Søværnets Officersskole DE NYE OFFICERSUDDANNELSER

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hans Lund lektor, studieleder Syddansk Universitet
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
SMED Single Minute Exchange of Dies
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Videregående uddannelse - hvorfor det? lang tid, ingen penge, svært…
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Air Force Training Centre
Erhvervsakademi DANIA
Uddannelsessystemet Paradokser og muligheder
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Erhvervsakademiet Aarhus
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Modul 5 Videndeling, visitering og virksomheder. Kvalificeringsforløbets opbygning Modul 1.Udfordringen og kendskab til hinanden Modul 2.Praktisk viden.
UU Center Kolding Mentorprojekt i UU Kolding •Ide og finansiering •Ungepakke II •Samarbejdspartnere Taxameter - institutionsuafhængig.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Overskrift dfgdffghfg Analyse og Kommunikation | Kortlægning - efteråret 2012 | April 2013 Kortlægning af entreprenørskabsundervisning - Danske universiteter,
Air Force Training Centre Vi vil Blended Learning 1 PF.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Rammeforsøg på TEC-HTX Studietid Formål At skabe større sammenhæng mellem uddannelsestid og elevtid At øge lærertilstedeværelsen sammen med eleverne At.
Mere end blot forberedelsen til en fest En intro til en temadag & en undersøgelse.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Velkommen til E-business
Hvordan søger man om optagelse?
INFORMATIONSMØDE Revideret kandidatuddannelse Ny studieordning 13. Marts i København 20. Marts i Aalborg.
Lene Skovgaard Uddannelses Ungdomsvejleder
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Akademiuddannelsen i Ledelse
Michael Hald Konsulent, KL
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
Erasmus-pladser - Hvad er det? Og hvordan kommer jeg afsted?
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Kort videreuddannelse (KVU)
Overskrift dfgdffghfg Viden & Analyse | Kortlægning - efteråret 2011 | Maj 2012 Kortlægning af entreprenørskabsundervisning - Danske universiteter, Efterårssemestret.
INSTITUT FOR SPROG OG KULTUR
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
E-handel og FM Program: Kl Introduktion
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Et regionalt perspektiv på Strategi for Velfærdsuddannelserne 1. næstformand i regionsrådet Bente Nielsen Temadag og workshop:
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Fra erhvervsuddannelse til videregående uddannelse
Fleksibel Master i Friluftsliv Arbejder du med sundhed, rekreation, idræt, friluftsliv eller turisme? Kunne du tænke dig at få en dybtgående viden om,
STUDIEPLANER Onsdag den 19. nov Hvad er en studieplan? 2  Skabe overblik over resten af dit uddannelsesforløb.
Udvalget for lokaleanvendelse Midtvejsseminar Rebild 2010.
Master i rehabilitering med specialisering indenfor …
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Søværnets Operative Kommando (1)
V/Leif Michael Larsen, uddannelseskonsulent i TUR Introduktion til det videregående uddannelsessystem.
Studievalg Nordjylland Martin Rovs Hansen Vejleder Studievalg Nordjylland Tanja Andersen.
Læreruddannelse på Ilinniarfissuaq Nuuk. Ilinniarfissuaq Ilinniarfissuaq står for traditioner og fornyelse –Uddannelse af lærere i 160 år –Opstart af.
Præsentation af Akademiuddannelsen i Løn- og personaleadministration
Præsentation af studieordning /vejledning. Studievejledning 2 Modul Vf8: Mentorskaber og mentorordninger ECTS-point: 5 Læringsmål: Viden Skal have indsigt.
Studielivet på økonomi 21. oktober. Agenda 1.MIG! 2.STUDIET! 3.DET SOCIALE LIV! 4.KARRIERE! 5.ADGANGSKRAV!
Præsentationstitel - Ændres via Indsæt>Sidehoved & Sidefod
Videreuddannelse.
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
SØVÆRNETS MELLEMLEDERUDDANNELSER
Træneruddannelsen Trænerrollen bliver mere kompleks og krævende, efterhånden som spillet udvikler sig, og kvalitetstænkning spiller en stor rolle i dagens.
Årsmøde
Velkommen til fagligt samspil
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)
Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?
Årsmøde
Præsentationens transcript:

Søværnets Officersskole DE NYE OFFICERSUDDANNELSER Søværnets skol DE NYE OFFICERSUDDANNELSER

DE NYE OFFICERSUDDANNELSER Formål Formålet med denne præsentation er at beskrive de nye officersuddannelser og baggrunden for, at de ser ud som de gør. Indhold Den politiske aftale De afledte rammer for de nye uddannelser De nye uddannelser Spørgsmål og svar Kontaktpersoner ved SOS

BAGGRUNDEN FOR DE NYE UDDANNELSER Den politiske aftale Af Forsvarsforliget 2013 – 2017, side 38 - 39 fremgår: Officersuddannelserne organiseres efter en akkrediteringsmodel, som indebærer at uddannelserne målrettes mod tilegnelse af militære kompetencer og søges akkrediteret på diplomniveau, hvorfor forsvaret kan yde løn under uddannelsen. Det vil fremover forudsætte en forudgående uddannelse på bachelorniveau eller tilsvarende at blive optaget på officersuddannelserne. Alternativt vil optag på officersuddannelserne kunne finde sted på baggrund af et sergentuddannelsesforløb akkrediteret som en erhvervsakademiuddannelse. ………….. Akkrediteringsmodellen søges udbudt af forsvaret som en diplomuddannelse. Uddannelsens samlede længde er berammet til ca. 28 måneder. Dette er en reduktion af uddannelsestiden i forhold til de nuværende officersuddannelser, der varierer fra 47-65 måneder afhængigt af værn og uddannelsesretning. Uddannelsesindholdet i den foreslåede officersuddannelse vil være målrettet mod de militære kernefag – Operationer, Strategi og Ledelse. Dette muliggøres ved, at uddannelsen bygger oven på i forvejen tilegnede kompetencer enten i det civile eller militære uddannelsessystem. Find hele aftaleteksten på: www.fmn.dk

BAGGRUNDEN FOR DE NYE UDDANNELSER Rammerne Det politiske forlig opstiller således følgende rammer for vores uddannelser: Fokus på de militære kompetencer (operationer, ledelse og strategi). Sammenlignelighed med det øvrige (civile) uddannelsessystem. Akkreditering på diplomniveau (Diplombekendtgørelsen – se senere). Løn under uddannelse. Uddannelsestid på 28 måneder (ca. 2½ år). Uddannelsen bygger oven på i forvejen tilegnede kompetencer enten i det civile eller militære uddannelsessystem. Det betyder, at man, for at blive optaget, skal have: En uddannelse på bachelor niveau (altså bachelor eller professionsbachelor (niveau 6 – se senere), eller: En baggrund som militær mellemleder med en uddannelse på akademi niveau (niveau 5 – se senere). Forsvarskommandoen besluttede også: At de tre værns officersuddannelser skal akkrediteres under én studieordning, hvilket betød, at værnenes officersuddannelser skulle harmoniseres (ligne hinanden) og, i diplomdelen, have mindst 15 ECTS-points sammenfald. Der er således, principielt, kun én officersuddannelse, men syv uddannelsesretninger; en til HRN, tre til SVN og tre til FLV. Kravet om hele skibsfører- og maskinmesteruddannelser integreret i Søværnets officersuddannelser blev fravalgt henset til den rådige tid, men også på grund af kravet om ”just enough”.

BAGGRUNDEN FOR DE NYE UDDANNELSER Det civile uddannelsessystem ECTS ECTS står for European Credit Transfer System. Det er et pointsystem til meritoverførsel og til at skabe sammenlignelighed inden for videregående uddannelser (i Europa, men også globalt). ECTS er en talmæssig angivelse for den arbejdsbelastning som gennemførelsen af et givet kursus eller uddannelsesforløb er normeret til. 60 ECTS svarer til et års fuldtidsstudium (tilstedeværelse/undervisning, lektier og forberedelse, selvstændige studier og specialeskrivning svarende til en, i gennemsnit, normal arbejdstidsbelastning på 37 timer ugentligt). ECTS siger intet om uddannelsesniveau og for at skabe sammenlignelighed imellem uddannelser skal ECTS angivelsen suppleres med en niveauangivelse. Niveauet afgøres af uddannelsens dybde irt. viden, færdigheder og kompetencer, herunder krav om forskningstilknytning/forskningsbasering. Uddannelsesniveauer Niveau Uddannelse 8 Ph.d. uddannelse (forskeruddannelse) 7 Kandidat eller masteruddannelse. Master i Militære Studier (MMS) 6 Bachelor, professionsbachelor og diplomuddannelse. Officersuddannelserne og VUK 5 Erhvervsakademiuddannelserne samt videregående voksenuddannelse og visse maritime uddannelser. Officersfunktionsuddannelserne 4 Gymnasiale uddannelser samt visse erhvervsuddannelser og maritime uddannelser 3 Erhvervsgrunduddannelser og maritime grunduddannelser 2 10. kl. 1 Grundskolen (1. – 9. kl.) Officersuddannelserne og de videregående kurser og uddannelser (VUK og MMS) ligger i spændet fra niveau 4 til og med niveau 7 Se mere på www.ufm.dk

BAGGRUNDEN FOR DE NYE OFFICERSUDDANNELSER Det civile uddannelsessystem Mulighed for løn under uddannelsen

BAGGRUNDEN FOR DE NYE UDDANNELSER Det civile uddannelsessystem - Diplombekendtgørelsen Diplombekendtgørelsen har været anvendt som rettesnor for designet af officers-uddannelsernes diplomdel, da den politiske aftale lægger op til en akkreditering på diplomniveau. En diplomuddannelse: Er en uddannelse på niveau 6 (svarende til bachelor og professionsbachelor). Dækker 60 ECTS-points, svarende til et års fuldtidsstudie. Gennemføres typisk som deltidsstudie over flere år. Er modulariseret i moduler på hhv. 5 og 10 ECTS-point. Afsluttes med et specialemodul svarende til 15 ECTS-point. Er praksisnær. Er baseret på minimum to års forudgående erhvervserfaring indenfor praksisområdet. Kræver desuden, som minimum, en niveau 5 uddannelse at blive optaget. Indeholder uddannelsen mere end én studieretning skal mindst 15 ECTS-point være fælles for alle retninger.

BAGGRUNDEN FOR DE NYE UDDANNELSER Hvad og hvordan har vi gjort? Analyseret hvad en officer skal kunne => udarbejdet kompetenceprofil Designet en uddannelse, der passer til kompetenceprofilen under hensyntagen til de indre og ydre rammer samt under inspiration fra det øvrige (civile) uddannelsessystem og fra udlandet Udarbejdet én studieordning med syv uddannelsesretninger FMN FKO/VFK SOK/MST FTK/FST HOK/HST FAK HO FLOS SOS HRN FLV Faglige org. Politiske partier FPT Finans-ministeriet Lokal politikere UFM Civile Udd. Inst. Interne menings-dannere Eksterne menings-dannere Interessenter For Søværnets vedkommende er kompetenceprofiler og uddannelsesbeskrivelser for Søværnets premierløjtnanter udarbejdet af SOK/MST i samarbejde med SOS og ESK. Studieordningerne for Søværnets uddannelser er udarbejdet af SOS i tæt samarbejde med SOK/MST og ESK, støttet af dekanatet ved FAK. SVN

Deltager i sidste del af OBU DE NYE UDDANNELSER Principopbygning Sømilitær grund-uddannelse inkl. sejladspraktik på skolebådene (”rekrut”) Modulariseret uddannelse og praktik målrettet til den funk-tion, som officeren skal be-stride efter endt uddannelse (”håndværkeren”) Modulariseret uddannelse, fokuseret på officersgerningen (”den akademiske”) OFFICERS-BASIS UDDANNELSE (OBU) FUNKTIONS- UDDANNELSE (FU) DIPLOM- UDDANNELSE (DU) Civil bachelor eller professions-bachelor Tjeneste som premierløjtnant Deltager i sidste del af OBU (Sejladsmodul II) (Dele af FU kan gennemføres efter DU) Mellemleder i SVN med akademi-uddannelse på niveau 5 Principielt må uddannelseslængden kun være 28 måneder, men for Søværnets vedkommende dispenseres fra dette krav således, at længden af Søværnets uddannelser anskues ud fra en gennemsnitsbetragtning. Det betyder, at to uddannelser er længere end 28 måneder, mens to er kortere end 28 måneder (se næste slide).

Søværnets nye officersuddannelser Taktisk retning 3 mdr. 16 måneder 12 måneder SVN OBU Funktionsuddannelse Militær diplomuddannelse FU Taktisk retning for studerende med en professionsbachelor som Skibsfører 4 måneder Funktions-uddannelse Maskinteknisk retning for studerende med en professionsbachelor som Maskinmester med maritimt tilvalg 1 Våben og Elektronikteknisk retning for studerende med en bachelor inden for det IT- og elektroniktekniske praksisfelt  

DE NYE UDDANNELSER Diplomuddannelsen Diplomuddannelsen er langt mere praksisnær og operativt fokuseret end hidtil og indeholder en række nye fagområder. En række fag- og emneområder såsom engelsk, præsentationsteknik, analysemetodik mv. indgår på tværs i alle moduler. Diplomuddannelsen er fælles for de tre studieretninger og gennemføres som et samlet forløb. Modulbeskrivelserne for disse to moduler er ens for de tre værn, men indholdet har en stærk prægning i retning af værnet.

Overordnede optagelseskrav DE NYE UDDANNELSER Overordnede optagelseskrav Taktisk officersuddannelse (34 måneder inkl. diplomuddannelsen): Bachelor eller professionsbachelor (niveau 6) fra civil uddannelsesinstitution (dansk eller udenlandsk) Mellemlederuddannelse fra Søværnet efterfulgt af mindst to års erhvervserfaring og en akademiuddannelse på niveau 5 Taktisk officersuddannelse for skibsførere (22 måneder inkl. diplomuddannelsen) Civil skibsføreruddannelse på niveau 6 (professionsbachelor) Maskinteknisk officersuddannelse (20 måneder inkl. diplomuddannelsen) Civil maskinmesteruddannelse med maritimt tilvalg på niveau 6 (professionsbachelor) Våben- og elektronikteknisk officersuddannelse (31 måneder inkl. diplomuddannelsen) - Relevant bachelor eller professionsbachelor (niveau 6) inden for det elektroniktekniske og IT-mæssige praksisfelt ALLE SKAL NATURLIGVIS IGENNEM EN OPTAGELSESPRØVE

DE NYE UDDANNELSER Spørgsmål og svar (1) De nye uddannelser er kortere. Kan det ikke blive svært at lære kadetterne det samme som nu? Svar: De nye uddannelser bliver faktisk længere, da vi ændrer på forudsætningerne for optag. De folk, som vi optager kommer med en bachelor eller en professionsbachelor i baglommen og har altså uddannet sig akademisk i 3 – 4 år forud for optagelsen på officersuddannelsen eller de kommer med en lang og god mellemledererfaring og uddannelse fra Søværnet. Eksempelvis vil en ansøger til den våben- og elektroniktekniske uddannelse have 3 – 4 års relevant civil uddannelse som bachelor eller professionsbachelor før indtræden på den 2½ år lange officersuddannelse. Det giver en samlet uddannelsestid på 5½ - 6½ år i modsætning til nu, hvor vi tager en teknisk officer (maskinmester) og giver ham en ½-årig våben-elektronikteknisk uddannelse oveni (VES2). Dertil kommer, at de nye uddannelser er meget mere fokuseret på professionen, hvilket reelt betyder, at der samlet set indlæres mere med relevans for Søværnet og Forsvaret. Fordelen er, at Forsvaret kun skal betale løn i den halve tid og, at vi får folk med værdifuld civil viden og færdigheder. ………………………… Kan vi nå at præge kadetterne ordentlig på den korte uddannelsestid? De nye kadetter vil være mere akademisk modne, hvilket betyder, at de også indlæringsmæssigt er stærkere. Det stiller naturligvis krav til os at tage imod folk, som er mere akademisk modne. Der vil blive stillet spørgsmål ved mange ting og dem skal vi kunne svare på. Hvis ikke vi kan det, er vi ikke gode nok. Den udfordring vil skærpe uddannelsessystemet og holde os til ilden, hvilket jo kun er godt. …………………………. Er det ikke bare et spørgsmål om at spare penge? Uddannelsesområdet skal bidrage til de generelle besparelser i Forsvaret. Ændringerne i det militære uddannelsessystem skal naturligvis også ses i det perspektiv. Imidlertid er besparelsen her ikke nødvendigvis udtryk for en forringelse. Fordelen er jo, at Forsvaret kun skal betale løn i den halve tid og, at vi får folk med værdifuld civil viden og færdigheder. …………………………...

DE NYE UDDANNELSER Spørgsmål og svar (2) Kan vi undvære skibsføreruddannelsen? Svar: Ja, - i den civile skibsføreruddannelse indgår mange ting som en taktisk søofficer IKKE har brug for. Det er således spild af megen uddannelsestid i forhold til Søværnets behov Desuden skal en Vagtchef på et orlogsskib kunne nogle andre ting. Søværnet sejler eksempelvis nogle steder, som civile skibe ikke sejler og på en helt anden måde. Derfor skal den taktiske søofficer kunne nogle andre ting end en civil skibsfører. Skibsfører er en civil betegnelse. Vi uddanner søofficerer, men vi vil naturligvis læne os op af de civile konventioner – eksempelvis STCW - hvor det er nødvendigt. Vi håber dog også, at der vil komme ansøgere med en civil skibsførerbaggrund! ………………………… Hvilken grad har de studerende? Det er endnu ikke helt på plads, men tankerne er, at de er værnepligtige til indtræden på funktionsuddannelsen hvor de udnævnes til sekondløjtnant. Ved indtræden på diplomuddannelsen bliver man løjtnant. Hvor gennemføres uddannelsen? OBU i FRH, resten på SOS på Nyholm. Nogle tekniske moduler enten på enhederne eller på Center for Teknik på Nyholm. Praktik i de sejlende enheder, herunder skolefartøjerne. …………………………. Spørgsmål Kan ansøgere med studentereksamen ikke søge mere? Svar Nej, de skal have en bachelor/professionsbachelor eller gå ind i Søværnet og gå mellemledervejen …………………………… Hvordan søger en konstabel ind? Han skal via mellemledervejen eller tage en bachelor eller professionsbachelor i det civile.

skol DE NYE UDDANNELSER Vil du vide mere? Generelle spørgsmål: Vil du vide mere om de nye officersuddannelser, er du velkommen til at kontakte os på Søværnets Officersskole, tlf. +45 3266 4000. NB: Visse fiin adresser ændres pr 1/1-15! Generelle spørgsmål: OK Niels Markussen, Chef for Kompetenceafdelingen på Søværnets Officersskole FIIN: sos-ch-k@fiin.dk, Email: niels.markussen@mil.dk, tlf.: +45 2128 0447 Særligt for de taktiske officersuddannelser: OK Kell Bækkelund, Uddannelsesofficer FIIN: sos-udof-skf@fiin.dk, tlf.: +45 3266 4449 Særligt for den maskintekniske officersuddannelse: KL Bo Nielsen, Uddannelsesofficer FIIN: sos-udof-tek@fiin.dk, tlf.: +45 3266 4447 Særligt for den våben- elektroniktekniske officersuddannelse: Særligt for diplomuddannelsen: KL Maise Andersen, Uddannelsesofficer FIIN: sos-udofgro2@fiin.dk, tlf.: +45 3266 4448