Videnskabelse og -cirkulation

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Genvej til salg til kommuner? Offentlige private innovationsprojekter som adgang til det offentlige marked Juni 2014.
Advertisements

Erhvervsakademi DANIA
Hvad er VIP for noget? Projekt-VIP (Viden- og InnovationsPartnerskaber) handler om at skabe tværprofessionelle partnerskaber, der baner vejen for udvikling.
Velkommen.
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Kan Netværkstedet drives som socialøkonomisk virksomhed?
Målet med projekt Entreprenørskab på kryds & tværs er:
Teori-Praksis-holdning
By og Byg Debatmøde 2002 Innovation i byggeriet Forskeren Samarbejde om innovation mellem vidensystemet og erhvervet Jørgen Nielsen.
ErhvervsPhD initiativet
Offentlig-private innovationssamarbejder (OPI)
Velfærdsteknologi Oplæg til Rådgivende udvalg for velfærdsuddannelse og velfærdsteknologi.
Visionen for ingeniøruddannelserne - erhvervslivets behov
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Professionsidentitet – og masteruddannelse
Innovationsdidaktik Model for bæredygtigt læringsmiljø
Baggrund Mål Fremtidsperspektiver Lidt historie ApEx – Center for anvendt oplevelsesøkonomi – Dansk videncenter for oplevelsesøkonomi.
Center for Sundhedsteknologi Baggrund:  Sikre regionerne uden for storbyerne gode rammebetingelser for vidensbaseret vækst og udvikling Formål:  At etablere.
BARRIERE FOR KOMMUNAL INNOVATION - og offentlig-privat innovations-samarbejde Jon Sundbo Professor Center for servicestudier, Roskilde universitetscenter.
BEHANDLING I HJEMMET? - Seminar om patientinvolvering inden for hjemmedialyse ONSDAG D. 6. JUNI 2012 KL – Hele forhistorien til hvorfor.
Fremmedsprogssamarbejde – på tværs af videregående uddannelser Elsebeth Jensen, Uddannelseschef for læreruddannelsen i VIA.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Brugerne i centrum for træfsikre løsninger
Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.
Tværfaglighed – en ny måde at skabe innovative hygiejneresultater på
Fornyelsesfonden - muligheder for offentlig funding
Konkurrenceudsættelse – organisering, produktivitet, effekt FOPS arrangement , v. Henning Nilausen Indlægget kommer ind.
Klimatilpasning som vækstdriver - regionen har en vigtig rolle Dorthe Selmer, vicekontorchef i Regional Udvikling ,
”Hvordan giver vi Sønderborgs børn gode grønne vaner som fremtidige borgere?”
Højskolen for Efter-og Videreuddannelse Interprofessionel Læring og Samarbejde 10. november 2013Chefkonsulent Kirsten Willemoes Knudsen 1.
De 10 bud for bedre samspil mellem forskning og erhvervsliv.
Offentlige data i spil d. 24. juni 2009 Christian Lanng, Kontorchef, Videnskabsministeriet, ITST Kontoret for it-infrastruktur og implementering
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Koordinator Jette Bangshaab Åbningsseminar marts 2013 ”Teknologier i Borgernær Sundhed” University College Nordjylland.
De 8 excellence-begreber
Et fagligt løft af folkeskolen.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Rektor Ulla Koch University College Sjælland 27. november 2014
Konference Internationalisering – velfærd og udvikling ”Internationaliserings perspektiv for rekruttering, efteruddannelse og.
Oplæg på ”Go Glocal”, Professionshøjskolernes Internationale Årskonference 13. november 2014 Tine Andersen,
Stedet som indgang til digital forvaltning
De første erfaringer – og udfordringer?. De første erfaringer – og udfordringer?
Det gode børneliv - og det tværprofessionelle samarbejde Børn og Kultur Internt seminar 22. Juni 2012.
Logo Overordnede betragtninger om OPP -Og konkrete projekter i København v/Karen Mosbech ”OPP i virkeligheden” DFM Konference KØBENHAVNS KOMMUNE.
Tværprofessionel innovation
Univeristy College Syddanmark, 23. marts 2015 – set fra evaluators perspektiv Dorthe Carlsen. Odense,
Jette Bangshaab, UCN projektleder, Lab. X
Modtagelse og fastholdelse af udenlandsk arbejdskraft 31. marts 2011.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
DMU den 2. januar 2007 Lauritz B. Holm-Nielsen A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet 2007.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
OPI -en vej ind i kommunen 23. marts 2015, kl – Gunhild Sander Garsdal Projektchef Væksthus Hovedstadsregionen 1.
Flakkebjerg 2 marts 2007 Lauritz B. Holm-Nielsen A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet 2007.
Tværfaglighed – en ny måde at skabe innovative hygiejneresultater på Hygiejne.
Vilkårene for det frivillige arbejde i udsatte boligområder Michael Fehsenfeld og Bjarne Ibsen Center for forskning i Idræt, Sundhed og Civilsamfund (CISC)
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Strategioplæg Det midlertidige Vækstforum for Region Syddanmark.
Tværfaglig, tværorganisatorisk og tværsektoriel arbejde.
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
Next Step for at fremme telemedicin
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Kvalitet i uddannelsen
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
forretnings-modeller
Mød UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Bekendtgørelse 2016 Studieordning 2019.
Præsentationens transcript:

Videnskabelse og -cirkulation Partnerskaber om innovation og viden udvikler Region Syddanmark Innovationssamarbejde på tværs af det pædagogiske, det samfundsfaglige, det sundhedsmæssige og det sociale område.

Agenda Ca. 20 min fremlæggelse af VIP projektet (Michael Bjørn) Ca. 45 min gruppearbejde Drøfte: Hvordan arbejdes med …… Den største udfordring? En anbefaling 25 min fremlæggelse af gruppedrøftelser

Gruppearbejde (efter præsentationen) Hvordan arbejder man med samspil mellem praksis, uddannelse og forskning i et strategisk, didaktisk og ledelsesmæssigt perspektiv? Hvad er den største udfordring i projektarbejdet i dette perspektiv? Hvilken anbefaling er vigtigst at videregive til kolleger på professionshøjskolerne?

Viden- og InnovationsPartnerskaber www. Projektvip.dk Et tværprofessionelt, tværsektorielt innovationsprojekt

UCL Vision: sammen skaber vi fremtidens velfærd i Danmark Mission: uddannelser med mening, mennesker og muligheder Strategiske mål til realiseringen: tværprofessionelle og borgerrettede i løsning af opgaven dygtige til borgerinvolvering og policyforståelse gode iværksættere og innovatorer stærke til at anvende teknologi skaber ny viden der kan bruges leverer værdiskabende udvikling for færdiguddannede og deres arbejdspladser

Samarbejde mellem det private, det offentlige og uddannelsesinstitutioner med henblik på, at udvikle nye produkter, services og innovative løsninger indenfor området velfærdsteknologi Tværfaglige forpligtende partnerskaber til samskabende problemløsning gennem innovativ videndeling på tværs af: Professioner Sociale Pædagogiske Tekniske Merkantile Fødevarer Sundhed Sektorer Private Offentlige Uddannelse Borgere

Specifikke mål Samskabende innovationssamarbejde mellem offentlige institutioner private virksomheder (producenter) uddannelsesinstitutioner Uddannelsesforløb for:                                                     50 virksomheder og 125 medarbejdere 240 studerende og 90 undervisere på tværs af tekniske-, merkantile-, pædagog- social- og sundhedsfaglige uddannelser 10 viden- og innovations partnerskaber (VIP), hvori der indgår private virksomheder, offentlige udbydere af velfærdsservice og minimum 2 uddannelsesinstitutioner. Prototyper for min. 15 velfærdsteknologiske løsninger 5 - 10 nye virksomheder på det velfærdsteknologiske område. 60 nye arbejdspladser målrettet ”corporate innovation”. Fortsat løbende udvikling af videnoverførsel og produkt- og procesinnovation gennem formaliserede viden- og innovationspartnerskaber. Etablering af tværgående og forpligtende viden- og innovationspartnerskaber (VIP), som bidrager til udviklingen af nye produkter og koncepter indenfor området velfærdsteknologi. Private virksomheder Offentlige virksomheder Uddannelses institutioner Videregående Studerende

Udfordringer i det offentlige Idéudvikling Data, helhed og analogi Analyse Kritisk vurdering Voksende mindset Mindfulness Udførelse Resultat Diffusion Handling Mindset Indsigt Vurdering Udfordringer i det offentlige Innovations-partnerskaber Offentlige institutioner – Nye løsninger til velfærdsudfordringer Private virksomheder – nye produkter og services Uddannelses-institutioner – innovative undervisnings- og læringsformer Studerende – innovative professionskompetencer Professor Mette Præst Knudsen, SDU, Integrative Innovation Management, 2011 Professor Kjeld Fredens, Innovation og ledelse, Hjernen som medspiller, 2009 Prototyping og entreprenørskab Nye produkter og services Benzintanken Mesterlæren Projektet Diskussionsgruppen Sjakket Eksperimentariet Hvad er udfordringen? Ny viden Jørgensen og Rasmussen, Model over forskellige læringsrum, 2009 Professor Katarina Raij, Learning by Developing Laurea University of Applied Science, 2007

Forventede leverancer Resultat Uddannelsesforløb for:                                                     50 virksomheder og 125 medarbejdere 240 studerende og 90 undervisere på tværs af tekniske-, merkantile-, pædagog- social- og sundhedsfaglige uddannelser 10 viden- og innovations partnerskaber (VIP), hvori der indgår private virksomheder, offentlige udbydere af velfærdsservice og minimum 2 uddannelsesinstitutioner Prototyper for min. 15 velfærdsteknologiske løsninger 5 - 10 nye virksomheder på det velfærdsteknologiske område 60 nye arbejdspladser målrettet ”corporate innovation” Fortsat løbende udvikling af viden overførsel og produkt- og procesinnovation gennem formaliserede viden- og innovationspartnerskaber Resultat 55 virksomheder og minimum 200 medarbejdere har været inddraget i innovationsforløb 95 undervisere har gennemført innovationsuddannelse Minimum 600 studerende har deltaget i Innovationsforløb 22 prototyper er udviklet 31 virksomheder indgår fortsat i projektet 5 Nye virksomheder er etableret indenfor forretningsområdet 12 viden- og innovationspartnerskaber er etableret mellem offentlige, private og minimum to uddannelsesinstitutioner Herudover er minimum 4 undervisere fra professionshøjskolerne gået i gang med ph.d. forløb, som alle har relation til innovation

Viden-og Innovations Partnerskab Projekter/ aktiviteter Gamification in health Care Sit to stand Urban rehab Gamification in pediatrics Borgerinvol-vering via smartphones Innovative læringsmiljøer Sundhedsfabrikken Battle App Udendørs læringsmiljøer i børnehaver Velfærdsbolig 2.0 Velfærd i byggeriet Byudvikling med motion Nødhjælpsbolig Byg til vækst Det intelligente hjem Building interfaces for social inclusion Miglo Daily board Inklusion i skolen Under the umbrella Intelligente hjælpemidler Virtuel rehabilitering Intelligent pude til kørestole Telemedicin Ernæring og sundhed Hygiejne i børnehaver IT pædagogik Online lektiehjælp

Muligheder Uudnyttet innovationspotentiale i det tværfaglige samarbejde mellem erhvervsakademierne og professionshøjskolerne i regionen Innovationsmuligheder i det offentlige og private samarbejde – her også i samarbejde med uddannelsesinstitutioner (OPI) Udvidelse af de studerendes jobhorisont Udvikling af studerendes og medarbejderes innovationskompetencer Mulighed for at indføre praktiske innovationsprojekter i eksempelvis studieordninger og bekendtgørelser – herunder mulighed for meritgivning Nye muligheder for prototyper, mock-ups og produktmodning og væksthuse/innolabs for offentlige og private virksomheder samt for studerende i praktik m.v. Fortsat udvikling af samskabende innovationsprocesser, hvor der eksperimenteres med nye samspilsformer der har til hensigt at skabe merværdi for alle parter Forskning har ikke været en del af projekt VIP

Barrierer Kommunerne er pressede fra mange sider og kan være langsommelige partnere i forhold til at sige ”ja” til innovationsprojekter Virksomhederne er bekymrede for at dele gode ideer med andre Koordinering af de forskellige perspektiver (private, offentlige, uddannelser) i samskabende innovationsprocesser, som hver især sidder med egne interesser Sygehusvæsenet er (forståeligt) meget fokuserede på sikkerhed og evidens, hvilket kan skabe udfordringer i forhold til udvikling og implementering af nye produkter og processer Virksomhederne har større erfaring med samarbejde med erhvervsakademierne, hvilket betyder at professionshøjskolerne skal have opbygget et netværk på det private område Uddannelsesinstitutionerne er meget bundet af bekendtgørelser, studieordninger og eksamensformer, som ikke indbefatter det innovative og entreprenante. Det kan derfor være en udfordring for undervisere og studerende at få fokus på værdien af at deltage i innovationsprojekter Stor kulturforskel mellem erhvervsakademier og professionshøjskoler, der kræver energi og udholdenhed for at udnytte potentialet optimalt

Gruppearbejde Hvordan arbejder man med samspil mellem praksis, uddannelse og forskning i et strategisk, didaktisk og ledelsesmæssigt perspektiv? Hvad er den største udfordring i projektarbejdet i dette perspektiv? Hvilken anbefaling er vigtigst at videregive til kolleger på professionshøjskolerne?

Agenda Ca. 20 min fremlæggelse af VIP projektet (Michael Bjørn) Ca. 45 min gruppearbejde Drøfte: Hvordan arbejdes med …… Den største udfordring? En anbefaling 25 min fremlæggelse

Hvordan arbejder man med samspil mellem praksis, uddannelse og forskning i et strategisk, didaktisk og ledelsesmæssigt perspektiv? Strategisk Didaktisk Ledelsesmæssigt Største udfordring Stud skal i fremtiden være innovative, men de faglige mål er præget af monofaglighed At koble uddannelses- (drifts)logik med forsknings logik At stud. forstår vigtigheden i at være innovativ Anbefaling ????? At italesætte, at forskning handler om skabe viden, få nye kompetencer (investere tid) og arbejdsprocesser som tager tid og kræver fleksibilitet. Forventningsafstemme

Hvordan arbejder man med samspil mellem praksis, uddannelse og forskning i et strategisk, didaktisk og ledelsesmæssigt perspektiv? Strategisk Didaktisk Ledelsesmæssigt Største udfordring Anbefaling