Innovation og fagligt samspil i biologi

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Større Skriftlig Opgave
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Naturgeografi Jordens og livets udvikling samt menneskets tilpasning set i et geologisk og aktuelt samfundsmæssigt perspektiv Altså handler geografi om.
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Fra faglig rapport til akademisk opgave Et didaktisk redskab.
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Almen studieforberedelse
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
Tuberkulose (1) Beskriv forløbet af en infektion med tuberkulosebakterien Mucobacterium tuberculosis. Forklar hvordan bakterien spredes og hvad immunsystemet.
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
HTX – teknisk gymnasium
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Hvad er et produkt i faget teknologi - og hvorfor?
En dansk personlig kommentar til forslag til læreplan i naturfag og til fysikk 1 og 2 Albert Chr. Paulsen, IMFUFA, Roskilde Universitet.
Videnskabsteori og faglige metoder
Fagdidaktisk kursus i religion
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Fagenes samspil november 2009
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
AT8 3a 2010.
SRP 2014.
Inquiry Based Science Education - IBSE
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Hvordan kan oldtidskundskab være innovativt? Muligheder i forhold til innovationsvinklen i AT.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
Innovation i AT/SO.
Fagdidaktisk kursus i biologi
Skriftlighed i biologi
Gymnasiet (Stx)
Fra vejledning til biologi c
Biologi C Planlægning Indhold Didaktiske overvejelser Studieretning: Samf A, mat B, idræt B.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Social- og sundhedshjælper retning
Biologi i AT.
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
Almen studieforberedelse
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
Værkstedsundervisning
Statusrapporter fra de faglige fora Indtryk fra en læsning
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
SRP-konferencen Rødkilde 2011.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
SKABELON.
Vejledning i 9. klasse Kollektiv vejledning i klassen
Problemstilling hvordan? Den daglige undervisning! Prøven!
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Den populærvidenskabelige artikel
Overblik Mål Målet med udviklingsprojektet: At skabe et konkret undervisningsforløb, der i fremtiden kan tilbydes ungdomsuddannelser. Målet med selve.
Den populærvidenskabelige artikel
SRO SKRIV!.
Udkast til justering af KS
Den naturvidenskabelige metode
Fagdidaktisk kursus i biologi
Studieretningsprojektet
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Velkommen til fagligt samspil
Enzymers virkemåde og aktivitet under forskellige forhold
Innovation i matematikfaget
Præsentationens transcript:

Innovation og fagligt samspil i biologi

FNU-kompetencer i biologi Empirikompetence Induktive forsøg, mål parametre, find mønstre i data, forklar årsager Kvalitative resultater med iagttagelse på mikro- og makroniveau Resultater som kræver systematisering, optælling, kategorisering Feltundersøgelser Befolkningsundersøgelser Repræsentationskompetence Forklare mellem foreliggende forsøgsmateriale fotos, skitser Bearbejde mellem display, diagram, funktionsforskrift, reaktionsligning, skema med data, flowskema Modelleringskompetence Måle, systematisere data, identificere mønstre, matematisk analyse, formulere naturvidenskabelig model modellering af systemer variation Perspektiveringskompetence Indre sammenhæng: Gennemgående processer, principper, mekanismer, celler Dig selv og din krop Problemstillinger; tekniske, økonomiske, miljømæssige, etiske ….Klafki..

Biologi i fagligt samspil HF: NF SSO HTX: Toning af studieretningen SO SRP Teknologi og teknikfag STX: Toning af studieretningen NV AT SRP

Fagsamarbejde? Om indhold? Om mål? Omkring sag /problemstilling?

Toning af studieretningen Hvordan kan biologi bidrage til studieretningens profil? Klæder biologi eleverne på til studieretningen eller til andre fag? Kan biologi eksemplificere, perspektivere eller aktualisere andre fag?

Biologi i innovationsprojekter Undersøge og afgrænse problemet: Forstå for at kunne gøre noget (fx brugere) Have grundlag for at bedømme relevans Behandle problemet: Udvikle innovative løsninger Tekniske biologiske løsninger http://www.asknature.org/ Genetisk design Løsninger der skal passe til biologiske systemer Vurdere løsninger Virker det? Hvad er konsekvenserne?

Tilrette-læggelse af innova-tionstema http://www.emu.dk/modul/innovation-i-faget-biologi

Hvordan kan man planlægge et tema? E1: Spørgsmåls- bunke 1 U4 U1 U2 U3 E3: Opsamling Spørgsmåls -bunke 2 U8 U5 U6 U7 E5: Deling

BI-Ps

BI-Ps

Biologi i NF anvendelsesorienteret dimension sammenhængende indsigt faglig baggrund for stillingtagen Der arbejdes med mindst to fællesfaglige emner, som vælges inden for eller på tværs af følgende områder: – naturvidenskab i hverdagen – sundhed – levevilkår – miljø – ressourceudnyttelse, produktion og teknologi – stoffer, materialer og produkter.

Biologi i NF Hvordan gør vi indholdet aktuelt og anvendelsesorienteret? skaber vi sammenhæng mellem det konkrete og det abstrakte (modeller, processer, symboler? gør vi arbejdsprocesserne genkendelig og gennemskuelig? motiverer vi? holder vi kursisterne fast?

Biologi i SRP Læs læreplanen for SRP! I forlængelse af undervisningen i fagene Mulighed for eksperimenter? Biologi i SRP

Overvejelser når man stiller opgaven SOLO: Nyttig når man strukturerer flerfaglig opgave Bloom: Nyttig når man formulerer underopgaver Lyt til eleven! Vejledning! Formuler en fælles problemstilling Overvej Hvad eleven skal nå frem til Overvej hvad fagene kan bidrage med –viden, metoder, analyser til analysen Overvej hvordan eleven forstår krav, niveau og muligheder SOLO taksonomien opererer med at man kan have et projekt hvor elementerne, undersøgelserne, fagene præsenteres parallelt, som parallelle underprojekter, men ikke hænger sammen. På næste niveau benyttes de til at undersøge det samme problem, udgangspunktet for undersøgelsen, og til at diskutere og drage fælles konklusioner på problemstillingen. SOLO-taksonomien opererer herudover med et niveau, hvor man herudfra opstiller nye teorier, modeller ol. Teoretiser, generaliser, hypotetiserer, reflekterer. En konstruktiv fase. Guf for de dygtige elever! Hvor Bloom er god til at stille spørgsmålene i opgaven, mener jeg SOLO er god til at finde struktur i opgaven: Formuler en fælles problemstilling. Overvej Hvad eleven skal nå frem til Overvej hvad fagene har an bidrage med af analyser til analysen Overvej hvordan eleven forstår krav, niveau og muligheder for udvælgelse og prioriteringer Først og sidste: Lav aftaler om tidlig vejledning.

Biologi i SRP TUBERKULOSE (historie-biologi) Beskriv forløbet af en infektion med tuberkulosebakterien Mucobacterium tuberculosis. Forklar hvordan bakterien spredes og hvad immunsystemet gør for at bekæmpe bakterien. Hvorfor har immunsystemet svært ved at nedkæmpe bakterien, og hvordan kan bakterien udvikle resistens mod den medicin, man benytter i bekæmpelsen af sygdommen? Ud fra en analyse af selvvalgte kilder ønskes en redegørelse for tuberkulosens udbredelse og omfang før og nu og en vurdering af sygdommens samfundsmæssige betydning. Omfang 15-20 sider.

Biologi i SRP Hvad er opgavens problemstilling? TUBERKULOSE (2) Tuberkulose har været en frygtet sygdom gennem århundreder. Gennem projektet skal du undersøge, hvordan sygdommen påvirker det enkelte individ og samfundet, og hvordan dette har ændret sig gennem de sidste 150 år.

Biologi i SRP TUBERKULOSE (historie-biologi) Tuberkulose har været en frygtet sygdom gennem århundreder. Gennem projektet skal du undersøge, hvordan sygdommen påvirker det enkelte individ og samfundet, og hvordan dette har ændret sig gennem de sidste 150 år. Beskriv forløbet af en infektion med tuberkulosebakterien Mucobacterium tuberculosis. Forklar hvordan bakterien spredes og hvad immunsystemet gør for at bekæmpe bakterien. Hvorfor har immunsystemet svært ved at nedkæmpe bakterien, og hvordan kan bakterien udvikle resistens mod den medicin, man benytter i bekæmpelsen af sygdommen? Ud fra en analyse af selvvalgte kilder ønskes en redegørelse for tuberkulosens udbredelse og omfang før og nu og en vurdering af sygdommens samfundsmæssige betydning. Omfang 15-20 sider. Kan vi nu prioritere?

Biologi i SRP TUBERKULOSE (2) Tuberkulose har været en frygtet sygdom gennem århundreder. Gennem projektet skal du undersøge, hvordan sygdommen påvirker det enkelte individ og samfundet, og hvordan dette har ændret sig gennem de sidste 150 år. Du skal gennem projektet redegøre for ændringer i tuberkulosens udbredelse i Danmark gennem de sidste 150 år, og for de formodede årsager til ændringerne i udbredelse. beskrive hvordan en infektion som tuberkulose spredes i befolkningen, og hvorfor den kan være svær at få bugt med for kroppen og immunforsvaret. (eller: planlægge og udføre et mindre forsøg som undersøger bakteriers spredning og faktorer der påvirker spredningen, og perspektivere forsøgets resultater til problemstillingen.) analysere og diskutere hvad ændringerne i sygdommens udbredelse og behandlingsmulighederne har betydet for den enkelte patient og for sygdommens rolle i samfundet. Der skal indgå analyse af vedlagte bilag i undersøgelsen. Omfang 15-20 sider. Bilag om leveforhold i København omkring århundredeskiftet