Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Når tillidsrepræsentanten forhandler løn TR MØDE den 23. og 24 februar 2015 Ved faglig konsulent Poul Thaarup Mikkelsen Hvad er TR’s opgave og ansvar?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Når tillidsrepræsentanten forhandler løn TR MØDE den 23. og 24 februar 2015 Ved faglig konsulent Poul Thaarup Mikkelsen Hvad er TR’s opgave og ansvar?"— Præsentationens transcript:

1 Når tillidsrepræsentanten forhandler løn TR MØDE den 23. og 24 februar 2015 Ved faglig konsulent Poul Thaarup Mikkelsen Hvad er TR’s opgave og ansvar?

2 Forhandlingskompetencen TR, som har afsluttet basisuddannelsen. Husk: Der kan altid søges hjælp og sparring i Kredsen.

3 Aftalegrundlag ”Fællesaftale om lokal løndannelse for pædagogisk område”

4 Aftalens kernepunkter: Procedureaftale – Kan laves på kommunalt/regionalt niveau eller lokalt niveau. Procedureaftale er en aftale om tidsfrister og regler for de lokale forhandlinger. Forslag der ønskes drøftet, skal normalt fremsættes skriftligt over for modparten – Men stor forskel på, hvordan det aftales fra sted til sted. TR har en opgave i at fremsætte krav om lønforhandling, da forhandling ellers kun vil ske, hvis det er aftalt i en procedure(eller ledelsen fremsætter krav). Forhandling afholdes senest 6 uger efter modtagelse af forhandlingsbegæring, med mindre andre frister er aftalt. Forhandlingen skal ikke nødvendigvis være afsluttet efter de 6 uger, men der skal pågå reelle forhandlinger – Opleves at ledelse ikke reelt vil forhandle, så kontakt Kredsen snarest muligt!

5 Aftalens kernepunkter: ”Lønforholdene for den enkelte ansatte skal vurderes ved den årlige lønforhandling. Det er ikke hensigten, at en medarbejder i et længerevarende ansættelsesforhold skal forblive på grundløn. De lokale forhandlingsparter skal i forbindelse med de årlige lønforhandlinger være særligt opmærksomme på dette”.

6 Aftalens kernepunkter: § 4. Nyansættelser Stk. 1 I forbindelse med besættelse af en stilling omfattet af denne aftale skal lønforholdene så vidt muligt være aftalt før tiltrædelsen. Bemærkning: Tidsfrister for afholdelse af sådanne forhandlinger forudsættes aftalt mellem parterne, jf. § 3, stk. 1. Stk. 2 Hvis det af praktiske grunde ikke er muligt at aftale lønforholdene før tiltrædelsen, vil følgende løsningsmuligheder kunne anvendes: 1. Der kan indgås en midlertidig aftale om lønvilkårene. 2. Der kan kun udbetales grundløn og centralt aftalte løndele. 3. Der kan udbetales den hidtidige stillingsindehavers grundløn og funktionsløn som a’contoløn. 4. Der kan udbetales a’contoløn svarende til løntilbuddet til den pågældende, idet tilbuddet forudsættes at være højere end pkt. 2. Den ansatte skal ved tiltræden være orienteret om, hvilken af de 4 løsningsmuligheder der er valgt. Stk. 3 Hvis der ikke inden 3 måneder efter ansættelsen er opnået enighed om lønforholdene, anvendes forhandlingsproceduren i § 16.

7 Aftalens kernepunkter: § 5. Lønstatistik Aftale om statistikgrundlag for de lokale forhandlinger (04.39) gælder. Bemærkning: Den obligatoriske lønstatistik kan downloades fra http://www.krl.dk forud for den lokale forhandling. På anmodning skal ansættelsesmyndigheden udlevere statistikken i papir. TR har krav på at få tilgang til lønoplysninger på samtlige ansatte, som TR er forhandlingsberettiget for. Der er ikke krav på at disse oplysninger udleveres på papir, men langt de fleste steder udleveres ”side 2” eller skema med oversigt af lønsammensætninger. Nægtes adgang til lønoplysninger – kontakt da kredsen snarest muligt. (egne redskaber: lokallønsberegneren – kun åben for TR)

8 Aftalens kernepunkter: § 6. Råderum til lokal løndannelse Stk. 1 Ved overenskomstfornyelsen pr. 1. april 2013 er der ikke centralt aftalt nye midler til lokal løndannelse. Stk. 2 Der er i overenskomstperioden midler til rådighed til lokal løndannelse. Det samlede råderum påvirkes af en række elementer, jf. Bilag A (råderumspapiret). OBS: Tilbagefaldsmidler er en del af råderumspapiret. Bliver derfor også påvirket af eksempelvis besparelser og manglende indskrivninger. Heraf kan hele eller dele af det fulde beløb af eventuelle tilbagefaldsmidler bortfalde med negative påvirkninger af budgettet. Ved årlig budgetbehandling i LMU har TR en opgave i at påvirke ledelsens beslutning om, på hvilke områder eventuelle besparelser skal udmøntes. Herigennem kan afsatte midler til lønsum påvirkes og afledt heraf, hvor meget der er at forhandle om ved lønforhandlingerne.

9 § 10. Forhåndsaftaler Der kan indgås forhåndsaftaler/aftales retningslinjer, hvori kriterierne og formen for lønændringerne er fastlagt. Aftalerne udmøntes på det tidspunkt, hvor én eller flere medarbejdere opfylder de aftalte kriterier. Konsekvens er færre midler til individuel honorering. TR og medlemmer i dialog om forhåndsaftaler (fortsat) er en god ide. Husk opsigelsesvarsel og evaluering af aftaler.

10 Aftalens kernepunkter: § 16. Interessetvister om grundløn, funktionsløn og kvalifikationsløn Stk. 1 Hos den ansættelsesmyndighed, hvor interessetvisten er opstået, føres der hurtigst muligt mellem kommunen og (lokale) repræsentanter for den forhandlings- og aftaleberettigede organisation en forhandling med henblik på at bilægge tvisten. Bemærkning: Uenighed om indgåelse af resultatlønsaftaler kan ikke videreføres i tvisteløsningssystemet, dog kan de lokale parter anmode overenskomstparterne om at bistå ved en fornyet lokal drøftelse.

11 Aftalens kernepunkter: § 16. Interessetvister om grundløn, funktionsløn og kvalifikationsløn Stk. 2 Bilægges interessetvisten ikke, kan organisationsrepræsentanter fra begge parter tilkaldes med henblik på medvirken i en lokal forhandling mellem ansættelsesmyndigheden og (lokale) repræsentanter for den forhandlingsberettigede organisation. En af parterne kan kræve den lokale forhandling afholdt inden for en frist af 3 uger efter forhandlingen i stk. 1.

12 Aftalens kernepunkter: § 16. Interessetvister om grundløn, funktionsløn og kvalifikationsløn Udarbejdelse af uenighedsreferat: Hvem har forhandlet? Hvor er der forhandlet? Kort/præcis beskrivelse med begge parters argumentation. Underskrives af leder og TR TR indsender hurtigst muligt referat til Kredsen. Leder indsender til HR-afdelingen. Kredsen aftaler fornyet forhandling, niveau 1.

13 Hvad har jeg kompetence til at forhandle? TR forhandler for basisgruppen: Årlig lønforhandling, løbende ved nyansættelser, ved stillings- og funktionsændringer og lokale forhåndsaftaler. (Kredsen forhandler lederne) TR har ikke kun ret men også pligt til at forhandle ikke-medlemmer. Jf. Arbejdstidsaftalen Nedsat hviletid, fra 11 timer til minimum 8 timer max 2 gange ugentligt. Udskydelse af fridøgn, maksimalt 12 arbejdsdage i træk. Normaltjenestens længde Normperiodens længde

14 Hvor langt tilbage kan krav stilles? Normalt kan man gå 5 år tilbage. Længere tid, hvis fejlindplacering mv. ikke er gennemskuelig ud fra lønseddel. TR skal kende forhåndsaftaler. At der har været en TR, kan have indflydelse på, hvor langt tid bagudrettet krav i en sag kan rejses af Socialpædagogerne. Krav jf. ferieloven har forældelsesfrist på 3 år.

15 Efter forhandlingen, hvad så? Aftal med ledelsen, hvordan resultat af forhandlingerne formidles. – Hvis det da ikke allerede er aftalt i procedureaftalen eller faslagt i LMU. TR skal IKKE forsvare ledelsens begrundelser. Det må lederen selv stå til regnskab for!

16 Tydeligt forhandlingsmandat TR går til forhandlingerne med mandat på baggrund af dialogen med baglandet. Opstår der usikkerhed om accept af enkeltdele, så bed om nyt forhandlingsmøde så der kan drøftes med bagland. Evt. tage forbehold for godkendelse af en aftale.


Download ppt "Når tillidsrepræsentanten forhandler løn TR MØDE den 23. og 24 februar 2015 Ved faglig konsulent Poul Thaarup Mikkelsen Hvad er TR’s opgave og ansvar?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google