INNOVATIONSFORUM # 2 VIDENSFORMER OG VIDENSKILDER.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Advertisements

Medarbejderudviklingssamtalen
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
NAVIGATIONSKOMPETENCER
Energi- & Vandværkstedet
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
1 Innovation i AT i 2g på Fjerritslev Gymnasium Branding (2.22) Fremtidens by ( )
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Innovative ledelsesrum. Hovedpunkter Erik: • Vores daglig praksis – tanker og omtanker • Innovative ledelsesrum som de ugjorte valg Christian: • Praksis.
Arbejds- og Udviklingsgruppe Udviklingsseminar 1
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Velkommen. Agenda •Hvorfor informationsmøde nu? •Hvad er der sket de sidste 3 måneder? •Hvor vil vi gerne hen? •Aktiviteter frem til 31. december •Hvordan.
Landlivs seminar den 24.november 2012 Hvad er der brug for på landet: Nytænkning af landdistrikter? Alt det praktiske v. Mona Hvid
Transport på landet Konference 5.november Transport på landet • Kompliceret • Ingen nemme løsninger • Mangler nytænkning Tendens: Find selv på løsninger.
Innovation og iværksætteri
Din hverdags innovationsguide
Velkommen til kursus 3: Få dit projekt i mål!. 2 Program Dag •Plenum:Godmorgen og velkommen •Plenum:Udfordringer fra praksis med at få projektet.
Den anerkendende tilgang fra ord til handling
Nytårskur 2014 Anne Skare Nielsen: Fremtidsforsker, Future Navigator
Kristen Kistrup, formand for Dansk Selskab for Distriktspsykiatri og
Bedre offentlige løsninger – motivation med borgeren i centrum
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Relationer – børn og voksne
At udforske sin egen praksis
Velkommen til alle Skolenetværk vedr. formativ evaluering og udvikling af evalueringskulturen.
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
Velkommen til konsulentuddannelsesdagen 18. marts 2010.
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Udbredelsesformer. Form 1 En eftermiddag kl Te, kaffe og kage Oplæg fra ”ressourcepersoner” fra udviklingsholdet: Fremlæggelse af forløbstema og.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Informationsmøde om Kvalitet i MUS - Et projekt i Udviklings- og Omstillingsfonden.
Omgangstone og kollegialitet
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
INNOVATIONSFORUM # 3 VIDENSBEARBEJDNING EKSPERIMENTER OG METODER.
Workshop plan Virkningsevaluering, VIA UC, Hedeager 2, 8200 Aarhus N.
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
DREJEBOG: Titel på drejebog skrives her
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Refleksion Hvad var din/jeres eftertanke efter dagen i går?
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
Projekt uge 40 Tradium Hobro. Udgangspunkt: Vi ville øve eleverne og os selv i den kreative platform Bruge et fælles udgangspunkt for innovation: lav.
IMODUS – IHK Workshop om Blended Learning Workshopintroduktion.
Velkommen til Udviklingsdag 2 TUP Maj 2013.
Fra model til effekt Metodisk kompetence- udvikling i det nye bibliotek 31.August 2012.
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Jesper Lundh1 Implementering Det at bringe ny viden og færdigheder tilbage til praksis.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Værkstedsundervisning
Skolebestyrelses seminar 19/ Hvad vil vi med denne dag ? Sikre fælles kendskab og accept af vores udgangspunkt Nuværende situation og værdigrundlag.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Obligatorisk selvvalgt opgave
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Velkommen til 2. undervisningsgang Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Strategiseminar 28. og 29. januar 2008, Bogense Velkomst Praktiske forhold Programoversigt for de to dage.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Dagens program – ugens program
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Gruppearbejde Oplæg til workshops Hvilke emner skal der være fokus på? Hvilke arbejdsgrupper skal der nedsættes? Hvad skal der til? Hvordan.
A) Professionens arbejdsområder og opgavefelt Hvad, hvorfor og hvordan: Hvad: Vi forventer den studerende får indblik i misbruger/ socialt udsatte, og.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
TEMA 4 Inspiration & Feedback: Idéen ud i virkeligheden
Gruppearbejde 1 Formål:
Humanistisk Entrepreneurship 9 BMG 5
Præsentationens transcript:

INNOVATIONSFORUM # 2 VIDENSFORMER OG VIDENSKILDER

09.30: Tanker om divergens/konvergens og refleksioner over sidste seminar : Gruppearbejde: arbejd med projektbeskrivelserne : frokost 12.20: Bloggen og hvordan man bruger den 12.45: Jens Elmelund oplæg 13.15: oplæg om metoder til vidensindsamling - brugeres indsigt og kollegers indsigt 13.45: Vidensindsamlings design 14.45: forberede opgave til næste seminar - mødes mindst én gang 15.15: evaluering osv : slut PROGRAM

a) reflekter over seminar # 1. - Hvad var inspirerende og hvad tager du med dig? - Hvordan kan det bruges i dit arbejde/i dit område? - Hvilke udfordringer ser du for at anvende disse nye erkendelser? b) Undersøg indtil næste seminar hvornår der bruges divergent og konvergent tænkning i dit område. c) Skriv en uddybet problemformulering til din case brug nedenstående spørgsmål som udgangspunkt. - Hvad ved vi om udfordringen? - Hvad er vi i tvivl om? - Hvad er svært ved udfordringen? - Hvad har vi behov for at indsamle viden om? - Hvilke metoder vil vi anvende? - Hvilke interessenter er der? - Hvad forventer vi at kunne lære? - Hvilke forberedelser kan vi gøre? - Hvad er den forventede effekt for brugere/borgere? - Hvad er det virkelige problem? OPGAVE FRA SEMINAR #1

BRUG BLOGGEN TIL REFLEKSIONER OG CASE OPDATERING

FORTSÆT ARBEJDET MED JERES PROJEKTBESKRIVELSER I alt 60 minutter

Skriv en uddybet problemformulering til din case - Hvad ved vi om udfordringen? - Hvad er vi i tvivl om? - Hvad er svært ved udfordringen? - Hvad har vi behov for at indsamle viden om? - Hvilke metoder vil vi anvende? - Hvilke interessenter er der? - Hvad forventer vi at kunne lære? - Hvilke forberedelser kan vi gøre? - Hvad er den forventede effekt for brugere/borgere? - Hvad er det virkelige problem?

PROFESSIONEL EMPATI At forstå brugernes livsverden Hvordan oplever borgere, brugere, institutioner, virksomheder mv. den ydede indsats? AT ØVE SIG PÅ FREMTIDEN At udforske det muliges rum Hvordan kan vi arbejde med en iterativ, lærende og mere eksperimentel projektproces? Fra ekspertdreven innovation til co-creation Profession Antropologi Designtænkning Offentlig forvaltning Video MÅLSÆTNINGEN

Mindlab (2011) Fokuser udfordre problemstillingen og indtænke effekter og succeskriterer. Oplev se forvaltningen og dens services fra borgernes perspektiv Eksperimentér skabe nye koncepter gennem eksperimenter og prototyper Insistér overføre viden til løsninger, der kan anvendes i praksis

Video VIDENSINDSAMLING

OBSERVATION

MYSTERY SHOPPING

BRUGER INTERVIEWS

WORKSHOPS MED BRUGERE/KOLLEGER

EKSPERIMENTER MED BRUGERE/BORGERE Video

VIDENSBEARBEJDNING

PERSONAER

LAV ET VIDENSINDSAMLINGS DESIGN TIL HVER CASE I alt 60 minutter

a) reflekter over seminar #1 og 2 og skriv et indlæg på bloggen. - Hvordan arbejder i med henholdsvis divergent og konvergent tænkning i dit område? - Hvordan arbejder i normalt med vidensindsamling i dit område? b) Gennemfør et vidensindsamlingsforløb til din case - I skal mødes i gruppen mindst én gang mellem seminar #2 og 3 - Brug gruppen til at diskutere forløbets design eller resultaterne fra det. OPGAVE FRA SEMINAR #2

EVALUERING OG ØNSKER TIL NÆSTE SEMINAR