Kompetencekort til den uerfarne operationssygeplejerske

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
OMRÅDESELVRANSAGELSE OG PLANLÆGNING
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Se en eller flere af de sjove supervisionsvideoer her:
Egenkontrol.
Øvelse fra Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren - Diskuter og beskriv faserne og ’workstages’ Fase 1 – Preproduktion Forberedelse.
Arbejdsmiljøcertificering
Individuel uddannelsesplan
DUA seminar den 5. oktober 2010
Klinisk kompetencevurdering i Specialuddannelsen
FASE 3 FRA UDDANNELSESLÆGE TIL SPECIALLÆGE
Action Cards øger sikkerheden for patienter og personale, når vi behandler patienter med meticillin- resistente staphylococcus aureus (MRSA) Lene Leth.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Kommunikation i projekter
Beskrivelsesværktøj Implementering af bips beskrivelsesværktøj i din virksomhed bips konference 26. september 2011.
Psykoedukation for unge i OPUS-behandling
Struktureret interview/samtale/vejledersamtale
Vejledningsforløb med læringskontrakt
Uddannelsesparathed - hvad er det
Certificering af operationssygeplejersken Gildhøj Privathospital
At udforske sin egen praksis
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
IT i undervisningen.
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
KOMPETENCEKORT KIRURGISK OPERATIONSAFSNIT DAGKIRURGISK KLINIK
Tryksår på SVS V/Intensiv sygeplejerske Inger Kjærgaard – telefonnr Databaseansvarlig: IT-adm. Lotte C.A. Pedersen –
Ildebefindende i diagnostisk afdeling
Læringspraktik på SSA Skoleperiode 1 Indhold og opgave
Implementering af akutuddannelsen i klinisk praksis
Undervisning af Sundhedspersonale
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Vulvektomi på den forkerte side
Introduktion til opgaveskrivning
15. september DASYS Charlotte Rahbek Omsætning af viden – Elektronisk patientdokumentation.
Patientsikkert sygehus
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Det kan personalet gøre Overholde sikre arbejdsrutiner Overholde de procedurerelaterede retningslinier, dvs. beskytte sig mod udsættelse for blod - uanset.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
1 Definition: ”Teknisk bistand omfatter enhver form for bistand i forbindelse med reparation, udvikling, fremstilling, samling, prøvning, vedligeholdelse.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
SIKKER KIRURGI TJEKLISTE Patientlabel: Dato:
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Uddannelsen i almen medicin Introkursus i almen medicin Region Sjælland, 10. maj 2010 Gunver Lillevang.
Forskningstræning for HU-læger i Anæstesiologi
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
A) Professionens arbejdsområder og opgavefelt Hvad, hvorfor og hvordan: Hvad: Vi forventer den studerende får indblik i misbruger/ socialt udsatte, og.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Beskrivelse af strategisk projekt: Prioriteret forskningsportefølje Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
Konkrete erfaringer fra KVIS 22. september 2009 Henrik Jørgensen Kliniske Retningslinier.
31. januar 2007 Workshop Klinisk kontakt v. Marianne Møller, EPJ-koordinator Vibeke Riis, EPJ-koordinator.
31. januar 2007 Workshop Operation og invasive procedure.
Dokumentstyringssystem Dokument formalia Håndtering af dokumenter Peter Jezek.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
Uddannelsesgivende afdelinger
Er din klinik klar til surveyorbesøg?
Kompetencekort til nyansatte operationssygeplejersker
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
Øget professionalisme som resultat af fokuseret uddannelse v
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
TEMA 1 Kompetence afklaring ca. 2 uger
Vejledning i forflytning
Arbejdsmiljø i SOSU-arbejdet – Etik og adfærd
Barnesyn og børneperspektiv
Eksempel på mål Inspiration Handlinger / opgaver Ressourcer Refleksion
OMRÅDESELVRANSAGELSE OG PLANLÆGNING
Præsentationens transcript:

Kompetencekort til den uerfarne operationssygeplejerske S.I.G FS SASMO

Hvem er vi ?

Hvad skal I høre?  Hvem er vi  Hvorfor blev S.I G. kompetencekort dannet  Hvordan arbejdede vi med opgaven  Hvad har vi udarbejdet  Hvordan ser et kompetencekort ud  Hvordan tager man et kompetencekort  Hvilke udfordringer er der for fremtiden

Hvorfor blev S.I.G. kompetencekort dannet?

Hvordan arbejdede vi med opgaven? Vi har afholdt 4 møder: Ved første møde konstitueres vi som S.I.G. Formål med gruppen Medlemmernes erfaring med kompetencekort Strategi for arbejdsprocessen Indsamle eksisterende kompetencekort fra hele landet

Møde nummer 2 Gennemgang af indsamlet materiale Sønderborg, Region H og Region Sjælland har implementeret kompetencekort. Ålborg anvender Hovedstadens kort.

Region Sjælland Aalborg O.kir HR Sønderborg Aseptik og hygiejne Påklædning og adfærd Adfærd og påklædning Klargøring af operationsstuen Klargøring af operationsstue Planlægning af operationsforløb Modtagelse og identifikation af patient Modtagelse af operationspatient Lejring og forflytning af operationspatient Dokumentation og kvalitetssikring Lejring og forflytning Dokumentation Biologisk materiale Kateteranlæggelse Kirurgisk håndvask og steril påklædning Usteril assistance Desinfektion og afdækning Steril assistance Den usterile operationsfunktion Diatermi   Håndtering af operationsudstyr og instrumenter Genbehandling af operationsudstyr / instrumenter Den sterile operationssygeplejerske Den usterile operationsassistance Det sterile felt Instrumenter Den sterile operationsassistent Områdefunktion Blodtomhed Røntgen

Hvorfor 8 kort Brainstorm over operationssygeplejerskens opgaver Operationssygeplejerskens arbejdsopgaver kondenseres til 8 hovedområder Altså 8 kort Vi skal inden næste møde have udarbejdet et forslag til kortene

Brainstorm

Møde 3 & 4 Gruppemedlemmernes forslag til kompetencekortenes fremlægges, indhold diskuteres og kortene færdiggøres. Spændende, udfordrende og lange dage og det var ikke gået uden

Hvad diskuterede vi Blooms taksonomi Definition af Viden, Færdigheder og Kompetencer Fastholde at kortene IKKE er et oplærings/uddannelsesprogram MEN et redskab, der skal bidrage til en struktureret uddannelse og specifik evaluering af operationssygeplejersker.

Hvad har vi udarbejdet? 1. Aseptik og hygiejne. Herunder adfærd, påklædning og affaldshåndtering 2. Klargøring af operationsstue 3. Modtagelse af patient 4. Lejring, forflytning og hypotermi 5. Biologisk Materiale 6. Dokumentation og kvalitetssikring 7. Steril assistance 8. Usteril assistance

Kompetencekortets opbygning De 8 kompetencekort omhandler de kompetencer, der skal opnås indenfor læringsområdet. Beskriver de praktiske færdigheder operationssygeplejersker skal være i besiddelse af for at kunne varetage arbejdsopgaver i klinisk praksis. Beskriver niveauet for teoretisk viden. Beskriver evnen til refleksion og problemløsning.

Færdigheder: Tilfredsstillende Kan observere og identificere risikofaktorer eller lejringsskader   Kan sikre at operationslejet fungerer efter hensigten. Kan sikre relevant lejringsudstyr er til stede. Kan uddrage relevante data fra patient og journal i forhold til lejring, samt medinddrage operationspatienten i lejringen. Kan lejre og forflytte patienten efter afdelingens vejledninger i samarbejde med teamet. Kan sikre at patienten ikke blottes unødigt. Kan sikre minimalt varmetab af operationspatienten. Kan udføre lejringscheck inden operationspatienten huddesinficeres og afdækkes. Kan dokumentere lejrings-observationer og -afvigelser i forhold til gældende vejledninger, instrukser og procedurer. I samarbejde med teamet kan sikre operationspatienten en hensigtsmæssig forflytning og lejring i sengen i forhold til: Det operative indgreb Anæstesien Dræn, blærekateter, IV-adgange, A-kanyle mm. Forebyggelse af lejringskomplikationer, friktion og shearing

Viden: Tilfredsstillende Beskriv principper for lejring og forflytning af operationspatienten, med brug af hensigtsmæssige arbejdsstillinger.   Beskriv og analyser relevante forholdsregler til forebyggelse af lejring- og forflytningsskader hos operationspatienten. Beskriv og analyser dine sygeplejehandlinger hos operationspatienter, der kræver særlige lejringshensyn. Redegør for afdelingens vejledninger og instrukser for lejring og forflytning samt ansvarsfordeling i forhold til lejring. Beskriv og analyser forholdsregler til forebyggelse af nerveskader hos patienten. Beskriv og analyser forholdsregler til forebyggelse af tryksår hos patienten. Beskriv og analyser forholdsregler til forebyggelse af hypotermi hos patienten.

Kompetencer: Tilfredsstillende Reflekter over den specifikke patients risiko for lejringsskader Reflekter over etiske overvejelser i forhold til lejring af patienten Reflekter over patientens risiko for og konsekvensen af at udvikle hypotermi

Kortets spørgsmål er ”pensum” Referencerne er ”facitlisten”

Hvordan tages et kort?

Hvilke fordele giver brug af kompetencekort Den grundlæggende oplæring af nyansatte operationssygeplejersker bliver konkretiseret, systematiseret, ensartet og dokumenteret på samme niveau uanset hvor i landet oplæringen foregår.

Hvilke udfordringer er der i fremtiden Ledelsesinvolvering Det koster tid og ressourcer Hvem kan være vejledere Kortene skal tilpasses afdelingen De skal implementeres Og vedligeholdes – af hvem?

TAK for opmærksomheden