Evaluering af Skandinavisk KompetenceudviklingsNetværk Morten Lassen - Center for Arbejdsmarkedsforskning Hanne Kathrine Krogstrup – ForskningsCenter for Evaluering Aalborg Universitet Evaluering af Skandinavisk KompetenceudviklingsNetværk
Skandinavisk Kompetenceudviklingsnetværk (SkanKomp) Styrke den fælles nordiske viden om: Opsøgende indsats fra uddannelsesinstitutioner systematisk personalearbejde i virksomheder netværksdannelse mellem virksomheder og uddannelsesinstitutioner
Illustration af SkanKomp – Knowledge transfer netværk
Evalueringsdesign Fase 1: Identifikation af programteori Fase 2: Afgrænsning af programteori og beskrivelse af evalueringsdesign Fase 3: Test af udvalgte programteorier Fase 4: Mundtlig formidling Fase 5: Skriftlig formidling I det følgende uddybes fasebeskrivelserne
Evalueringsdesign: Fase 1 Formål: Nedbryde en lang kausalkæde 1.1 Identifikation af overordnet programteori Hvilke antagelser eksisterer der om, hvordan, hvornår og for hvem SkanKomp virker Data: Projektansøgning og teori, interview med styregruppen .
Evalueringsdesign: Fase 1 1.2 Arbejdspakkernes programteori Arbejdspakke 1: Uddannelsesinstitutioners relation til brugerne Arbejdspakke 2: Netværksdannelse mellem uddannelsesinstitutioner Arbejdspakke 3: Virksomhedernes bestillerkompetence Data: Ansøgning, opsummering fra arbejdspakkemøder, gruppeinterview med arbejdspakke deltagere
Evalueringsdesign: Fase 1 1.3 Programteori – deltagernes forventede udbytte Data: Gruppeinterview med udvalgte deltagere
Evalueringsdesign: Fase 1 1. 4 Programteori vedr. institutionernes ændrede adfærd 1.5 Effekten i forhold til virksomhederne Data: projektbeskrivelse, fokusgruppeinterview, interview med udvalgte grupper
Evalueringsdesign fase 2 Afgrænsning af programteorier og udvælgelse af evalueringstemaer (i samarbejde med styregruppe) Der udformes på baggrund heraf specifikke evalueringsdesign (evalueringsgruppen)
Evalueringsdesign fase 3 De udvalgte programteorier testes – har interventionen haft den forventede virkning Data: Survey, måltal, kvalitative enkeltpersons- og gruppeinterviews (data afhænger til dels af de afgrænsede programteorier og udvalgte evalueringstemaer)
Mundtlig formidling Der sker en løbende formidling af resultater fra faserne 1-3
Skriftlig formidling Udarbejdelse af småskrifter og videnskabelig rapport og håndbog, der udpeger centrale forudsætninger for opnåelse af effekt
Tidsplan 2010 2011 2012 2013 Efterår Forår Fase 1 X Fase 2 Fase 3