ELEV-RELATIONER OG KROPPEN I LÆRINGSRUMMET. HVAD HAR VI GJORT?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Klasseledelses- og relationskompetence
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Den gode fortælling som læringsredskab
Læring i bevægelse - hvorfor?
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Når lærere samarbejder med forældre
Roskilde Tekniske Skole
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Højdevangens Skole Her er godt at lære
TEMA Undervisningspraksis med og i digitale medier
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Introduktion til Sprogpakken
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
Forældremøde X årgang.
Forsvarets temadag, 14. november 2012 Foto: GettyImages.
Anvendt og aktiv UEA! Hanne Frøslev og Merete Juul
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Slutkonferencen Vartov d ved Anders Bech Thøgersen, UC Syd
Skolereformen Oplæg Lejre d. 6. februar
Vejledningsforløb med læringskontrakt
En integreret, rehabiliterings- og helhedsorienteret indsats i et dokumentations og evidensperspektiv Konference november 2012 Socialstyrelsen og SFI.
Orienteringsmøde 11. november Trørødskolen - en attraktiv skole! rummelighed og anerkendelse faglighed og arbejdsglæde klare regler og godt humør.
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
LP-modellens Landskonference 2014 i Horsens
Herdis Toft lektor i børne- og ungdomskultur SDU
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Introduktion til nyansatte – krop i læring
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Fællesskaber for Alle Forældres betydning for børns
Betydningen af Pædagogisk engagement og relationsprofessionerne
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Selvfordobling Hegel, Heiberg: Dannelse er en selvfremmedgørelse, en selvobjektivering, hvor man bliver i stand til at erkende sig selv og derigennem overskride.
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Lærerprofessionen.
Skoleåret  Høj faglighed  Helhedssyn  Respekt  Engagement  Udviklingsorienteret Klik på skyen og se en fortolkning af værdien ”høj faglighed.
Pædagogisk forår i København
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
Hvilket arbejde udfører AKT-læreren
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Recovery - At komme sig Aulum d. 10. oktober 2010
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Hvad er psykomotorisk terapi. Den kognitive model Tanker FølelserKrop Adfærd.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
Lederkonferencen 9. juni 2010
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Relations kompetencer
At gøre virksomhedens ambitioner synlige
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Den gode børnesamtale -handler om mere end barnets ret til at blive hørt Det handler om hvordan barnet bliver hørt.
”At lære sprog gennem chunks, leg og bevægelse”
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Bevægelse og læring Jeg hører det – jeg glemmer det
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Projekt: Koncept til formidling
Strategiske pejlemærker
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

ELEV-RELATIONER OG KROPPEN I LÆRINGSRUMMET

HVAD HAR VI GJORT?

Pædagogiske og organisatoriske forudsætninger Socialkonstruktivisme 2007 Læringsstile 2008 Krop i læring 2008/2009 Anerkendende kommunikation 2010 Anerkendende og værdiskabende evaluering, Cooperative Learning 2011/2012

Kompetenceudvikling Didaktiske kompetencer Classroom management Relationelle kompetencer Verbal- sproglige kompetencer Krops- sproglige kompetencer

Kropsforståelser I en positivistisk forståelse adskilles krop og kognition – kroppen bliver et fysisk objekt, der modspiller for kognition. Descartes: ‘Cognito – ergo sum’ I en fænomenologisk forståelse er kroppen en helhed – formidleren mellem person og omverden. Krop og sansning er et erkendelsesrum for oplevelse og erfaring (et anker i verden), som vi ikke kan sætte os ud over. Sansning er en konstruktionsproces, hvor den enkelte skaber mening og betydning. På tysk er der to begreber for ’krop’: Körper - den fysiske krop, Leib – den levende og sansende krop

Krop i læring - psykologiske vektorer At have en krop. At have en krop!At være en krop?

Kropslig praksis Kropslig Indlejret praksis Belastning Domineret af vaner, der er vanskelige at forandre Ressource Domineret af vaner, der hjælper en med at handle Fagligt Personligt

Krop som mod- og medspiller Kroppen som modspiller Den er doven Den er urolig og ustyrlig Kroppen som medspiller Som relations- og motivationsskaber Som fremmende for læring

Metode Hand’l og du vil forstå – forstå og du kan handle Kropslige oplevelser/ erfaring Experience Refleksion og begrebs- dannelse ”Kan vi vide mere end vi kan sige?”

HVILKE RESULTATER HAR VI OPNÅET?

Fortællinger fra undervisningen Hvordan ser verden ud for den skizofrene? Hvorfor skal demente have nærhed, de kan jo ikke huske noget? Hvordan takler jeg mødet med døden? Flere fortællinger …

Krop i læring som relationsfremmende indsats Fælles kompetenceudvikling for alle medarbejdere Modsat udvikling i mindre interessegrupper. Grundlag: Anerkendende kommunikation på skolen. Funktionskæde-tænkning. Dvs. Eleverne føler sig set hørt og forsøgt forstået Modsat underkendelse: Hån, ydmygelser og forfølgende Elevforudsætninger: at tage udgangspunkt i kropsligt lagrede oplevelser og erfaringer, både ressourcer og belastninger Modsat en primært kognitiv orienteret formidling Metoder: at skabe vekselvirkning mellem ‘experience’ og analyse/begrebsdannelse Modsat det at blive i ‘experience’ Steder: at gøre det nemt at inddrage kroppen i undervisningen

Læringspladsen

‘Læringspladsen’ Den cirkelformede plads er udformet som en ‘kropslig spilleplads’ med 3 yderbaser og 3 inderbaser med forskellige kropslige og mentalt udfordringer imellem. Denne udformning giver mulighed for at arbejde med vores 3 kropspositioner: – Præstation – Sundhed – Oplevelse

Links til inspiration Forummetoden Hjemmeside med materiale og blog Hjemmeside Film introduktion Film Film undervisere på kursus Film Film om Jokerens rolle Film Film om Aktørernes roller Film Film om Medspillernes roller Film Krop i Læring Hjemmeside med materiale Hjemmeside Film Læringsstile Hjemmeside med materiale Hjemmeside Skills Film om forberedelse Film Film om praksisnær undervisning Film