Læreruddann elsen Det tværprofessionelle element – 2013 Casper Hindkjær (141327) Stinne Jensen (141729) Helle Hartmann (141752)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
DLF ind i debatten om fremtidens skole
Advertisements

Klub- og Frit netværket i MDI Debatoplæg d. 13. november 2013.
SÆT MEDBORGERUNDERVISNING PÅ SKOLESKEMAET!
Trivselspolitik på Løsning Skole
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Hierarki for styringsredskaber
kultur, indvandring og det danske uddannelsessystem
Lærerprofessionen.
Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 31/10 – 2013.
Verdens vigtigste profession * Navn * Læreruddannelsen * Linjefag * Årgang.
Målet med projekt Entreprenørskab på kryds & tværs er:
Kladde til informationsdias
Forældremøde X årgang.
DANS OG DANNELSE ULLA GAD.
Fremtidens skole Gruppe 5.
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Arbejde i grupper med KIE-modellen
Lærerprofessionen - en definition.
Folkeskolen, forældrene og deres børn! 
Konference: Sproget skaber virkeligheder, Foreningen for 2-sprogede småbørns vilkår, Vejle den 20. marts 2012 ”Når alle er forskellige er ingen anderledes”
SKOLE – HJEM samarbejde
Hvem er vi?. En ganske almindelig folkeskole i Halsnæs Kommune, der ligger i et socialt belastet område 480 elever fra Bh-klasse til 10. Klasse Vi er.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
- Hvad kan I forvente som forældre?
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Kontaktforældremøde 23. april 2007
Folkebiblioteket i folkeskolen Nedslag i gode eksempler….. Se mere på db.dk/folkeskoledb.dk/folkeskole Michel Steen-Hansen db.dkdb.dk Danmarks Biblioteksforening.
DANS OG DANNELSE ULLA GAD. ”Jeg elsker at danse kantede bevægelser, men cirkler er kedelige.” Jakob, 1. klasse.
Spejder er sejt!. Plan Hvorfor tager man på Plan? Hvad får du ud af det? Hvordan er det at tage helt alene af sted? Hvordan er det at skulle hjem? Forældres.
Velkommen Skolestruktur Aktiviteter gennem året Visionsarbejdet
UUO – dialogmøde 10. januar 2012 Skole- og dagtilbudschef Esben Krægpøth UUO Dialogmøde den 10. Januar 2012.
Skolereformen og ”FUF”
En komparativ undersøgelse af samfundsfag i Norden
DET GODE UNDEVISNINGSMILJØ Al magt til eleverne. Undervisningen Indflydelse Store rammer Den enkelte elev - fællesskabet Indlæringsformer Boglig - erhvervsfaglig.
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
A dfærd K ontakt T rivsel på Katrinebjergskolen. AKT Lovgivning Visitation på Katrinebjergskolen AKT- hvad er det -Konkrete eksempler Spørgsmål.
Lærerprofessionen.
Informationsmøde på Byvangskolen
Oplæg: Formål, mål og målsætninger.  § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til.
Sociale kompetencer Og Undervisning i fag
Skolens Ansvar Skolen skal:  Tage vare på eleverne, så forældre trygt kan overlade deres børn til skolen  Reagere, hvis elever holder fri uden skolelederens.
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af undervisningsåret.
Kursus for kontaktforældre
Konfliktforebyggelse
Formål Struktur/organisering Fysiske rammer Indhold/pædagogik/læringssyn Samarbejdspartnere Handleplan.
Pædagogens univers.
De seks bedste billeder fra gruppen
Hvor er vi? Hvem er vi? Vores uddannelse Hvad bliver vi uddannet til? Demokrati Ligeværd Faglighed CKF’er Alsidig udvikling Almen dannelse Pædagogik.
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Udeundervisning Egebjerg Skole og Børnehave
Læreruddannelsen Silkeborg
Lærer professionen Pecha kucha Maja Søgaard
Inklusion og Specialviden
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Uddannelse for bæredygtig udvikling Randers Kommune den 19. oktober 2015.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
Søren Peter Dalby Andersen
Evaluering.
Vejledning i samspil Evaluering og dokumentation, 2011: Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen
Nationale strategier | Folkeskolen | Vingsted 15. marts 2015
Demokrati-perspektiver i dansk læreruddannelse
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
Innovation i Naturfaglige fag
Innovation i Naturfaglige fag
Formåls §§ / Allerød Kommunes Børne-læringssyn.
professionsideal for lærere
Didaktiske planlægningsmodeller
Præsentationens transcript:

Læreruddann elsen Det tværprofessionelle element – 2013 Casper Hindkjær (141327) Stinne Jensen (141729) Helle Hartmann (141752)

ALLE Kan blive lærere  Hvis det er nemt at undervise, ville vi alle være doktorer

Det er nemt at lære fra sig  TESE: Viden kan sagtens overføres  Det er nemt at lære fra sig  Hvis man selv forstår materialet, så er det intet problem at undervise  Men er det nu også det?

Forberedelse til videreuddannelse  §1 stk. 1 ”Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere…”  Forældre – opdragelse – dannelse Sammenspillet og individet. Elever i en kontekst

Mere end blot det fagfaglige fra folkeskolen?  Folkeskolen afspejler samfundet  §1 Stk. 3. Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati.

Mere end bare undervisning Pædagogik Psykologi Didaktik

Mere end bare undervisning TEAM samarbejde Skolearrangementer SSP—samarbejde Forberedelse Konsultation Elev-, og årsplaner Tværfaglighed Motivation PPR

Det kreative element  Eget præg på undervisningen  Faghæftet er kun rammefaktorer  Læreren skal selv skabe indholdet  Der er faghæfter til alt!

Det kreative element  Undervisningsdifferentiering  Mangt og meget  Planlægning  Organisering  Evaluering  Reflektering

Det kreative element

 KIE  Kreativitet – Innovation – Entreprenørskab

Det kreative element

 Rød fase  Gul fase  Grøn fase

Den sunde folkeskole  Faghæfte 21  Rammer for undervisningen  Demokrati  Fællesskabet  Ansvarlighed for egen og fællesskabets sundhed

Den sunde folkeskole  Giver mulighed for mangfoldig undervisning

Den sunde folkeskole  Sundhed er mere end blot gulerødder  Social sundhed  Venner – og relationer  Mental sundhed  Depression eller glæde  Personlig sundhed  Kost og motion  Hygiejne

Innovativ sundhed  Udeskole – Eleverne skal ud og røre sig  Pille – rode – rage  Workshops  Vask dine hænder  Ryge kampagne

Innovativ sundhed  Aktiviteter  Tværfaglig sundhed  Depression på tværs af samfundet  Glæden ved at være sig selv  Hvad er du god til?  Essay omkring dine interesser  Forskellige arbejdsformer

Innovativ sundhed  Fællesprojekt  Skabe et godt arbejdsmiljø  Ex.: AVIS  Konstruere et miniature samfund der skal kunne fungere i praksis  Skabe sammenhold i klassen  Perifere elever kan blive sat i situationer hvori de bliver ”tvunget” til at interagere med andre elever, hvilket skaber et bedre klassemiljø

Afslutning  DIAS LAVET AF: Casper Hindkjær (141327) Stinne Jensen (141729) Helle Hartmann (141752)