Kompetencekort til den uerfarne operationssygeplejerske S.I.G FS SASMO
Hvem er vi ?
Hvad skal I høre? Hvem er vi Hvorfor blev S.I G. kompetencekort dannet Hvordan arbejdede vi med opgaven Hvad har vi udarbejdet Hvordan ser et kompetencekort ud Hvordan tager man et kompetencekort Hvilke udfordringer er der for fremtiden
Hvorfor blev S.I.G. kompetencekort dannet?
Hvordan arbejdede vi med opgaven? Vi har afholdt 4 møder: Ved første møde konstitueres vi som S.I.G. Formål med gruppen Medlemmernes erfaring med kompetencekort Strategi for arbejdsprocessen Indsamle eksisterende kompetencekort fra hele landet
Møde nummer 2 Gennemgang af indsamlet materiale Sønderborg, Region H og Region Sjælland har implementeret kompetencekort. Ålborg anvender Hovedstadens kort.
Region Sjælland Aalborg O.kir HR Sønderborg Aseptik og hygiejne Påklædning og adfærd Adfærd og påklædning Klargøring af operationsstuen Klargøring af operationsstue Planlægning af operationsforløb Modtagelse og identifikation af patient Modtagelse af operationspatient Lejring og forflytning af operationspatient Dokumentation og kvalitetssikring Lejring og forflytning Dokumentation Biologisk materiale Kateteranlæggelse Kirurgisk håndvask og steril påklædning Usteril assistance Desinfektion og afdækning Steril assistance Den usterile operationsfunktion Diatermi Håndtering af operationsudstyr og instrumenter Genbehandling af operationsudstyr / instrumenter Den sterile operationssygeplejerske Den usterile operationsassistance Det sterile felt Instrumenter Den sterile operationsassistent Områdefunktion Blodtomhed Røntgen
Hvorfor 8 kort Brainstorm over operationssygeplejerskens opgaver Operationssygeplejerskens arbejdsopgaver kondenseres til 8 hovedområder Altså 8 kort Vi skal inden næste møde have udarbejdet et forslag til kortene
Brainstorm
Møde 3 & 4 Gruppemedlemmernes forslag til kompetencekortenes fremlægges, indhold diskuteres og kortene færdiggøres. Spændende, udfordrende og lange dage og det var ikke gået uden
Hvad diskuterede vi Blooms taksonomi Definition af Viden, Færdigheder og Kompetencer Fastholde at kortene IKKE er et oplærings/uddannelsesprogram MEN et redskab, der skal bidrage til en struktureret uddannelse og specifik evaluering af operationssygeplejersker.
Hvad har vi udarbejdet? 1. Aseptik og hygiejne. Herunder adfærd, påklædning og affaldshåndtering 2. Klargøring af operationsstue 3. Modtagelse af patient 4. Lejring, forflytning og hypotermi 5. Biologisk Materiale 6. Dokumentation og kvalitetssikring 7. Steril assistance 8. Usteril assistance
Kompetencekortets opbygning De 8 kompetencekort omhandler de kompetencer, der skal opnås indenfor læringsområdet. Beskriver de praktiske færdigheder operationssygeplejersker skal være i besiddelse af for at kunne varetage arbejdsopgaver i klinisk praksis. Beskriver niveauet for teoretisk viden. Beskriver evnen til refleksion og problemløsning.
Færdigheder: Tilfredsstillende Kan observere og identificere risikofaktorer eller lejringsskader Kan sikre at operationslejet fungerer efter hensigten. Kan sikre relevant lejringsudstyr er til stede. Kan uddrage relevante data fra patient og journal i forhold til lejring, samt medinddrage operationspatienten i lejringen. Kan lejre og forflytte patienten efter afdelingens vejledninger i samarbejde med teamet. Kan sikre at patienten ikke blottes unødigt. Kan sikre minimalt varmetab af operationspatienten. Kan udføre lejringscheck inden operationspatienten huddesinficeres og afdækkes. Kan dokumentere lejrings-observationer og -afvigelser i forhold til gældende vejledninger, instrukser og procedurer. I samarbejde med teamet kan sikre operationspatienten en hensigtsmæssig forflytning og lejring i sengen i forhold til: Det operative indgreb Anæstesien Dræn, blærekateter, IV-adgange, A-kanyle mm. Forebyggelse af lejringskomplikationer, friktion og shearing
Viden: Tilfredsstillende Beskriv principper for lejring og forflytning af operationspatienten, med brug af hensigtsmæssige arbejdsstillinger. Beskriv og analyser relevante forholdsregler til forebyggelse af lejring- og forflytningsskader hos operationspatienten. Beskriv og analyser dine sygeplejehandlinger hos operationspatienter, der kræver særlige lejringshensyn. Redegør for afdelingens vejledninger og instrukser for lejring og forflytning samt ansvarsfordeling i forhold til lejring. Beskriv og analyser forholdsregler til forebyggelse af nerveskader hos patienten. Beskriv og analyser forholdsregler til forebyggelse af tryksår hos patienten. Beskriv og analyser forholdsregler til forebyggelse af hypotermi hos patienten.
Kompetencer: Tilfredsstillende Reflekter over den specifikke patients risiko for lejringsskader Reflekter over etiske overvejelser i forhold til lejring af patienten Reflekter over patientens risiko for og konsekvensen af at udvikle hypotermi
Kortets spørgsmål er ”pensum” Referencerne er ”facitlisten”
Hvordan tages et kort?
Hvilke fordele giver brug af kompetencekort Den grundlæggende oplæring af nyansatte operationssygeplejersker bliver konkretiseret, systematiseret, ensartet og dokumenteret på samme niveau uanset hvor i landet oplæringen foregår.
Hvilke udfordringer er der i fremtiden Ledelsesinvolvering Det koster tid og ressourcer Hvem kan være vejledere Kortene skal tilpasses afdelingen De skal implementeres Og vedligeholdes – af hvem?
TAK for opmærksomheden