DLF kredsformandskonference 3. – 5. september 2008 Radisson, H. C. Andersen, Odense 3. – 5. september 2008 Arbejdstidsaftale 08.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forståelsespapir Forståelsespapir - ikke en aftale, og så alligevel….. Rammer der er centralt udfyldte med KLF. Loven er gældende alle de steder, hvor.
Advertisements

I må endelig stille spørgsmål undervejs !!
TR-rollen frem mod nye arbejdstidsregler
Oplæg for Utdanningsforbundet ved Charlotte Rømer Engel
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Understøttende undervisning, Vejle Kommune, mandag d. 28. oktober 2013.
Hotel- & Restaurantskolen den 15
Fredericia Lærerkreds
Velkommen til medlemsmødet For børnehaveklasseledere om arbejdstidsaftalen april 2009 Brøndby Strandskole.
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Folkeskole-reformen August 2014.
Ændringerne Understøttende undervisning Uge-struktur ??
-gensyn med den professionelle lærer
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Indledning Med Lov 409 og folkeskolereformen står vi over for store omstillinger, som den enkelte skole skal arbejde med. Derfor har parterne aftalt en.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Organisering af virksomhedernes interne AM-arbejde
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Vibeholmskolen august 2014 Den nye skolereform Udskolingen.
Folkeskolereformen Uddannelsesudvalget ønsker at fastholde, understøtte og udvikle skolevæsenet i Kolding som et udbytterigt fællesskab. Oplæg ved skolechef.
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Velkommen til informationsaften på Enghaveskolen.
Folkeskolereform 2014.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Udviklingen af elevtal samt timetal m.v. I perioden skoleår 99/00 til 09/10 Institut for Læring Inerisaavik Marts 2011.
Brøndby Lærerforenings
Folkeskolereform Forældremøde nr maj 2014.
Nye stillinger som pædagogiske ledere Med overenskomsten pr. 1. april 2008 aftalte GL og Finansministeriet en ny stillingskategori for ledere i det almene.
Møde med skolebestyrelsen, Østbirk Skole,
Jytte Wester TR og medlemsmøder Overenskomstforhandlingerne – 16. marts 2011.
TR møde 6. januar 2014 Reform og arbejdstid Eksempler på lokale opmærksomhedspunkter.
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
Udviklingen af elevtal samt timetal m.v. I perioden skoleår 99/00 til 09/10 Institut for Læring Inerisaavik Marts 2011.
Leder-souschef Temadage DLO
17. september 2008Jordemoderforeningen TR efteruddannelsen OK 2008 De hårde facts De bløde detaljer.
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af undervisningsåret.
Arbejdstidsaftale 08 - indholdet Disposition Central – lokal aftale Gennemgang af de vigtigste bestemmelser og bilag.
xx RESULTATET OK15. RESULTATET  Lønstigninger, så reallønnen forventes sikret  Signal om at tidsregistreringen skal fungere  Partsprojekt på erhvervsgymnasierne.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
Læringsreformen Hvad er formålet med reformen? – Formålet er: – at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive – at mindske betydningen af den.
Fælles lederoverenskomst og lederaftale
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
Lejrskole Afgørelse ved faglig voldgift lige før sommerferien Lov 409 siger 14 timer pr. døgn – uanset om læreren arbejder mere end 14 timer! Konkret arbejdstid.
Når tillidsrepræsentanten forhandler løn TR MØDE den 23. og 24 februar 2015 Ved faglig konsulent Poul Thaarup Mikkelsen Hvad er TR’s opgave og ansvar?
1 OK13 - Det nye ledelsesrum Fra detailstyring til overordnede rammer Kursus for nye forstandere torsdag den 24. oktober 2013.
August 2008 PLUSTID - vil vi have det ? Det statslige område.
Lokalaftale Arbejdstid & løn Lærere & børnehaveklasseledere Ballerup Kommune & Ballerup Lærerforening 1. august 2016.
Bestyrelsen retningslinjer Ledelsen Ledelsen tilrettelægger og planlægger i samarbejde med lærerne Opgave- oversigt og dialog Tidstilrette- læggelse Opgaverne.
ARBEJDSTIDSAFTALE Lederkursus Kapitel 1 Indledning Forudsætningerne for, at aftalen kan fungere og dermed, at intentionerne i forordningen om folkeskolen.
FORLIG MELLEM KL OG LC I HOVEDTRÆK Faglig sekretær LFS Flemming Kjærgaard Andersen OVERENSKOMST 2015.
1 Sektormøde 19. maj – 20. maj Udfordringen: Markedsstyring af den offentlige sektor …i form af bl.a. - Økonomistyring - Fokus på målbare resultater.
Herlev-aftalen Nordiske Lærerorganisationers Samråd 19. maj 2008 V/ Bent Larsen, Herlev Lærerforening.
Temadag for TR.
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Efterskoleforeningen
Lokale lønforhandlinger
Overenskomst-forhandlinger 2018
Orienterings- og dialogaften 20. marts 2014
Nye stillinger som pædagogiske ledere
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
TR-kursus I A Løn - lærere ved VUC 13. september 2018 Torben Thilsted
Arbejdstid Kommunale område
Lokale arbejdstidsdrøftelser TU 19 BUF’s budget 2019 og 20
Lokale lønforhandlinger
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Præsentationens transcript:

DLF kredsformandskonference 3. – 5. september 2008 Radisson, H. C. Andersen, Odense 3. – 5. september 2008 Arbejdstidsaftale 08

DLF kredsformandskonference 3. – 5. september 2008 Arbejdstidsaftale 08 Aftalen: –Maksimum og omregningsfaktor –Den enkelte lærers undervisningstimetal –Årligt timetal – grundskema –Arbejdstidens placering –Andre opgaver – tilrettelæggelse

DLF kredsformandskonference 3. – 5. september 2008 Arbejdstidsaftale 08 Fokuspunkter for kredsens arbejde: –Værdigrundlag – attraktiv arbejdsplads –Resursesikring – resumé: sikker viden om opgavernes omfang omsætning af opgaverne til Arbejdstidsaftale 08 faktorer og maksimum lønaftale implementering

DLF kredsformandskonference 3. – 5. september 2008 Maksimum og omregningsfaktor UndervisningUndervisnings -opgaven Andre opgaver FaktorMaksimum 05 aftalen08 aftalen =1 + 1,2 =1.672,4/2,20 = ,20760

DLF kredsformandskonference 3. – 5. september 2008 Den enkelte lærers undervisningstimetal OpgaveoversigtOmregningsfaktor(1+1,20=) 2,20 Andre opgaverUndervisning Maksimalt undervisningstimetal 760,00 6. ferieuge0 - PR, pæd.dage30 13,64 Klasselærer75 34,09 Kursus65 29,55 Undervisningstimer682,73

DLF kredsformandskonference 3. – 5. september 2008 Undervisningsopgaven – undervisning Et samlet hele for både undervisning og opgaver i tilknytning til undervisningen. Undervisningstiden - Folkeskolelovens § 16 - Timefordelingsplanen Fagenes årlige timetal overføres til lærerens opgaveoversigt

DLF kredsformandskonference 3. – 5. september 2008 Undervisningsopgaven – undervisning Til undervisning 682,73 Undervisning 2. B dansk B dansk - klassens tid22,5 2. B billedkunst60 2. A billedkunst60 3. B billedkunst60 5. B engelsk90 5. A engelsk90 Undervisning i alt682,50

DLF kredsformandskonference 3. – 5. september 2008 Placering af undervisningen: Samarbejde om principperne og rammerne for placeringen af undervisningstimerne Skolelederen udarbejder grundskema – fagenes timetal ”nedbrydes” til skema/-er, der angiver undervisningen placering Grundlag for supplerende tid til fx lejrskoler Ikke optælling/konkret opgørelse

DLF kredsformandskonference 3. – 5. september 2008 Årligt timetal – grundskema Grundskema for undervisningens (fag, klasser/hold) placering 200 skoledage – 40 uger: –Fx 150 timer matematik  5 ugentlige lektioner (150/45*60/40) Færre skoledage – samme timetal – flere timer i nogle uger Flere skoledage – samme timetal – færre timer i nogle uger Færre skoledage – færre timer – samme ugentlige timetal

DLF kredsformandskonference 3. – 5. september 2008 Til undervisning 682,73 Grundskema 40 uger30 uger Undervisning Lektioner 2. B dansk B dansk - klassens tid22, B billedkunst A billedkunst B billedkunst B engelsk A engelsk90 3 Undervisning i alt682,50 221

DLF kredsformandskonference 3. – 5. september 2008 Arbejdstidens placering Ikke traditionel møde-/tjenesteplansbestemmelser, Ikke op til bureaukratiske regler om tilstedeværelse Udgangspunktet for planlægning af arbejdstiden - lærerne/teamet planlægger. Aftalen præciserer, at lærerne er til stede på skolen, forudsat det giver mening i forhold til opgaverne, og forudsat at de fysiske rammer er i orden. Principper for lærernes tilstedeværelse på skolen er tema for samarbejdet mellem skolens leder og lærerne/teamene.

DLF kredsformandskonference 3. – 5. september 2008 Andre opgaver – tilrettelæggelse Tiden til ”andre opgaver” fastsættes som udgangspunkt af skolelederen i dialog med læreren Der skal tages højde for hele opgavens omfang. Læreren kan opgøre tiden svarende til timerammer. Skoleleder og TR kan indgå akkordaftale akkordaftaler på kommunalt niveau, hvis det findes hensigtsmæssigt af hensyn til opgavens særlige karakter

DLF kredsformandskonference 3. – 5. september 2008 Fokuspunkter for kredsene Den enkelte lærers undervisningstimetal Der skal aftales: Et maksimalt undervisningstimetal Omregningsfaktor for undervisningen Omregningsfaktor for ny-uddannede, der sikrer en nedsættelse af det maksimale undervisningstimetal med 30 timer Lokal lønaftale

DLF kredsformandskonference 3. – 5. september 2008 Den enkelte lærers undervisningstimetal Der kan aftales: Anden omregningsfaktor for hold, to-lærer, midlertidige tilfældige vikartimer Omregningsfaktor for undervisning ved selvstændige specialskoler, centerklasser, specialklasserækker, Omregningsfaktor for undervisning heldagsskoler, heldagsklasser, Omregningsfaktor for undervisnings interne skoler på døgninstitutioner (SL) Hvis der indgås særlig aftale for de forskellige skoleformer, skal der aftales en omregningsfaktor for både nyuddannede og ikke-nyuddannede.

DLF kredsformandskonference 3. – 5. september 2008 Opgavernes nuværende omfang Sikker viden – fx –Lejrskoler –Prøveafvikling –Elevsamtaler –Sociale arrangementer –Udviklingsaktiviteter –Fleksibilitetspuljer –Andre opgaver

DLF kredsformandskonference 3. – 5. september 2008 Beregning af faktor og maksimum Undervisning Undervisnings -opgaven Andre opgaverFaktor Maksim um 05 aftalen 08 aftalen , , ,23 750

DLF kredsformandskonference 3. – 5. september 2008 Andre opgaver Opgaver der ikke indgår i undervisningsopgaven. Tillagt en eller nogle lærere bortset fra: Deltagelse i møder fælles for alle lærere, fx pædagogisk råd og pædagogiske dage Medarbejdersamtaler Nedsætter undervisningstimetallet i forhold til bilag 6A-D - alle uanset beskæftigelsesgrad Risiko for ”gråzoner” ”møder fælles for alle lærere”, der indgår som ”andre opgaver”, møder i relation til undervisningen med alle relevante parter

DLF kredsformandskonference 3. – 5. september 2008 Undervisningsopgaven – udvikling Udviklingsaktiviteter, der har sammenhæng med og som udspringer af undervisningen er omfattet af undervisningsopgaven Pædagogiske dage og udviklingsprojekter uden for egen skole indgår som ”andre opgaver

DLF kredsformandskonference 3. – 5. september 2008 Undervisningsopgaven eller Andre opgaver Eksempel på effekt: UdviklingsaktiviteterUndervisning U-opgaven Andre opgaver08 aftalen U- opgaven Andre opgaverFaktorMaks ,2251,2 2, ,2231,2 2,23 750

DLF kredsformandskonference 3. – 5. september 2008 Anden omregningsfaktor Hold- og tolærertimer – timer ud over fagets timetal Midlertidige tilfældige vikar Opgavernes nuværende omfang ? Omfordeling: Skal nogle undervisningstimer have mindre omregningsfaktor skal andre have højere !

DLF kredsformandskonference 3. – 5. september 2008 Fagenes årlige timetal Konsekvens af de ændrede undervisningsbegreb: –Hidtidig praksis – ikke mere undervisning –Det nuværende omfang af elevernes undervisningstimetal –Grundskema i prøveterminen – de nuværende prøveaftaler

DLF kredsformandskonference 3. – 5. september 2008 Lønaftaler ”Skal”-aftale: Bilag 6 A-D, pkt. 5 Overenskomstens Bilag 3 Lønaftalen skal indeholde Undervisningstillæg Specialklassetillæg Arbejdstidsbestemte tillæg Akkordtillæg Tillæg for selvstyrende team Opmærksom på væsentlige lønændringer Værdien af lokale overtidsaftaler

DLF kredsformandskonference 3. – 5. september 2008 Sikker viden: Aftale om statistikgrundlag fremgår bl.a.: ”Lønstatistikken skal som minimum indeholde oplysninger om gennemsnitsløn og lønudvikling fordelt på løndele (grundløn, tillæg, genetillæg, feriegodtgørelse og pension). Tillægsdelene skal kunne fordeles på centralt og lokalt aftalte tillæg.”

DLF kredsformandskonference 3. – 5. september 2008 Modeller for lokal aftale om løn: Tillægsmodellen Garantilønsmodellen ”Kommune”-tillægsmodellen ”Kommune”-tillægsmodel med løngaranti Udvidet ”kommune”-tillægsmodel

DLF kredsformandskonference 3. – 5. september 2008 Implementering Tids- og handleplan Indsamling af data Forhandlinger Aftale – bilag 6 A-D involvering af Skolelederne, skolelederne og TR i 2. bølge, lærere/medlemmer i 3. bølge

DLF kredsformandskonference 3. – 5. september 2008 TR’s rolle TR og skoleledelse skal drøfte de overordnede principper for arbejdstilrettelæggelsen Fokus på arbejdsmiljøet både på skolen og for den enkelte lærer TR aftalekompetencen til at indgå aftale om skoleakkorder TR og skoleledelse skal løbende samarbejde om: –Implementeringen af den lokale arbejdstidsaftale –Hvorvidt aftalen indfrier målsætningen om øget engagement, professionalisme, fleksibilitet og mindre bureaukrati

DLF kredsformandskonference 3. – 5. september 2008 Fokuspunkter - resumé Værdigrundlag – attraktiv arbejdsplads Resursesikring – resumé: sikker viden om opgavernes omfang omsætning af opgaverne til Arbejdstidsaftale 08 faktorer og maksimum lønaftale implementering

DLF kredsformandskonference 3. – 5. september 2008 Gruppedrøftelse Temaer for gruppedrøftelsen: –Konkrete spørgsmål til forståelsen af aftalen –Fokuspunkter for kredsens arbejde med implementeringen