Nordisk lærerutdanning - en komparativ gjennomgang Konferanse om pedagogikfaget i lærerutdanningene Radisson SAS Airport Hotell, Gardermoen 11. marts 2008 Jens Rasmussen, DPU
Evaluering af nordiske læreruddannelser Danmark 2003 Sverige 2005 (2008) Norge 2006 Jens Rasmussen, DPU
Pres på læreruddannelsen Politik Bologna proces Accountability-politik Forskning Internationale komparative undersøgelser Læreruddannelsesforskning Skolen Evidensbaseret praksis Jens Rasmussen, DPU
Kvalitetssikringssystemer Bologna proces 3-2-3 struktur ECTS-point Diploma supplements Kvalitetssikringssystemer Jens Rasmussen, DPU
Accountability-politik Input Standarder Præcise mål Output Elevresultater Test Undervisning Black box Jens Rasmussen, DPU
Pres på læreruddannelsen Politik Bologna proces Accountability-politik Forskning Internationale komparative undersøgelser Læreruddannelsesforskning Skolen Evidensbaseret praksis Jens Rasmussen, DPU
Jens Rasmussen, DPU
Økonomi Politik Medie Videnskab Funktion Uddannelse Sundhed Socialhjælp Etc. Medie Kode Funktion Ydelse Jens Rasmussen, DPU
Det videnskabelige system Uddannelsessystemet Uddannelsesforskning Pædagogisk intervention Forskningspraksis Refleksionsteori Professions-praksis Forskningsviden VIdenskabsteori Praksisviden Professions-viden Jens Rasmussen, DPU
Jens Rasmussen, DPU
Jens Rasmussen, DPU
Videnskabelig viden: Ny, sand viden Antagelser Skelne mellem sande og usande videnskabelige udsagn Eget, særligt vokabular Entydigt definerede begreber Generel anvendelse - uafhængigt af kontekst Begreber koordineret af en teori til redegørelse for det grundlag, hvorfra iagttagelser er foretaget rækkevidden af konklusioner Videnskabelige udsagn er perspektiviske: Hvem udtrykker dem? Fra hvilket teoretisk udgangspunkt? Med anvendelse af hvilke(n) metode(r)? Jens Rasmussen, DPU
Jens Rasmussen, DPU
Praksisviden: Brugbar viden Virker Virker-ikke Rimelig Ikke-rimelig Brugbar Ikke-brugbar Jens Rasmussen, DPU
Jens Rasmussen, DPU
Professionsviden: Vejledende viden Refleksionsteori er praksisteori orienterer sig mod praksis for at være vejledende for praksis teori om systemet i systemet for systemet Uddannelsessystemets refleksionsteori muligheder for at skabe bedre – ikke værre – elevresultater Gribe ind i praksis for at kunne forbedre den Jens Rasmussen, DPU
Jens Rasmussen, DPU
Studerende ombytter frihed og tid med socialt fællesskab Seminariekontrakt Studerende ombytter frihed og tid med socialt fællesskab Vægt på det sociale miljø i uddannelsen Underviserne tager sig ansvar for den studerende Studerende ledes gennem uddannelsen Hvis studerende ikke begår fatale fejl, ender de med et afgangsbevis Jens Rasmussen, DPU
Læreruddannelsernes dobbeltsigte Professionssigte Faglig viden Didaktisk viden og kompetence Dannelsessigte personlige udvikling afklaring af eget værdigrundlag udvikling af læreridentitet Jens Rasmussen, DPU
Schleiermacher - 1826 Ikke længere er tilstrækkeligt med religiøse eller politiske handlingsanvisninger Behov for viden om hvordan opdragelsesprocesser går for sig hvordan man kan indvirke på dem Jens Rasmussen, DPU
Klar skelnen mellem fagets Pædagogikfaget Klar skelnen mellem fagets Vidensdimension Dannelsesdimension Videnssiden vægtes stærkere Jens Rasmussen, DPU
Styrkelse af fagdidaktik Danmark: Undervisere må gennemgå en systematisk efteruddannelse på universitetsniveau inden for fagdidaktik Norge: Fagdidaktik i uddannelsen må styrkes Fagdidaktisk forskning ved institutionerne må styrkes Sverige: Studerende må rustes til at kunne forholde sig (kritisk) til fagdidaktiske forskningsresultater følge med i fagdidaktisk forskning Jens Rasmussen, DPU