Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kompetencekort til nyansatte operationssygeplejersker

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kompetencekort til nyansatte operationssygeplejersker"— Præsentationens transcript:

1 Kompetencekort til nyansatte operationssygeplejersker
                  Kompetencekort til nyansatte operationssygeplejersker

2 Disposition Præsentation Kompetencekort på OUH/Svendborg Speciale
Implementering af kompetencekort i klinisk praksis

3 Præsentation Cellina Maj Bjørn Sygeplejerske -17 års klinisk erfaring
Klinisk sygeplejespecialist afd. O´s OP på OUH Cand. scient. san 2016 Speciale – Implementering af kompetencekort i klinisk praksis Kvalitativ Casestudie Helle Hedegaard Hein ”Teoretisk ramme”

4 Kompetencekort I efteråret nedsatte OUH, Svendborg, arb. gr. - repræsentant fra hver opr. afsnit til udarbejdelsen af kompetencekort – inspireret af FS SASMO OUH – udvikle egne fælles kompetencekort, ejerskab

5 K Kompetencekort 1. Sterilitet, adfærd og hygiejne
9. Grundlæggende steril assistance 8. Usteril assisance og biologisk materiale 1. Sterilitet, adfærd og hygiejne 2. Klargøring af operationsstue, modtagelse og identifikation af patienten 3. Lejring og forflytning 4. Anlægelse af KAD/SIK 5. Apparatur: Generel og specifik 6. Dokumentation og kvalitetssikring 7. Genbehandling af intrumenter

6 Kompetencekort Hvordan skal kompetencekortene implementeres hvis det innovative tiltag skal blive en succes? Hvad motivere opr. sygeplejerskerne til ejerskab Underbelyst i den off. sektor.

7 Specialets formål At få indsigt i kompleksiteten i operationssygeplejerskernes forskellige motivationsfaktorer og implementeringsprocessen med kompetencekort Problemformulering ”Hvilken ledelsesstrategi skal anvendes til motivation af operationssygeplejersker ved implementering af kompetencekort?”

8 Helle Hedegaard Hein Post doc-projekt fra Det Kongelige Teater –
5 år på intensive casestudier Motivation og ledelse af fagprofessionelle og højtspecialiserede medarbejder Udviklet motivations- og ledelsesteori (Hein, 2013)

9 Casestudiet - trække dilemmaer ud af en kontekst (Yin 2014)
Casestudiedesign er en samfundsvidenskabelig empirisk undersøgelse - detaljeret viden i et afgrænset område af den virkelige verden Casestudiet - trække dilemmaer ud af en kontekst (Yin 2014) Helle Hedegaard Hein 4 arketyper: Primadonnaen Præstations-tripperen Ekstroverte/Introverte Pragmatikeren Lønmodtageren Selvvalgte/Regressions-ramte (Hein, 2009)

10 Primadonna Analyse Høj standard Arbejdet betragtes som:
Et kald Formål med arbejdet: At gøre en forskel Analyse Høj standard Meningsfyldt arbejde Skærmende ledelse Medinddragelse og indflydelse i processen Forslag / idéer Feedback – giver det et kvalitetsløft Ledelsesmæssig gennemsigtighed- klare rammer

11 . Ekstroverte Analyse Arbejdet betragtes som: Høj standard
En konkurrence Formålet med arbejdet: At præstere i andres øjne Analyse Høj standard Offentlig ros og anderkendelse for præstation Gerne kompetenceudvikle og dygtiggøre sig Medinddragelse og indflydelse på målsætning Fastsættelse af tidsramme Fastsættelse af mål

12 Introverte Analyse Høj standard Mulighed for fordybelse
Arbejdet betragtes som: En søgen Formålet med arbejdet: At præstere for sig selv Analyse Høj standard Mulighed for fordybelse Faglig feedback og anerkendelse -kvalitetsløft Medinddragelse Gerne dele ud af viden og komme med faglig input Søger evidensbaseret forskning- gerne arb. Alene Klare rammer

13 Pragmatikeren Analyse Høj faglighed = ”best practice”
Arbejdet betragtes som: Et arbejde Formålet med arbejdet: At udføre godt arbejde Analyse Høj faglighed = ”best practice” Work-life-balance Medejerskab og rammesætning for standard Feedback og anerkendelse Møder hvor kortene kan diskuteres/ opnå fælles forståelse Klare beskrivelser af kortene Tid til læsning af litteratur – ellers stress

14 Lønmodtageren Analyse Kick i fritiden Neutral over for arbejdet
Arbejdet betragtes som: En straf Formål med arbejdet: At maksimere nettoudbytte Analyse Kick i fritiden Neutral over for arbejdet Fokus på bidrag-belønnings-balancen Minimum involvering i kortene Ikke for meget læsning

15 Den regressionsramte lønmodtager
Længerevarende demotivation og frustration Skaber kollektiv frustration i et afsnit Standarden trækkes ned: ”det har vi prøvet før, og det virkede heller ikke den gang” (Hein, 2013: 251) Der skal ikke mere end én medarbejder til at skabe en lønmodtagerkultur i en hel afdeling De skal ledes ind på sporet igen

16 Sammenfatning af analyse Generelle motivationsbehov
Kick/flow/vækst Faglig feedback/ anerkendelse Ramme fastsættelse Medinddragelse i implementeringsprocessen

17 Konklusion For at implementeringen af kompetencekortene skal blive en positiv innovativ proces, skal operationssygeplejerskerne medinddrages og rammerne for indførelsen af kortene fastsættes. Differenceret ledelsesstrategi i forhold til de forskellige motivationsprofiler både for nyansatte og erfarne

18 Ortopædkirurgisk opr. afsnit OUH
Medinddragelse/ fastsættelse af rammen for kontaktsygeplejerskerne – til refleksion Formidling af kompetencekort skriftligt tilgængelig i afd. og mundtligt via morgenmøder Differenceret oplæring i forhold til ”motivationsprofiler” - hvordan lærer den nyansatte bedst. Evalueringsskema

19 Kompetenceudvikling for nyansatte operationssygeplejersker i afdeling O
Stue/funktion Kompetencekort Ekstra aktiviteter Uge 1 + 2 Følges med kontaktsygeplejerske Gulvfunktion Kort 1. Sterilitet og hygiejne, påklædning og adfærd Velkomstdag med mentor eller vejleder Uge 3 + 4 Kort 2. Klargøring af operationsstuen, modtagelse og identifikation af patienten Uge 5 Følges med kontaktsygeplejerske. I vask som ekstra til ukompliceret operationer + Kort 3. Lejring, forflytning og forebyggelse af hypotermi Opfølgende samtale med mentor Uge 6 + 7 Speciale periode 1. Kort 4. Engangskateterisation (SIK) og anlæggelse af Kateter á Demeure (KAD) Kort 8. Usteril assistance og håndtering af biologisk materiale Uge 8 I vask til ukompliceret operationer + Gulvfunktion Kort 5. Apparatur

20 Uge 9 I vask + gulvfunktion Kort 6. Dokumentation og kvalitetssikring Uge 10 Kort 7. Genbehandling af instrumenter ren kogerum Rent kogerum Opfølgende samtale med mentor Undervisning med hygiejne koordinator Jeanne Uge Speciale periode 2. I vask til operationer + Gulvfunktion Kort 9. Grundlæggende steril assistance Undervisning i stråle hygiejne Uge Kort 1. Opfølgning Sterilitet, hygiejne, påklædning og adfærd Mentor Teoretisk gennemgang af kort Den 4/4-17 Uge 15 Kort 2. Opfølgning Klargøring af operationsstuen, modtagelse og identifikation af patienten Uge 16 Kort 3. Opfølgning Lejring, forflytning og forebyggelse af hypotermi Undervisning i lejring og forflytning v/ Carina på stue 7. d. 9/5 kl 12:30 Teoretisk gennemgang af kort 3 19/4-17 Uge Kort 4. Opfølgning Anlæggelse af SIK /KAD. Kort 8. Usteril assistance og håndtering af biologisk materiale Undervisning i håndtering af biologisk materiale og knoglebank v/Cellina Uge 19 Speciale periode 3. Kort 5. Opfølgning Apparatur

21 Uge 20 I vask + gulvfunktion Kort 6. Opfølgning Dokumentation og kvalitetssikring Gennemgang af COSMIC v/ Gitte G Mentor Teoretisk gennemgang af kort 4 + 8 18/5-17 Uge 21 Kort 7. Opfølgning Genbehandling af instrumenter Urent kogerum Teoretisk gennemgang af kort Den 24/5-17 Undervisning i C-Clamp v/ Carina den 14/6 kl. 14:00 stue 7. Uge 22 Uge 23 Mentor: Teoretisk gennemgang af kort 7. Den 8/6-17 Anlæggelse af gips evt. dag i amb. Uge 24 Kort 9. Opfølgning Grundlæggende steril assistance På Z-OP Uge 25 Teoretisk gennemgang af kort 9. Den 22/6-17 Uge 26 Undervisning v/ Esther Min Tid Undervisning i MRSA og isolationspatienter. Den 28/6-17

22 Referencer Hein, H.H Motivation: motivationsteori og praktisk anvendelse, Kbh., Hans Reitzel Hein, H.H Primadonnaledelse: når arbejdet er et kald, Kbh., Gyldendal Business. Yin, R.K Case study research: design and methods, Los Angeles, Calif., Sage. Ramian, K Casestudiet i praksis, Kbh., Hans Reitzel


Download ppt "Kompetencekort til nyansatte operationssygeplejersker"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google