Biologi C Planlægning Indhold Didaktiske overvejelser Studieretning: Samf A, mat B, idræt B.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læringens fundamentale processer
Advertisements

Portfolioeksamen Studieområde 2
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Læring i Multikulturelle Kontekster
Virksomhedsforståelse og økonomi Pindene er kun eksempler – der skal indøves en tankegang – lad nogle af pindene være valgfrit. Det vil være individuelt.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
5 IT-didaktiske principper
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
En skrivehændelse i biologi
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Oplæg om problemorienteret projektarbejde
Et uformelt læringsmiljø
Vand Problemformulering: Hvordan opfører vand sig?
Hvad er et produkt i faget teknologi - og hvorfor?
Carl-Johan Dalgaard (
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Biologi C Planlægning Indhold Didaktiske overvejelser
Økologi.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Bio B/Kemi B Bioteknologi
Inquiry Based Science Education - IBSE
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Fagdidaktisk kursus i biologi
Fra vejledning til biologi c
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Innovation og fagligt samspil i biologi
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Celle.
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
Biologi C Planlægning Indhold Didaktiske overvejelser
Bacheloropgaven i idræt i ny LU
Innovation Fredericia Gymnasium. De to spor:  Innovation i AT frem mod årsprøve i maj  Muligheder for innovation i studieretninger og afdækning.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Tema 2: Sundhed Leg og Læring SOSU FYN JAN CHRISITANSEN.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At sætte ord på læring.
Den populærvidenskabelige artikel
Overblik Mål Målet med udviklingsprojektet: At skabe et konkret undervisningsforløb, der i fremtiden kan tilbydes ungdomsuddannelser. Målet med selve.
Hvorfor skal naturfagene samarbejde? For elevernes skyld! Oslobåden, Peter Norrild
Innovation i biologi og AT Trine Iversen Gl. Hellerup Gymnasium.
FAGDIDAKTIK i teknologihistorie og idehistorie Workshop om problemorienteret arbejde i idehistorie.
Den populærvidenskabelige artikel
SRO SKRIV!.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Læring gennem registrering og indberetning
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Naturvidenskabeligt grundforløb på Gladsaxe Gymnasium
Fagdidaktisk kursus i biologi
Tematisk undervisning og progression c-B-A
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
Den pædagogiske læreplan
Naturfag.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Studieretningsprojektet
Velkommen til fagligt samspil
Føj gerne andre emner til, hvis de synes mere relevante for dig.
Biologi, geografi og kemi på HF
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Biologi C Planlægning Indhold Didaktiske overvejelser Studieretning: Samf A, mat B, idræt B

Temaer Sundhed Sex og seje børn Genetiske sygdomme DNA i et snapseglas

Ting der skal være opfyldt Læreplanens kernestof Læreplanens faglige mål Bindinger i faggruppen Bindinger til AT Vigtige interne bindinger

TemaKernestof Sundhed  menneskets fysiologi, herunder oversigt over kroppens organsystemer og et udvalgt organsystems opbygning og funktion  overordnet opbygning og biologisk betydning af proteiner, kulhydrater og fedtstoffer  pro- og eukaryote cellers generelle opbygning, funktion og evolution Sex og seje børn  kønshormonreguleringen hos mennesket Genetiske sygdomme  overordnet opbygning og biologisk betydning af DNA  eksempler på nedarvningsprincipper, herunder eksempler på arvelige sygdomme hos mennesket  eksempler på bioteknologiske metoder og deres anvendelse. DNA i et snapseglas  økologi med udgangspunkt i et konkret økosystem og med fokus på forskellige organismers tilpasninger og deres livsytringer, herunder fotosyntese og respiration  eksempler på bioteknologiske metoder og deres anvendelse.  overordnet opbygning og biologisk betydning af DNA Årets temaer og læreplanens kernestof

TemaFaglige mål - kompetencer Sundhed  gennemføre observationer, undersøgelser og enkle eksperimenter  bearbejde og fortolke biologiske data  udtrykke sig både mundtligt og skriftligt om biologiske sammenhænge med inddragelse af relevante faglige begreber Sex og seje børn  analysere figurer og data og sætte dem i relation til relevante forklaringsmodeller Genetiske sygdomme  indhente og vurdere biologisk information fra forskellige kilder  have faglig baggrund for stillingtagen og handlen i forbindelse med egne og samfundsmæssige problemstillinger med biologisk indhold. DNA i et snapseglas  vurdere konkrete eksempler på anvendelse af biologisk viden  formidle resultater fra biologiske undersøgelser i form af journaler og rapporter  demonstrere viden om fagets identitet og metoder Årets temaer og kompetencer

Lærerrollen Variation Motivation Medbestemmelse Praksisnært – tæt på elevernes hverdag Elevaktiverende – fysisk! Bedstemors 1. lov: Den der laver noget, er den der lærer noget

Indhold og motivation

Forløbsplan ModulIndholdFokusLæsning 1 Kort intro til forløbets slutmål (evaluering): Repetitionscafé for B- niveau. Holdet deles i to: -Artikel om motion og læring -Øvelse med fedtprocentmåling og BMI Motivation Appetizer til emnet via artikel Måling af fedtprocent på egen krop – vurdere biologisk viden Artikel i modulet: ”Teenagere kan løbe sig til højere IQ” fra Videnskab.dk 2 Åndedrætssystemet og diffusion Introøvelse: åndedrætsfrekvens i hvile og under arbejde L.A. Egebo m.fl.: Biologi til tiden s.40 3Cellens opbygning og evolution. Cellespil Fagtermer og begrebslæring L.A. Egebo m.fl.: Biologi til tiden s Sundhed

Hvad er det sværeste i biologi? o Ordene!

Tyktflydende væske, der omgiver strukturerne i cellen Gentagelse er en god ting! Cellespil 1.Fællesskab 2.Individuelt 3.Konkurrence 4.Leg med overskud A-brik Mitokondrie B-brik Her skabes cellens energi ved respiration Mindre DNA-ringe, der findes i bakterier Heri ligger cellens arvemateriale Struktur i cellen, der er vigtig i forbindelse med dannelse af protein. A-brik

Forløbsplan 4 Kredsløbet og respiration. Find 7 ord, du gerne vil have defineret Afslutning - hutigskriv, der afleveres Figurforståelse Hurtigskriveøvelsen bruges til evaluering af forståelsen L.A. Egebo m.fl.: Biologi til tiden s Blod og blodtryk Planlæg blodtryksøvelse (skriv øvelsesvejledning) Induktiv forsøgstilgang L.A. Egebo m.fl.: Biologi til tiden s Blodtryksøvelse.Gennemføre eksperimenter ModulIndholdFokusLæsning Sundhed

Design et forsøg Blodtryksbestemmelse Næste gang skal I undersøge jeres blodtryk i fire forskellige delforsøg: Hvile Under stresspåvirkning I forbindelse med motion Efter at have indtaget føde/ drikke

Forløbsplan ModulIndholdFokusLæsning 7 Sygdomme knyttet til blodtryk Matrix-gruppearbejde Fortolke biologiske data. Formidle biologisk viden Artikler L.A. Egebo m.fl.: Biologi til tiden s Sund kost. Hvad har vi brug for, for at lave den gode præstation? Kobling til idræt L.A. Egebo m.fl.: Biologi til tiden s Kondition Løb-svar-straf Gennemgang af figurerL.A. Egebo m.fl.: Biologi til tiden s (- EPO) 10 Opsamling på kondition Brainstorm på repetitionscafé for B- niveau – grupperne vælger emne og formidlingsform Sætte viden i spil 11 Repetitionscafé for B-niveau Sundhed

Elevstyret Opsamling på teori Udvælge tema Eksternt Repetitionscafé for B-niveau