Folkeskolereformen 2014 Faster Skole / marts 2014.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Advertisements

Skolereform august 2014………………
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Et fagligt løft af folkeskolen
Møde med skolebestyrelsen, Østbirk Skole, Skolereform
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Skolereformen i Greve - lad os sammen gøre en god skole bedre Møde i Samfund & Skole 30. oktober 2013.
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Et fagligt løft af folkeskolen
Folkeskolereformen - gør en god skole bedre MEN HVORDAN?
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Et væksthus for børn og voksne
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Folkeskole-reformen August 2014.
På vej mod folkeskolereformen
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Velkommen til valgmøde
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Et fagligt løft af folkeskolen
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Den ny Folkeskolereform. MÅL 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereformen 2014 Sct. Jacobi Skole.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Velkommen til infomøde om Skolereformen
Sædding/Ådalens lokalskole
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Skolebestyrelsens arbejde Præsentation til forældremøde.
Præsentationens transcript:

Folkeskolereformen 2014 Faster Skole / marts 2014

Program Folkeskolereformen Pædagogisk læringscenter Faster Skole / August 2014

Folkeskolereformen - to væsentlige begreber! Folkeskoleloven Lov 409

Baggrund for reformen PIZA-undersøgelserne En dyr folkeskole Canada / dårlige resultater, lærerflugt og forældreutilfredshed vendt til succes Test / evalueringskultur Evidensbaseret viden / brud med metodefriheden Fokus på synlig læring / John Hattie Mere undervisning pr. lærer

Lov 409 Lov der definerer lærernes arbejdstid Tilstedeværelse Opgaveoversigt Ønske om normaliseret tjeneste Konsekvenser for serviceniveauet Vedtaget af stort flertal i Folketinget

Folkeskolereformen - viden og færdigheder i spil Viden omfatter både viden om et emne og forståelse. Dvs. at være i stand til at sætte sin viden i sammenhæng og forklare den for andre. Viden kan være både om teori og praksis. Færdigheder er det, som man kan gøre eller udføre. Fx praktiske færdigheder, kognitive færdigheder, kreative færdigheder eller kommunikative færdigheder. Kompetencer er evnen til at anvende viden og færdigheder i en given kontekst. Her er ansvar og selvstændighed centrale begreber.

Tre klare nationale mål Udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Måltal: Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne i de nationale test Andelen af de allerdygtigste elever i DA og MAT skal stige år for år 2. Mindske betydning af social baggrund i f.t. faglige resultater. Måltal: Andelen af elever med dårlige resultater i de nationale test for læsning og MAT skal reduceres Styrke tilliden til og trivslen i folkeskolen bl.a. gennem respekt for professionel viden og praksis. Måltal: Elevernes trivsel skal øges

Tre indsatsområder: En længere og varieret skoledag med mere og bedre undervisning og læring Et kompetenceløft af lærere, pædagoger og skoleledere Få klare mål og regelforenklinger

En længere og varieret skoledag med mere og bedre undervisning og læring Dansk: + 1 lektion om ugen i 4. – 9. klasse Matematik: + 1 lektion om ugen i 4. – 9. klasse Engelsk: fra 1. klasse, 1 lektion om ugen i 1. - 2. klasse Idræt: + 1 lektion om ugen i 1.klasse Musik: + 1 lektion om ugen i 1. og 5. klasse

En længere og varieret skoledag med mere og bedre undervisning og læring Håndværk og design: + 1 lektion om ugen i 4. klasse 2. fremmedsprog: + 1 lektion om ugen 5. klasse, 2 lektioner i 6. klasse Natur/teknik: + 1 lektion om ugen i 2. og 4. klasse

Understøttende undervisning Skal anvendes til forløb, læringsaktiviteter m.v., der enten har direkte sammenhæng med undervisningen i folkeskolens fag og obligatoriske emner, eller som sigter på at styrke eleverne læringsparathed, sociale kompetencer, alsidige udvikling, motivation og trivsel. Udstrakt kommunal frihed til organisere efter lokale behov Ej underlagt traditionelle regler for undervisningstimer (pædagoger og øvrigt personale kan støtte og supplere lærerne) Ej omfattet af regler om holddannelse

Understøttende undervisning Lederens ansvar at sikre sammenhæng mellem fagopdelt uv. og understøttende uv. Obligatorisk at tilbyde lektiehjælp og tid til faglig fordybelse Lederens ansvar at sikre, at elever deltager i motion og bevægelse hver dag gennemsnitligt 45 min.

Den åbne skole Kommunerne forpligtes til at sikre samarbejde og større inddragelse af det lokale idræts-, kultur-, og foreningsliv Folkeskolen og de kommunale musik- og billedskoler forpligtes til et gensidigt samarbejde (skoleledelsen beslutter den praktiske udmøntning) Skolelederen kan give tilladelse til opfyldelse af uv-pligt i forbindelse med ovenstående

Andre forbedringer af kvalitet og trivsel Øget brug af it og digitale læringsformer Styrket forældresamarbejde og elevinddragelse Inklusion – en folkeskole med plads til alle Bedre undervisningsmiljø Ro og klasseledelse

2. Et kompetenceløft af lærere, pædagoger og skoleledere Styrket efteruddannelse af lærere og pædagoger 2020: Målsætning om fuld kompetencedækning Kompetenceudvikling for ledere Skoleudvikling og undervisning baseres på viden og forskningsresultater Korps af læringskonsulenter/Ressourcecenter i UVM Nyt Råd for Børns Læring

3. Få, klare mål og regelforenklinger Erstatte styring efter regler og processer med styring efter få, klare mål og viden om resultater Nationale test omlægges til at kunne belyse kompetenceniveau Trivselstermometer vedr. uv.miljø Fælles mål præciseres og forenkles mhp. at sikre læringsmål og understøtte skolens arbejde med målstyret uv. Elevplanen skal videreudvikles til et relevant og brugbart redskab if.t. evaluering, opfølgning og forbedring af læring

Få, klare mål og regelforenklinger Kvalitetsrapporter mv. Forenkles og opdateres Udvikles som it-baseret ledelsesværktøj – adgang til data og målrettede resultatindikatorer Årlig statusredegørelse fra MBU -> dialog mellem regering, kommuner og øvrige parter om folkeskolens resultater

Få, klare mål og regelforenklinger Større kommunal frihed Øget adgang til fælles ledelse Mere fleksible regler for sammensætning af skolebestyrelser Pligten til at oprette et pædagogisk råd ophæves Øget frihed til at anvende pædagoger i uv på 1.-3. kl. Kravet om, at det kun er lærere på skolen, der kan varetage skolebiblioteksfunktionen, bortfalder. Lempelse af holddannelsesregler (men ej permanent niveaudeling)

Få, klare mål og regelforenklinger Klasselæreropgaven Fortsat klasselærer i alle klasser, men lokal frihed til at fastsætte organisering og ansvar for opgaven. Centralt afsatte timer til klasselæreropgaven fjernes.

Systematisk mål- og evalueringskultur Stærkt fokus på systematisk anvendelse af læringsmål i tilrettelæggelse, gennemførelse og evaluering af undervisning og en øget anvendelse af varierede og anvendelsesorienterede læringsformer. Skoleledelsen skal være i stand til at identificere eventuelle begrundelser for, at målene ikke nås, og have kompetencerne til at understøtte de lærere, som har behov herfor.

Skolelederopgaven fra august 2014 Sætte mål, som er specifikke, målbare, resultatorienterede og tidsbegrænsede Sikre ressourcerne er knyttet til prioriteringerne Skabe en fælles læringskultur på skolen Anvende data til at identificere trends, styrker og svagheder og agere på baggrund heraf Udfordre lærernes praksis, lytte til lærerne og give feedback, som har en positiv indflydelse på elevernes læring og trivsel.

Pædagogisk Læringscenter Ny bekendtgørelse undervejs (marts) Læringscenterbegrebet ikke nyt men fokus flytter sig mod digitale lærermidler Læringscenteret kan blive central i implementeringen af reformen. Fokus på kollegial sparring, videndeling, inklusion og læring.

Faster Skole i bevægelse… Erfaring med ”heldagsskole” Dynamisk og udviklingsorienteret personalegruppe Udviklingsproces / dialogbaseret Anvender holddelingsprincipper DGI inspirationskursus / bevægelse ----------------------------------------------------------------------------- Elevmødetid => Indskoling 8.15 – 14.15 mandag til fredag => Mellemtrin 8.15 – 14.15 to dage om ugen 8.15 – 15.15 tre dage om ugen Hvad med SFO’en….???

Muligheder i den nye skole… Åben skole Fælles elevmøder Fortælletimer Fællessang / Kor Drama / film / musik Fællesdans / idræt / bevægelse Udeskoleaktiviteter / nærmiljø / fjernmiljø Flere idéer er meget velkomne…. 

Personalets kompetenceudvikling 750 millioner / Staten 1 Milliard kroner / A.P. Møller Fonden Kompetenceafdækning / 2020 mål Uddannelsesflow de kommende år Generelt fagligt løft af folkeskolen

TAK for jeres opmærksomhed… Spørgsmål?