Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august 2014 1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Advertisements

Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
8. december 2010 på Egegård Skole
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Kompetencerådets udfordringer 2009 Kompetencerådsmøde den 27. februar 2009 v./ Merete Giehm-Reese.
Uddannelsesaktivering - Hvad ved vi?
Fra ufaglært til faglært på kort tid!. IKV – GVU • Individuel kompetence vurdering = IKV • Grundlæggede voksenuddannelse = GVU • 25 år, mindst 2 års.
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Fredag den 23. august 2013 ”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” og ”RKV i Region Midtjylland”
Landsorganisationen i Danmark Kompetenceudvikling til tiden K onference 5 oktober 2011 Målrettet kompetenceudvikling af arbejdsstyrken – forudsætninger.
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Fredag den 20. september 2013 ”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” og ”RKV i Region Midtjylland”
Ændring af arbejdsmiljøloven
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Date :31 1.
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Hvad er AMU’s placering i uddannelsessystemet? Hvem laver AMU?
Almen praksis rolle i det nære sundhedsvæsen
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Nanna Højlund, FOA, formand for PASS
AMU evaluering Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete Giehm-Reese, Region Midtjylland.
Midtvejsevaluering 3. April FORMÅL: Et udviklingsprojekt med det formål at udvikle og styrke samarbejdet mellem Jobcentre, Uddannelsesinstitutioner.
- et udviklingsprogram om forsøg med kompetencecentre Voksen- og efteruddannelse i centrum VEU-årsmøde 6. April 2006.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
1 Temadag den 25. marts Lokale uddannelsesudvalg Rolle og opgavefordeling mellem Fagligt udvalg Skoler.
Skolernes bud på krisen i AMU systemet – og Hvad kan gøres bedre? Frank Tonsberg BAI - skolekonference
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
UTA- Årshjul. Optag på ungdomsuddannelserne 11. September 2013.
24. november 2014 Fremtidens industrimedarbejder - tendenser og udfordringer.
KVALITETSSIKRET IKV OG RKV I REGION MIDTJYLLAND IKV konsulentseminar, Silkeborg 20. september 2013Ulla Nistrup1.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Er VEU-systemet gearet til tidens krav om uddannelse og kompetenceudvikling? – Og hvordan kan RKV i større udstrækning bringes ind, og hvad kræver det.
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Landsorganisationen i Danmark LO-fagbevægelsens synspunkt på en styrket indsats i forhold til efter- og videreuddannelse af voksne Oplæg på opstartskonference.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Udviklingen af elevtal samt timetal m.v. I perioden skoleår 99/00 til 09/10 Institut for Læring Inerisaavik Marts 2011.
”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” ”RKV i Region Midtjylland” Mandag den 24. november 2014.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Erhvervsuddannelser.
Hvordan påvirker VEU rådets arbejde et AMU og VEU under forandring? BAI konference 18/
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Orientering om fremtidig struktur i skolen
Hvordan målrettes uddannelsesindsatsen
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" VEU-rådet.
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
EUD-reform og unge i HTK. Erhvervsuddannelsernes store udfordringer 1.Færre unge søger ind på erhvervsuddannelserne, og søgningen direkte fra 9. og 10.
Bliv faglært i industrien – der er brug for dig Som voksen kan du blive faglært på kortere tid, end du tror. Se dine muligheder, og test hvor langt du.
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
Beskæftigelsesreformen - uddannelse til arbejdsløse v/Uddannelsespolitisk konsulent Claus Eskesen.
Uddannelsespolitik og Beskæftigelsespolitik Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler.
TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE Resultater fra spørgeskemaundersøgelse blandt uddannelsesledere.
LUU konference d. 20. oktober 2009 Oplæg v. Gitte Vind, formand for EPOS Samarbejdet mellem EPOS og de lokale uddannelsesudvalg.
BAI konference 2016 Velkommen Konferencens temaer Hyggesnak
Fra ufaglært til faglært
Forebyggelse af rekrutteringsudfordringer
Erhvervsuddannelse for voksne - EUV
OK 2018 – i mål i overtiden Hvorfor var det så svært
VEU-centre og voksenvejledning
TREPARTAFTALENS FORVENTEDE BETYDNING FOR SOSU SKOLERNE
Vi uddanner medarbejdere, ledere, ledige og selvstændige
Præsentationens transcript:

Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august

EPOS 2014 EPOS - ved en skillevej? EPOS’ udbud af uddannelser –Det rette uddannelser? –Strukturproblemer? Rammerne for AMU –Tilpasninger –E-læring 2

EPOS ved en skillevej? 3

EPOS’ aktivitet 2013 og de kommende år Aktivitetsudviklingen 2013 De lokale uddannelsesudvalgs forventninger 2014 og 2015 EPOS’ har som mål at aktiviteten skal være voksende. Voksende aktivitet er tegn på, at de rette uddannelser udbydes, samt at målgruppens kompetencebehov bliver dækket. 4

Aktiviteten

Aktivitetsudvikling 6 Gennemsnitlig aktivitetsstigning EPOS: 15 pct. Andre EUU: -0,5 pct. Elevuger EPOS

Deltagersammensætning 7

Aktivitet på FKB’er Antal deltagere 8

Forventningerne til 2014 og 2015 EPOS spørger hvert år udbyderne om der forventning til aktiviteten de kommende to år. Svarerne i år viser: Udbyderne forventer samme aktivitetsniveau i 2014 som i Det er første gang i se neste 6-7 år, at der ikke er forventning om vækst. Udbyderne forventer et mindre stigning i aktivitet fra 2014 til Der er dog ret store forskelle mellem de enkelte udbyderes forventninger. 9

EPOS’ udbud af uddannelser 10

EPOS’ udbud af uddannelser Det er en forudsætning for at kunne opretholde og øge aktiviteten, at det er de rette uddannelser i forhold til arbejdsmarkedets behov, der bliver udbudt. Der kommer forslag til nye uddannelser fra udbyderne gennem de lokale uddannelsesudvalg. (Færre end normalt i 2014) EPOS igangsætter nye uddannelser på baggrund af analyser. 11

Faglige indsatsområder Det pædagogiske område: 2010-analyse af SFO og skoleområdet (gennemført) 2011-analyse af anbringelsesområdet (gennemført) 2012-analyse af dagtilbudsområdet (gennemført) 2013-analyse af handicapområdet (i gang) 2014-analyse – tværgående analyse af EPOS’ udbud 12

Faglige indsatsområder Social- og sundhedsområdet: 2010-analyse om kommunale sundhedsopgaver (gennemført) 2011-analyse af sygehusområdet (gennemført) 2012-analyse af det tværsektorielle område (gennemført) 2013-analyse af udbuddet af uddannelser inden for rehabilitering, forebyggelse og sundhedsfremme (i gang) 2014-analyse – tværgående analyse af EPOS’ udbud Se lister med nyudviklede uddannelser 13

Efterspørgsel Forsat høj efterspørgsel? Opgaveflytning indenfor og mellem kommuner og regioner fortsætter Udviklingen inden for rehabilitering fortsætter – også ny udviklingen på det psykiatriske område Nye muligheder på det pædagogiske område – flere ufaglærte til faglærte og behov for kompetenceudvikling for pædagogiske assistenter Afdæmpet efterspørgsel? Fald i kommunernes aftalte uddannelsesindsats? Større institutioner betyder mere institutionsbaseret uddannelse – mindre AMU? 14

Strukturproblemer? Nye rammer for brugen af uddannelser i institutioner og virksomheder? Kompetenceudvikling bliver i højere grad baseret på fælles uddannelse af medarbejderne i institutionen eller virksomheden Kompetenceudviklingen ønskes i stigende grad fokuseret på institutionen eller virksomhedens specifikke behov Der ønskes i stigende grad individuel og specialiseret uddannelse Det er ikke AMU’s stærke side at dække disse behov inden for de gældende rammer. 15

Rammerne for AMU 16 Serviceeftersyn Erhvervsuddannelsesreformen Systemændringer

Serviceeftersyn Resultater af serviceeftersynet:  EPOS har konkluderet, at der er de rette FKB’er og uddannelser i forhold til arbejdsmarkedets behov – ingen ændringer som følge af eftersynet  EPOS drøfter muligheden af garantikurser med Danske SOSU-skoler og UC’erne – forslag om ca. 20 uddannelser  En arbejdsgruppe under VEU-rådet har afleveret forslag til en mere fleksibel gennemførelse af AMU  Måske udbudsrunde – og måske i 2017 (EUD- udbudsrunde i 2017) 17

Erhvervsuddannelsesreformen EUV for elever over 25 år Tre modeller for EUV –1. Elever med mere end 2 års relevant erhvervserfaring – forløb svarende til nuværende GVU uden praktik –2. Elever med mere et års relevant erhvervserfaring – dele af grundforløbet plus hovedforløb med praktik –3. Elever med lille eller ingen erhvervserfaring – det meste af erhvervsuddannelsen Standardiserede forløb – får en afsmittende effekt RKV – rammerne fastsættes af PASS Tæt forbindelse mellem AMU og EUD – beskrevet godskrivning i bekendtgørelserne 18

Erhvervsuddannelsesreformen EUV for elever over 25 år Meritbilag i bekendtgørelserne 19

Andre systemer Rotationsordning –Dårligere vilkår kan føre til færre aftaler om rotation Kompetencefonde –Kan føre til nye typer af projekter, hvor der indgår AMU. Økonomisk støtte til kompetenceudvikling udenfor AMU Vækstplan.dk –Det var for et år siden forventet, at VEU-milliarden ville forbedre AMU. Forliget får kun lille virkning på EPOS’ område – primært for det private arbejdsmarked 20

Fleksibel gennemførelse af AMU VEU-rådets arbejdsgruppe om fleksibel gennemførelse har afleveret deres forslag, som efter drøftelse i VEU-rådet går til ministeren. Arbejdsgruppen har set på tre faktorer: Tid Sted Form Arbejdsgruppen har set på mål, barrierer samt forslag til at nå målene for de tre faktorer E-læring indgår som en væsentlig del af forslagene til at udvikle en mere fleksibel gennemførelse 21

E-læring og blended learning Forslagene til bedre muligheder og rammer ved e-læring er Mere fleksibel definintion af fjernundervisning Økonomisk incitament til brug af digital læring Styrket it-lærerkvalifiktion Etablering af platform til udvekslning af digitalt materiale Digitalt undervisningsmateriale EPOS ser er enig i, at e-læring kan forbedre muligheden for en mere fleksibel gennemførelse. 22