance 21. februar 2007.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
Kompetencegrupper i Danske Bank’s Koncernkundelinje Kompetenceudvikling i en hektisk hverdag v/Sannie Friis.
IT- og Telestyrelsen Evaluering og Information på nettet.
Nye fagprofessionelle lederroller
Ole Gregersen Afdelingsleder Socialforskningsinstituttet
Styring af styregrupper
Pressemøde mandag den 29. august Kl Vi sikrer en retfærdig og effektiv finansiering af fremtidens offentlige sektor Mission.
Kodeks for offentlig topledelse
Temamøde Thyholm og Struer 14. december Temamøde – Thyholm og Struer 1. Svarskrivelse til Indenrigs- og Sundhedsmin. 2. Projekt- og procesorganisation.
Kontrakten og partnerskabet som grundlag for samarbejde Anders la Cour og Holger Højlund, Kofoeds Skole, den 30. november 2005.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Dan Zielke og 1.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Årskursus for visitatorer 2009 Et blik i krystalkuglen på visitatorernes fremtidige arbejdsområde.
Bred Partnering - overvejelser i Driftsområdet om brug af en ”Bred Partnering” model Indlæg på Fælles nordisk entreprenørmarked og nordiske anskaffelsesformer,
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Effektiviseringer af driften i almene boligafdelinger
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Stedet som indgang til digital forvaltning
De første erfaringer – og udfordringer?. De første erfaringer – og udfordringer?
Randers Kommune IT-udviklingsprogram Temadag for IT-afdelingen den 21. Maj 2007.
Udlicitering af grøn drift
Forlig med RLTN Den 20. februar 2015 OK-15. OK-15 Forlig - med RLTN / 20. februar Sikring af reallønnen De samlede generelle lønstigninger i overenskomst-
Nye ældre – nye muligheder
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
KVIK Kvalitet og evaluering Centre selvevaulerer Dec. inst. i gang Centre forbedrer Øget fokus på resultater og dokumentation Centre selvevaulerer.
til implementering af retningslinjer i almen praksis
Kommunalreformens kommunikationsmæssige udfordringer.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
KVIK KvalitetsVærktøj til udvikling af Innovation og Kompetence
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Organisering og styring af den kommunale sygepleje
©SCKK 2005 Excellence Netværk 2004/2005 KVIK vs. Excellence – kan de kombineres og hvordan?
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Det Digitale Byggeri Projektkoordinator Nicolai Hellmann Oplæg for Dansk Landbrugsrådgivning, 23. marts 2004.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Leif Gjørtz Christensen, socialchef, Århus Kommune
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Mål- og resultatstyring
Bibliotekerne i Vejles CB-område? Udgangspunktet Kulturstyrelsen Central- bibliotekerne Kulturministeriet Finansministeriet Det kommunale,- politiske-
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Hvad er benchmarking Benchmarking betegner et forbillede, som udgør udgangspunktet for bedømmelsen af en præstation i en eller anden henseende. Benchmarking.
Det er en politiske bestilling!
Præsentationens transcript:

Ny driftsstrategi for offentlige veje og parker i Københavns Kommune 1 08-04-2017

TMF Vi tror på: At vi kan selv At vi er lige så gode som de private At vi har gode medarbejdere og gode ledere At vi har grund til at være stolte Og på hinanden… Helhedssyn, åbenhed og tillid

Situationen i dag Traditionel BUM-model - Bestiller i et direktørområde - Udfører i et direktørområde og kontraktstyret uden myndighedsopgaver 20 % af budgettet kan sendes i udbud Kommunens egen entreprenør giver kontrolbud De 80 % løses af kommunen på baggrund af enhedspriser fra udbudene Fordele Betydelig bedre effektivitet Betydelig mere klarhed over serviceniveau - Politisk/forvaltningsmæssigt Ulemper Ingen fælles mål Ringe fælles ansvarlighed over for fællesopgaven Ringe vidensdeling - udbudsregler/kultur Dyrt dobbeltarbejde 08-04-2017 3

Situationen i dag - andel opgaver hos private Driftsbudget for veje og parker: ca. 325 mio. kr. Andel kerneområder på private hænder 2006 I alt på private hænder i 2006 Renholdelse 0 % 15 % Vejvedligeholdelse 10 % 21 % Park og Natur 13 % 27 % Ialt 8 % 4 08-04-2017

Hvordan er vi nået hertil? I 1997 blev BUM etableret De følgende år var resultat- og ledelsesmæssigt turbulente for KTK. Kulminerende bl.a. med et underskud på 46 mio. kr. i 2003. I 2003 blev en ny ledelse indsat, og i 2004 blev en effektiviseringsplan for KTK´s genopretning vedtaget i Borgerrepræsentationen. Det førte til stærkt forøget fokus på det økonomiske resultat hos KTK. Det førte til nye udfordringer mellem udføreren og bestilleren. Det følgende år var der et stort fokus på fastlæggelse af serviceniveau, udbud og kontrol hos bestilleren. Relevante historiske oplysninger Antagelser, som ikke længere holder stik 08-04-2017 5

Vores Valg: Paradigmeskift Vi tror ikke, at vi kan komme meget videre ad den hidtidige vej. Vi vil imødekomme borgernes/interessenternes behov øge arbejdsglæden styrke den faglige udvikling forbedre effektiviteten Vi vil gøre det ved at gennemføre en ny driftsstrategi, hvor vi styrer på nøgletal for ovennævnte resultatområder benchmarker med os selv og private giver 20 % af vores kerneopgaver til private for at kunne benchmarke troværdigt løser de 80 % selv i en fælles organisation mellem bestillere og udførere skaber en direkte sammenhæng mellem de politiske prioriteringer og målinger 08-04-2017 6

Beslutningerne: Tre nye fagligt, funderede centre 20/80 - princippet Kommunen byder ikke på de 20 % af kerneopgaverne Styring på nøgletal/benchmark Ingen afskedigelser/virksomhedsoverdragelser Udbudspolitik på anlægsområdet fraviges Effektiviseringsplanen for KTK ophæves 10 mio. kr. spares årligt Effektiviseringen fortsætter -gæld/serviceniveau Ingen nye udbud i 2007 Start 1. januar 2008 Implementering og udbud af kerneopgaver over 2 år 2 ledelseslag 08-04-2017 7

Det ny TMF

Konsekvenser - privatiseringsprocenter Driftsbudget for veje og parker: ca. 325 mio. kr. Andel kerneområder på private hænder 2006 2009 I alt på private hænder i 2006 2009 Renholdelse 0 % 12 % 15 % 25 % Vejvedligeholdelse 10 % 27 % 21 % 37 % Park og Natur 3 % 16 % 27 % 31 % Ialt 8 % 20 % 21 % 32 % 9 08-04-2017

Hvad gør vi ? Forbedringsmuligheder ved BUM-modellen Øget nøgletalsstyring og benchmark af Økonomisk effektivitet Borgertilfredshed Faglig kvalitet Medarbejdertilfredshed Nye samarbejdsformer Stærkere vidensdeling 08-04-2017 10

4 arbejdsgrupper Kultur, kommunikation og ledelse Benchmark Økonomisk styring Organisering

Performance – og benchmarkprocessen Daglig drift 1. Planlægning af driften, 2. Opgavevaretagelse, medarbejderpleje, faglig udvikling, kvalitetsfokus 3. Skabelse af nøgletal Løbende opfølgning og dokumentation på produktivitet og effektivitet 1. Opfølgning på indikatorerne : Borgert-ilfredshed, faglig kvalitet, økonomisk effektivitet, medarbejdertilfredshed 2. Kvalitativ vurdering, her-under sammenligning fra år til år (sammenligning med sig selv) Læreprocessen 1. Benchmarking - sammenligning med andre 2. Læring Strategisk planlægning 1. Politisk mål målsætning og indsatsområder 2. Mål for borgertilfredshed, faglig kvalitet, økonomisk effektivitet, medarbejdertilfredshed ”Årscyklus”: Hvem? Hvad? Hvordan? Hvornår? Hvor meget? 12