FOLKEBIBLIOTEKET SOM LÆRINGSINSTITUTION FRA EVENT TIL DRIFT BIBLIOTEKERNE - INDGANGEN TIL LÆRING DB - DEN 1. DECEMBER
2 41,5 mia. contra 2,5 mia skoler contra 98 biblioteker elever
BIBLIOTEKERNE - INDGANGEN TIL LÆRING DB - DEN 1. DECEMBER skoler elever 475 klasser ½ milliard
BIBLIOTEKERNE - INDGANGEN TIL LÆRING DB - DEN 1. DECEMBER Det lange træk: -interessenter/organisering -kompetencer/indhold/relevans -forretningsmodeller
BIBLIOTEKERNE - INDGANGEN TIL LÆRING DB - DEN 1. DECEMBER Interessenter: Er det her et eksklusivt anliggende for lærere og bibliotekarer? Eller rettere er det her primært et folkebiblioteksprojekt? Eller rettere rettere: hvorfor er det her ikke et politisk og et forvaltningsmæssigt projekt? Udfordringer: Hvilke afgørende aktører mangler vi – og hvordan inddrages de? Hvad betyder ”et formaliseret samarbejde” helt konkret? Hvordan designer vi en formaliseret, national samarbejdsmodel. Hvad gør vi ved en lovgivning, som er imod os!
BIBLIOTEKERNE - INDGANGEN TIL LÆRING DB - DEN 1. DECEMBER Kompetencer/indhold/relevans: Hvordan undgår vi at blive dårlige kopier af skolelærerne? Hvordan bliver vi et relevant element i skoleåret? (år efter år) Hvordan bliver vi relevante for eleverne og lærerne? Udfordringer: Definition af biblioteksdidaktikken. (Didaktik=Mål, indhold, metode) Fokus på Biblioteksdidaktikkens emnemæssige område? (digital dannelse, kulturforløb) Hvordan bringer vi vores fysiske trumfkort ind i spillet om læringen?
BIBLIOTEKERNE - INDGANGEN TIL LÆRING DB - DEN 1. DECEMBER Forretningsmodeller: Skal den her indsats udelukkende betales af folkebibliotekerne? Hvilke prioriteringer er folkebibliotekerne villige til at foretage? Hvilke prioriteringer er folkeskolerne villige til at tage. Udfordringer: Finansiering af folkebibliotekernes læringsindsats. Designe en formaliseret national forretningsmodel.
BIBLIOTEKERNE - INDGANGEN TIL LÆRING DB - DEN 1. DECEMBER Hvad nu? – første ting først! At samle op på de mange forsøg der er gennemført mellem folkeskole og folkebibliotek, men henblik på at skabe beskrivelser af bæredygtighed for at de kan sættes i drift inden for de nuværende økonomiske rammer. Der nedsættes en arbejdsgruppe til særligt at arbejde med dette, samt finde samarbejdsparter med samme mål.
BIBLIOTEKERNE - INDGANGEN TIL LÆRING DB - DEN 1. DECEMBER MODELLEN for drift på 3 niveauer: best practice på baggrund af empiri 1.Organisatorisk/formaliserede rammer/politisk 2.Mål, indhold, metode, relevans (didaktikken) 3.Finansiering (forretningsmodel)
BIBLIOTEKERNE - INDGANGEN TIL LÆRING DB - DEN 1. DECEMBER Fire konferencer planlægges og afvikles i et fællesskab mellem Kulturministeriet og Undervisningsministeriet. De første konferencer afholdes hhv. 22 januar og 16. februar De to sidste forventes afholdt ultimo Samarbejde med Karen Myhre Jensen om analyse af ”Idekatalogen” Udvikling af den politiske dimension i forhold til folkebibliotekets læringsindsatser. Samarbejde med Centralbibliotekerne og Kulturstyrelsen om et læringsfremstød med DB som den politiske dimension. Ny tænketank (bruger)undersøgelse med fokus på læring evt. i samarbejde med ovenstående partnere. Aktivering af lokalpolitikerne, skolecheferne, kulturcheferne og bibliotekscheferne (evt. BF) på årsmødet. Udvikling af model for og elementer i en biblioteksdidaktik sammen med ???????
BIBLIOTEKERNE - INDGANGEN TIL LÆRING DB - DEN 1. DECEMBER