Uddannelse for udviklingshæmmede

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
Advertisements

V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
Set i forældreperspektiv
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
F Forældremøder…. Forældremøder v. Birgitte Ravn Olesen.
Optimal anvendelse af STU i forhold til førtidspension
Evaluering og effektmåling i aktiveringsindsatsen
Grafisk fortælling 2. Den dag, Mary skulle til visitationssamtale på Projekt VIA, glemmer hun aldrig!
Projektleder: Klavs Serup Rasmussen Oplæg ved Kirsten Elise Hove
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Nr. Vesterskov - Et lille sted - Med store muligheder
Læringsstile og lektier
Hvordan har du det? 2010 | Unge Disposition • Datagrundlag for HHDD2010 – unge • Fysisk helbred/trivsel - Selvvurderet helbred • Psykisk.
Forbrugerrådet, Settlementet og KFUM’s Sociale Arbejde byder velkommen til konferencen Overgældssætning udfordringer og løsninger •
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Learn2improve Dansk Junior Golf Akademi
Udviklende Læringsforløb for Lægesekretærer og øvrigt Administrativt personale med tæt kontakt til patientforløb ULLA Sektion for Rekruttering og beskæftigelsesfremme.
Det her talent foregår i nærheden af mig…
Medborgerskab – på sporet
Rehabilitering Brønderslev Kommune
Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Frivillighed og foreningsliv sat på spidsen Hjerteforeningen, Region Midt.
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
Skabelon til EGU-præsentation målrettet unge i målgruppen
Master titel: Gill Sans 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans 15pt) KØBENHAVNS KOMMUNE.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Modul 5 Videndeling, visitering og virksomheder. Kvalificeringsforløbets opbygning Modul 1.Udfordringen og kendskab til hinanden Modul 2.Praktisk viden.
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
Formidling og forankring i organisationen – hvordan
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Hvad betyder ventetid for det enkelte menneske?
AKTIV DELTAGELSE AF TOSPROGEDE FORÆLDRE GENNEM UNDERVISNING I FORÆLDREINTRA Christiane Bech, Udviklingskonsulent og projektleder Lene Mose Nielsen, Underviser.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Forældremøde på Outrup Skole
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Velkommen til Projekt Frivillig Infomøde og workshop d. 23. maj 2013 Maj 2013 | Projekt Frivillig | Foreninger i Aarhus Kommune.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Mestring af ADHD som voksen.
Målet for os i dag ”At lære jer en simpel model, der sætter jer i stand til, at opbygge en argumentation, der giver jeg gennemslagskraft”
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
UEA-undervisning som projektemne Af Allan Dam og Kirsten Viborg VSD afdeling Lem.
Vejlederens kommunikation
Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef
Klik for næste billede eller vent 30 sek.. Tiden går og det er snart længe siden at jeg kom til mine to-benede i Herlev. Jeg vokser og vokser, og lysten.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Fritidshjemmet Villaen Per Schultz Jørgensen 10. Oktober 2012
SEMINAR I NUUK OKT 2014 FAMILIERÅDSLAGNING LIS HELBO.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Workshop Motivation og fokus på målet
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Jeg vil starte med at fortælle om mit emne, og snakke lidt om min problemformulering Så vil jeg fortælle noget om min fremgangsmåde.
VIP2 5. november 2008 Historie om perlen. ”Pludselig var jeg meget dygtig” Målet med dagen – at I selv laver et KompetenceKort, dialog om muligheder for.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
Kontekst: - Kolding Kommunes tilbud for elever med autisme.
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Et spejl til frihed Mennesket er social
Drømmeskolen i fremtiden fra et lederperspektiv 10. Juni 2015 Thomas Smidt, skoleleder.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
En jobrettet indsats for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Netværksmøde på Sjælland 10. december 2014.
Modul 3.3 – At arbejde med læring
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Præsentationens transcript:

Uddannelse for udviklingshæmmede Oplæg til STU-træf den 25. februar 2015

Jette Tastesen 30 år Fra Esbjerg Formand for Ulf-ungdom Til daglig arbejder jeg i en butik, som jeg vil fortælle om i dette oplæg. Arbejder 16 timer om ugen. I skånejob

Hvad laver jeg i butikken Rengøring. Pakker varer ud. Pudser spejle. Med til at passe vores gårdhave, hvor vi har blomster.

Sådan fik jeg jobbet. Kontaktede jobkonsulent. Har selv været med til at vælge at det var her jeg gerne ville arbejde Jeg forslog selv at jeg kunne komme derind, fordi butikken fandt min interesse

Mit drømmejob Føler det er et sted jeg hører hjemme. Her er plads til alle. Hyggeligt samvær

Hvis jeg skulle have en Uddannelse Vil gerne have en butik uddannelse, hvis jeg havde mulig for det, her tænker jeg på en dele uddannelse, eksempelvis hjælpe kunderne, indretningen, kassen

Frivilligt arbejde Formand for ULF Ungdom Brugervejleder/holder oplæg: Selvbestemmelse, medbestemmelse og indflydelse At være forældre ULF Ungdom Og flere andre emner

STU’en Flere steder gode uddannelser Fokus på erhverv for dem, hvor det er relevant Praktikker som foregår på arbejdsmarkedet, ikke bare de beskyttede værksteder Mere ensartethed fra kommune til kommune

STU’en Flere steder får man beviser efter uddannelsen Ønsker den skal være kompetencegivende Vigtigt med uddannelsesbeviser Vigtigt for arbejdsgiverne

STU’en Problem at STU’en skal stå alene - ønske om uddannelse efter STU’en STU’en skal være med til at forberede til enten videre uddannelse eller arbejde Godt at man lærer personlige kompetencer, fx kommunikation, samarbejde, ”regler” fx overholde aftaler Hjælpe med afklaringsforløb – hvilken arbejde/uddannelse bagefter, hvilke evner har man og hvordan lærer man

Ønske om videreuddannelse efter STU’en Deluddannelser Praktiske uddannelser Hel uddannelse eller efteruddannelse Eksempler på uddannelser: Butik Pædagog Kontor Køkken Ingen aldersbegrænsning

Hvor skal uddannelsen foregå ”Almindelige skoler” Fx AMU-kurser, uddannelser på teknisk skole og lign.

Uddannelser tilpasset målgruppen Varighed Timer pr. dag Strække sig over længere tid Repetition / gentage undervisningen Undervisning Billeder Praksis øvelser Undgå alt for meget fagsprog

Brugervejleder Undervisning: Hvad giver det mig at være brugervejleder Hvordan man holder oplæg Måden man skal tale på Bruge egne erfaringer Hvad giver det mig at være brugervejleder

Projekt: Det jeg kan, gør jeg selv Juli 2012 – juni 2016 Samarbejde mellem ULF og Fredericia Kommune Foregår på bosteder og beskæftigelsestilbud Finansiering: Satspuljemidler fra Social- og Integrationsministeriet

Formål At give udviklingshæmmede øget mulighed for: at udvikle sig blive så selvstændige som mulig opbygge ressourcer til at få et aktivt liv med størst mulig indflydelse på eget liv

En positiv tilgang - se muligheder frem for begrænsninger Brugerinddragelse Borger – borger relation

Motivation hos borgerne ”Stolthedsprojektet” Skabe stolthed Brugerinddragelse/egne mål Synliggørelse af mål

Brugervejledere To opgaver Undervisning Netværksmøder Oplæg: fortælle om deres stolthed/inspirere Samtaleinterviews: hjælpe andre med at finde stolthedsmål Undervisning Netværksmøder

Samtaleinterviews Hjælpe andre med at finde stolthedsmål Bruge egne erfaringer Ligeværdig samtale

Hvad giver det at være med i projektet Citater fra brugervejledere ”Personligt har det rykket en” ”Man får mere selvtillid og bliver mere selvstændig” ”Gået fra at være nervøs til bare at gøre det” ”Tør sige noget mere” ”Bedre vilkår til de svage” ”Nøglemedarbejder og brugervejleder føler sig på bølgelængde” (ligeværdighed)