Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Tekstformidling på Internettet Forår 2004 Lektion 1: Intro + internettet som formidlingsmedie.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Advertisements

Skolen år 2016 * Mark Prensky Digitale indfødte * Digitale indvandrere
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Grundlæggende IT, niveau G
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
IT i Byggeriet Semester kursusgang Introduktion til projektweb og html Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik  Aalborg.
5. dec. 2006Lis Lundby1 Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk: Prøven i matematik består af to selvstændige dele med selvstændige karakterer •Matematiske.
Ergoterapeutuddannelsen – informationssøgning  Bibliotekets tilbud  Samarbejde – uddannelse og bibliotek  Informationssøgningsundervisning på ergoterapeutuddannelsen.
Bibliotekernes fælles e-læringsportal. Samling af små kurser om hverdags-it Gøre borgerne i stand til at udnytte de digitale muligheder.
Holluf Pile Skole, 9. c Uge 3 Mandag og fredag: 8.00 – 9.30
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Medier og kommunikation 20. november Webanalyse og eksamen.
Tekstformidling på Internettet E 2003
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Almen sTudieforberedelse - AT
Vt-9 kursus program 2. møde
Tekstformidling på Internettet E 2003
Praktisk om opgave og oplæg
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Når de skal gøre det bedre? Kan vi gøre det bedre? Erfaringer fra fysik på Nærum Gymnasium Eva Danielsen.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Case-opgave på HG2 uge 41,  I skal lave en slags avis til nettet – ikke nødvendigvis en avis som BT eller Politiken … det kan godt være en slags.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Digitale biblioteker og web 2.0
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
DUN-konferencen 2008, Hanne Nexø Jensen, IFS, 20. juni 2008 Dias 1 BA-projekt intro, 26. nov v/ HNJInstitut for StatskundskabInstitut for Statskundskab.
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Øvelsesgang 1 - DWDK Rikke Poulsen. Timernes indhold supplement til læsningen og forelæsningen Jeres behov? Gennemgang af opgaverne? Andre emner, i vil.
PROGRAM Eksamensopgaven Gruppe 2 fremlægger
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Mundtlig matematik eksamen
6. sem. valgkursus Informationsvidenskabens teorier og metoder v./ Martin Thellefsen.
Medier og kommunikation F08 / lektion 5 / /1
DKM - MedieNoter2 - KBJ1 Internettets historie......og kommunikationens historie.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
 Jan Pries-Heje Slide no.: 1Introduktion til IT-platforme og organisation Introduktion til IT-platforme og Organisation Efteråret 2003 Underviserne: Rune.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
IT i Byggeriet Semester kursusgang Introduktion til projektweb og html Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik.
Internettets historie...
DKM - MedieNoter7 - KBJ1 Mediernes fortællinger. DKM - MedieNoter7 - KBJ2 Bakspejl ’Sprog’ i medierne: verbalsprog og andre udtryk Niveauer af sprog:
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
Dagens program – ugens program
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
Fremstilling af Simple WEB steder [ITPL] Foråret 2004
IT i Byggeriet Semester kursusgang Introduktion til projektweb og html Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik  Aalborg.
Specialeforsvar d. 25/ , IT-Universitetet København Mette Gamborg Jensen & Karina Kold Foldager STORYTELLING - Markedsføring af en kunstorganisation.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Tekstformidling på Internettet E 2003 Tekstgenrer II: ”sociale” tekst genrer Session 9 (29/10/03)
Øvelse 1: First Impressions
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester kursusgang Introduktion til projektweb og html Kjeld.
IT i Byggeriet Semester 6 4. februar 2003 Per Christiansson Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik  Aalborg.
Sprogbaseret læring i naturfag
INFORMATIONSMØDE OM 4. SEMESTER PÅ SIV Forår
Din kreative online praksis! – del 2
Modul 2.
Software Architecture in Practice
Introduction to synopsis writing
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Tekst og Tegn - om kurset, eksamen, om skriftsprogsnorm,
Softwarearkitektur i Praksis: Forsknings- og Udviklingsprojekt
Velkommen til Informatik - den nye dreng i klassen
Præsentationens transcript:

Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Tekstformidling på Internettet Forår 2004 Lektion 1: Intro + internettet som formidlingsmedie

Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Dagens program 1)Intro af undervisere 2)Oplæg om kurset (indhold, litt) v/Lisbeth 3)Intro af kursusdeltagere 4)Pause 5)Oplæg om internettet som medie/”tekstform” v/Lisbeth 6)Afklaring af div. praktisk (studoplæg, kageliste!!!)

Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Hvem er vi?

Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Kursets formål ….at give deltagerne både et teoretisk og ikke mindst praktisk grundlag for at formidle via internettet. De studerende skal derfor lære at formidle til nettet gennem en bevidst brug af de virke- midler, internettet stiller til rådighed for formidlingen og ved en imødegåelse af de særlige krav, nettet stiller til formid- lingen

Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Kursets præmisser Det ”brede” tekstbegreb (Barthes) Internettet som medieform Teori kan berige praksis (og modsat!) Learning by analysing Learning by doing

Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Kursets mål I skal være i stand til at strukturere og formidle tekster webvenligt I skal have kendskab til de (mange) virkemidler, man kan bruge i denne formidling I skal være i stand til kritisk at analysere eksisterende sites - herunder påpege hvad der er godt og dårligt ved deres formidling I skal kunne argumentere for jeres egne valg

Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Kursusplanen 1. Introduktion 2. Sprog - hvad er godt sprog & godt websprog 3. Sprog og struktur - tekstens byggeklodser

Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Kursusplanen 4. Hvem er weblæserne? 5. Tekst i kontekst (multimedialitet) 6. Informationsarkitektur

Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Kursusplanen 7. Interaktivitet/interaktiv storytelling 8. Kommunikationsgenre I: fakta/info 9. Kommunikationsgenre II: dialog

Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Kursusplanen 10. Kommunikationsgenre III: branding/markedsføring 11. Webformidlingens daglige praksis 12. Teksformidling IRL

Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Kursuslitteraturen Kompendiebaseret (udvalg af div. ”grundbøger” og artikler) Blanding af teoretiske og ”how to” tekster Primær og sekundær litteratur ”Opslagsværk”, også efter kurset

Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Kursuslitteratur II De væsentligste grundbøger: Skriv godt.dk – Sådan skriver du gode tekster til Internettet - Jensen, Leméé mfl Professionel Webkommunikation - McGovern og Norton Web Word Wizardry - Rachel Mcalpine Information Architecture – Blueprints for the Web - Christina Wotke

Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Øvelser Øvelserne vil typisk gå ud på at studere udvalgte tekster på nettet, omsætte trykt tekst til nettekst samt skrivning af egen tekster i forskellige stilarter og genrer. Øvelserne vil enten blive kommenteret af den gruppe, I bliver en del af, eller blive rettet individuelt af underviserne (1-3 gange).

Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Eksamen 6 timers skriftlig eksamen med bedømmelse efter 13-skalaen og ekstern censur. Alle skriftlige hjælpemidler er tilladte. Mulighed for brug af PC ved eksamen. Eksamen vil typisk bestå af en række små formidlingsopgaver bundet sammen af et fælles tema. Man skal kunne argumentere for de valg, man foretager sig. Eksamen finder sted på IT Universitetet, onsdag d. 9. juni fra

Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Forudsætninger/forventninger Grundlæggende kendskab til ”godt sprog” (evt ”opgradering” med Helene) Kan bruge et program, der kan lave html-tekst og links En god ide at lave øvelserne! (afspejler eksamen) Solidarisk arbejdsindsats i grupperne! Aktiv deltagelse (oplæg, præsentation)

Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Hvem er I? Baggrund Nuværende beskæftigelse Forventninger (udbytte) ”Kompetencer” (formidling, webdesign, redaktør osv)

Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Check website!

Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I VI VIL HAVE EN PAUSE!!! 15 min

Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Del II Internettet som medie og ”tekstform”

Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I PAPIR - produktionsformer: incunabula, Gutenberg, laser printing, eBøger... - disposition + typografi: ord, afsnit, indholdsfortegnelser, noter... -udseende: flere og flere billeder, forskellige mediers æstetik påvirker hinanden RADIO + TV - den mundtlige tradition tilbage, direkte i tid og rum - egne genrer Kommunikation forandrer sig

Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Hvordan kan vi analysere kommunikation på nettet? Brügger: tekstbegreb, medium, genre

Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Bolter om elektronisk tekst -elektronisk tekst er tekst på tekst - man skriver i lag/niveauer (p. 15) -man skriver “topisk”, i enheder/emner (p ) - looking at og looking through teksten

Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I "Hypertext is a computer-based structure for organizing information that makes possible to connect text units (different sizes, categories and natures) electronically (links) within the same document or to external documents. It requires active manipulation by the reader in order to be read/wread/used, apart from the cognitive activity common to all reading.“ hypertekst: man skriver med både intern og ekstern betydning (Bolter p. 16) TEKST + LINKS = HYPERTEKST Hvad er hypertekst?

Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I

Teoretikerne om ”new media” Manovich - fra media til data: numerisk repræsentation, modularitet, automation, variabilitet, transcoding Murray: fra roman til holodeck: procedural, participatorisk, spatial, encyclopædisk

Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Hypermedier: sammensmeltning af flere forskellige medieformer (lyd, billed, tekst) Hvad er hypermedier?

Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Internettet som medie Hypertekst + hypermedie + ”new media” former +mange til mange kommunikation = internettet

Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Jeres tanker Gode og dårlige sider ved internettet som medie Mindst en god ting og en dårlig ting Grupper á 2

Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Internettet som tekst Brügger: Er et website en tekst (analytisk enhed)? - ikke defineret via ”ydre” materialitet - afgrænset via indhold eller form (el. begge) - en mængde af ”paratekster” der forholder sig til den samme ”verden”

Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I - Fiktion/Poesi - Selv -“publicering” (blog, website) - Encyklopædi - Index eller reference tekst - Forskningstidskrift - Journalistik - Bibliografi - Tidsskrift, magasiner - Turist/og andre former for guider (museerosv) - Kunst - Virksomheds og institutionssites - Andre? (Køb/Salg, datingsites, “prof” debatfora) Elektroniske genrer (også på nettet)

Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Internettet som formidlingsmedium- og genre Hvilken formidling kan vi med fordel bruge nettet til? Hvilke traditioner (genrer) for formidling findes der? Hvordan påvirker mediet vores formidling og vores tekst?

Tekstformidling på Internettet F 2004/4. februar/Lektion I Hvordan skal vi tilpasse vores formidling så den udnytter mediets muligheder og imødegår dets svagheder?