Nordisk lærerutdanning - en komparativ gjennomgang

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Center for Grundskoleforskning
Advertisements

Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
på seminariet Tankegange og indhold
Kunnskapsløftet i et internasjonalt perspektiv
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
1 NTS - visionen og knasterne…? Science-kommune-konference Horsens den marts 2010 Peter Norrild
Digitalisering og medialisering
Progression i samfundsfag
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Pædagogikum for ungdomsuddannelsesbibliotekarer værktøjer, viden eller ny identitet? Lise Alsted Henrichsen Bibliotekar DB og stud.cand.pæd.
Hvad har evidens med danskfaget at gøre?
Læremiddellandskabet – vigtige læremiddeltyper i landskabet
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Udvikling af videnfællesskaber i en uddannelsesinstitution.
Evaluering af forsøgsskoleprojektet Læreruddannelsen i Aarhus
Uddannelse og profession i dansk læreruddannelse ’Ekspert i undervisning’ 29. sept Per Fibæk Laursen DPU.
Videndeling i det hyperkomplekse samfund Trine Schreiber
Hovedsigte med analysen:
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
En ph. d. afhandling af cand. pæd
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Forskningsprojektets grundideer
Ekspert i Undervisning 1. delrapport Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i Silkeborg Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i.
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Master i Rehabilitering
Lis Suhr Klinisk lektor
Teori, metodologi og metode
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET Den internationale forskning Om strategier, der styrker relationen mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelser.
Dokumentation på misbrugsområdet – hvad kan det bruges til
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges.
Cheminova En CSR Virksomhed? Hvorledes Cheminova kan forstås som en social ansvarlig virksomhed.
Redegørelser for litteratur i matematikfaget – en delundersøgelse i rapporten “Læreruddannelsens faglige kvalitet” Oplæg ved Ellen Silleborg for SeMat,
Organisering af uddannelsesforløb Jens Bennedsen projektleder It-vest – samarbejdende universiteter.
Kommunal risikoledelse - danske erfaringer i skandinavisk perspektiv
Ekspert i undervisning Efteruddannelse af læreruddannelsens lærere.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET Institut for Folkesundhedcand.cur. Afdeling for Sygeplejevidenskab MASTERUDDANNELSEN I KLINISK I SYGEPLEJE VELKOMST TIL.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Ungebasen.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Faglig udviklingsskole Videncenter Læremiddel.dk og faglige udviklingsskoler Oplæg skoleledermøde Odense Kommune d. 17. januar 2008 Thomas Illum Hansen.
Introduktion til Analyseenheden under FPC Oplæg for FSE den 7. februar 2008 Anette Dørge Jessen Lotte Faurbæk.
24. april 2012 INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) AARHUS UNIVERSITET Nye veje i folkeskolens overbygning – kommuner er i fuld gang Hotel Pejsegården.
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Oplæg for statslige topledere 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Internationalisering af uddannelser.
- Et samarbejdsprojekt om praksislæring
Børneområdet blev kommunalt – åbner det for en spændende ny fortælling Socialrådgiverdage d. 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Videnskabsteori & metode
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Sygepleje og fagidentitet
DPU – Aarhus Universitet
Humanistisk sundhedsforskning
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse.
Intern audit af psykisk arbejdsmiljø i certificerede arbejdsmiljøledelsessystemer CAVI-referencegruppemøde 9. marts 2016 Anne Helbo Jespersen.
Ny Nordisk Skole Oplæg for NLS 13. okt.. Ny Nordisk Skole er Nyt politisk signal om værdier og mål for uddannelsessystemet – herunder folkeskolen Inspiration.
Bachelorprojektvejledning?
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
Undervisning, fagdidaktik og praksissamarbejde
Fra almendidaktik til fagdidaktik
Præsentationens transcript:

Nordisk lærerutdanning - en komparativ gjennomgang Konferanse om pedagogikfaget i lærerutdanningene Radisson SAS Airport Hotell, Gardermoen 11. marts 2008 Jens Rasmussen, DPU

Evaluering af nordiske læreruddannelser Danmark 2003 Sverige 2005 (2008) Norge 2006 Jens Rasmussen, DPU

Pres på læreruddannelsen Politik Bologna proces Accountability-politik Forskning Internationale komparative undersøgelser Læreruddannelsesforskning Skolen Evidensbaseret praksis Jens Rasmussen, DPU

Kvalitetssikringssystemer Bologna proces 3-2-3 struktur ECTS-point Diploma supplements Kvalitetssikringssystemer Jens Rasmussen, DPU

Accountability-politik Input Standarder Præcise mål Output Elevresultater Test Undervisning Black box Jens Rasmussen, DPU

Pres på læreruddannelsen Politik Bologna proces Accountability-politik Forskning Internationale komparative undersøgelser Læreruddannelsesforskning Skolen Evidensbaseret praksis Jens Rasmussen, DPU

Jens Rasmussen, DPU

Økonomi Politik Medie Videnskab Funktion Uddannelse Sundhed Socialhjælp Etc. Medie Kode Funktion Ydelse Jens Rasmussen, DPU

Det videnskabelige system Uddannelsessystemet Uddannelsesforskning Pædagogisk intervention Forskningspraksis Refleksionsteori Professions-praksis Forskningsviden VIdenskabsteori Praksisviden Professions-viden Jens Rasmussen, DPU

Jens Rasmussen, DPU

Jens Rasmussen, DPU

Videnskabelig viden: Ny, sand viden Antagelser Skelne mellem sande og usande videnskabelige udsagn Eget, særligt vokabular Entydigt definerede begreber Generel anvendelse - uafhængigt af kontekst Begreber koordineret af en teori til redegørelse for det grundlag, hvorfra iagttagelser er foretaget rækkevidden af konklusioner Videnskabelige udsagn er perspektiviske: Hvem udtrykker dem? Fra hvilket teoretisk udgangspunkt? Med anvendelse af hvilke(n) metode(r)? Jens Rasmussen, DPU

Jens Rasmussen, DPU

Praksisviden: Brugbar viden Virker Virker-ikke Rimelig Ikke-rimelig Brugbar Ikke-brugbar Jens Rasmussen, DPU

Jens Rasmussen, DPU

Professionsviden: Vejledende viden Refleksionsteori er praksisteori orienterer sig mod praksis for at være vejledende for praksis teori om systemet i systemet for systemet Uddannelsessystemets refleksionsteori muligheder for at skabe bedre – ikke værre – elevresultater Gribe ind i praksis for at kunne forbedre den Jens Rasmussen, DPU

Jens Rasmussen, DPU

Studerende ombytter frihed og tid med socialt fællesskab Seminariekontrakt Studerende ombytter frihed og tid med socialt fællesskab Vægt på det sociale miljø i uddannelsen Underviserne tager sig ansvar for den studerende Studerende ledes gennem uddannelsen Hvis studerende ikke begår fatale fejl, ender de med et afgangsbevis Jens Rasmussen, DPU

Læreruddannelsernes dobbeltsigte Professionssigte Faglig viden Didaktisk viden og kompetence Dannelsessigte personlige udvikling afklaring af eget værdigrundlag udvikling af læreridentitet Jens Rasmussen, DPU

Schleiermacher - 1826 Ikke længere er tilstrækkeligt med religiøse eller politiske handlingsanvisninger Behov for viden om hvordan opdragelsesprocesser går for sig hvordan man kan indvirke på dem Jens Rasmussen, DPU

Klar skelnen mellem fagets Pædagogikfaget Klar skelnen mellem fagets Vidensdimension Dannelsesdimension Videnssiden vægtes stærkere Jens Rasmussen, DPU

Styrkelse af fagdidaktik Danmark: Undervisere må gennemgå en systematisk efteruddannelse på universitetsniveau inden for fagdidaktik Norge: Fagdidaktik i uddannelsen må styrkes Fagdidaktisk forskning ved institutionerne må styrkes Sverige: Studerende må rustes til at kunne forholde sig (kritisk) til fagdidaktiske forskningsresultater følge med i fagdidaktisk forskning Jens Rasmussen, DPU