INNOVATIONSFORUM # 2 VIDENSFORMER OG VIDENSKILDER
09.30: Tanker om divergens/konvergens og refleksioner over sidste seminar : Gruppearbejde: arbejd med projektbeskrivelserne : frokost 12.20: Bloggen og hvordan man bruger den 12.45: Jens Elmelund oplæg 13.15: oplæg om metoder til vidensindsamling - brugeres indsigt og kollegers indsigt 13.45: Vidensindsamlings design 14.45: forberede opgave til næste seminar - mødes mindst én gang 15.15: evaluering osv : slut PROGRAM
a) reflekter over seminar # 1. - Hvad var inspirerende og hvad tager du med dig? - Hvordan kan det bruges i dit arbejde/i dit område? - Hvilke udfordringer ser du for at anvende disse nye erkendelser? b) Undersøg indtil næste seminar hvornår der bruges divergent og konvergent tænkning i dit område. c) Skriv en uddybet problemformulering til din case brug nedenstående spørgsmål som udgangspunkt. - Hvad ved vi om udfordringen? - Hvad er vi i tvivl om? - Hvad er svært ved udfordringen? - Hvad har vi behov for at indsamle viden om? - Hvilke metoder vil vi anvende? - Hvilke interessenter er der? - Hvad forventer vi at kunne lære? - Hvilke forberedelser kan vi gøre? - Hvad er den forventede effekt for brugere/borgere? - Hvad er det virkelige problem? OPGAVE FRA SEMINAR #1
BRUG BLOGGEN TIL REFLEKSIONER OG CASE OPDATERING
FORTSÆT ARBEJDET MED JERES PROJEKTBESKRIVELSER I alt 60 minutter
Skriv en uddybet problemformulering til din case - Hvad ved vi om udfordringen? - Hvad er vi i tvivl om? - Hvad er svært ved udfordringen? - Hvad har vi behov for at indsamle viden om? - Hvilke metoder vil vi anvende? - Hvilke interessenter er der? - Hvad forventer vi at kunne lære? - Hvilke forberedelser kan vi gøre? - Hvad er den forventede effekt for brugere/borgere? - Hvad er det virkelige problem?
PROFESSIONEL EMPATI At forstå brugernes livsverden Hvordan oplever borgere, brugere, institutioner, virksomheder mv. den ydede indsats? AT ØVE SIG PÅ FREMTIDEN At udforske det muliges rum Hvordan kan vi arbejde med en iterativ, lærende og mere eksperimentel projektproces? Fra ekspertdreven innovation til co-creation Profession Antropologi Designtænkning Offentlig forvaltning Video MÅLSÆTNINGEN
Mindlab (2011) Fokuser udfordre problemstillingen og indtænke effekter og succeskriterer. Oplev se forvaltningen og dens services fra borgernes perspektiv Eksperimentér skabe nye koncepter gennem eksperimenter og prototyper Insistér overføre viden til løsninger, der kan anvendes i praksis
Video VIDENSINDSAMLING
OBSERVATION
MYSTERY SHOPPING
BRUGER INTERVIEWS
WORKSHOPS MED BRUGERE/KOLLEGER
EKSPERIMENTER MED BRUGERE/BORGERE Video
VIDENSBEARBEJDNING
PERSONAER
LAV ET VIDENSINDSAMLINGS DESIGN TIL HVER CASE I alt 60 minutter
a) reflekter over seminar #1 og 2 og skriv et indlæg på bloggen. - Hvordan arbejder i med henholdsvis divergent og konvergent tænkning i dit område? - Hvordan arbejder i normalt med vidensindsamling i dit område? b) Gennemfør et vidensindsamlingsforløb til din case - I skal mødes i gruppen mindst én gang mellem seminar #2 og 3 - Brug gruppen til at diskutere forløbets design eller resultaterne fra det. OPGAVE FRA SEMINAR #2
EVALUERING OG ØNSKER TIL NÆSTE SEMINAR