Formandens mundtlige beretning 2011 Landsforeningen af 10. Klasseskoler i Danmark v/ Henning Rasmussen, Xclass.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

Et metodeudviklingsprojekt i UU DANMARK UU Vestsjælland
Skolereform august 2014………………
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Informationsmøde på Lindebjergskolen
Skolen er vores fælles ansvar
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
Fastholdelsesstrategier på EUC Syd Udfordringen  95 % af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse.  Det er nødvendigt at vi alle i fællesskab.
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Kursus for nyvalgte skolebestyrelser. Efteråret 2010.
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Klasseforældreråd og skolebestyrelse
Noemi Katznelson, Vejen mod de 95 pct. – en erfaringsopsamling fra projektet Ungdomsuddannelse til alle DEL I – Omhandler det landspolitiske.
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Sammen kan vi mere – ny brobygning til erhvervsuddannelser og erhvervsliv Velkommen! UU Vestsjælland
EUD for ordblinde – en helhedsorienteret indsats
Skolereform ’14 - Gesten Skole (børnecenter)
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
Forældremøder 2010 Egeskovskolen
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
ArbejdsmiljøNET - region Øst Velkommen til årsmøde 2011.
Formandens mundtlige beretning 2012 Landsforeningen af 10. Klasseskoler i Danmark v/ Henning Rasmussen, Xclass.
Hjertelig velkommen til årets uddannelseskonference.
UU Center Kolding Mentorprojekt i UU Kolding •Ide og finansiering •Ungepakke II •Samarbejdspartnere Taxameter - institutionsuafhængig.
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
UU-Vestegnen Vognporten Albertslund Tlf
”Vi når målet – men hvordan?”
Formandens mundtlige beretning 2013/2014
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
- Hvad kan I forvente som forældre?
26. MARTS 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Effekter af den specialundervisning, der gives som supplement til den almindelige.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Møde m. skolebestyrelsesformændene d. 19. januar 2011
- Overgangsfrekvenser
Eleverne bliver bedre Eleverne læser nu lige så godt i 3. klasse, som de gjorde før i 4. klasse. I naturfag og matematik er de nu lige så gode i 4. klasse,
EVA’s evaluering af 10. klasse Foreningen af 10. klasseskoler i Danmark, Trinity, Fredericia den 2. marts 2012 Kristine Bang Nielsen.
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Regeringens globaliseringsudspil
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Projekt X:IT -Støtter dit barn til et liv uden tobak Forældremøde 7. klasse – Projekt X:IT.
8. maj Folkeskolens nationale tests Karl-Åge Andreasen 2.
Storstrømsnetværket/ 1. oktober 2010 Aktuel skolepolitisk dialog Poul Krogstrup sekretariatsleder.
Rejseholdets anbefalinger - overblik Tema 1 Kompetenceløft til lærere og ledere Anbefaling 1: Lærernes kompetencer skal styrkes Anbefaling 2: Hæv kompetencen.
Skolestruktur på dagsordenen Direktør for SFI, formand for Rejseholdet og Skolerådet Jørgen Søndergaard.
Vejledning på den politiske dagsorden Regeringsgrundlaget ”Nye Mål” Aftalen ”En ny chance til alle” 4 debatoplæg til Globaliseringsrådet Udspillet om ungdomsklassen.
Projekt X:IT - Støtter dit barn til et liv uden tobak Forældremøde 7, 8 og 9. klasse – Projekt X:IT.
Fastholdelse i HF Strategier og erfaringer. 95%-målsætningen og HF HF-kurserne har forskellig forudsætninger HF-eleverne har forskellige forudsætninger.
Tidl. Vejledningschef Leif Erik Pedersen
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
Skolebestyrelsens skriftlige beretning skoleåret 2014/2015 Lindebjergskolen Lindebjergskolen beretning 2014/2015.
Vejledning og undervisning UUV har som forsøg undervist i 6 moduler udviklet til Uddannelse og Job. I alt 46 lektioner, heraf fire lektioner som forlagt.
Audiologiassistentuddannelsen Status og perspektiver December 2005.
Lars Kunov Direktør Danske Erhvervsskoler Udfordringerne for erhvervsskolerne.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Efterskoleforeningens Årsmøde, 2013 Dialoggruppe 5 Vejledning og overgange v/ Bent Bisballe Østergård, Bestyrelsesmedlem Lis Brok-Jørgensen, Vejledningskonsulent.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse.
Har du talt med din politiker i dag! Hvad gør vi frem til næste Folketingsvalg?
Landsforeningen af 10. Klasseskoler i Danmark, Xclass. 10. klasse-centret i Slagelse, Willemoesvej 2 b, 4200 Slagelse, tlf ,
Præsentation til forældremøde 2016 Skolebestyrelsen Præstø Skole.
Uddannelses- og erhvervsvejledning i lyset af store reformer på folkeskole-, erhvervsuddannelses- og gymnasieområdet Vejledning og overgange, UCC 10.
Velkommen Årsmøde 2017 Skive – Spøttrup - Sundsøre
Ny fra MBUL Hanne Woller Kontor for Voksenuddannelse og overgange
LO’s udspil ”Bedre overgange fra grundskole til ungdomsuddannelse”
Fra folkeskole til faglært - Erhvervsuddannelser til Fremtiden
Præsentationens transcript:

Formandens mundtlige beretning 2011 Landsforeningen af 10. Klasseskoler i Danmark v/ Henning Rasmussen, Xclass

Trinity Hotel & Conference Centre

Regeringens og andre skolepolitiske initiativer  10. klasse på erhvervsskoler  10. klasse i samarbejde med erhvervsskoler (20-20-ordninger) (20-20-ordninger)  Brobygningsmuligheder max. 25 dage  Uddannelsesparathedsvurdering  Elevgruppen i 10. klasse  Samarbejdet med grundskoler og ungdomsuddannelser lokalt- UTA  95% målsætningen  Regeringens 2020 målsætninger med top 5 placering

Foretræde i Folketingets Uddannelsesudvalg tirsdag d. 1. juni 2010 Foretræde i Folketingets Uddannelsesudvalg tirsdag d. 1. juni 2010 Henning Rasmussen, formand Lissi Pedersen, næstformand

Regeringens 360 graders eftersyn:  1. Lærernes kompetencer skal styrkes 1. Lærernes kompetencer skal styrkes 1. Lærernes kompetencer skal styrkes  2. Hæv kompetencen hos skolelederen 2. Hæv kompetencen hos skolelederen 2. Hæv kompetencen hos skolelederen  3. Styrket forskning i skoleudvikling 3. Styrket forskning i skoleudvikling 3. Styrket forskning i skoleudvikling  4. Tydelige mål for, hvad elever skal lære 4. Tydelige mål for, hvad elever skal lære 4. Tydelige mål for, hvad elever skal lære  5. Stærkere fokus på skolens resultater 5. Stærkere fokus på skolens resultater 5. Stærkere fokus på skolens resultater  6. Langt færre elever skal i specielle tilbud 6. Langt færre elever skal i specielle tilbud 6. Langt færre elever skal i specielle tilbud  7. Elever i vanskeligheder skal have effektiv støtte 7. Elever i vanskeligheder skal have effektiv støtte 7. Elever i vanskeligheder skal have effektiv støtte  8. Skoler og kommuner skal have større frihed til at drive skoler 8. Skoler og kommuner skal have større frihed til at drive skoler 8. Skoler og kommuner skal have større frihed til at drive skoler  9. Flere valg og mere it 9. Flere valg og mere it 9. Flere valg og mere it  10. Styrket faglighed gennem større skoler 10. Styrket faglighed gennem større skoler 10. Styrket faglighed gennem større skoler

Styrke relationerne til vores samarbejdspartnere  Skole og forældre  Efterskoleforeningen  UU og UUUC  UC´ ere om ungdomspædagogik

Synligt profilere foreningen i mediebilledet lokalt, regionalt og nationalt

Mediernes fokus på 10. klasse og evalueringer af 10. klasse 10. klasse giver unge succes Regeringen har i flere år forsøgt at begrænse søgningen til 10. klasse. Nye tal viser imidlertid, at mange fra 10. klasse overhaler de kammerater, der gik ud af 9. klasse 10. klasse har længe været omdiskuteret og beskyldt for at være tidsspilde.

10. klasse giver unge succes Men det ekstra skoleår modner tilsyneladende unge både fagligt og personligt. 10. klasse øger således markant sandsynligheden for, at unge gennemfører en ungdomsuddannelse inden for fem år efter 9. klasse sammenlignet med de elever, der går direkte videre efter 9. klasse. Det viser rapporten »Veje til Ungdomsuddannelse«, som Skolerådets formandskab har bestilt hos Socialforskningsinstituttet. Men det ekstra skoleår modner tilsyneladende unge både fagligt og personligt. 10. klasse øger således markant sandsynligheden for, at unge gennemfører en ungdomsuddannelse inden for fem år efter 9. klasse sammenlignet med de elever, der går direkte videre efter 9. klasse. Det viser rapporten »Veje til Ungdomsuddannelse«, som Skolerådets formandskab har bestilt hos Socialforskningsinstituttet.

10. klasse giver unge succes  »Selv om de unge i 10. klasse har taget et ekstra skoleår, overhaler de eleverne, der er gået direkte på en ungdomsuddannelse efter 9. klasse. I hvilken grad det skyldes modenhed, 10. klassernes indsats, eller at det er en bestemt gruppe, der vælger 10. klasse, fortæller rapportens tal ikke,« forklarer Simon Calmar Andersen, medlem af Skolerådets formandskab. Rådet har derfor bestilt en uddybende rapport om 10. klasse hos EVA.

Evaluering af 10. klasse  Thomas Nordahl har fået til opgave af det norske undervisningsministerium at foretage en analyse af det 10. skoleår i Danmark. Analysen vil blive publiceret i en rapport, som foreligger nu og bliver præsenteret i morgen på konferencen  GLÆD JER.

 Valg til bestyrelsen og pædagogisk udvalg 2 pladser hvert sted skal besættes 2 pladser hvert sted skal besættes  Tak for indsatsen i der forgangne år til Lissi, Jes, Susanne og Hanne Lene fra foreningens bestyrelse  Tak til pædagogisk udvalg for spændende diskussioner og input til høringssvar  Hermed overdrages beretningen til dirigenten og til generalforsamlingen